30-04-18

Wat is er van de radio?

Wat is er van de radio?

De krant De Morgen gaf een analyse van het medium

1.jpg

Radio als dusdanig wordt al een hele tijd in vraag gesteld. Terecht of onterecht? Het is natuurlijk een feit dat er nieuwe media zijn bijgekomen en dat de consumptie van muziek is gewijzigd. Radio was vroeger zeker een uniek medium voor promotie van muziek, en voor het populair houden ervan. Vandaag is dat misschien ingehaald en/of voorbijgestreefd door nieuwe media. Bovendien is het interactieve met radio ook sterk veranderd: tijden van een gele briefkaart sturen, of de eerste beller, zijn al lang achterhaald door nieuwe technieken. 

Muziekjournalist Sasha van der Speeten zette het voor de bijlage Focus van De Morgen op een rij. Meer moet dat niet zijn om het samen te vatten voor u, die het nog niet had gelezen. Het artikel ging uit van de keuze van BBC Radio 1 om vijftig procent nieuwe muziek te draaien, en het weekendprogramma al op vrijdagochtend te starten. De omroep doet dat als reactie ‘omdat de jeugd steeds meer afhaakt voor streamingsdiensten als Spotify’. Sarah Van der Speeten schreef vroeger voor het underground muziektijdschrift RifRaf, na het ter ziele gaan voor De Morgen en voor het tijdschrift Bruzz. 

2.jpg

  • Digitale content

In heel Europa zijn momenteel zowel grote als kleinere stations online zeer actief. Vloggers, bloggers, grafici, playlistcuratoren en sociale-media-redacteurs werken er zij aan zij met traditionele radioredacteurs, producers en presentatoren. Het wordt bevestigd door Floris Daelemans, radiomaker en VRT-onderzoeker, die verwijst naar MNM en Studio Brussel voor onder meer de vlogs van Linde Merckpoel. An Caers, directeur radio bij Medialaan, voegt er zelfs de playlisten op maat van Qmusic en Joe bij, zoals de Run to You-playlist voor het sporten, of een playlist met dance of foute muziek. 

  • Generatie Z 

Dat zijn mensen geboren tussen 1995 en 2010, wel eens de verloren generatie voor radio genoemd, omdat ze alles via YouTube en sociale media zou halen. Trendspotter Jarri Van der Haegen is ook manager van jonge Belgische artiesten, hij pleit ervoor dat radiozenders een weg zoeken naar dat potentieel, zoals bijvoorbeeld televisiekanaal Vice al deed. Hij meent ook dat er al een volgende generatie is die radio opnieuw ontdekt. An Caers (Medialaan) herhaalt hier het aanbieden ‘on demand’ (podcast) en niet enkel volgens vast FM Luisteren.   

  • Goede podcasts

Volgens Tom Klerckx (directeur Nostalgie) moeten podcasts uniek zijn. Floris Daelemans voegt daar storytelling bij, audio als perfecte vertelvorm. Twee producenten van podcasts, voormalige RITCS-studenten Lucas Derycke en Wederik De Backer, moeten het nog in het buitenland zoeken, zoals bij het Duitse WDR. Laatstgenoemde wordt al tot in New York gelauwerd, doch in eigen land blijft het weinig sant. Volgens hem komt dat omdat grote zenders niet investeren en luisteraars hier maar één keer per maand afstemmen. Zij menen dat het talent ook hier aanwezig is, en het potentieel omdat  Vlamingen naar Amerikaanse podcasts luisteren. 

3.jpg

  • Eigen streamingdienst

Streaming zou de grote boosdoener van het klassieke radiomodel zijn, trendspotter Jarri Van Der Haegen twijfelt of echt veel  Belgen via Spotify nieuwe muziek ontdekken. Het Nederlandse Talpa Radio (marktleider en mastodont  in Nederland) startte onlangs de streamingdienst JUKE, met zowel  on demand-muziek, als radiozenders, zelfs van de concurrentie. Volgens Patrick Goldsteen focust JUKE op een doelgroep van vijfendertigplussers, niet de early adopters met streaming in het bloed, maar de traditionele radioluisteraar met wat argwaan. Trendspotter Jarri Van der Haegen meent dat artiesten niet langer via traditionele radio hun publiek zoeken, en zelfs het medium langzaam uitschakelen daarvoor.  In ons land zouden we nog niet zover zijn. 

  • Playlists aanpassen

BBC Radio 1 start vanaf begin juni met vijftig procent nieuwe muziek en een vervroegd weekend op vrijdagochtend, dit om jonge luisteraars van Spotify aan te trekken. Tom Klerckx (Nostalgie) meent dat zo’n zoektochten van alle tijden zijn, voor Jarri Van der Haegen mag het zelfs nog wat kritischer zijn. Dit publiek schakelt uit als op korte tijd op verschillende omroepen hetzelfde nummer wordt gedraaid. “Radio hoeft niettemin niet zo krampachtig te draaien rond grijsgedraaide bands die iedereen kent”, vindt Van der Haegen. “Natuurlijk mogen die voorbijkomen, maar ik hecht meer belang aan een zender die durft uitkomen voor een nieuwe artiest of voor een liedje waar hij oprecht in gelooft. Dat is tenminste spannend. Het daagt me uit en ik leer iets bij als luisteraar.”

Spotify geeft gebruikers een gratis versie een aantal extra on demand-upgrades, zoals individuele nummers selecteren in officiële Spotify-playlists. Deze klantenbinding zou moeten leiden naar betaalde platforms. An Caers bevestigt dat een sterke band met de (moderne) gebruiker reëel is, VRT-volger Floris Daelemans vult aan: “Stel: je hebt bij ons een profiel aangemaakt (met voorkeuren) …/… dan zouden we voor jou een podcast kunnen samenstellen…”. Die kan je dan gebruiken wanneer je wil, je hoeft zo niets meer te missen. 

4.jpg

  • Troeven van het oude model

Volgens VRT-volger Floris Daelemans kaapt streaming niet zoveel weg, en ervaren mensen live-lineaire radio nog steeds prettig. Patrick Goldsteen van JUKE ziet geen reden om getrouwe radio voorgoed af te zweren en uitsluitend op digitaal gebruik te focussen. “Tot de dag van vandaag is radio de meest dominante manier van audioconsumptie. De gebruikers willen nu eenmaal sterke persoonlijkheden die ad rem zijn, die actua bieden, die grappig en ontroerend kunnen zijn”, aldus Goldsteen. 

An Caers vult aan: “Mensen programmeren hun leven nagenoeg op de reclameblokken of op bepaalde radiomomenten. Ze vertrekken naar hun werk op het moment dat een bepaald radio-item start, bijvoorbeeld. Luisteraars beschouwen de radio als hun trouwe maatje. Tom Klerkx sluit af: “Wat maakt radio uniek? Dat je er sterke verhalen hoort van authentieke mensen. Je mag de ziel niet vergeten”. Hij meent wel dat er impact zal zijn, televisie is volgens hem ook veranderd. 

radiovisie-logo-klein.png.jpg

 

 

Tijdsbalkje rood.gif

 

 

 

 

00:10 Gepost door Pieter Van Banden in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.