16-04-18

BRUZZ: het beeld bij het geluid

BRUZZ: het beeld bij het geluid

Fotoreeks: nieuwe studio op Flaygeyplein

 

1.jpg

 

Niet zo heel lang geleden hebt u in een driedelige reportage bij RadioVisie of op deze blog (hernieuwd) kennis kunnen maken met de hoofdstedelijke radio die tegenwoordig Bruzz heet, maar ooit het levenslicht zag als FM Brussel. Niet eens zo heel lang bezig, maar toch al opgezadeld met een flinke geschiedenis. Als epiloog doen we er nog een fotoreeks bovenop van de nieuwe studio in hun nieuwe onderkomen en duiken we in de ‘boekhouding’.

BRUZZ in cijfers

Over de digitale toekomst via DAB+ wordt nog nagedacht. Mogelijk wordt die knoop in de loop van de maand mei doorgehakt. Uiteraard kan er wel geluisterd worden via webstream, waarvan de capaciteit onbeperkt is. Heeft één server het maximum bereikt dan wordt er overgeschakeld op een andere. 

CIM-cijfers zijn er enkel voor het magazine. Er bestaan wel gebruikcijfers uit 2017. Maar die gelden enkel voor Brussel en de Rand. In dat gebied heeft BRUZZ een naambekendheid van 31% en een totaalbereik van 27%. Op maandbasis zijn er 229.000 unieke gebruikers, dat is 19,5% van de mensen in Brussel en de Rand.

Bij de groep die het Nederlands als eerste taal opgeeft, bereikt BRUZZ 40%. In de andere groep gaat het om 15%. Het bereik van BRUZZ in de NL-groep ligt een pak hoger in Brussel (62%) dan in de Rand (21%). Het Franstalige bereik in Brussel (15,4%) is vergelijkbaar met dat in de Rand (13,7%). 

Bij de klassieke media van BRUZZ heeft het TV-kanaal met 110.000 unieke kijkers per maand het grootste bereik. Op de tweede plaats staat print met 100.600 unieke gebruikers per maand. Via de radio haalt BRUZZ 67.700 unieke luisteraars per maand, enkel in Brussel en de Rand. Cijfers over het online gebruik zijn er van Google Analytics (244.000 bezoekers per maand voor BRUZZ.be en Facebook (42.000 volgers). Hier gaat het om cijfers die Brussel en De Rand wel overstijgen.

Alles nieuw

Onlangs verhuisde BRUZZ naar een ander pand, in de vroegere cafetaria van de VRT op het Flageyplein. De studio is gebouwd door Videohouse, na een tender, en beoogt een synergie met alle andere media van de groep.  Er werd gekozen voor een Axia Fusion modulaire console, een Powerstation controller in combinatie met een Zenon Media playout systeem. De switch naar Axia heeft volgens de omroep te maken met het Livewire Audio Netwerk. 

BRUZZ wil een zichtbare radio zijn. Sedert september van vorig jaar leveren vier Panasonic camera’s live beelden zonder dat ze de presentatoren hinderen. Voor muziek wordt de MusicMaster software gebruikt, het signaal wordt langs een Omnia 11 audio processor gestuurd. Er is ook een Skype TX voor extra beelden, die dan eventueel in het nieuws of online kunnen worden gebruikt. Er wordt eveneens al getest met WhatsApp.

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg


° Fotocredits: TDN

radiovisie-logo-klein.png.jpg

 

 

Tijdsbalkje rood.gif

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Vrije tijd | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Louder Than A Live Concert!

Louder Than A Live Concert!

Valkyrie is de bloedmooie strijdgodin uit de Noordse mythologie, het codewoord voor de geplande moordaanslag op Hitler en de opera van Richard Wagner. Maar nu ook de naam van de allerluidste speaker met een accu. Gefabriceerd door de Deense startup NjordAudio is de Valkyrie een enorme koffer waarin een joekel van speaker is geïntegreerd die maar liefst 125 decibel aan kabaal produceert, de batterij houdt het zestig uur vol. Verder beschikt de speaker over Plug-n-Play Bluetooth 4.0 APT-X en AUX. Al blijft het op Kickstarter maar stilletjes. Van de beoogde 67.000 euro, werd er nog maar 2.500 opgehaald. Misschien dat de prijs van 820 euro er iets mee te maken heeft? (Hilde Vangool)

radiovisie-logo-klein.png.jpg

 

Tijdsbalkje rood.gif

 

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Toen radio de muziek uitvond (slot)

Toen radio de muziek uitvond (slot)

 

Tot slot van deze reeks keren we nog even terug naar de Lage Landen. Immers niet alleen de Britse zeezenders bouwen mee aan de carrières van vele artiesten of zijn verantwoordelijk voor stromingen zoals de Merseybeat of de Liverpoolsound. In Nederland en Vlaanderen is er immers de Nederpop. Muziek, gekneed en populair gemaakt door Radio Veronica en in iets mindere mate door Radio Noordzee Internationaal.

 

Philips.jpg

Eindeloze rij van talent

Groepen met ronkende namen als Golden Earring, The Cats, After Tea, Q 65, Shoes en Cubby & The Blizzards kennen hun grote doorbraak. Tea Set, Shocking Blue en George Baker Selection volgen. De inspiratie lijkt eindeloos, het talent raakt niet op. BZN, Focus, Anita Meyer, Shuffles, Jack Jersey, Swinging Soul Machine, Earth & Fire zijn de volgende in de rij. 

Er zijn uiteraard niet alleen de bands en artiesten die in het Engels zingen die steun krijgen van de offshore radiostations. Het rijtje artiesten dat in de eigen moerstaal zingt en succes heeft, is schier nog eindelozer: Vader Abraham, Mieke Telkamp, Jan Boezeroen, Nico Haak, Zangeres zonder Naam, Ben Cramer, Ramses Shaffy, Lisbeth List, Peter Koelewijn…

Omdat Vlaanderen pas heel laat, in juni 1973 een eigen commercieel station, Radio Atlantis, ziet opduiken, is luisteren naar Nederlandse radio er heel gewoon. Gezamenlijk halen de popstations uit het noorden, inclusief Hilversum 3, vaak een marktaandeel van om en bij de twintig procent. Het is dan ook niet verwonderlijk dat zowat iedere plaat die in Nederland wordt uitgebracht en veelvuldig op de radio te horen is, ook in Vlaanderen een hit wordt. Niet zelden is de helft van de… BRT Top 30 gevuld met songs die gemaakt zijn bij de bovenburen.

Hoe groter Radio Veronica wordt, hoe beter de muziekbusiness de knepen om internationaal pluggen te platen onder knie krijgt. Zo breken landelijke groepen met een zekere regelmaat nu ook door in de Verenigde Staten. Shocking Blue, (Venus), George Baker Selection (Little Green Bag), Tea Set (Ma belle amie) halen de Amerikaanse Billboard Hot 100, soms de Top 10. Shocking Blue stoot zelfs door naar nummer 1 positie! Met het verdwijnen van de radiopiraten, verdwijnt in één klap ook zo goed als alle steun aan de landelijke artiesten. De popbusiness raakt op drift. Internationale hits worden nauwelijks nog gemaakt. Zelfs de Vlaamse hitparades lijken plots heel ver weg.

One day hit wonders 

Ondanks hun korte bestaan bewijzen ook de Belgische zeezenders Radio Atlantis en Radio Mi Amigo invloed te hebben op het muziekgebeuren. De Belgische pop die jaren had moeten teren op zeldzame uitschieters als The Pebbles, Wallace Collection en Ferre Grignard, begint zich eind 1973 langzaam te manifesteren met groepen als Second Live, Octopus, MacDuffs Dimension en soloartiesten als Judy Mc Queen, Emly Starr en Ruth McKenny. 

En wat blijkt? Plots werkt het systeem ook omgekeerd. De Belgische artiesten raken nu makkelijker bekend in Nederland. Tal van Belgische producties duiken op in de Nederlandse Top 40. Ignace met ‘More than sympathy’ en The New Inspiration met ‘Rainbow’ zijn de bekendste voorbeelden. Tientallen jaren is dit niet gebeurd. 

Nieuwe artiesten van eigen bodem krijgen een kans in Vlaanderen. Het flink pluggen van het liedje ‘Schat wat kost een zoen van jou?’, van de onbekende zanger Françis, levert een eerste dikke Atlantis-hit op. Na 31 augustus 1974 is Radio Mi Amigo het enige commerciële station van de Benelux. Ondanks de ballingschap in Spanje slaagt men er in om hits te blijven maken. Luisa Fernandez is met ‘Lay love on you’ voor het eerst bij deze zeezender te horen en krijgt snel een gouden plaat in België. 

Luisteraars op dool 

‘We always will remember the pirate stations’, een zin uit de bekende ode aan de zeezenders; ‘We love the pirate stations’ (Roaring Sixties in 1967 en Trinity in 1977) is niet zomaar een loze slagzin. Het wegvallen van de zeezenders betekent in 1974 ook letterlijk het wegvallen van de allerbelangrijkste steun voor de populaire muziek. 

Miljoenen luisteraars draaiden eindeloos aan de afstemknop van hun ontvanger op zoek naar… veel minder tot niks meer. Een hele opmerkelijke vorm van radiomaken is weggevallen en niet of nauwelijks vervangen. 

Uiteindelijk zou ook Nederland zwichten voor landelijke commerciële radio. Via een ingewikkelde juridische constructie verschijnen commerciële stations als Cable One, Radio 10 en Sky Radio op de kabel in 1987. Zeven jaar later zou de ether worden opgebroken. In Vlaanderen is het nog wachten tot 2001 vooraleer de publieke omroep het gezelschap krijgt van de commerciële collega’s Qmusic en 4FM. 

Of die commerciële stations vandaag nog dezelfde impact hebben als weleer is nog maar de vraag.

° Lees ook: Toen radio de muziek uitvond (1)
° Lees ook: Toen radio de muziek uitvond (2)
° Lees ook: Toen radio de muziek uitvond (3)
° Lees ook: Toen radio de muziek uitvond (4)
° Lees ook: Toen radio de muziek uitvond (5)

radiovisie-logo-klein.png.jpg

 

 

Tijdsbalkje rood.gif

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Foto van toen !

Foto van toen !

Mango-Michel Follet -Ann De Boitselier e.a..png

Radio Mango. Een ketenradio uit het het VMMa-bastion, begin van de 21ste eeuw. In 2002 was Michel Follet er programmaleider. De muziek op Mango kon je vergelijken met die van het Nederlandse Radio 10 Gold. Dit was toen de dagelijkse line up: Uitzending van de franchisenemers (07:00-09:00 uur), Michel Follet (09:00-12:00 uur), Anne De Baetzelier (12:00-13:00 uur), Serge Haderman (13:00-16:00 uur), Tony Talboom (16:00-19:00 uur).

radio MANGO.jpg

 

Tijdsbalkje rood.gif

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Toen radio de muziek uitvond (4)

Toen radio de muziek uitvond (4)

De geboorte van de drive in

 

Radio Veronica in Nederland en de massa Britse zeezenders zijn evenveel bijzonder geslaagde huwelijken met de muziekindustrie. De verkoop van singeltjes boomt als nooit tevoren. Een heuse muziek- en popbusiness is het gevolg. De publieke omroepen reageren nauwelijks. Hun uitzendingen met populaire grammofoonplaatjes zijn nog steeds op één hand te tellen.

Veronica, vriendin van elke dag

1964 is in vele opzichten een bijzonder muziek– en radiojaar. Radio Veronica gooit haar lapjesprogrammering overboord en voert een horizontaal schema in. Iedere dag op hetzelfde tijdstip komt in het vervolg dezelfde deejay langs. Het verhoogt de herkenbaarheid sterk bij de luisteraar. Een soort wij-gevoel ontstaat. De deejays worden goede bekenden. Ze presenteren allen hun eigen show. Personality radio ontstaat.

Bovendien wordt de Top 40 ingevoerd. Het is de ruggengraat van de programmering. Plaatjes worden getipt en gedraaid met de bedoeling in de hitlijst te geraken. Artiesten die daarin slagen zijn verzekerd van grote(re) populariteit en bijgevolg van meer optredens. Wie de Top 10 haalt, telt definitief mee. Radio Veronica slaagt erin om carrières te maken.

Daar is Radio Uncle Sam

De Britse collega’s van Radio Caroline zijn dan wel aardig populair geworden toch hanteren ze het strakke Veronica-format nog niet. Onder druk van het op Kerstmis 1964 gestartte Radio London zouden ook zij het roer helemaal omgooien. Big L is trouwens een trendsetter op vele gebieden. Het is eigenlijk een Amerikaans project dat hun manier van radiomaken in Europa introduceert.

Vanaf de prille start is er de eigen hitlijst waar al de rest om draait. Al gaat het eigenlijk meer om een tipparade samengesteld door de deejays. Iedere zondagmiddag om drie uur is het tijd voor de ‘Fabulous Forty”, het hoogtepunt van de week. Er zijn telkens zo’n tien miljoen (!) luisteraars, zes miljoen Britten en liefst vier miljoen vastelanders.

 

Tom-Jones.png

 

In de hitlijst komen songs voor die op geen enkel ander station een hit zijn. Toch krijgen ze bij Big L een notering. Deze werkwijze is een enorme steun voor heel wat groepen en artiesten. Zo hebben ene Jonathan King en zekere Tom Jones (foto) de start van hun carrière te danken Radio London.

Artiesten worden gemaakt

Een concullega zeezender is KING Radio dat een eigen koers probeert te varen. Iedere ochtend wordt Country Style de ether ingestuurd. Platen van een artiest als Roger Miller worden intens geplugd. De doorbraak van de man is een feit. Maar KING draait ook Zuid-Amerikaanse muziek, jazz, folk en rhythm & blues dat in 1964 langzaam doorbreekt. Bij KING radio werkt op dat moment een R&B-deejay die later een van de grote exponenten van de glamrock zou worden… Gary Glitter!

Radio 390, alweer een ander commercieel station, dit keer niet opererend vanaf een schip, maar vanaf een verlaten oorlogsfort in de monding van de Thames, zendt de hele dag easy listening muziek uit. Veel instrumentaal, maar ook de softe nummers van de Beatles en de Stones worden gedraaid. De sterkhouders van de Britse popvloot hebben er zelfs ieder hun eigen show.

Toch en niet onlogisch gezien het profiel van 390, is Jim Reeves (foto) dé grote lieveling en bijgevolg ook de meest gedraaide artiest. Het resultaat is dat de Amerikaan geregeld in alle Top 20-lijsten opduikt. Ook in die van andere stations. Zijn LP-verkoop is gigantisch.

 

Jim-Reeves.png

 

De geboorte van de drive in show

Nog een ander station dat erg leuke en vooral herkenbare offshore-radio-muziek laat horen is Radio 227. (Eerst gestart als Swinging Radio England). En men zorgt voor alweer een innovatie, de drive-in show. Overal ten lande trekt men naartoe met de deejays van het radiostation om grote fuiven op te zetten. De radio komt naar je toe! Het jonge volkje lust er pap van.

Ook Radio 227 slaagt erin om een aantal groepen te lanceren. De Swinging Blue Jeans scoren een dikke hit met Trembling  en de doorbraak van Pink Floyd is een feit dankzij See Emily Play. Ook The Cream breekt door via Radio 227. Het moeilijke Strange Brew wordt massaal gekocht dankzij een intense plugging.

Wordt vervolgd

° Lees ook: Toen radio de muziek uitvond (1)
° Lees ook: Toen radio de muziek uitvond (2)
° Lees ook: Toen radio de muziek uitvond (3)

radiovisie-logo-klein.png.jpg

 

Tijdsbalkje rood.gif

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Toen radio de muziek uitvond (3)

Toen radio de muziek uitvond (3)

Veronica moest wachten op Caroline

 

De kleine vinyl geluidsdrager, ook wel eens omschreven als de 45-toerenplaat, de draagbare transistorradio, een jongerencultuur met eigen idolen (Presley, Brando, Dean, Monroe), televisie, de eerste muziekbladen (Juke Box) en uiteindelijk de doorbraak van de popmuziek. Het valt allemaal samen in de eerste helft van de jaren zestig. De commerciële radio profiteert mee en wordt een steeds belangrijkere pijler in de snel op gang komende muziekindustrie. De radio begint haar eigen tendensen te creëren. Populaire muziek sluit zijn definitieve huwelijk met de radio. Niet zelden beslist een commercieel station wie tot de vedettenstatus zal worden verheven. Of zal het proberen…
 

Favorieten Express

Het is nog steeds 1963 en Radio Veronica is immer een lappendeken van de meest uiteenlopende programma’s. De Teen Beat Club is met voorsprong één van de populairste uitzendingen. Het begrip ‘soul music’ moet nog worden gelanceerd, men gebruik het stijf deftige ‘rhythm & blues’. Maar niet de verpakking telt, wel de inhoud van Teen Beat Club dat af en toe al eens Tamla Motown-muziek draait. Mary Wells, Little Stevie Wonder, maar ook de Supremes en Marvin Gaye worden geplugd. Helaas niemand heeft interesse. Te speciaal bevonden….

De Lage Landen lijken nog niet klaar voor de meer aparte genres. Radio Veronica zet ook country music op het menu en draait de Amerikaanse Johnny Cash-hits ‘Ring of fire’ en ‘The Metador’. Geen geweldig succes want noch Nederland, noch Vlaanderen (waar Veronica inmiddels ook druk wordt beluisterd), lusten al pap van de man. Blijkbaar heeft de luisteraar toch nog een eigen willetje. Ondanks intensieve plugging maakt Veronica dus niet overal een hit van.

Naast populaire muziek ontdekt Teen Beat Club nog iets anders; de eerste Nederlandse vrouwelijke deejay, Tineke (foto). Ze neemt de presentatie van het programma over van Wim Croupier. Kort daarna komt ze terecht in Favorieten Express. Je raadt het intussen al; een promotieprogramma van de platenfirma Phonogram, waarin heel wat Philips, Decca en Mercury-plaatjes worden gedraaid. Er worden nogal wat Rolling Stones-hits geboren.

 

Tineke.jpg

The British Music Explosion 

Al doet Veronica nog zo haar best, toch zou commerciële hitradio met de allerbekendste en belangrijke Top 40-formule, nog een tijd op zich laten wachten. Tot Pasen 1964 namelijk. Toen aan de overkant van de Noordzee, voor de kust van Engeland, Radio Caroline van start ging. Het werd het begin van de mooiste jaren uit de geschiedenis van de popmuziek. Meer onsterfelijke hits dan ooit zien het licht. De jaren 1964 tot 1968 gaan de geschiedenis in als de beste popmuziekjaren ooit.

Het gebeurt niet toevallig. Veel elementen vallen immers perfect samen en aan het einde van de ketting is er intussen niet alleen meer Radio Caroline maar ook Radio London, Radio 270, Swinging Radio England, Radio City. Zij rijgen dag en nacht de nieuwste singels en goudste platen aan elkaar. Disc jockeys, dj’s dus, zetten een vlotte babbel op doorspekt met veel humor. Het no nonsense muziekprogramma is geboren. De Britse hoofdstad wordt in no time het swingende trefcentrum van de popmuziek en de aanverwante cultuur.

De muziek wordt er in ‘geramd’

Van meet af aan slaagt Radio Caroline erin om hits te maken. Zo draait het station veelvuldig een afgezaagd nummer als Ramona van The Bachelors, maar het scoort! De song is eerder al in minstens zestig andere versies verschenen, die allen flopten. Bij Caroline zijn de Bachelors echter ieder uur te horen, waarna de groep met gemak de Top 20 binnenraast.

Radio Caroline rolt ook de rode loper uit voor The Barron Knights, Brian Poole & The Tremeloes, Georgie Fame en honderden anderen. Allen krijgen en grijpen ze hun kans. Marianne Faithfull, The Zombies en The Animals zullen het beamen !

Wordt vervolgd

° Lees ook: Toen radio de muziek uitvond (1)
° Lees ook: Toen radio de muziek uitvond (2)

radiovisie-logo-klein.png.jpg

 

 

Tijdsbalkje rood.gif

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Maak kennis met FMscan.org, de grootste zenderdatabase ter wereld

Maak kennis met FMscan.org, de grootste zenderdatabase ter wereld

Niet de mooiste, wel de slimste website over frequenties

Hoe maniakaal radiogek kan een mens zijn? Behoorlijk gek, maar we bedoelen het hier voor de duidelijkheid enkel in positieve zin. Neem nu Peer-Axel Kroeske, een 46-jarige radiofanaat uit het noorden van Duitsland, op een steenworp van de grens met Denemarken.

kroeske103_v-vierspaltig.jpg

Professioneel werkt hij als regionaal (radio)nieuwsreporter voor NDR1, de openbare omroep in Noord-Duitsland. In zijn vrije tijd is hij radioamateur, een uitstervend mensenras dat aan «DXing» doet.

Daarnaast – en daar willen we het hier over hebben – is Kroeske ook de man achter FMscan.org, een boeiende online tool die u zeker eens moet ontdekken. Dankzij de online software van deze goede ziel kun je voor zowat elke plaats ter wereld heel eenvoudig de lokale frequentielijsten voor FM, AM, SW (korte golf), DAB en TV in kaart brengen.

De Duitser maakt gebruik van de zeer uitgebreide databases FMLIST en AMLIST. Dat zijn uiterst nauwkeurige bestanden waar Kroeske zelf ook al jaren aan bijdraagt. Het gaat onder meer over de precieze locaties, hoogtemeters, toegekende vermogens, stralingsdiagrammen, e.d. van zowat alle mogelijke radio- en tv-zenders op aarde.

Het monnikenwerk werd in de loop der jaren door radioamateurs uit de hele wereld bijeengebracht en deze databases blijken, gelukkig maar, ook vrij deskundig te worden onderhouden. Nu ja, «the proof of the pudding is in the eating», dus we zullen nog moeten zien hoe de wirwar van aanpassingen voor Vlaanderen na 1 januari 2018 zal uitdraaien op de website.

Lees het artikel verder via RadioVisie.eu

FMscan.org is dus vooral bedoeld als een handig hulpmiddel voor de technisch meer geoefende radiofanaten onder ons. Op een gewone transistor zal je bv. wel de stations kunnen ontvangen die volgens de database als «felgroen» staan opgegeven. Om ook de lichtgroene stations uit de lijst, voor jouw adres, uit de plaatselijke ether te kunnen plukken, zal je dan weer over betere apparatuur en (gerichte) antennes moeten beschikken.

Tegelijk weet je ook snel welke verder afgelegen zenders een kleine of grote invloed hebben op een bepaalde frequentie op een bepaalde locatie.

Wij hopen vooral dat Peer-Axel Kroeske nog lang dit monnikenwerk mag blijven verderzetten.

radiovisie-logo-klein.png.jpg

 

 

Tijdsbalkje rood.gif

 

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Vrije tijd | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Flashback:Radio Noordzee – Hou ‘m in de lucht!

Radio Noordzee – Hou ‘m in de lucht!

 

Dit keer neemt Hans Knot u in dit ‘Tijdsmoment’ mee naar de maand juni 1973. In het gebouw van Tweede Kamer in Den Haag werd er eerder dat jaar, op 18 april, een hoorzitting gehouden waarbij tal van bekende Nederlanders hun woordje deden tot behoud van de zeezenders. Dezelfde dag trok er een enorme menigte, vooral jongeren, vanaf het Malieveld door de straten van Den Haag richting de Tweede Kamer om te demonstreren voor het behoud van Radio Veronica en de andere actieve zeezenders. Eerder al was er in 1971 een actie geweest onder het motto: ‘Veronica blijft als U dat wilt’. Al vrij snel na de happening in april 1973 bleek dat er weinig hoop was dat de zeezenders zouden mogen blijven zonder dat de medewerkers strafbare feiten pleegden. Met andere woorden er zat een wijziging van de wetgeving aan te komen.

Reden genoeg om actie te ondernemen vonden zowel de directie van Radio Veronica als die van Radio Noordzee Internationaal (RNI). Het was in die tijd voor velen vergelijkbaar met de Rolling Stones en The Beatles, een tiental jaren eerder. Je was voor het ene radiostation en niet voor allebei. Bij mij viel de keuze al een paar jaar op Radio Noordzee en haar Engelstalige zusje Radio Northsea International (RNI). Ik vond dat er veel meer leven in de brouwerij zat dan bij Radio Veronica. Dit kwam voornamelijk omdat de internationale service helemaal live van boord werd uitgezonden. Een  deel van de Nederlandstalige service werd eveneens live gepresenteerd door het team dat ook verantwoordelijk was voor de nieuwsuitzendingen vanaf het zendschip MEBO II.

RNI1-1024x683.png

Het waren niet zo maar jonge kerels die voor de Nederlandse service werkten. Een groot deel had een gedegen opleiding gehad in een van de beste scholen destijds, de ziekenomroep Lucas van het gelijknamige ziekenhuis in Amsterdam. Daar hadden ze geleerd wat productiewerk was, hoe ze prachtige jingles konden maken en welke presentatiestijl het beste gevolgd kon worden. Bovendien had men een schat aan kennis inzake instrumentale muziek die voor productiedoeleinden kon worden gebruikt.

Beide zeezenders zetten zich vervolgens in om zoveel mogelijk ‘leden’ te werven voor de Veronica Omroep Stichting (VOS), de latere VOO (Veronica Omroep Organisatie), dan wel de Stichting RTV Noordzee. Prachtige jingles werden geproduceerd terwijl in de startweek van de actie een lied werd voorgesteld dat elk uur werd gebruikt door de Nederlandstalige service; ‘Geef Ons Een Kans’ van het Radio Noordzee Koor met Peter Holland als lead-vocalist (Elf Provinciën).

Op de b-kant van de single waren jingles van Radio Noordzee Internationaal terug te vinden. Op 22 juni werd de actie vanaf de Noordzee met live programma’s begeleid. Vier dagen later werd het duidelijk dat de wet tegen de zeezenders er zeker zou komen omdat de Tweede Kamer had besloten dat het Verdrag van Straatsburg zou worden ondertekend.

Aangezien Jacob Kokje en ikzelf eerder dat jaar, in de maand mei, de RNI dubbel elpee, die deels in samenwerking met medewerkers van RNI was geproduceerd, ten doop hadden gehouden, lagen er al de nodige contacten ten burele van directeur John de Mol sr. Vrij snel werd duidelijk dat men een ledenwerfactie wenste op te zetten onder het motto ‘Radio Noordzee Hou ‘m in de lucht’. Men wilde dit gaan doen met inzet van particulieren alsook met een eigen promotieteam en winkeliers.

Jacob kwam met het idee om samen ook mee te gaan doen aan deze werving. En zo kregen we de beschikking over een heus pakket aan promotiemateriaal bestaande uit posters, de welbekende ‘Hou em in de lucht’ stickers en lijsten voor mensen die zich bereid voelden zich in te schrijven als lid voor de periode 1973/1974 van de Stichting RTV Noordzee, met als adres; Postbusadres 338 in Bussum. (foto boven)

In een begeleidende brief was instructie te vinden. Er werd eveneens  aangegeven in hoeverre de administratie diende te worden bijgehouden, alsook hoe de ingehaalde gelden dienden te worden overgemaakt naar de Stichting RTV Noordzee. Als ik me na vele decennia nog herinner, zijn we destijds ondermeer in twee discotheken in het Groninger Winschoten geweest;  Royal York en Just Fancy. Deze laatste was vernoemd naar een van de grote hits van de formatie The Ro-d-ys, die uit Oude Pekela, in de directe omgeving van Winschoten, afkomstig was. Een van de voormalige leden van de groep had die discotheek opgericht.

In die discotheken en later in Groningen hebben we een ontelbare hoeveelheid stickers uitgedeeld, maar zover ik kan herinneren hebben we geen lijsten bijgehouden, noch gelden geïnd. Het was de snelste manier om bij zoveel mogelijk mensen het mogelijke lidmaatschap onder aandacht te brengen. En wees eerlijk inschrijven in een swingende discotheek lijkt niet verstandig.

De actie van het promotieteam van Radio Noordzee, ondersteund door het programmateam van het station en vele vrijwilligers, had echter niet het resultaat dat men verwacht had. Niet meer dan 35.000 Nederlanders hadden zich als lid aangemeld waardoor het indienen van een licentieaanvraag om toe te treden tot het publieke omroepbestel, niet werd gedaan.  Na 31 augustus 1974, toen het allerlaatste programma van RNI werd uitgezonden via ondermeer de 220 meter middengolf, was er geen sprake meer van ‘Hou ‘m in de lucht’. En de stickers en posters die over waren kregen een plek op de slaapkamer muur.

rni3muur.jpg

.

RadioVisie (Hans Knot)

radiovisie-logo-klein.png.jpg

Tijdsbalkje rood.gif

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

15-04-18

Retro:Een uur duurt bij RVI maar 56 minuten

Retro:Een uur duurt bij RVI maar 56 minuten

Kortegolfzenders-RVi.png

Is er sinds de invoering van de zomertijd wat veranderd aan de lengte van de programma’s bij Radio Vlaanderen Internationaal (RVi)? Het lijkt wel of ze korter zijn geworden. Een vol uur RVi duurt slechts zesenvijftig minuten. Het waarom is een technische kwestie.

De keuze voor de juiste antenne

Kortegolfzenders zijn dure dingen, en de VRT heeft er maar drie. Het uitzenden zelf vraagt veel elektriciteit. Daarom heeft een kleine publieke omroep maar relatief korte uitzendingen, van een uur of soms maar een half uur. Als je de zenders efficiënt wil gebruiken, dan moet je programma’s voor verschillende richtingen kort na elkaar laten volgen, zodat ze optimaal benut worden en ze niet lang nutteloos blijven warmdraaien tussen twee uitzendingen. Maar tussenin zijn wel een aantal schakelingen nodig. Zo moet RVi regelmatig van frequentie veranderen om alle doelgebieden zo goed mogelijk te bereiken.

Een voorbeeld uit de praktijk

Het programma ‘Kaap de vroege Hoop’ wordt richting Spanje uitgezonden om 19:00 uur Belgische Tijd (BT) op 11700 kHz, en een uur later op 13650 kHz. Ook als dezelfde frequentie wordt aanhouden moet er soms van antenne veranderd worden. ‘De Kaap’ op 9925 kHz gaat bijvoorbeeld de eerste twee uren via een zendantenne die de beste resultaten geeft in noordelijke en zuidelijke richting. De herhaling om 10:00 uur BT gaat op dezelfde frequentie, maar wel via een antenne die het best werkt in oostelijke en westelijke richting.

Zenderpark-Waver.jpg

Antennepark van de VRT in Waver

Zoektocht voor luisteraar

Voor elke schakeling moet de zender even worden uitgezet. Normaal gaat dat vlot en automatisch. Maar het kan al eens fout gaan, en dan is er extra tijd nodig om nog voor het begin van het eigenlijke programma in de ether te zijn. Ook de luisteraar speelt een bepalende rol. Niet iedereen heeft een moderne ontvanger met digitale aflezing en preselecties, en een stipt horloge. Na de omschakeling naar een nieuwe frequentie en antenne, komt de zender opnieuw in de lucht, maar dan moet de luisteraar nog even de gelegenheid worden gegeven om het signaal terug te vinden, voordat het nieuws op het hele uur begint.

Algemeen en noodzakelijk

Overigens is een uitzenduur dat geen zestig minuten duurt, geen exclusiviteit van RVi. De meeste kortegolfomroepen doen dit. Bij Radio Nederland Wereldomroep bijvoorbeeld, duurt een zenduur standaard vijfenvijftig minuten of vijfentwintig minuten voor enkele kortere uitzendingen. Ook de Duitse, Poolse, Tsjechische, Chinese kortegolfradio’s, en nog veel andere, gaan op deze manier tewerk. Het valt dan weer minder op bij de BBC en de Franse en Spaanse wereldomroepen, omdat die veel meer met doorlopende programma’s werken.

° Fotocredits: VRT – Alexander Dumarey

radiovisie-logo-klein.png.jpg

 

 

Lees ook op deze blog: En hoe gaat het nog met het (VRT) zenderpark van Waver? (30/10/2014)

 

Tijdsbalkje rood.gif

 

00:05 Gepost door Pieter Van Banden in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

VK: Absolute Radio mag bezuinigen op AM

VK: Absolute Radio mag bezuinigen op AM

De Britse commerciële radiozender Absolute Radio heeft goedkeuring gekregen om te bezuinigen op haar uitzendingen via de middengolf. De Britse overheidsorganisatie OFCOM heeft toestemming gegeven om een aantal steunzenders uit de lucht te halen en het vermogen op een aantal middengolfzenders te reduceren.

absolute-radio-logo.png

Absolute Radio zendt in Groot Brittannië uit via diverse middengolffrequenties waarbij de 1215 kHz de frequentie is die in vrijwel heel Groot Brittannië is te ontvangen. Deze frequentie is ook in delen van west Nederland en Vlaanderen te ontvangen via de middengolf. Naast de middengolf is de radiozender in delen van London te ontvangen via de FM en landelijk via de digitale ether (DAB).

Door het grote vermogen dat gebruikt wordt om heel het land te voorzien van signaal zijn de kosten voor het gebruik van de middengolf behoorlijk hoor. Begin dit jaar haalde Britse publieke omroep al een aantal lokale middengolfzenders uit de lucht wegens kostenbesparing. Steeds meer inwoners in Groot Brittannië stappen over op ontvangst via de digitale ether.

Absolute Radio heeft in februari bij OFCOM (de Britse variant van Agentschap Telecom) een voorstel ingediend om van een aantal steunzenders met hoog vermogen het signaal met 3 db te reduceren en daarna twaalf kleinere middengolfzenders geheel uit de lucht te halen. Hiermee zou het bereik via de middengolf worden teruggebracht van 90,5 procent naar 85,4 procent.

De radiozender geeft aan dat het economisch niet meer verantwoord is om een bereik van meer dan 90 procent te hebben via de middengolf. De radiozender geeft ook aan dat wanneer de OFCOM de plannen zou afkeuren de radiozender geheel stopt met de uitzendingen via de middengolf en haar vergunning hiervoor inlevert.

OFCOM heeft na een consultatie in de markt besloten de bezuinigingsplannen van Absolute Radio voor haar middengolfuitzendingen goed te keuren. De verwachting dat het vermogen van diverse steunzenders binnenkort wordt verlaagd. De 12 steunzenders worden per 1 mei uit de lucht gehaald.

De verwachting is dat de ontvangst van de radiozender via 1215 kHz in delen van Nederland en Vlaanderen niet veel slechter wordt door de bezuinigingsplannen.

 mediamagazine.png

Tijdsbalkje rood.gif

 

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |