15-04-18

Retro:Een uur duurt bij RVI maar 56 minuten

Retro:Een uur duurt bij RVI maar 56 minuten

Kortegolfzenders-RVi.png

Is er sinds de invoering van de zomertijd wat veranderd aan de lengte van de programma’s bij Radio Vlaanderen Internationaal (RVi)? Het lijkt wel of ze korter zijn geworden. Een vol uur RVi duurt slechts zesenvijftig minuten. Het waarom is een technische kwestie.

De keuze voor de juiste antenne

Kortegolfzenders zijn dure dingen, en de VRT heeft er maar drie. Het uitzenden zelf vraagt veel elektriciteit. Daarom heeft een kleine publieke omroep maar relatief korte uitzendingen, van een uur of soms maar een half uur. Als je de zenders efficiënt wil gebruiken, dan moet je programma’s voor verschillende richtingen kort na elkaar laten volgen, zodat ze optimaal benut worden en ze niet lang nutteloos blijven warmdraaien tussen twee uitzendingen. Maar tussenin zijn wel een aantal schakelingen nodig. Zo moet RVi regelmatig van frequentie veranderen om alle doelgebieden zo goed mogelijk te bereiken.

Een voorbeeld uit de praktijk

Het programma ‘Kaap de vroege Hoop’ wordt richting Spanje uitgezonden om 19:00 uur Belgische Tijd (BT) op 11700 kHz, en een uur later op 13650 kHz. Ook als dezelfde frequentie wordt aanhouden moet er soms van antenne veranderd worden. ‘De Kaap’ op 9925 kHz gaat bijvoorbeeld de eerste twee uren via een zendantenne die de beste resultaten geeft in noordelijke en zuidelijke richting. De herhaling om 10:00 uur BT gaat op dezelfde frequentie, maar wel via een antenne die het best werkt in oostelijke en westelijke richting.

Zenderpark-Waver.jpg

Antennepark van de VRT in Waver

Zoektocht voor luisteraar

Voor elke schakeling moet de zender even worden uitgezet. Normaal gaat dat vlot en automatisch. Maar het kan al eens fout gaan, en dan is er extra tijd nodig om nog voor het begin van het eigenlijke programma in de ether te zijn. Ook de luisteraar speelt een bepalende rol. Niet iedereen heeft een moderne ontvanger met digitale aflezing en preselecties, en een stipt horloge. Na de omschakeling naar een nieuwe frequentie en antenne, komt de zender opnieuw in de lucht, maar dan moet de luisteraar nog even de gelegenheid worden gegeven om het signaal terug te vinden, voordat het nieuws op het hele uur begint.

Algemeen en noodzakelijk

Overigens is een uitzenduur dat geen zestig minuten duurt, geen exclusiviteit van RVi. De meeste kortegolfomroepen doen dit. Bij Radio Nederland Wereldomroep bijvoorbeeld, duurt een zenduur standaard vijfenvijftig minuten of vijfentwintig minuten voor enkele kortere uitzendingen. Ook de Duitse, Poolse, Tsjechische, Chinese kortegolfradio’s, en nog veel andere, gaan op deze manier tewerk. Het valt dan weer minder op bij de BBC en de Franse en Spaanse wereldomroepen, omdat die veel meer met doorlopende programma’s werken.

° Fotocredits: VRT – Alexander Dumarey

radiovisie-logo-klein.png.jpg

 

 

Lees ook op deze blog: En hoe gaat het nog met het (VRT) zenderpark van Waver? (30/10/2014)

 

Tijdsbalkje rood.gif

 

00:05 Gepost door Pieter Van Banden in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

VK: Absolute Radio mag bezuinigen op AM

VK: Absolute Radio mag bezuinigen op AM

De Britse commerciële radiozender Absolute Radio heeft goedkeuring gekregen om te bezuinigen op haar uitzendingen via de middengolf. De Britse overheidsorganisatie OFCOM heeft toestemming gegeven om een aantal steunzenders uit de lucht te halen en het vermogen op een aantal middengolfzenders te reduceren.

absolute-radio-logo.png

Absolute Radio zendt in Groot Brittannië uit via diverse middengolffrequenties waarbij de 1215 kHz de frequentie is die in vrijwel heel Groot Brittannië is te ontvangen. Deze frequentie is ook in delen van west Nederland en Vlaanderen te ontvangen via de middengolf. Naast de middengolf is de radiozender in delen van London te ontvangen via de FM en landelijk via de digitale ether (DAB).

Door het grote vermogen dat gebruikt wordt om heel het land te voorzien van signaal zijn de kosten voor het gebruik van de middengolf behoorlijk hoor. Begin dit jaar haalde Britse publieke omroep al een aantal lokale middengolfzenders uit de lucht wegens kostenbesparing. Steeds meer inwoners in Groot Brittannië stappen over op ontvangst via de digitale ether.

Absolute Radio heeft in februari bij OFCOM (de Britse variant van Agentschap Telecom) een voorstel ingediend om van een aantal steunzenders met hoog vermogen het signaal met 3 db te reduceren en daarna twaalf kleinere middengolfzenders geheel uit de lucht te halen. Hiermee zou het bereik via de middengolf worden teruggebracht van 90,5 procent naar 85,4 procent.

De radiozender geeft aan dat het economisch niet meer verantwoord is om een bereik van meer dan 90 procent te hebben via de middengolf. De radiozender geeft ook aan dat wanneer de OFCOM de plannen zou afkeuren de radiozender geheel stopt met de uitzendingen via de middengolf en haar vergunning hiervoor inlevert.

OFCOM heeft na een consultatie in de markt besloten de bezuinigingsplannen van Absolute Radio voor haar middengolfuitzendingen goed te keuren. De verwachting dat het vermogen van diverse steunzenders binnenkort wordt verlaagd. De 12 steunzenders worden per 1 mei uit de lucht gehaald.

De verwachting is dat de ontvangst van de radiozender via 1215 kHz in delen van Nederland en Vlaanderen niet veel slechter wordt door de bezuinigingsplannen.

 mediamagazine.png

Tijdsbalkje rood.gif

 

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

City Music: Happy terug naar huis

City Music: Happy terug naar huis

Streekinfo in de Dirk De Vries Dendershow

City-Music-Aalst.jpg

In de Denderstreek doet City Music het nog steeds prima. Met flink wat aandacht voor de regionale entiteit tegenwoordig. Onder het motto; ‘Happy terug naar huis, en alles over je stad en/of je regio’, is er elke werkdag tussen 15:00 en 18:00 uur wat couleur locale in ‘De Dendershow’. Denderleeuwenaar Dirk De Vries, vroeger dj bij TOP fm (Brussel) en Radio Contact (Aalst), presenteert het programma met liefst drie side kicks

Als we langslopen om ons foto-archief (credits TDN) te actualiseren, is Elke Meert – meestal op dinsdag en donderdag te horen – aan de beurt. “Als regio correspondent van Het Nieuwsblad weet ik wat er aan de hand is in Ninove-Haaltert-Denderleeuw. Het is er de perfecte aanvulling bij en ik babbel en zever graag”, zegt Elke. Met jouw event als aanvulling op het nieuws kan je gerust mailen naar update@citymusic.be.

De multimediale studio van CityMusic bevindt zich al drie jaar in het Sulbb gebouw in Aalst, een historische industriële gistfabriek met uitzicht over De Dender en Aalst. In het gebouw zijn nu allerlei creatieve firma’s gehuisvest. Zo is Appiness, gekend van de tv-app SPOTT, een gebuur van de radiozender.

Inspirerende omgeving

“Het is een inspirerende plek die ons ruimte geeft voor verdere groei en ontwikkeling en waar het team elke dag de vinger op de pols houdt van de actualiteit in het hele Denderland”, zegt Philippe Vangerven. 

CityMusic ontwikkelt zich de laatste jaren ook tot multimediaal mediamerk met 24 uur op 24 videostreams en volwaardige internet-tv-feeds en filmpjes vanuit de studio’s en vanop locaties. Het deretigkoppige team zelf is een mix van oudgedienden – onder wie Dirk De Vries en Marc Huylebroeck – en jonge nieuwe talenten, die op CityMusic radio leren maken. “En het moet zijn dat de opleidingen hier nog zo slecht niet zijn, want verschillende van hen groeiden de afgelopen jaren door naar Qmusic, MNM en Studio Brussel”, aldus Vangerven.

In de aanloop naar Carnaval Aalst begin februari verzorgt de zender ook al dertien jaar telkens de erg gewaardeerde Oilsjterse carnavalsradio AjoinMusic. 

° City Music 

Foto's in groter formaat gewoon op klikken !

City-Music-2.png

Elke Meert & Dirk De Vries

City-Music-3-1024x768.jpg

City-Music-4.png

radiovisie-logo-klein.png.jpg

 

Tijdsbalkje rood.gif

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Man die FM-radio kleur gaf is niet meer

Man die FM-radio kleur gaf is niet meer

Eric Small was de uitvinder van de historische Optimod FM-8000

 

optimod-FM-8000-1024x569.jpg

Eric Small, uitvinder van onder meer de legendarische Orban Optimod FM-audio processor, is vorige donderdag (15 maart) in de Amerikaanse staat Florida om het leven gekomen bij een verkeersongeval. De 71-jarige Small was een van de twee dodelijke slachtoffers toen een 80-jarige vrouw de controle over het stuur van haar auto verloor en recht in een supermarkt reed, waar Small op dat moment aan het winkelen was.

Eric-Small-head-shot.jpgIn de Verenigde Staten gold Small als één van de grootste autoriteiten op vlak van modulatietechnieken voor radio en televisie.

Small had een technische opleiding genoten en raakte al in de vroege jaren ’60 gefascineerd door de technische kantjes van radio. De geboren New-Yorker had duidelijk een neus voor audioprocessing en kwam al snel onder de vleugels terecht van de legendarische muziekproducer Phil Ramone. Voor Columbia Records ontwikkelde hij de «microgroef», die de wereldwijde standaard zou worden voor de langspeelplaten (LP’s).

In 1974 was Eric Small samen met Bob Orban de uitvinder van de originele Optimod FM-8000, een baanbrekende audioprocessor die heel snel door zowat alle Amerikaanse FM-radiostations werd opgepikt. In die dagen draaide de transitie van AM naar FM op volle toeren en de radiostations waren nog heel hard op zoek naar de juiste soundkleur. Tot op vandaag zijn er nog steeds heel wat Amerikaanse radiostations die zweren bij die typische klankkleur van de onverslijtbare Optimod FM-8000.

In 1981 startte hij zijn eigen bedrijf Modulation Sciences, waarmee hij nog talloze uitvindingen zou doen in functie van de radio-, televisie- en kabelindustrie. Het bedrijf beleefde zijn grote doorbraak met de legendarische CP-803 composite processor en de Sidekick SCA generator, toestellen die binnen hun segment tot de allerbeste werden gerekend.

Bij de aanslag op het World Trade Center op 11 september 2001 in New York zorgde hij er mee voor dat de radiostations die uitzonden vanop het gebouw heel snel weer in de lucht kwamen.

radiovisie-logo-klein.png.jpg

 

 

Tijdsbalkje rood.gif

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Wie heeft er een muntje voor de pick-up?

Wie heeft er een muntje voor de pick-up?

DJ’s bij een zeezender moesten het gewicht van de naald van hun platendraaiers bij ruwe zee verhogen, anders ging die op wandel. Dat gebeurde vaak met een muntstukje. Bij zware storm moest men noodgedwongen compact cassettes gebruiken, of werd een neutraal, vooraf opgenomen programma uitgezonden. Bij Veronica noemde men dit een ‘paniektape’. Op hun zendschip de Norderney was er in de boordstudio een balanssysteem gebouwd om de pick-ups zo stabiel mogelijk te houden. Op de Mebo 2 van Radio Noordzee had men een swing meter, een grote, lange stok met aan de onderkant een schaal met het nulpunt in het midden, waardoor die kon aangeven wanneer de zee te wild was om platen te draaien. Bij Laser 558 waren aan boord alleen NAB-cartridges waardoor men geen last van stormen ondervond.

radiovisie-logo-klein.png.jpg

 

 

Tijdsbalkje rood.gif

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Toen radio de muziek uitvond (2)

Toen radio de muziek uitvond (2)

De opkomst van de 'platenplugger'

 

Het woord radio is een half synoniem voor muziek. Pluk honderd mensen van straat en vraag hen naar hun favoriete radiostation, koppel daaraan het wààrom en je krijgt geheid het antwoord; “Omdat de muziek er zo leuk is!” Meer moet dat niet zijn voor commerciële radiostations natuurlijk.

Muziekradio is goedkope radio. Het allerbelangrijkste ingrediënt, de muziek, ligt immers kant en klaar in de winkelrekken. Daar zijn geen kosten aan. Trouwens, commerciële en andere landelijke omroepen halen hun muziek niet om de hoek, die wordt aan huis gebracht door de uitgeverijen. De een kan immers niet leven zonder de andere.

Ook zeezenders zijn vooral (en uitsluitend) commerciële omroepen. Terwijl hun publieke collega’s vastzitten in een keurslijf van allerlei verplichte gesproken programma’s, gastuitzendingen en nieuwsbulletins, wordt bijna de volle 100% zendtijd van de offshore stations gebruikt om muziek te draaien. Muziekuitgeverijen en platenfirma’s staan in Nederland dan ook al snel in de rij bij Radio Veronica om hun artiesten in deze of gene uitzending te laten stoppen.

Pierre-van-Ostade.jpg

Klikken om te vergroten

 

Het fenomeen ‘plugger’ ontstaat

Platenfirma’s nemen mensen in dienst die moeten proberen om een nummer zoveel mogelijk in de belangstelling te brengen. Een verschijnsel dat enkel mogelijk is geworden door de komst van commerciële radio. Toch zou het nog tot 1963 duren vooraleer Radio Veronica de eerste pluggers over de vloer krijgt. Daarna gaat het snel.

Het favoriete systeem is eenvoudig; platenmaatschappijen kopen een kwartier of meer zendtijd, per dag of per week. Het gevolg is dat zowat iedere zichzelf respecterende muziekfirma een ‘eigen’ programma heeft. Zo presenteert bijvoorbeeld ene Pierre van Ostade de uitzending ‘Platenpallet’ , terwijl het in werkelijkheid enkel om gekochte zendtijd gaat van de platenmaatschappij CNR. Tijdens het programma worden bijgevolg enkel CNR- producties gedraaid.

(Van Ostade zou later een erg populaire tv-figuur worden dankzij de shows van Willem Ruis. De uitdrukking ‘Wat hebben ze gewonnen Pierre?’ zou een standaardterm worden.)

Zelfs de tune waar ‘Platenpallet’ mee begint, ‘Spotnicks Theme’ van The Spotnicks komt uit de CNR-stal. Andere nummers van deze instrumentale band worden dankzij het programma grote hits. ‘Amapola’ is er een van. Ook aankomende CNR-artiesten als Ciska Peeters, Max Woiski Jr en Milly Scott worden in ruime mate onder de aandacht van het luisterpubliek gebracht. Het gevolg laat zich raden….

En daar is Teen Beat 

De platenfirma Artone heeft het nog beter bedacht. Zij huren in één ruk door van maandag tot en met vrijdag, dagelijks een half uur zendtijd. Het programma wordt Teen Beat Club gedoopt, de presentatie neemt Wim Croupier voor zijn rekening. (Croupier is eigenlijk Jaap van der Laan, de latere echtgenoot van Anneke Grönloch).

Teen Beat Club is een schot in de roos. Een enorme reeks grote hits vind er zijn ontstaan. Chubby Checker is een van de lievelingsartiesten van het programma en de Amerikaanse zanger scoort dankzij de combinatie Teen Beat/Veronica, bjna een half dozijn hits op rij: La Bamba, The Bossa Nova, Hooka Tooka, Loddy Lo en Hey Bobba Needlen. Het gebeurt ook niet zelden dat artiesten soms tot vier weken lang in elke uitzending te horen zijn.

Trini Lopez is er een schoolvoorbeeld van. Het is dan ook niet verwonderlijk dat deze Latino-Amerikaan uiteindelijk heel de Benelux verovert met ‘If I had a hammer’, ‘This land is your land’, ‘La Bamba’ en ‘Good goody ‘.

Wordt vervolgd.

Teen-Beat-Club.jpg

Klikken om te vergroten

radiovisie-logo-klein.png.jpg

 

 

Tijdsbalkje rood.gif

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Over de juiste smartphone!

Over de juiste smartphone!

 

De zoektocht naar een goeie smartphone kan verwarrend zijn. Maar: als je op de juiste dingen let, koop je altijd een degelijke telefoon!

De Inspecteur van Radio2.jpg

 

De juiste prijs: tussen de 200 en de 400 euro

Een goeie smartphone die een redelijke tijd meegaat, heb je niet voor 100 euro. Een goedkoop model is enkel aan te raden als je jouw smartphone gebruikt om te bellen, te sms'en en mailtjes te versturen. Wil je graag mooie foto's maken en meerdere apps tegelijkertijd laten draaien? Kies dan voor een iets duurder model.

De goedkoopste modellen smartphones zijn beperkt in hun mogelijkheden. 

 

smartphones.jpg

 

Nog een nadeel: na een jaar of anderhalf jaar kan een goedkoop toestel verouderd zijn. Sommige fabrikanten bieden geen ondersteuning voor goedkope modellen. Dat is vervelend. Als je bijvoorbeeld bankiert via een app en je bank komt na een jaar met een nieuwe app, dan kan jouw telefoon die niet meer openen. 

Belangrijke onderdelen bepalen de kwaliteit

smartphon.png

Processor 

  • Dit is het 'brein' van je smartphone. 
  • Het is ook de motor die de snelheid van je telefoon bepaalt. 
  • Kloksnelheid: minimaal 1.3 gigahertz
  • Kernen: minimaal 2 of 4


Camera 

  • Een goeie camera, is een grote meerwaarde!
  • Het is één van de meest gebruikte functies 
  • Megapixels: minimaal 8 
  • Beeldstabilisatie: optisch of digitaal
  • Lens: glazen lens


Intern geheugen 

  • Bepaalt hoeveel bestanden (foto's, filmpjes, ...) je kan opslaan
  • Minimaal 16 gigabyte.


Batterijduur 

  • Hoe langer de batterijduur, hoe minder je moet opladen
  • Wordt uitgedrukt in milli-ampère per uur (MaH)
  • Minimaal 2.200 MaH


Scherm

  • Grootte: Minimaal 5 inch. 
  • Technologie: amoled of ips-lcd 
  • Resolutie: min 720x1280 pixels

Handige prijsvergelijker 

Wil je graag nog meer info? Op de website van Tweakers vind je een handige prijsvergelijker.

Tweakers is een onafhankelijke platform vol informatie over technologie en elektronica. 

Radio2 De Inspecteur

Tijdsbalkje rood.gif

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Vrije tijd | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Maar hoe luisteren doven of slechthorenden feitelijk naar muziek?

Maar hoe luisteren doven of slechthorenden feitelijk naar muziek?

 

Als je doof of slechthorend bent, kun je tóch van muziek genieten. Doventolk Amber Galloway Gallego brengt het gevoel van een liedje met gebarentaal over. Dit gebeurt door middel van vliegensvlugge handgebaren.

 

Ze gebaart vliegensvlug hele lappen tekst. Voor Amber Galloway Gallego is dat geen enkel probleem.

 

Maar ook als je wel de muziek erbij kan horen, is het een genot om te kijken hoe Amber helemaal op gaat in de muziek die ze vertaalt.

 

 

 

Doventolk Amber Galloway Gallego

 

RadioNL(Martin Slijper)

 

Tijdsbalkje rood.gif

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Muziek | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |