26-04-18

Het gaat niet zo goed met Europe 1 in Frankrijk!

Het gaat niet zo goed met Europe 1 in Frankrijk!

 

Het blijft onrustig bij de Franse radiozender Europe 1. Nog altijd kampt de nieuws- en talkzender met dalende luistercijfers. En daarom zouden er weer veranderingen op komst zijn met als grootste slachtoffers zenderbaas Frédéric Schlesinger en ochtendpresentator Patrick Cohen.

Frankrijk: Crisis bij Europe 1 duurt voort Al enige jaren gaat het niet goed bij Europe 1. Het 'verwaarlozen' van de sportactualiteit door het 'mislopen' van bepaalde belangrijke uitzendrechten en de té doelgerichte redactielijn met aandacht voor onder meer economische aangelegenheden waardoor de algemene actualiteit op de achtergrond belandt, heeft behoorlijk wat luisteraars weggejaagd.

Waar Europe 1 begin 2015 nog 7,5% marktaandeel scoorde, zijn er begin 2018 nog maar 5,3% van over. Inmiddels zijn rivalen RMC en France Inter Europe 1 al voorbij gegaan.

 

Shoppen bij de concurrent


Al enige tijd probeert eigenaar Arnaud Lagadère van gelijknamige mediagroep, het tij te keren. Maar ook de poging van een jaar geleden, waarbij Frédéric Schlesinger werd weggelokt bij het publieke Radio France om de kar te trekken bij Europe 1 en Patrick Cohen werd weggekaapt bij France Inter, lijken niet te werken.

Want waar Cohen met zijn ochtendprogramma bij France Inter het best beluisterd was, lukt het hem niet om dit huzarenstukje te herhalen bij Europe 1. Sterker nog: het afgelopen jaar is het aantal luisteraars in de ochtend opnieuw gedaald.

 

Opnieuw ingrijpen


Door de dalende luistercijfers draaide Europe 1 het afgelopen jaar 19 miljoen euro verlies. En dat is niet meer te compenseren met de 6 miljoen winst die zusterstations Virgin Radio en RFM draaien. Reden genoeg dus voor Lagadère om opnieuw in te grijpen bij de kwakkelende zender.

Geruchten gaan dat er druk gewerkt wordt aan een nieuw Europe 1 dat Grootste slachtoffers lijken hierbij Schlesinger en Cohen te worden. Waar Schlesinger vorig jaar nog riep dat hij drie jaar nodig heeft om Europe 1 vlot te trekken, lijkt hij al na ruim een jaar af geserveerd te worden. Inmiddels circuleert de naam Laurent Guimier als opvolger.

Guimier is momenteel directeur radio bij Radio France. In het verleden was hij al eens hoofdredacteur van Europe 1 en directeur digitale informatie bij Lagadère.

Voor het ochtendblok circuleert de namen Jean-Baptiste Boursier, presentator bij BFM TV, en Laurent Delahousse, momenteel presentator bij de tv-zender France 2. 12 Jaar geleden was Delahousse al presentator bij Europe 1.

 

Overige luistercijfers


Voor wie overigens geïnteresseerd is in de prestaties van de andere radiostations in Frankrijk: de nieuws- en talkzender RTL blijft volgens Mediametrie (januari-maart) hoog en droog aan kop met 13,1%, gevolgd door haar publieke rivaal France Inter met 11,1%. Populairste muziekzender blijft NRJ met 6,4%, gevolgd door Nostalgie en Skyrock.

 

radio nl.jpg

Martin Slijper 

 

Tijdsbalkje rood.gif

00:10 Gepost door Pieter Van Banden in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Radio2:Op 1 mei 'Tuindag in Bokrijk'

Radio2:Op 1 mei 'Tuindag in Bokrijk'

 

Op dinsdag 1 mei kan het hele gezin weer met volle teugen genieten van het buitenleven in Bokrijk.

Tuindag_2018_0.png

200 standhouders zorgen voor een opvallend kleurenpallet in Bokrijk. Zij bieden de keuze uit een uitgebreide waaier aan bloemen en planten. Deze unieke plantenmarkt is te bezoeken van 8u tot 18u. Hoe breng je rust in je tuin? Landelijke Gilden brengt inspiratie. Radio 2 vrolijkt de dag op met live-uitzendingen.

Ook dit jaar zijn de Landelijke Gilden van de partij en dit reeds voor het 5de jaar. Zij brengen een tof programma afgestemd op het thema ‘Tuin, oase van rust’. De kleinsten mogen knutselen, kennismaken met geurende of aaibare plantjes of allemaal samen aan de kinderyoga. 

Maar ook bezoekers zonder kinderen zijn van harte welkom om te ontdekken hoe je een tuin aangenaam kan inrichten, welke kruiden rustgevend werken en hoe ze smaken, welk effect aroma of geluid kan hebben.

logo Radio 2.jpg

Naar goede traditie is ook Radio 2 aanwezig. 

'De Madammen’ starten de dag van 10 tot 12 uur, ze zullen je oren verwarmen met live interviews van onder meer groencoach Angelo Dorny

de madammen 24-9-2014.jpg

Van 12 tot 13 uur neemt Radio 2 Limburg het over, gevolgd door Peter Verhulst en de 'De Topcollectie', tot 16 uur. 

Peter Verhulst-met De Topcollectie.jpg

Méér over de Radio2 tuindag via de website van Radio2 !

Pieter Van Banden & Paul De Wyngaert Radio 2 tuindag 2001 Hoegaarden.jpg

Retro foto 'Tuindag Radio 2' in Meise 2001.

Links Pieter Van Banden, rechts toenmalig netmanager Paul De Wyngaert

Tijdsbalkje rood.gif

00:10 Gepost door Pieter Van Banden in Vrije tijd | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De 10 geboden om veilig te surfen op het internet

De 10 geboden om veilig te surfen op het internet

 

Heel wat mensen, ook jonge, gebruiken het internet op een 'onveilige' manier. 10 tips helpen om het beter te doen!Vonden we bij 'De Inspecteur'.
 

internetveiligheid.jpg

 

Hoe veilig springt u om met het internet? Niet heel veilig, zo stelde het Eén-programma "Volt" vast in een reportage.Het internet is een geweldig en onmisbaar instrument, maar we moeten dringend leren hoe we er mee omgaan. "Zoals kinderen leren de straat over te steken, zo moet iedereen veilig leren surfen", zo stelt een van de experts in de reportage.

1. Code

Gebruik altijd een code om je smartphone te vergrendelen. Als je je telefoon verliest of hij wordt gestolen, dan kunnen anderen niet zomaar bellen op uw kosten of meegenieten van je vakantiefoto's. Let op ook wel code je kiest. 1234 of 4444 zijn geen goed idee.

2. Eigen toestel

Vertrouw niet zomaar een openbare computer. Gebruik bij voorkeur een eigen toestel zoals jouw smartphone of tablet. Toetsaanslagen zijn immers heel makkelijk te registreren.

3. Voorzichtig met openbare computers

Log je toch in op een openbare computer, surf dan niet naar sites met persoonlijke informatie zoals e-mailaccount, bankgegevens, enzovoort. Wis ook altijd je browsergeschiedenis, na elke sessie.

4. Gebruik 3G of 4G

Wees voorzichtig met het gebruik van gratis wifi. De kans bestaat dat iemand meeleest. Doe bijvoorbeeld geen bankverrichtingen op een gratis wifi-netwerk. Gebruik bij voorkeur 3G of 4G.

5. Privacy-instellingen

Kijk je privacy-instellingen op sociale media na en stel ze zo streng mogelijk in. Vermijd zo dat wildvreemden toegang hebben tot privé-informatie en foto's.

6. Bezint eer ge deelt

Deel niet op sociale media wat je niet met een volle zaal zou delen. Een foto of een uitspraak kunnen altijd een tweede leven gaan leiden, zonder dat je het weet en zonder dat je er controle over hebt.

7. Google jezelf

Het komt misschien wat raar over, maar google af en toe je eigen naam. Zo weet je wat er over jou circuleert op het internet.

8. Kies een ingewikkeld wachtwoord

Gebruik ingewikkelde wachtwoorden. Gebruik cijfers, kleine letters, hoofdletters en tekens. Maak geen paswoord op basis van makkelijk te achterhalen informatie, zoals namen van kinderen, huisdieren, geboortedata, roepnamen en dergelijke. Ook hier geldt: wees origineel.

9. Varieer je wachtwoorden

Gebruik nooit hetzelfde wachtwoord voor al je accounts. Kan je ze niet allemaal onthouden, doe dan beroep op een paswoordmanager. Er zijn verschillende goede gratis managers te vinden.

10. Bankgegevens? Niet doorgeven!

Geef nooit jouw bankkaartgegevens door via mail of aan de telefoon. Jouw bank zal deze informatie nooit op deze manier aanvragen. Twijfels? Bel altijd jouw kantoor op.

 

De Inspecteur van Radio2.jpg

 

Radio2 (De Inspecteur)

 

Tijdsbalkje rood.gif

00:02 Gepost door Pieter Van Banden in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Frankrijk: “Gratis radio moet in de grondwet”

Frankrijk: “Gratis radio moet in de grondwet”

Fransen zien radio als een universeel recht, leert onderzoek

SIRTI-Frankrijk.png

94 procent van de Fransen zien radio als een universeel recht en 88 procent is van mening dat het luisteren naar de radio volstrekt anoniem moet kunnen (blijven) gebeuren. Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van SIRTI, een belangengroep van 165 Franse onafhankelijke radio’s.

Volgens 93 procent van de Fransen moet radio gratis blijven en onafhankelijk van telefoonnetwerken en internet (89%). Bovendien meent 90 procent van de Fransen dat de overheid zich moet inspannen om in alle situaties de toegang tot de radio te waarborgen, vooral in de auto. 70 procent is zelfs overtuigd dat “gratis toegang tot radio-media in voertuigen” in de grondwet zou moeten worden vastgelegd.

83 procent van de Fransen luistert in de auto naar radio. Bij het openbaar vervoer is dat slechts 13 procent. Het luisteren naar de radio via de smartphone is intussen opgelopen naar 23 procent. Het gaat dan voornamelijk om mensen die zeggen dat ze hun gading niet (meer) vinden bij de radiostations die via de ether te ontvangen zijn.

68 procent van de Fransen verklaart wel dat ze via de smartphone naar FM of DAB+ zouden luisteren, indien dit technisch mogelijk wordt gemaakt. Ruim de helft van de Fransen blijkt niet te weten dat het (theoretisch) mogelijk is om via smartphone naar de radio te luisteren.

SIRTI wil hiermee wegen op het aanslepende debat over het activeren van de radiochips in smartphones. Veel van die toestelletjes hebben zo’n radiochip wel aan boord, maar ze kunnen met de huidige software niet worden geactiveerd. 77 procent is trouwens van mening dat de verkopers van smartphones verplicht zouden moeten aanduiden of de toestellen al dan niet toestaan om luisteren via FM of DAB+.

Volgens Alain Liberty, president van SIRTI, toont de studie aan dat de luisteraars verbonden zijn met de radio en dat ze willen dat dit model hen blijft ondersteunen bij hun nieuwe mediagebruik. De luisteraars willen ook hun anonimiteit en het pluralisme in de ether wettelijk beschermd zien.

radiovisie-logo-klein.png.jpg

 

 

Tijdsbalkje rood.gif

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Een onderzoek zonder luister

Een onderzoek zonder luister

Valse VRT-enquêteur in Turnhout

Deurbel.jpg

Onderzoek radiozenders

In de streek van Turnhout was eind vorige maand een man van deur tot deur aan ’t gaan met een laptop of tablet. Hij beweerde een enquêteur te zijn, in opdracht van de VRT. Sommigen hadden echter argwaan en verwittigden de politie. Dat bleek niet onterecht. 

De man vroeg immers om naar binnen te mogen gaan voor een onderzoek naar het luistergedrag naar radiozenders. Dat is zeker niet alledaags en sommige bewoners weigerden hem dan ook de toegang. Ze kregen gelijk bij de politie, die waarschuwde zelfs meteen via Facebook voor de actie van de enquêteur. 

Niet van VRT of bedrijf CIM

Volgens een woordvoerder van de politie was het weinig waarschijnlijk dat de publieke omroep op die manier gegevens zou verzamelen, en zeker niet op een zondagavond. De VRT (Radio 2 Antwerpen) bevestigde dat de openbare omroep zelf geen metingen doet, dit gebeurt door externe bedrijven, die zich dan ook niet als VRT-medewerker voorstellen. 

Navraag bij het bedrijf GFK, dat in opdracht van CIM zo’n onderzoeken zou kunnen doen bevestigde bovendien dat er zo geen enquête liep op dat ogenblik. De man die zich uitgaf als onderzoeker kwam dan waarschijnlijk naar iets anders ‘luisteren’. 

radiovisie-logo-klein.png.jpg

 

 

Tijdsbalkje rood.gif

 

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De pre-historie van de hitparade (3)

De pre-historie van de hitparade (3)

 

In de RadioVisie reeks ‘Dossiers’ voegen we opnieuw een uitgebreid essay toe. Op de laatste dag van 1999 maakte RadioVisie haar eigenzinnige keuze voor het ‘Radioprogramma van de Eeuw’ bekend. Het verzamelde redacteurengild liet het daar niet bij en koos ook nog voor onder meer het ‘belangrijkste programma-format van de eeuw’. Ze kwamen daarbij uit op een voor de hand liggend format: de hitparade.

Hitparade.png

Tegen die tijd was Billboard ook niet langer het enige blad met een hitparade. Ook andere tijdschriften zoals Down Beat Magazine, opgericht in 1935 en het Amerikaanse lijfblad van de ‘echte’ jazz-liefhebbers, hadden toen al populariteits-poll.

mortrip.jpg

In dit geval was die gebaseerd op de keuzes van de lezers en de muziekjournalisten. Ook toen al maakten journalisten en fans subtiele onderscheidingen tussen en binnen genres. In 1940 maakte Down Beat voor haar lijsten bijvoorbeeld een onderscheid tussen ‘Swing’ en ‘Sweet’. Bands die in hun uitvoeringen meer complexe ritmische patronen benadrukten en uitgebreide en geïmproviseerde solo’s inlasten, werden als ‘Swing’, of als ‘Hot’ omschreven. Bleven deze elementen achterwege dan werden de muziek en de bands ‘Sweet’ genoemd. Net als tegenwoordig bleken die indelingen niet waterdicht.

Zo plaatsten de lezers van Down Beat Glenn Miller in 1940 op een tweede plaats achter Benny Goodman in de Swing-lijst en op een tweede plaats achter Tommy Dorsey op de Sweet-lijst. Het plotselinge succes van Glenn Miller was overigens mede te danken aan het feit dat hij in die tijd voor het sigarettenmerk Chesterfield een radioprogramma verzorgde, de ‘Moonlight Serenade’, dat drie keer per week door CBS werd uitgezonden.

DownBeatWEB-390x413.jpg

Sigaretten bleken ook van belang voor de introductie van de hitparade op de radio. Nu was het echter een ander merk Lucky Strike, dat de hoofdrol vertolkte. In 1935 besloot de sigarettenfabrikant George Washington Hill, die van Lucky Strike een succesvol merk had gemaakt, voor de radio het programma ‘Your Hit Parade’ te sponsoren. Een wekelijkse uitzending die van 20 april 1935 tot 7 juni 1958 liep.

Het programma presenteerde de top hits van de week gezongen door artiesten die als medewerkers aan de show verbonden waren. Onder hen vinden we onder meer de namen van Doris Day en Dinah Shore, en niet te vergeten Frank Sinatra die in februari 1943 tot het team toetrad.

Vanwege de sigaretten stond het programma bekend als de Lucky Strike Hit Parade. De uitzending had ook een eigen band en orkest; het Lucky Strike Orchestra. En natuurlijk was er reclame om en rond de liedjes. Bekend werd onder meer de jingle: ‘L-S-M-F-T – Lucky Strike Means Fine Tobacco, so round so firm so fully packed, so free’n easy on the draw’.

 

 

Niet iedereen was overigens even blij met de opkomst van de hitparade op de radio. Vooral de grote muziekfirma’s die hun inkomsten te danken hadden aan de verkoop van platen en bladmuziek in gespecialiseerde winkels, zagen de ontwikkelingen niet goed zitten. Ze waren bevreesd dat het publiek aan de radio genoeg zou hebben en hun producten niet meer zouden kopen.

Met hun auteursrechten-organisatie de American Society of Composers, Authors and Publishers (ASCAP) ondernamen ze actie en ze verboden zelfs dat hun songs op de radio zouden worden gespeeld. Toen de rechter daar een stokje voor stak, dreigde de ASCAP haar prijzen voor de radiostations te verdubbelen.

De National Association of Broadcasters (NAB), de belangenorganisatie van de nationale radiostations, richtte in 1939 een eigen auteursrechten-organisatie op: Broadcast Music Incorporated (BMI). In 1940 riep de NAB een totale boycot uit van ASCAP-muziek. Alleen songs die geregistreerd waren bij de BMI, waren nog op de radio te horen. Het duurde even, maar uiteindelijk moest de ASCAP zich in 1941 gewonnen geven.

De strijd tussen BMI en ASCAP ging nog een aantal jaren door. Zelfs in 1960 werden deejays aangeklaagd en veroordeeld voor het aannemen van geld door BMI voor het draaien van hun platen. Dat was het zogeheten Payola-schandaal, maar daarmee raken we te ver verwijderd van ons onderwerp. Terug dus naar ‘Your Hit Parade’.

Jean-Luc Bostyn, Hans Knot en Ger Tillekens

° Lees ook: De pre-historie van de hitparade (deel 1)
° Lees ook: De pre-historie van de hitparade (deel 2) (audio)

radiovisie-logo-klein.png.jpg

 

 

Tijdsbalkje rood.gif

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |