10-04-18

Flashback:Uylenspiegel loopt vast op strand van Cadzand

Flashback 1962:Uylenspiegel loopt vast op strand van Cadzand

 

Zendschip wordt toeristische attractie

 

Radio Antwerpen was op 12 oktober 1962 in de Appelzak, twaalf mijl voor de kust van Oostende voor anker gegaan en begon onmiddellijk met de programmering. Er werd uitgezonden op de 201 meter. De Vlaamse en Franstalige muziekprogramma’s werden opgenomen in een studio aan de Nerviërsstraat in Antwerpen.

Begin december 1962 stemde het Belgische Parlement een anti-zeezenderwet. Op 13 december wilde de overheid de Uylenspiegel enteren, maar dat werd uitgesteld vanwege het slechte weer. Diezelfde dag stierf Georges De Caluwé na een operatie. Op 16 december werd het schip in een zware storm met windkracht 12 beschadigd en raakte het op drift. De bemanning werd door de Kustwacht Oostende en de reddingboot President Wierdsma van de K.N.Z.R.M. uit Breskens van boord gehaald. Eén bemanningslid kwam tussen beide schepen terecht en overleed.

 

11072110.jpg

 

Een sleepboot uit Zeebrugge kreeg de opdracht om het zendschip naar Vlissingen te slepen. Door het slechte weer bleek dat echter onmogelijk. Het schip strandde diezelfde avond op het Cadzandse strand, paal 24, bij ’t Zwin. Alsnog werd op 18 December 1962 in België de anti-zeezenderwet goedgekeurd met 123 stemmen vóór en 35 tegen.

Toeristische attractie

Er kwamen duizenden mensen naar het gestrande schip kijken, een deel van hen stal de inboedel. Wachtmeester Eerste klasse H.W. van de Berg van de post Cadzand van de Rijkspolitie hield daarom met twee andere agenten enkele weken de wacht bij de gestrande schip. Dankzij de inzet van burgemeester Ko Leenhouts beschikten ze over een wachthokje van anderhalf bij anderhalve vierkante meter, met twee houten en een rieten stoel, plus een petroleumkacheltje.

Omwille de hoge bergingskosten maakte niemand aanspraak op de gestrande, inmiddels leeggehaalde Uylenspiegel. Eigenaar De Caluwé was overleden. Zijn beheermaatschappij Ship Broadcasting Company in Lichtenstein en de verzekerings-maatschappij Lloyds lieten niets van zich horen.

 

radio_10.jpg

 

Het overgebleven betonnen casco stond bij de Rijkswaterstaat te boek als wrak nummer 93 in het rivierbed van de Westerschelde. Het leverde voor de scheepvaart geen bezwaren op. Omdat het schip een geweldige toeristische attractie bleek, maakte de gemeente Cadzand geen haast met het opruimen.

In de loop der jaren zakte het beton steeds verder weg in het zand en werd het een gevaar voor de badgasten. Uiteindelijk besloot waterschap Het Vrije van Sluis de romp begin 1971 te laten verwijderen op kosten van de verzekering. Aannemer C. H. van Wijnen uit Papendrecht kreeg de opdracht.

Het casco werd opgeblazen en het puin werd afgevoerd naar ’t Zwin, waar het is gebruikt voor duin- en dijkversterking. De 55 meter lange kiel van gewapend beton bleef liggen. Men hoopte dat deze verder zou wegzakken in de bodem. De kiel kwam echter bloot te liggen en zorgde jarenlang voor ongemak bij de badgasten. Uiteindelijk werd het 1993 met stenen en bitumen bedekt.

° Fotocredits: Christian Schoeters

radiovisie-logo-klein.png.jpg

Tijdsbalkje rood.gif

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.