14-04-18

JLB gaat soms naar zee

JLB gaat soms naar zee

Veronica verplichte mij om een pick-up te kopen

 

1JLB-800x445.png

 

Platenzaken, ze roepen bij iedereen zoete herinneringen op. De eerste elpee die ik kocht was er een van The Shadows. Al hun hits uit de 60’s. Een Franse persing. Niet helemaal onlogisch want de eerste muziekwinkel waar ik kind aan huis was, bevond zich in de Ieperstraat in Menen. Herwig Deleu hield er ’Discobar’ open. Blijkbaar was het makkelijker om van bij de Franse buren platen te importeren dan bij firma’s uit het ‘verre’ Brussel. Er waren dan ook vaak aparte exemplaren te vinden in deze zaak.

De Shadows-aanschaf was een beetje… gedwongen. Ik was net zestien jaar geworden en had nog onvoldoende zakgeld om vinyl te kopen. Maar… Radio Veronica had daar anders over beslist. Ik was een fervent luisteraar en ik deed mee aan vele van hun prijsvragen. Meestal werd enkel de Belgische post er beter van, want deelnemen stond gelijk aan het sturen van een briefkaart. Maar de aanhouder wint. Op een dag liet Gaston Huysmans (echte naam Pierre van Ostade) me weten dat ik een elpee gewonnen had. De man presenteerde er het zondagse ‘Met de benen op tafel’, waarin ‘Onze kleine kwis’ werd gespeeld. Ik kwam, zag en overwon.

 

Veronica-brief-gewonnen.png

Klikken om te vergroten

 

Bij de brief stak een platenbon ter waarde van tien gulden, geldig in iedere Nederlandse platenzaak. Voor een zestienjarige Geluwnaar was Nederland evenwel een wereldreis, zeker als je op de Franse grens woonde in 1969. Gelukkig was er één platenzaak in België waar je de bon ook kon ruilen voor een elpee; Fonoplaten Willy Hermans in Sint Niklaas. Edoch, nauwelijks dichterbij dan… ‘Olland. Maar de vinylwinkel had een telefoon, mijn ouders dan weer niet. Nonkel Georges, die in dezelfde straat woonde, had als kleine ondernemer wel een ‘beltoestel’.

Eén lange babbel met meneer Hermans later, werd overeengekomen dat ik de platenbon mocht opsturen. Hij peilde naar mijn muzikale voorkeur en zond me een lijstje met 33-toeren vinyl dat 149 BEF kostte. In die tijd het equivalent van een ‘tientje’. Ik koos voor ‘Elvis’ van Elvis Presley, uitgebracht op RCA Victor. Bon en keuze gingen in een enveloppe richting Sint Niklaas en ruim een week later bracht postbode Benoit Maertens (een beetje vriend aan huis), mijn prijs langs. Er was wat tijd over heen gegaan, maar dat maakte niet zoveel uit, want ik had toch geen… platenspeler. Mijn ouders ook niet. Al hielden die van muziek, ze spendeerden hun zuur verdiende centen liever aan andere zaken.

Elvis bleef maanden onaangeroerd in mijn… stripboekenkast staan. Gelukkig had ik ook die zomer een baantje bij de lokale Bakker Durnez (een neef van pa Cyriel) en kon ik een leuk bedragje bij elkaar sparen. Tijd voor de eerste grote aankoop in mijn jeugdig bestaan brak aan… Een platenspeler. Het ging alweer richting Menen. Een andere meneer Deleu, Willem en broer van de eigenaar van de Discobar, had een radio- en tv-winkel waar uiteraard ook pick-ups werden verkocht. Een ruim aanbod dat helaas voor het grootste deel aan mijn budget voorbij ging. Ik kon enkel kiezen uit het onderste, betaalbare segment.

De keuze viel op een koffergrammofoon van Philips (type 22GF 63). Het apparaat kon zowel op het lichtnet als op batterijen spelen. Handig was vooral de ingebouwde versterker en luidspreker in het deksel. Er waren twee knoppen, ééntje voor het volume, een andere voor de toonregeling. De snelheid werd ingesteld met een draaiknop. In het element zaten twee naalden, eentje voor vinyl en eentje voor 78-toerenplaten. Een losse 45-toeren puck was in het deksel gemonteerd. Die avond was ik naast één elpee ook één platenspeler rijk.

Nadat ik Elvis ontelbare keren Flaming Star, Too Much Monkey Business en Tiger Man had horen zingen, nam ik het kloeke besluit om vanaf dat moment minstens één keer in de week naar Discobar in Menen te trekken om een nieuw voorraadje vinyl in te slaan. Zonder de ‘zachte dwang’ van Veronica had ik misschien nooit zo snel The Shadows’ 60’s aangeschaft. De allereerste elpee die ik ook echt kocht voor 169 BEF. Zonder die winnende bon zou het kopen van mijn eerste ‘muziekinstallatie’ zeker nog heel wat langer geduurd hebben.

radiovisie-logo-klein.png.jpgJean-Luc Bostyn

 

Tijdsbalkje rood.gif

 

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Amerikaanse studentenradio’s zijn niet onbelangrijk

Amerikaanse studentenradio’s zijn niet onbelangrijk 

TheEdge-800x445.png

 

Af en toe is er wat minder nieuws, dat geeft ons de kans om weer eens het foto-archief af te stoffen. We bevinden ons (foto) aan de Truman State University in Kirksville, Missouri en kijken binnen in de studio van 88.7 The Edge KTRM. De dj is Nick Freeman. Hij presenteerde iedere vrijdag de drive time uren. Wat vooral opvalt, is het feit dat Amerikaanse universiteitradio’s best aardig geëquipeerd waren. Geef toe, voor een station dat toch voor een beperkt publiek uitzendt en rekening houdend met de periode waarin deze foto is gemaakt, kan het de vergelijking met een doorsnee lokale omroep in de Lage Landen, bijna moeiteloos doorstaan. Amerikaanse studentenradio’s waren en zijn niet onbelangrijk, zo ontdekten ze bands als R.E.M. en They Might Be Giants. Groepen die eerst bij de traditionele stations geen poot aan de grond kregen.

radiovisie-logo-klein.png.jpg

 

 

Tijdsbalkje rood.gif

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Toen radio de muziek uitvond (1)

Toen radio de muziek uitvond

Een monsterhit dankzij... nylonkousen

 

Zeezenders, offshore radio, piraten. De begrippen zijn, ondanks het feit dat het fenomeen al enkele decennia niet meer bestaat, nog latent aanwezig. Niet enkel in deze mediakrant, ook nogal wat radiostations die oog en oor hebben voor radiogeschiedschrijving ontdekken of laten hun luisteraars (opnieuw) kennis maken met fenomenen als Radio’s Caroline, London, Veronica, Noordzee, Atlantis, Mi Amigo… Even vaak kijken jonge mensen hoofdschuddend en onbegrijpend op van dit soort  verheerlijking. Die ouwe mannen met hun radio’s op bootjes?

Maar is het wel een vorm van nostalgie? Gaat het om de bootjes? Om het avontuur dat een radiostation vanop zee uitstraalde? Voor een deel wel natuurlijk, maar net zo goed voor een flink deel niet. Eigenlijk draaide het allemaal om de… muziek, net zoals vandaag trouwens. Wat dat betreft is er niks veranderd. Zonder muziek is er geen radio. Het omgekeerde geldt ook, maar minder dan weleer. De grote verdienste van de zeezenders is het feit dat ze die ‘muziek hebben uitgevonden’. De bootjes waren een noodzakelijk kwaad, meer niet.

Veronica-Borkum.jpg

Het eerste wat opvalt bij zeezenders is hun enorme populariteit. Voor de Benelux-kust werden Radio Veronica, Radio Noordzee Internationaal, Radio Atlantis en Radio Mi Amigo ontegensprekelijk door vele miljoenen mensen beluisterd. Een fenomeen dat onbekend was tot de eerste helft van de jaren zestig. Tot het opduiken van de zeezenders waren enkel een klein radioprogramma’s populair geweest. De publieke radio bracht af en toe een uitzending met ‘ nieuwe grammofoonplaatjes’ waarin jazz, crooners, rock & roll, be bop, country en doo whap gemixt werden.

Een zeezender deed het continu en gaf popmuziek een kans. Dit alles in een aangepaste vormgeving. Deejays improviseerden, er werden jingles gebruikt, het optimisme straalde van de antennes. Offshore radio was happy radio! Luisteren deed je plots niet meer per programma, je zette de radio aan, op een willekeurig tijdstip, en iedere keer waren er die muziek en die sfeer. Razendsnel voorzagen de offshore stations in een behoefte. Een unserved audience was gevonden… Zowat iedereen dus. De invloed van de zeezenders op de ontwikkeling en de definitieve doorbraak van de popmuziek is dan ook fenomenaal groot geweest.

Het is uiteraard alweer enkele decennia geleden dat op de Vlaamse FM-band alleen BRT 3, het klassieke programma van de publieke omroep, te horen was. Op de middengolf pruttelden BRT 1 (nieuws & informatie) en BRT 2, de gewestelijke zender(s). Daarnaast was er enkel het grote nationale niets. Niet onlogisch dat Vlamingen toen massaal naar het ‘buitenland’ luisterden. Eerst naar Luxemburg, later naar Nederland en Engeland…

Barry-Aldiss.jpg

 

Eind vijftiger jaren waren er op onze nationale omroepen bedroevend weinig programma’s met populaire muziek te horen. Gelukkig was er RadioLuxemburg dat overdag Nederlandstalige programma’s uitzond (en waar later mensen als wijlen Stan Haag en Nand Baert presenteerden). Uiteraard waren er ook de Engelstalige uitzendingen ’s avonds. Al waren die niet echt van ‘ons’, toch werd de internationale ‘Top Twenty’ van Barry Alldis in de gehele Benelux heel druk beluisterd. Met de komst van Radio Veronica, gestart in 1960, moest Radio Luxemburg een flink deel van zijn populariteit aan de zeezenders afstaan. De ontvangst was wat beter en er werd de hele dag in het Nederlands gepresenteerd.

Toch leek het station nog erg op de toenmalige publieke omroep, maar dan eentje met reclames. Veel korte programma’s, een vleugje populaire pianomuziek, geen jinglepakketten. Keurig pratende presentatoren die hun teksten op voorhand uitschreven. Maar Veronica maakte wel al hits! In 1961 was het station verantwoordelijk voor een monsterverkoop van ‘Rocking Billy’ en ‘Afscheid van een soldaat’ van Ria Valk. Ook Willy Schobben scoorde in die tijd een enorme hit met Happy José (Ching Ching). Niet in het minst te danken aan een reclamespot voor nylonkousen (Nur-Die), waarvan het nummer als achtergrondmuziek gebruikt werd!

Artiesten als Cliff Richard, Elvis Presley en Connie Francis werden ongekend populair en bleven het omdat Radio Veronica hun platen bleef draaien. Wekelijks werden er tientallen ‘shows’, ieder zo’n vijftien minuten lang, uitgezonden waarin nummers van één bepaalde artiest te horen waren. In 1964 was er iedere week op maandagavond de Cliff Richard Show, gepresenteerd door Cees van Zijtveld.

Artiesten die in Engeland hun nummers nergens kwijt konden, op het eiland waren er (nog) geen commerciële stations, werden door Veronica tot achtmaal per dag gedraaid. Dit was onder andere het geval voor ‘Not resposible’ van Helen Shapiro en ‘If my pillow could talk’ van Connie Francis.

Wordt vervolgd

radiovisie-logo-klein.png.jpg

 

 

Tijdsbalkje rood.gif

 

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Muziek | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Spotify de data van de gebruiker

Spotify de data van de gebruiker

 

Bij muziekstreamingsdienst Spotify verzamelen ze een schat aan informatie van hun gebruikers. Margot James van Spotify legt op de conferentie Media Fast Forward uit waar ze die informatie voor gebruiken. "De data wordt gebruikt om gepersonaliseerde marketingstrategieën uit te werken", klinkt het.

18iwgcfj83c3gpng.png

"We zijn op korte tijd overgestapt van een eigenaarsmodel naar een model waarbij de consument betaalt om toegang te hebben tot een bepaalde dienst", zegt James. "In plaats van kasten vol dvd's aan te kopen, heb je via Netflix toegang tot duizenden tv-series en films. Spotify doet hetzelfde voor muziek." De muziekstreamingdienst is de grootste in zijn soort.

Spotify zelf claimt al meer dan 5 miljard dollar te hebben uitbetaald aan artiesten. "Dankzij ons model is de muziekindustrie voor het eerst in decennia opnieuw aan het groeien", zegt James. "We zijn intussen geen puur muziekplatform meer, maar willen uitgroeien tot een lifestyle- en entertainmentkanaal. En zelf ook inzetten op eigen content."

Dat laatste wil Spotify bereiken door die content zo gepersonaliseerd mogelijk aan te bieden en dat doet het bedrijf door massaal data te verzamelen van hun gebruikers. "We weten waar en wanneer mensen naar welke nummers luisteren en in welke mindset ze dat doen", zegt James daarover. "We gebruiken dat om het juiste merk in contact te brengen met de juiste consument op het juiste moment."

Die data worden ook gebruikt om hun eigen producten te verbeteren en om mensen nieuwe muziek te leren kennen. De muziekstreamingsdienst heeft volgens James een groot voordeel tegenover andere sociale media. "Bij andere sociale media gebruiken we -soms letterlijk- filters voor we iets posten of er iets op doen, maar muziek liegt niet."

VRT NWS

Tijdsbalkje rood.gif

 

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

OOK OM NIET NAAR DE RADIO TE LUISTEREN MOEST JE BETALEN

OOK OM NIET NAAR DE RADIO TE LUISTEREN MOEST JE BETALEN

 

De geschiedenis van de radio- en televisie taksen

 

Zullen we het eens hebben over de ‘radiotaks’? Ja? OK dan! Je moet al een flinke twintiger zijn en een goed geheugen hebben om je te herinneren dat er in Vlaanderen een belasting moest worden betaald op het bezitten van een radiotoestel. Lange tijd diende je zelfs voor iéder apparaat een bedrag ophoesten, later werd dat een algemene, jaarlijkse ’taks’. Voor het bezit van een autoradio moest je apart betalen.
 

Radiotax (2) 1930.jpg

 
Kocht je een nieuw toestel bij een handelaar, dan kwam daar het nodig papierwerk aan te pas. De verkoper was wettelijk verplicht om jouw naam en adres door te spelen aan de belastingdiensten. Er onderuit komen was moeilijk, behalve als je een toestel in het buitenland kocht en de grens oversmokkelde. Dan was het enkel nog uitkijken dat de controledienst niet bij je langskwam. En dat gebeurde. Het Vlaams Gewest zette de aanslagvoet op nul in 2001 onder impuls van de sp.a-politicus Steve Stevaert. Dat gold zowel voor radio als voor televisie. Met wat vertraging volgden ook de negentien gemeenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Vanaf 2018 zou de belasting ook in Wallonië worden afgeschaft.
 
 
SNEL STIJGENDE TAKS
 
Radio taks 1966 BRT.jpgEen radiotoestel hebben was honderd jaar geleden pure luxe. Het ding oogde indrukwekkend en lokte talrijke… kijklustigen. Nieuwsgierigheid alom die de Minister van PTT op 19 oktober 1908 deed beslissen om een belasting te heffen. Over de exacte som geraakte men het echter niet eens, maar de naweeën van de Eerste Wereldoorlog en de vrees dat het nieuwe medium de veiligheid van het land op de helling zou zetten, zorgde op 7 augustus 1920 voor een Koninklijk besluit dat de 26 (!) toenmalige bezitters van een radio-ontvanger verplichtte om jaarlijks twintig frank te betalen.
 
De wet zou slechts tot 30 juni 1930 gelden want er werd volop aan andere regelingen gewerkt. PTT-minister Maurice August Lippens diende drie wetsontwerpen over de omroep bij de Kamer van Volksvertegenwoordigers in. Één daarvan hield de verhoging van de belastingen op radiotoestellen tot negentig frank in. Een té hoog bedrag oordeelden de parlementsleden die het op zestig frank hielden. Er volgde een flinke reeks discussies om tot een algemeen akkoord te komen. Het was inmiddels 30 juni 1930 geworden en België telde 77.000 bezitters van een radiotoestel.
 
 
 
WERELDOORLOG II
 
Tijdens het wereldconflict bleef de nationale omroep NIR functioneren. De programma’s werden immers door middel van staatstoelagen door de bezetter gefinancierd. Op 16 oktober 1943 deed een nieuw begrip zijn intrede: het Kijk- en Luistergeld. Na de oorlog keek men anders aan tegen diverse media. De radio groeide uit tot een algemeen aanvaard iets en op 1 januari 1947 maakte de Belgische regering daarvan gebruik om de radiotaks tot 144 Frank op te drijven. En er waren voortekenen dat het daar niet bij zou blijven....
 
 
RADIO EN TELEVISIE
 
De jaren ’50 stonden symbool voor de vooruitgang. De televisie werd geïntroduceerd. De wetgever kon niet achter blijven en vanaf 1 januari 1958 betaalden tv-eigenaars 840 frank taks. Begin 1972 werd een onderscheid gemaakt tussen kleuren-tv en zwartwit-kijkers. De prijzen van het Kijk- en Luistergeld volgden vanaf dan de index en op 31 december 2001 kostte het bezit van een autoradio 1152 frank, een zwartwit-tv 5496 frank en een kleurentelevisie 7872. 
 
 
REGIONALISERING EN AFSCHAFFING
 
Eind jaren ’80 werd de belasting op radio’s bijgestuurd: enkel voor een toestel in de auto moest nog betaald worden. Niet elke Belg betaalde echter braaf aan vadertje staat. Volgens een studie van MERS in 1996 zou de schatkist meer dan twintig miljoen euro aan Kijk- en Luistergeld misgelopen hebben. Meer en meer stemmen gingen op om die belasting af te schaffen en na de regionalisering van het Kijk- en Luistergeld via de Lambermont-akkoorden, besliste de Vlaamse Regering in 2002 om dat soort belastingen niet meer te heffen. Wallonië zou volgen op 1 oktober 2008, maar enkel wat radio betreft.
 

22688582_345378882539743_4842536656259909836_n.jpg

 
 
Met de medewerking van Pieter Van Banden
 
 
 
 
Tijdsbalkje rood.gif

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

13-04-18

Radio2:Luister vandaag naar de Top 80 van de jaren 80 (Update)

 

Radio2:Luister vandaag naar de Top 80 van de jaren 80

 

Gans deze week en tot en met vandaag vrijdag de 13e zit Radio 2 nog volop in de jaren 80. Naar goede gewoonte sluiten ze zo'n nostalgische week af met een lijst van de beste nummers uit dat decennium. In dit geval: de Top 80 van de jaren 80.

 

80_top80_header.png

Die top heb jij misschien samen met alle luisteraars van Radio 2 samengesteld. 

Vorig jaar stond Abba op 1, Bryan Adams nam beslag op plaats 2 en op 3 vonden ze Tina Turner terug. 

Vandaag vanaf 12 uur kom je het te weten. Caren Meynen en Peter Verhulst voeren jullie van 12 tot 18 uur recht naar de top!

Luisteren is dus de boodschap !

top80 caren en peter.png

 

Update

Bryan Adams heeft Abba van de troon gestoten als nummer 1 van de Top 80 van de jaren 80. Abba moet dit jaar tevreden zijn met de tweede plaats. Michael Jackson legt beslag op de derde plaats.

Met duizenden hadden de luisteraars gestemd voor hun favoriete nummers uit de jaren 80. Uiteindelijk bleek "Summer of 69" de meest populaire song van het decennium, gevolgd door "The Winner Takes It All" en "Thriller". 

De Top 10

  1.   1.BRYAN ADAMS - Summer of '69
  2.   2.ABBA - The winner takes it all
  3.   3.MICHAEL JACKSON - Thriller
  4.   4.U2    - With or without you
  5.   5.BRUCE SPRINGSTEEN - The river
  6.   6.PRINCE - Purple Rain
  7.   7.QUEEN - I want to break free
  8.   8.MICHAEL JACKSON    - Billie Jean
  9.   9.WILL TURA - Ik mis je zo
  10. 10.TOTO - Africa  

80_Top3.png

Klik hier om de volledig lijst te downloaden. 

Beluister hier de volledige top 80 op Spotify. 

Tijdsbalkje rood.gif

11:21 Gepost door Pieter Van Banden in Muziek | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

VRT is boos op TV VLAANDEREN

VRT is boos op TV VLAANDEREN

Openbare omroep struikelt over het woord 'gratis'

tvvlaanderen.png

De VRT is niet te spreken over de manier waarop TV VLAANDEREN in haar nieuw tv-aanbod ‘Antenne TV’, openlijk verkondigt dat de zenders van de openbare omroep gratis te ontvangen zijn via de ether. De aanbieder ziet er evenwel geen graten in, omdat elke Vlaming immers gratis toegang heeft tot de zenders via een digitale antenne. Voor de VRT is het welletjes geweest en er wordt naar de rechter gestapt. 

Alles draait om het nieuwe ‘Antenne TV’ dat eind vorig jaar werd gelanceerd aan een spotprijs van €9,95 per maand. Meteen het goedkoopste tv-aanbod op de markt. Toch is het hiermee mogelijk om via een eenvoudige antenne overal in Vlaanderen en Brussel een vijftiental zenders te ontvangen waaronder VTM, Q2, Vier en Vijf. De VRT-zenders Eén, Canvas, Ketnet en de radiozenders zijn al jaren vrij te ontvangen met een digitale antenne. TV VLAANDEREN meldt in haar communicatie dat deze zenders geen deel uitmaken van het betalend aanbod van ‘Antenne TV, maar een gratis aanbod is via DVB-T.

Dat ‘gratis aanbod’ via de ether is bij de VRT in het verkeerde keelgat geschoten. “Een storm in een glas water”, noemen ze het bij TV VLAANDEREN. “We begrijpen niet waar de VRT zich druk om maakt”, reageert Yannick Altruy, Country Manager voor België bij M7 Group. “De vrije beschikbaarheid van het VRT-aanbod is vastgelegd in de beheersovereenkomst met de Vlaamse Overheid. Wij melden duidelijk dat deze zenders gratis te ontvangen zijn via de ether en geen deel uitmaken van ons voordelig ‘Antenne TV’ aanbod. Wij zeggen toch alleen maar wat er in de beheersovereenkomst staat?”

Als het van de VRT afhangt, moet de vermelding van het gratis aanbod naast het tv-abonnement ‘Antenne TV’ onmiddellijk worden verwijderd. Nochtans is de huidige manier van communiceren volgens TV VLAANDEREN zeer gebruikelijk in de rest van Europa.

“Verschillende aanbieders van digitale tv over heel Europa distantiëren het betalend aanbod van de gratis te ontvangen zenders op dezelfde manier als we vandaag doen,” zegt Altruy. “Ook voor de 400 gratis zenders via satelliet vermelden we duidelijk dat deze geen deel uitmaken van het betalend aanbod. Als het aan ons ligt, blijft de melding. De Vlaming die tv-kijkt via “Antenne TV” heeft het recht te weten dat de zenders van de openbare omroep, waar hij uiteindelijk ook belastinggeld voor betaalt, gratis te ontvangen zijn via de ether.”

tv-vlaanderen.png

radiovisie-logo-klein.png.jpg

Tijdsbalkje rood.gif

00:10 Gepost door Pieter Van Banden in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Het EINDE van Muziekmuseum (Vlaanderen) op de SKYNETBLOGS is in zicht !!!

Het EINDE van Muziekmuseum (Vlaanderen) op de SKYNETBLOGS is in zicht !!!

 

testbeeld muziekmuseum skynetblogs.jpg

Op vrijdag 6 april werd ons als gebruiker van de Skynetblogs het volgende gemeld via e-mail.

Met spijt moeten we aankondigen dat Skynet binnenkort de blogservice - die je misschien al sinds jaren gebruikt - zal beëindigen. Gedurende meer dan vijftien jaar creëerden en ondersteunden we een gepassioneerde en opwindende community van bloggers. Helaas is onze missie vandaag niet meer dezelfde als toen en is het voor ons nu tijd om dit hoofdstuk af te sluiten...(enz).

Vanaf vrijdag 31 mei 2018 is je blog niet langer zichtbaar voor je bezoekers!

 

Ik begon met de blog op 27 oktober 2007...dus bijna 11 jaar ! Bijna dagelijks kreeg de blog sedertdien een update.Tot vandaag verschenen zo maar liefst 12.228 blogstukjes, artikels...duizenden foto's passeerden de revue...

Het werd een hobby, zelfs een passie...ik kreeg regelmatig fijne reacties & suggesties van lezers , trouwe lezers...zelfs vanuit het buitenland ! Dat werd in dankbaarheid afgenomen...

Het aantal uren dat ik achter de PC zat is echt niet te tellen in al die jaren.

Er komt nu spijtig genoeg een einde aan...ik probeer althans al het materiaal van de blog te sparen en online te houden op een andere blog indien dat zou lukken zodanig dat het archief toch gespaard blijft van 'http://muziekmuseum.skynetblogs.be'.Het zou zonde zijn van een schat aan informatie te laten verloren gaan.

Of de blog nog heropgestart wordt valt nog af te wachten.In ieder geval is er nog altijd www.radiovisie.eu dat ik van harte aanbeveel en waarvan ik ook (mede) redacteur ben.

Tot 31 mei 2018 blijf ik deze blog verder dagelijks updaten en aanpassen!

Ik hou u op de hoogte !

Pieter Van Banden

Tijdsbalkje rood.gif

00:05 Gepost door Pieter Van Banden in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

JLB gaat (soms) naar zee

JLB gaat (soms) naar zee

Base jumpen van VRT-zendmast in Egem

jlb-gaat-soms-naar-zee-1-1024x569.jpg

Dinsdag 14 maart 2007. Ik ben in de buurt van het West-Vlaamse plaatsje Egem. Omdat masten en vooral zendmasten mij altijd geboeid hebben, besluit ik de snelweg Brugge – Roeselare te verlaten en een kijkje te nemen vlakbij de gigantische antenne-constructie, toen van de VRT, tegenwoordig geëxploiteerd door Norkring. Liefst 305 meters hoog en daarmee de grootste in het land. Niet enkel in gebruik door alle kanalen van de publieke omroep, maar ook door de grote commerciële radiojongens, telecombedrijven incluis. Ik wil wel eens van dichtbij zien waar men zoveel geld voor betaalt.

Het is bijna 18:30 uur, ik parkeer mijn auto in de buurt, kijk naar omhoog en… zie twee mannen van op zo’n driehonderd meter naar beneden springen. Drie schrikseconden later en tweehonderd meter lager, gaan er twee valschermen open. De resterende honderd meter naar de begane grond worden zwevend afgelegd en duren zo’n twintig seconden. Ik sla het tafereel enigszins verbijsterd gade en ik ben niet alleen. Vier armlengtes van mij vandaan is ook iemand aan het toekijken. Een man met een diepe pet stapt op mij af en vraagt in het meest zuivere West-Vlaams of ik ook de volgende vertoning wil zien?

Ik ben nieuwsgierig en al snel hoor ik van de buurtbewoner dat er wel vaker base jumpers, meestal in weekend, de VRT-zendmast gebruiken als letterlijke springplank voor hun hobby. Steeds als het VRT-personeel naar huis is, maar blijkbaar wel met medewerking van de veiligheidsdiensten. Ik merk inderdaad een metershoge omheining, met tientallen weerhaken rondom de zendersite. Een normaal mens heeft al een ferme ladder nodig om bij de eerste mastladders te komen. Toevallig weet ik dat VRT jaren geleden miljoenen Belgische franken geïnvesteerd heeft in de beveiliging van hun zenderparken om dit soort waaghalzerij te verhinderen. 

Intussen vertelt mijn gesprekspartner me dat het bijna altijd om Fransen gaat die naar boven klauteren om daarna weer naar beneden te kunnen springen. Klopt, want de man laat me een eind verder een wagen met Franse nummerplaat zien… op het erf van een vlakbij gelegen boerderij. Van de base jumpers intussen geen spoor. Terwijl we terug naar de mast lopen, bemerken we een vrouw, uit het niets opgedoken, die in de hoogte staart. We doen hetzelfde. En ja hoor… nauwelijks vijftig minuten na hun eerste sprong duikt het duo alweer naar beneden, doorheen de spankabels van de mast, richting Brugsebaan. Luid aangemoedigd dit keer door, zo blijkt, de eveneens Franse vrouw.

Ieder mens moet een hobby hebben natuurlijk. En ook goede vrienden of kennissen in de buurt die dit soort hobby mogelijk maken.

Zendmast-Egem.png

radiovisie-logo-klein.png.jpg

 

 

Tijdsbalkje rood.gif

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Australië:Forse groei verkoop DAB+radio’s

   Australië:Forse groei verkoop DAB+radio’s

 

De verkoop van DAB+radio’s in Australië is het afgelopen jaar met bijna 25% gestegen. Eind 2017 stond de teller op 3,8 miljoen toestellen. Het gaat hierbij om zowel portable radio’s als autoradio’s. Inmiddels heeft 43% van de radioluisteraars in de vijf grote steden een DAB+radio.


In 2009 zijn de commerciële radiostations, de publieke omroep ABC en de multiculturele omroep SBS in Sydney, Brisbane, Melbourne, Perth en Adelaide gestart met uitzenden via DAB+. Naast vrijwel alle radiostations die op FM en AM uitzenden, zijn hier via DAB+ ook tientallen themakanalen te ontvangen.

 

Doordat het grootste deel van de bevolking in en om de grote steden woont, kan nu ongeveer 65% van de inwoners van Australië DAB+ ontvangen, ondanks dat slechts een half procent van het landoppervlak gedekt wordt met DAB+.

 


Nog altijd groeit het aantal verkochte DAB+radio’s gestaag. Eind vorig jaar waren er in totaal 3,8 miljoen verkocht. Eind 2016 stond de teller nog op 2,44 miljoen. In totaal zijn nu 2,37 miljoen portable en huisradio’s verkocht met DAB+ en rijden er 1,42 miljoen auto’s rond met een DAB+radio aan boord.

 

Het afgelopen jaar verlieten ruim 560.000 nieuwe auto’s de fabriek met standaard DAB+ aan boord. Dit is 47% van alle nieuwe auto’s. Een jaar geleden was dit nog 34%.

 

In Sydney is de jongerenzender Edge Digital momenteel de best beluisterde digitale radiozender met wekelijks 79.000 luisteraars, gevolgd door ABC Jazz (77.000), de publieke alternatieve zender Double J en Triple M Greatest Hits (beiden 68.000 luisteraars). In Melbourne is Double J de populairste digitale zender met 68.000 luisteraars, gevolgd door The 80s iHeart Radio (65.000 luisteraars) en de supermarktzender Coles Radio (59.000 luisteraars).

 

file_169354.jpg

 

De komende jaren gaat DAB+ verder uitgerold worden in Australië. Nog dit jaar starten de reguliere uitzendingen in Darwin en Canberra. Sinds 2010 wordt er al met laag vermogen en enkele stations getest in deze steden. Maar er komt meer ruimte en het uitzendvermogen gaat omhoog.

 

In beide steden komen twee multiplexen, waardoor er ruimte is voor ruim 30 radiostations. Bovendien gaat de publieke omroep ABC eindelijk via digitale etherradio uitzenden in Darwin. Ook in Hobart starten nog dit jaar de eerste radiostations via DAB+.

 

Daarnaast hebben de commerciële radiostations nog eens 13 regio’s vastgesteld waar binnen vijf jaar met DAB+ gestart gaat worden, waaronder Newcastle, Dubbo, Goulburn en Albury.

 

02_15.jpg

 

radio nl.jpg

Martin Slijper

 

Tijdsbalkje rood.gif

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |