30-04-18

De 'Songfestival' avonturen van Sennek

De 'Songfestival' avonturen van Sennek

Bij Radio 2 en MNM

Sennek.png

Het is bijna zo ver, zaterdag 28 april trokt Sennek (foto: VRT) naar Portugal om er de kleuren van ons land te verdedigen op het Eurovisie Songfestival. Peter Van de Veire reist haar deze week achterna om commentaar te geven bij de drie live-shows die op Eén worden uitgezonden. Je kan zijn avonturen ter plaatse volgen via de online kanalen van Eén. Radio 2 en MNM dragen eveneens hun steentje bij.

Vanessa Vanhove en Caren Meynen voorzien op dinsdag 8 mei vanaf 21:00 uur een speciaal programma ‘De volgelingen van het Songfestival’ bij de halve finale waar Sennek haar kans waagt. Ze hebben enkele bekende Songfestivalliefhebbers te gast. Hetzelfde doen ze op zaterdag 12 mei indien Sennek doorgaat.

Met commentator van Peter Van de Veire heeft MNM de ideale vliegende reporter in Lissabon om ook niks te missen van het Songfestival. De luisteraars kunnen al sinds begin vorige week de deelnemende nummers horen en beoordelen waardoor ze al kunnen inschatten wie de kanshebbers en wie de buitenbeentjes zijn. 

Vanaf maandag 7 mei neemt Julie de presentatie van de Ochtendshow voor haar rekening, elke dag in het gezelschap van een Bekende Vlaming; Vanuit Portugal zal Peter elke ochtend als Radio Lissabon meermaals de laatste nieuwtjes brengen, peilen naar het stressniveau in de coulissen en uiteraard Sennek geen seconde uit het oog verliezen. Online zal er ook niets te missen zijn want die week vlogt Peter ook vanuit Lissabon.

Dinsdag 8 mei, de dag van Senneks halve finale, bouwt Tom De Cock al vanaf de namiddag de spanning op in ‘Planeet De Cock’. Hetzelfde doet hij op de dag van de grote finale, zaterdag 12 mei, en de zondag erna blikt hij tussen 07:00 en 10:00 uur in ‘MNM Rewind’ terug.

 

radiovisie-logo-klein.png.jpg

Tijdsbalkje rood.gif

00:12 Gepost door Pieter Van Banden in Muziek | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Wat is er van de radio?

Wat is er van de radio?

De krant De Morgen gaf een analyse van het medium

1.jpg

Radio als dusdanig wordt al een hele tijd in vraag gesteld. Terecht of onterecht? Het is natuurlijk een feit dat er nieuwe media zijn bijgekomen en dat de consumptie van muziek is gewijzigd. Radio was vroeger zeker een uniek medium voor promotie van muziek, en voor het populair houden ervan. Vandaag is dat misschien ingehaald en/of voorbijgestreefd door nieuwe media. Bovendien is het interactieve met radio ook sterk veranderd: tijden van een gele briefkaart sturen, of de eerste beller, zijn al lang achterhaald door nieuwe technieken. 

Muziekjournalist Sasha van der Speeten zette het voor de bijlage Focus van De Morgen op een rij. Meer moet dat niet zijn om het samen te vatten voor u, die het nog niet had gelezen. Het artikel ging uit van de keuze van BBC Radio 1 om vijftig procent nieuwe muziek te draaien, en het weekendprogramma al op vrijdagochtend te starten. De omroep doet dat als reactie ‘omdat de jeugd steeds meer afhaakt voor streamingsdiensten als Spotify’. Sarah Van der Speeten schreef vroeger voor het underground muziektijdschrift RifRaf, na het ter ziele gaan voor De Morgen en voor het tijdschrift Bruzz. 

2.jpg

  • Digitale content

In heel Europa zijn momenteel zowel grote als kleinere stations online zeer actief. Vloggers, bloggers, grafici, playlistcuratoren en sociale-media-redacteurs werken er zij aan zij met traditionele radioredacteurs, producers en presentatoren. Het wordt bevestigd door Floris Daelemans, radiomaker en VRT-onderzoeker, die verwijst naar MNM en Studio Brussel voor onder meer de vlogs van Linde Merckpoel. An Caers, directeur radio bij Medialaan, voegt er zelfs de playlisten op maat van Qmusic en Joe bij, zoals de Run to You-playlist voor het sporten, of een playlist met dance of foute muziek. 

  • Generatie Z 

Dat zijn mensen geboren tussen 1995 en 2010, wel eens de verloren generatie voor radio genoemd, omdat ze alles via YouTube en sociale media zou halen. Trendspotter Jarri Van der Haegen is ook manager van jonge Belgische artiesten, hij pleit ervoor dat radiozenders een weg zoeken naar dat potentieel, zoals bijvoorbeeld televisiekanaal Vice al deed. Hij meent ook dat er al een volgende generatie is die radio opnieuw ontdekt. An Caers (Medialaan) herhaalt hier het aanbieden ‘on demand’ (podcast) en niet enkel volgens vast FM Luisteren.   

  • Goede podcasts

Volgens Tom Klerckx (directeur Nostalgie) moeten podcasts uniek zijn. Floris Daelemans voegt daar storytelling bij, audio als perfecte vertelvorm. Twee producenten van podcasts, voormalige RITCS-studenten Lucas Derycke en Wederik De Backer, moeten het nog in het buitenland zoeken, zoals bij het Duitse WDR. Laatstgenoemde wordt al tot in New York gelauwerd, doch in eigen land blijft het weinig sant. Volgens hem komt dat omdat grote zenders niet investeren en luisteraars hier maar één keer per maand afstemmen. Zij menen dat het talent ook hier aanwezig is, en het potentieel omdat  Vlamingen naar Amerikaanse podcasts luisteren. 

3.jpg

  • Eigen streamingdienst

Streaming zou de grote boosdoener van het klassieke radiomodel zijn, trendspotter Jarri Van Der Haegen twijfelt of echt veel  Belgen via Spotify nieuwe muziek ontdekken. Het Nederlandse Talpa Radio (marktleider en mastodont  in Nederland) startte onlangs de streamingdienst JUKE, met zowel  on demand-muziek, als radiozenders, zelfs van de concurrentie. Volgens Patrick Goldsteen focust JUKE op een doelgroep van vijfendertigplussers, niet de early adopters met streaming in het bloed, maar de traditionele radioluisteraar met wat argwaan. Trendspotter Jarri Van der Haegen meent dat artiesten niet langer via traditionele radio hun publiek zoeken, en zelfs het medium langzaam uitschakelen daarvoor.  In ons land zouden we nog niet zover zijn. 

  • Playlists aanpassen

BBC Radio 1 start vanaf begin juni met vijftig procent nieuwe muziek en een vervroegd weekend op vrijdagochtend, dit om jonge luisteraars van Spotify aan te trekken. Tom Klerckx (Nostalgie) meent dat zo’n zoektochten van alle tijden zijn, voor Jarri Van der Haegen mag het zelfs nog wat kritischer zijn. Dit publiek schakelt uit als op korte tijd op verschillende omroepen hetzelfde nummer wordt gedraaid. “Radio hoeft niettemin niet zo krampachtig te draaien rond grijsgedraaide bands die iedereen kent”, vindt Van der Haegen. “Natuurlijk mogen die voorbijkomen, maar ik hecht meer belang aan een zender die durft uitkomen voor een nieuwe artiest of voor een liedje waar hij oprecht in gelooft. Dat is tenminste spannend. Het daagt me uit en ik leer iets bij als luisteraar.”

Spotify geeft gebruikers een gratis versie een aantal extra on demand-upgrades, zoals individuele nummers selecteren in officiële Spotify-playlists. Deze klantenbinding zou moeten leiden naar betaalde platforms. An Caers bevestigt dat een sterke band met de (moderne) gebruiker reëel is, VRT-volger Floris Daelemans vult aan: “Stel: je hebt bij ons een profiel aangemaakt (met voorkeuren) …/… dan zouden we voor jou een podcast kunnen samenstellen…”. Die kan je dan gebruiken wanneer je wil, je hoeft zo niets meer te missen. 

4.jpg

  • Troeven van het oude model

Volgens VRT-volger Floris Daelemans kaapt streaming niet zoveel weg, en ervaren mensen live-lineaire radio nog steeds prettig. Patrick Goldsteen van JUKE ziet geen reden om getrouwe radio voorgoed af te zweren en uitsluitend op digitaal gebruik te focussen. “Tot de dag van vandaag is radio de meest dominante manier van audioconsumptie. De gebruikers willen nu eenmaal sterke persoonlijkheden die ad rem zijn, die actua bieden, die grappig en ontroerend kunnen zijn”, aldus Goldsteen. 

An Caers vult aan: “Mensen programmeren hun leven nagenoeg op de reclameblokken of op bepaalde radiomomenten. Ze vertrekken naar hun werk op het moment dat een bepaald radio-item start, bijvoorbeeld. Luisteraars beschouwen de radio als hun trouwe maatje. Tom Klerkx sluit af: “Wat maakt radio uniek? Dat je er sterke verhalen hoort van authentieke mensen. Je mag de ziel niet vergeten”. Hij meent wel dat er impact zal zijn, televisie is volgens hem ook veranderd. 

radiovisie-logo-klein.png.jpg

 

 

Tijdsbalkje rood.gif

 

 

 

 

00:10 Gepost door Pieter Van Banden in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Korte nieuwsberichtjes !

Korte nieuwsberichtjes !

Kort Radionieuws.jpg

Radio Star krijgt hogere zendmast

De lokale Radio Star uit Herzele krijgt weldra een 48 meter hoge zendmast, ter vervanging van de huidige mast van 36 meter. De lokale radio Star is gevestigd in de gemeentelijke Wattenfabriek en daarom zal de gemeente Herzele de kosten van 22.000 euro voor de nieuwe mast voor haar rekening nemen. Het radiostation draagt zelf de kosten voor de bekabeling en de plaatsing van de antennes. Het gaat dus om de mast voor de frequentie 106.5 in Herzele. Radio Star kreeg bij de jongste erkenningsronde ook een tweede frequentie (105.4) in Sint-Lievens-Houtem. Die tweede frequentie is – voor zover ons bekend – nog niet geactiveerd.

radio-star-herzele.png

Gnoosic: nieuwe muziek ontdekken

Tussendoor even snel deze tip voor muziekfans meegeven. Gnoosic is een webdienst gebaseerd op Gnod, een zichzelf aanpassend systeem dat leert over de wereld, door de bezoekers te vragen wat zij graag hebben en wat niet. Gnoosic is daar een versie van, speciaal voor muziek. U vult in welke muziek u graag hoort, waarna u suggesties krijgt voor nog meer songs die u zouden kunnen interesseren. Het is wel een project in ontwikkeling, want de database moet voortdurend groeien. U neemt hier een kijkje of u legt er een oor te luisteren. Beiden mag ook.

radiovisie-logo-klein.png.jpg

Tijdsbalkje rood.gif

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Geen ‘Plaatje maar weer’

Geen ‘Plaatje maar weer’

 

De kracht van de ‘eenling’

Vorige week beleefde ik iets waarvan ik dacht het nooit te zullen meemaken. Ik kwam thuis, ’s avonds uiteraard, naar goede gewoonte, en vond mijn digicorder zoemend terug, maar voor de rest gaf hij geen teken van leven meer. Het ding had de geest gegeven. Voor ik de klantendienst zou bellen, googlede ik even wat mijn lotgenoten ondernomen hadden in zo’n geval.

digicorder.jpg

En dan kwam het grappige: ik typte “digicorder de geest gegeven” en Google toonde mij maar liefst 546 resultaten! Verrast door zoveel uitkomsten typte ik “digibox is kapot”. Dat gaf 1130 resultaten. Wat er vooral opvalt bij het overzicht, zijn de deelnemers aan de betrokken fora. De schrik sloeg mij om het hart toen ik hun commentaar las.

Ik moest mijn plan trekken, de klantendienst kon niet helpen en hield u aan het lijntje. Met andere woorden, ik mocht ‘dag’ zeggen met het handje tegen mijn digitale tv. Ik hield mijn adem in en belde naar de klantendienst. “Al onze lijnen zijn momenteel bezet, wij helpen u zo dadelijk verder”. Na twee minuten kreeg ik een dame te horen en ik mocht ’s anderendaags een nieuwe digibox halen. Heb ik me dan druk om niets gemaakt?

Deze ervaring zorgt voor andere beslommeringen. Door het internet heeft iederéén een stem gekregen. Op zich is een slechte ervaring en dergelijke delen geen probleem, maar het wordt dat wel als het een vertekend beeld vormt van de werkelijkheid… Hoop en al zijn er vijfhonderd mensen die geen goede ervaring hebben met een klantendienst, maar staan daar honderdduizend klanten tegenover die wel goed geholpen zijn. Daar vinden we niets van terug.

Zo slaagt een piepkleine minderheid erin om iets volledig te verzieken en een gezond kritische maatschappij om te buigen in een ongezond cynische maatschappij. 

Spice (voor de vrienden)

radiovisie-logo-klein.png.jpg

Tijdsbalkje rood.gif

 

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

JLB gaat (soms) naar zee

JLB gaat (soms) naar zee

 

Er zijn mensen die als een soort rode draad doorheen je leven ‘fietsen’. Ik bedacht het toen ik onlangs een stukje maakte over het Kortrijkse Popcenter, de laatste échte platenzaak in de Guldensporen stad. Hoeveel keer ben ik Wim Coryn tegen het lijf gelopen in mijn leven? In alle mogelijke hoedanigheden dan nog.

JLBcolumnn0.png

We zagen elkaar, werkten samen, verdwenen uit elkaars bestaan en ontmoetten elkaar opnieuw. Telkens weer. Niet gepland, onbedoeld, alsof het lot onze levenswandel met een zekere regelmaat met elkaar verbond. Nu was hij er opnieuw omdat hij meewerkt aan een documentaire over deze legendarische muziekwinkel…

Het begon in 1980. Ik was projectleider bij Radio Gemini en we waren net, na een inbeslagname, weer gestart vanuit de VANO-kelder in Moeskroen. Wim belde me op. Hij wilde graag een programma maken. We spraken af en na een babbel werd hij aan de programmering toegevoegd. Wim werkte toen, net zoals ik, bij de Belgische Posterijen. Hij in Kortrijk, ikzelf in Menen. Blijkbaar schepte dat een extra vertrouwensband. 

We hadden een onduidelijke programmering op de late zaterdagavond. Wim wilde die graag voor zijn rekening nemen. Omdat radio toen nog echt vrij was, werden slechts enkele algemene formaliteiten afgesproken, de rest kon de presentator zelf invullen. Radiomaker Wim Vossen was geboren. Enkele maanden later scheidden onze wegen. Wim trok naar WLS, ik bleef nog enkele jaren bij Gemini aan de slag om dan uiteindelijk ook naar de Kluisberg te trekken, maar dan enkel als programmamaker. 

Ik nam er op zaterdag en zondag de middag voor mijn rekening. Programma’s die ik in mijn  thuisstudio opnam. Wim Vossen en Tom Bremer waren weer herenigd in ether. Na een jaar liepen onze ‘radioloopbanen’ weer uiteen. De man uit Oudenaarde trok naar Delmare (Zingem), Radio Maxima (Roeselare), Radio Contact (Kortrijk) en X-Tra FM. Ik verkaste naar Radio Magic (Kortrijk), Scorpio (Ledegem), Diamant (Waregem) en Bryghensis (Brugge). 

Het was niet eens zo heel veel later toen we allebei, eerder geruisloos uit de radiowereld stapten, maar ook nog eens onze echte werkgever ‘De Posterijen’ verlieten. Niet dat we dit afgesproken hadden, we wisten het niet eens van elkaar. Hij ging voor tv werken en voor diverse muziekuitgeverijen. Ik startte NeTTies, van daaruit was een doorstart van RadioVisie, dit keer online, iets wat in de sterren geschreven stond. In de herfst van 2004, hing Wim plots weer aan de telefoon.

Zijn liefde voor de radio was er niet minder op geworden. Die voor de muziek enkel maar groter. Zijn werkterrein lag op dat moment in Nederland, hij werkte er voor de platenfirma’s Arcade, PolyGram (Universal), Sony Music en de muziekuitgeverij BMG Publishing. In die hoedanigheid kon hij prima paralellen zoeken en trekken tussen de beide Lage Landen. Op het vlak van de media in het algemeen, op dat van de muziek in het bijzonder.

Wim stelde voor om een wekelijkse column te schrijven die over de landsgrenzen heen keek. Een prima idee, leek me. ‘Mediapijn of mediafijn’ verscheen voor het eerst in november 2004. Er zouden liefst 44 afleveringen volgen. Op 24 juni 2007 kwam er een eind aan de reeks. Drukke beroepsbezigheden, Wim woonde inmiddels terug in België en was zijn eigen Wild Cherry Consult (advies bij films en documentaires) begonnen. In 2014 kruisten onze wegen elkaar opnieuw.

Ikzelf was verzeild geraakt bij Radio 19 als projectleider. Wim zag een nieuw radio-avontuur best zitten. Wie ooit met het medium bezig is geweest, weet dat een het ‘een sluimerend virus’ is waar je nooit meer van afgeraakt. Er waren enkele problemen die moesten uitgevlakt worden. Live programma maken kon niet en hijzelf had geen studio (meer).

Geen nood, 19-collega Dirk Desmet gooide een reddingsboei. Eén keer in de maand trok Wim naar Wevelgem en nam er in één ruk door al zijn programma’s op. Vraag het na aan Wim en Dirk, die zaterdagen gingen tot de leukste van het jaar behoren. 

Maar ook aan Radio 19 kwam een einde. Opnieuw gingen we allemaal onze eigen wegen. Maar net als die kat, kwam ook Wim weer. Omgekeerd kan je het ook bekijken. Ikzelf kwam wederom op zijn pad. In volle voorbereiding van de bioscoopfilm rond Radio Mi Amigo en Sylvain Tack, vonden we elkaar terug.

Noël Cordier en ikzelf hadden ons verzekerd van de medewerking van scenarioschrijver Erik Lamens en Antonino Lombardo van het productiehuis Prime Time. Iemand die de auteursrechten kon regelen, was er nog niet. Je raadt het al… Wim nam die taak op zich. Ook het filmproject haalde de eindmeet niet, tenminste niet in deze opzet. 

Met een nieuw team wordt momenteel onverminderd verder getimmerd aan dé film. Wim is nog steeds aan boord en daarom zie en hoor ik hem dit keer wel nog regelmatig. Een kat met negen levens is er niks bij. 

radiovisie-logo-klein.png.jpg

Jean-Luc Bostyn

 

Tijdsbalkje rood.gif

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De comeback van de pick-up

De comeback van de pick-up

 

Er zijn nogal wat radio-presentatoren die heimwee hebben naar de periode dat ze echte platenspelers konden gebruiken. Vooral omdat ze dan meer ambachtelijk betrokken waren bij wat ze deden. Koffertje dragen, plaatje zoeken, hoesje pakken, singeltje uitpakken en op de draaitafel leggen. En vice versa.

platendraaier 78 t met kop en naald.jpg

Die tijd komt nooit meer terug, de pick-up daarentegen is wel aan een comeback bezig. Want als vinyl-platen terug in zijn dan moet je toch iets hebben om die op af te spelen, niet? De website Animagraffs ontleedt de platenspeler van kop tot teen. Wat zijn de onderdelen, hoe werkt het? Doe er de kennis op die je kan helpen bij het zelf aanschaffen van een pick-up. Al dan niet om thuis dan wel in een radio-omgeving te gebruiken. Nu enkel nog de leiding van de zender overtuigen.

(Hilde Vangool)

Tijdsbalkje rood.gif

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Hoe je toetsenbord van je PC of laptop schoonmaken?

Hoe je toetsenbord van je PC of laptop schoonmaken?

 

Het is misschien geen verrassing meer want we schreven het eerder al, maar een computerklavier kan meer bacteriën bevatten dan een toiletbril. Dat blijkt nu ook nog eens uit een recent onderzoek van online IT-trainingspecialist CBT Nuggets. Het spreekt natuurlijk voor zich dat je een toetsenbord niet moet kuisen met water en zeep, wij zochten uit hoe het dan wél moet.

 

Het is eigenlijk niet eens zo gek dat een toetsenbord vuiler is dan een wc-bril, want kun jij je nog herinneren wanneer je het de laatste keer proper gemaakt hebt? En dan hebben we het niet over snel eens wrijven om die restjes van je croissant weg te krijgen.



De hoofdoorzaak van de besmetting van een toetsenbord is trouwens lunch verorberen aan je bureau, aangezien voedselresten de ontwikkeling van miljoenen bacteriën bevorderen. Ook een slechte hygiëne, zoals je handen niet wassen na een toiletbezoek, kan een oorzaak zijn. Omdat uit verschillende onderzoeken blijkt dat sommige toetsenborden zelfs symptomen van een voedselvergiftiging kunnen veroorzaken, geven wij een aantal tips om je toetsenbord proper te houden.



1. Gebruik een spuitbus met perslucht om al het vuil van onder en op je toetsen weg te krijgen. Regelmatig je klavier ondersteboven op je bureau kloppen, doet ook al wonderen.

 

cleaner.jpg



2. Maak een vod vochtig en doe een beetje ontsmettingsalcohol op een hoekje. Ga daarmee over je toetsenbord.



3. Doe hetzelfde met een oorstokje om ook de lastiger te bereiken plekjes schoon te maken.

 

Clean.jpg



Klaar!

 

Uit Het Laatste Nieuws

 

Tijdsbalkje rood.gif

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Herinnert u zich deze nog? De start van Nederland 3

Herinnert u zich deze nog? De start van Nederland 3

 

Deze keer gaan we terug naar 1988. Toen kreeg de Nederlandse publieke omroep een derde tv-zender erbij. Op 4 april werd door Minister Brinkman met een symbolische handeling de televisiezender Nederland 3 officieel in dienst gesteld. Brinkman kondigde ook een programma aan waarin hij zelf de hoofdrol speelde.

 

 

Alles op het gebied van nuttige educatie, zwaardere informatie, cultuur en drama zou op de nieuwe zender zijn plek moeten krijgen, was de bedoeling. De nieuwe tv-zender Nederland 3 kreeg meteen de bijnaam: "Het andere net".

 

logo Nederland 3 de start.png

RadioNL (Martin Slijper)

 

Tijdsbalkje rood.gif

 

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Uit het archief: Allereerste uitzending Fabeltjeskrant (in Nederland)

Uit het archief: Allereerste uitzending Fabeltjeskrant (in Nederland)

 

Onlangs dook Radio.NL 48 jaar terug in de tijd. In 1968 werd de Fabeltjeskrant voor het eerst uitgezonden door de NTS in Nederland. De NTS was de Nederlandse Televisie Stichting, de eerste Nederlandse televisieomroep en tevens de voorloper van de NOS en de stichting NTR.

 

Fabeltjeskrant.png

 

De Fabeltjeskrant startte met een dagelijks terugkerende korte uitzending, vlak voor kinderbedtijd, op de Nederlandse televisie.

 

De kinderserie Fabeltjeskrant ging over de gebeurtenissen in het grote dierenbos in Fabeltjesland. Dit werd voorgelezen door Meneer de Uil.

 

 

 

De serie werd later ook uitgezonden hier bij ons in Vlaanderen.Het was het allereerste jeugdprogramma in kleur (op 1 januari 1971 begon de BRT met kleurenuitzendingen) dat werd uitgezonden dagelijks om 19 uur na de dia 'BRT Kleur'.

 

Het tv-programma beleefde vanaf de jaren '80 ook nog een aantal come-backs. In 2005 werd de kinderserie in Nederland uitgeroepen tot 'Beste Kinderprogramma Aller Tijden'. Meneer de Uil sloot de Fabeltjeskrant altijd af met de uitspraak: 'oogjes dicht en snaveltjes toe'.

 

Het kinderprogramma verdween in 1992 van het scherm. De kans is overigens groot dat Fabeltjeskrant terug komt. Producent Mark Mertens van het Vlaamse bedrijf Grid is bezig met een nieuwe reeks van 52 afleveringen, die elk 7 minuten zullen duren. Dit zou moeten klaar zijn in 2020.

 

 

RadioNL  (Martin Slijper)

 

tijdsbalkje rood 

 

 

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Nieuwe batterij lost binnen dertig minuten op in water

Nieuwe batterij lost binnen dertig minuten op in water

 

Onderzoekers van de Iowa State University in de Verenigde Staten hebben een batterij ontwikkeld die binnen dertig minuten oplost in water.

 

batterij-lost-binnen-dertig-minuten-in-water.jpg

 

De 2,5 Volt-lithium-ion-accu kan een normale rekenmachine ongeveer vijftien minuten van stroom voorzien. De batterij zelf is 1 millimeter dik, 5 millimeter lang en en 6 millimeter breed. Het omhulsel van de batterij is gemaakt van een oplosbaar polymeer.

 

Oplosbare batterijen kunnen handig zijn voor militaire doeleinden, maar ook voor de medische sector in de vorm van implantaten die niet operatief verwijderd hoeven te worden. 

 

Het is niet de eerste oplosbare batterij die wordt ontwikkeld. Twee jaar geleden, bijvoorbeeld, ontwikkelden wetenschappers van de universiteit in Illinois nog een batterij die in elf dagen oploste.  De nieuwe batterij is volgens de makers dan ook de eerste batterij die dit soort "kracht, stabiliteit en houdbaarheid demonstreert".

 

Het zal nog even duren voordat dit soort batterijen gereed zullen zijn voor productie. Het ontwikkelen van deze batterij kostte meerdere pogingen. Daarnaast is er nog meer onderzoek nodig om de batterij uit te rusten met een voltage dat gelijk is aan een 'normale' batterij.

 

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende