11-04-18

TV Oost op bezoek bij Radio PROS

TV Oost op bezoek bij Radio PROS

 

Dinsdagmiddag 10 april kreeg digitale (webradio) vroeger Lokale radio PROS opnieuw bezoek van de media.De regionale zender TV Oost kwam langs om een reportage te 'schieten' omdat PROS vanaf 1 tot 28 mei 2018 terug de ether ingaat via een evenementenfrequentie en wel op 97.7 FM (in het uitzendgebied).Voor alle duidelijkheid, radio PROS blijft wél ook wereldwijd via het internet uitzenden !

 


Hier ziet u een paar beelden van tijdens de opname.Eindredacteur-Videojournalist Matthias Van Barel maakte de reportage die dezelfde avond op antenne moest bij TV Oost.Dit zijn (de ruwe) beelden die op de TV Oost kijkers afgevuurd werden.Met dank aan TV Oost voor het ter beschikking stellen van deze beelden!

TV Oost -Matthias- belde naar de studio met de vraag om meteen eens te kunnen langskomen dinsdagmorgen 10/4 tijdens het programma van de jarige John Alt (tevens de oudste telg van PROS & de  ook de langste staat van dienst).

Toevallig was Pieter Van Banden in de studio die meteen (na consultatie van het bestuur) de hulp inriep van DJ Stef.De reporter van de regionale televisie had in de media via RadioVisie en dagblad Het Laatste Nieuws de bekendmaking gelezen van de aanstaande evenementenradio.Nieuws dat PROS op maandag 9 april de wereld instuurde via RadioVisie trouwens.


Tijdens de 'Middagradio' (met Ed Van Bever) werd alles live uitgezonden overigens.Wie keek naar de videostream van PROS kon trouwens thuis alles mooi live meemaken dank zij de 3 camera's in de studio.'Middagradio' werd zelfs wat speciaals,moest zich meteen ook aanpassen aan de toch wel onvoorziene situatie.Ed,Stef,Pieter & John pasten zich wonderwel aan ...aan de niet alledaagse toestand in studio1.Maar alles verliep vrij vlot, deels wat aangepast.De situatie was onder controle !

 

Als extraatje ziet u een kort fragment van de opname in studio1, meteen ziet u dan ook eens de cameraman (Matthias) aan het werk.Ook niet zo alledaags.Meestal zie je die mannen niet...

 

Tenslotte...

Klembord01.jpg

Klik hierboven en bekijk de beelden zoals ze werden uitgezonden op TV Oost.

Tijdsbalkje rood.gif

 

15:00 Gepost door Pieter Van Banden in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Op grote schaal onbeperkt e-boeken lezen kan voortaan via een "Spotify"-formule.

Op grote schaal onbeperkt e-boeken lezen kan via een "Spotify"-formule.

 

Op grote schaal en onbeperkt e-boeken lezen kan via een "Spotify"-formule. Bol.com en Kobo hebben daarvoor een  online abonnement waarbij gebruikers tegen een vaste maandelijkse prijs boeken op hun e-reader, tablet of smartphone kunnen lezen.

 

welke ereader.png

 

Muziek beluisteren staat anno 2017 voor veel mensen gelijk aan nummers afspelen via streamingdiensten als Spotify. Hetzelfde geldt voor het bekijken van films en series dat velen en masse via streamingdiensten als Netflix doen. Ook boekenwurmen kunnen zich op grote schaal op deze formule verlaten met een e-boekabonnement dat bol.com en Kobo lanceerde.

 

Mits een maandelijkse bijdrage van 9,99 euro en het downloaden van een app krijgen gebruikers van de dienst toegang tot een ware schat aan boeken die ze op hun e-reader, tablet of smartphone onbeperkt kunnen lezen. Alles samen zijn 40.000 titels beschikbaar waaronder 16.000 Nederlandstalige.

 

Voorzitter Rudy Van Schoonbeek van de Vlaamse Uitgevers Vereniging ziet voor- en nadelen aan het systeem. "Het is een goedkoop abonnement terwijl de verdienste voor de auteur en de uitgever nu al klein is", zegt hij in "De wereld vandaag". "Deze dienst bevordert wel het lezen én het is beter dan piraterij en illegaal downloaden. Ik heb liever dat we het structureel regelen met betrouwbare partners."

 

Het is niet de eerste keer dat een bedrijf boeken via een "Spotify"-formule aanbiedt, maar deze keer is het initiatief wel grootschalig. "Het verschil is dat we nu met 2 solide partners te maken hebben. Het zijn grote en sterke bedrijven die een traditie in e-boeken hebben."

 

Het klassieke boek vervangen zal het abonnement volgens Van Schoonbeek niet doen. "Ik denk dat het een aanvulling is bij het klassieke kopen, ontlenen of downloaden van boeken. In tegenstelling tot luisteren naar muziek, speelt bij lezen zoiets als de tactiele ervaring van een gedrukt boek. De combinatie is wel interessant en moeten we uitbouwen."

 

Ook gewone bibliotheken werken overigens aan een soortgelijk platform. Onder meer de bibliotheken van Antwerpen, Beringen en Oostende lanceren pilootprojecten in die zin.

 

 

De Redactie

 

Tijdsbalkje rood.gif

00:03 Gepost door Pieter Van Banden in Vrije tijd | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Week van de Jaren 70 op NPO Radio 5

Week van de Jaren 70 op NPO Radio 5

 

Kunnen we de meeste van ‘onze eigen’ Vlaamse radiostations nog vergelijken met een broertje of zusje in Nederland, dan is dat zeker niét het geval voor NPO Radio 5. Niet onlogisch dus dat ook Vlaamse luisteraars van 55+ (en heel ver daarboven) steeds vaker hun weg vinden naar dit publieke station met een mix van classics en evergreens in combinatie met nieuws, informatie en service. Maar vooral met heel veel sfeer…

Radio-5-Week-jaren-70.png

Hun themaweken en speciale uitzendingen zijn bijzonder populair; De Week van de Jaren Zestig en de NPO Radio 5 Oeuvre Award bijvoorbeeld. Ook de Evergreen Top 1000 is een jaarlijks terugkerend evenement dat omstreeks november wordt uitgezonden. En straks is het weer tijd voor wijde broekspijpen, bakkebaarden, disco en bruin/oranje ingerichte woonkamers want de seventies herleven er van 14 tot en met 20 april tijdens De Week van de Jaren 70. Afsluiting is de door luisteraars samengestelde Top 170 van de Jaren 70, te horen op 20 april van 07:00 tot 20:00 uur. Stemmen kan tot en met donderdag 19 april 12:00 uur via deze link

Muzikaal gezien staan de seventies garant voor een breed palet, van ABBA tot Led Zeppelin, van Bee Gees tot Meat Loaf, van Donna Summer tot Simon & Garfunkel. Het was het decennium van nummers met eeuwigheidswaarde, zoals ‘Child in Time’ van Deep Purple, ‘Bohemian Rhapsody’ van Queen en ‘Take me home, Country Roads’ van John Denver. En er was uiteraard ‘Jimmy’ van Boudewijn de Groot, ‘Saturday Night’ van Herman Brood & His Wild Romance, ‘Het Dorp’ van Wim Sonneveld en ‘Ruthless Queen’ van Kayak. ‘Hotel California’ van Eagles stond de afgelopen drie jaar op de eerste plaats. De luisteraars bepalen deze week of de Amerikaanse rockband de koppositie weet te prolongeren.
 
NPO Radio 5 is in Vlaanderen via livestream te beluisteren met de speciale app.

logo npo radio 5.jpg

radiovisie-logo-klein.png.jpg

 

 

Tijdsbalkje rood.gif

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Muziek | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Nee, cookies zijn geen monsters

Nee, cookies zijn geen monsters

Pop-up met waarschuwing, omdat het moet van Europa

Cookies.jpg

Sinds zaterdag 7 april hebben ze de website van RadioVisie.eu uitgerust met een pop-up die u «waarschuwt» dat deze site cookies gebruikt. Schrik nu vooral niet, want dit is niks nieuw. Zowat alle websites ter wereld maken gebruik van cookies en dat gebeurt al zolang het wereldwijde web bestaat. Dat is volledig wettelijk én volstrekt normaal, om tal van redenen.

Cookies zijn helemaal geen monsters. Het zijn kleine bestanden die jouw voorkeuren tijdens het surfen onthouden en opslaan op je eigen computer. Een cookie slaat niét je naam op, niét je adres, niét je leeftijd en evenmin andere persoonlijke gegevens. Ze onthouden alleen je voorkeuren en je interesses op basis van je surfgedrag.

cookies-radiovisie.png

Deze pop-up krijgt u voortaan om de dertig dagen te zien

 

Cookies kunnen dus NOOIT gebruikt worden om privégegevens van je computer uit te lezen of wachtwoorden te onderscheppen. Ook kunnen ze je computer niet besmetten met een virus of trojan. Ze zijn dus volkomen veilig.

Waarom dan al dat gedoe? Wel, omdat op 25 mei 2018 in heel Europa de GDPR (in het Nederlands: Algemene Verordening Gegevensbescherming of AVG) in voege treedt. In deze GDPR staan veel principes uit de Belgische Privacywet, maar er zijn ook een aantal belangrijke nieuwigheden.

RadioVisie breedt.jpg

De GDPR is van toepassing op iedereen die persoonsgegevens van EU-burgers verwerkt. De EU ziet die «persoonsgegevens» erg breed. Zo worden ook IP-adressen, cookies en Twitter-handles gezien als persoonsgegevens.

Wettelijk gezien moeten wij u dus – als bezoeker van onze website – in kennis stellen dat we cookies gebruiken. Waar die allemaal wel en niét voor dienen? Lees dit uitgebreid op https://radiovisie.eu/cookie-policy/.

In feite geldt deze maatregel al sinds 2016 maar in België werd/wordt daar amper op toegezien. In Nederland daarentegen is die cookie-waarschuwing intussen al behoorlijk goed ingeburgerd. Vanaf 25 mei staan er echter torenhoge boetes op het niet naleven van de GDPR. We stellen ons dus hier enkel in regel met de nieuwe Europese wetgeving.

Concreet verschijnt de pop-up slechts om de 30 dagen. Klikt u niét op “oké bedankt”, dan verdwijnt de pop-up vanzelf na 60 seconden, maar de melding zal dan bij elke volgende pagina die u bezoekt opnieuw verschijnen. ‘t Is maar dat u het weet.

radiovisie-logo-klein.png.jpg

 

 

Tijdsbalkje rood.gif

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

10 jaar luistercijfers in Wallonië geanalyseerd

10 jaar luistercijfers in Wallonië geanalyseerd

Meer luisteraars en meer digitaal, maar minder luisterminuten

RTBf-radio's.jpg

De RTBf publiceerde onlangs een terugblik op de luistercijfers voor de periode 2007-2017. Belangrijkste conclusie: het totale aantal radioluisteraars in Wallonië nam met vijf procent toe, maar het gemiddelde aantal luisterminuten is gedaald.

In Franstalig België luisteren in 2017 wekelijks 3.510.840 mensen (84 procent van de bevolking) naar de radio. Dat is een gemiddelde stijging van 0,5 procent per jaar tussen 2007 en 2017 (+ 170.746 luisteraars). De RTBF groeide in dezelfde periode met 18 procent (+ 292.124) tot meer dan 1.9 miljoen luisteraars vorig jaar.

Daarentegen is de luistertijd voor de totale bevolking al tien jaar dalende: van 168 minuten per dag in 2007 naar 147 minuten in 2017, voor alle radiostations samen. Die daling moet echter op het conto van de private en commerciële omroepen worden geschreven, want bij de vijf radionetten van de RTBf steeg de gemiddelde luisterduur de voorbije tien jaar met 7 minuten.

De autoradio is sinds 2014 het eerste luisterplatform, terwijl de smartphone en tablet de grootste groei laten optekenen.

Francis Goffin is nog tot 21 april directeur radio bij de RTBf

Volgens Francis Goffin, afscheidnemend algemeen directeur van RTBf-radio, zorgde vooral het in beeld brengen van VivaCité en La Une op tv (sinds september 2015) voor een duidelijke ommezwaai in de luistercijfers. In het tijdvak van maandag tot vrijdag van 06.00 tot 11.00 uur steeg La Une van 9,2 procent in 2014 tot 24,5 procent in 2017. VivaCité groeide in dezelfde periode van 16,4 tot 19 procent, ten nadele van de RTL-zenders. Globaal halen alle radionetten van de Waalse openbare omroep samen een marktaandeel van 55 procent.

Goffin stelt ook een belangrijke verschuiving vast naar het digitaal luisteren. Marktleiders zijn de websites van VivaCité en Classic 21, maar de meest beluisterde RTBf-radio op internet is La Première. Tarmac, de digitale hiphopzender van de RTBf, die pas in juni vorig jaar werd gelanceerd, werd nog niet opgenomen in de luisterstudies.

De cijfers zijn gebaseerd op de CIM-studies, die vanaf dit jaar een andere methodologie volgen. De CIM mag van de Commissie voor de Privacy namelijk geen gebruik meer maken van een adresbestand dat ook een profiel van de respondenten bevat.

Sinds de invoering van de eengemaakte radiostudie in 2002 wijzigde de CIM tweemaal haar methodologie, maar in de periode 2007 tot 2017 bleef die ongewijzigd.

radiovisie-logo-klein.png.jpg

Tijdsbalkje rood.gif

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Satelliet: Turksat volledig naar HD

Satelliet: Turksat volledig naar HD

 

Het aantal HD-zenders dat satellietkijkers kunnen ontvangen, wordt in de komende periode uitgebreid. Men moet dan wel over ontvangst van de Turksat-satelliet op 42°Oost beschikken.

 

3319740043.jpg

 

De Turksat is deels in Vlaanderen met relatief kleinere schotelantennes te ontvangen. Het gaat hierbij om de Europese beam van de satellieten die op de satellietpositie op 42° Oost actief zijn. De zogenaamd Turkse beam is in West-Europa niet te ontvangen. Vooral op de Europese beam worden veel zenders ongecodeerd uitgezonden en zijn dus zonder abonnement te bekijken. Het gaat in deze voornamelijk om zenders die uit Turkije afkomstig zijn.

 

De komende periode gaat op de Turksat-satelliet veel wijzigen. Zo worden de toelatingseisen voor de satelliet bijgesteld. Zenders mogen in de toekomst alleen nog van de satelliet gebruik gaan maken als deze in HD-kwaliteit verspreid worden. Onduidelijk is nog op welke datum de overgang naar HD voltooid moet zijn. De kans bestaat daarnaast dat zenders in slechte HD-kwaliteit gaan uitzenden waarbij de HD-flag wel aan wordt gezet maar met een soortgelijke bandbreedte als de huidige SD-verspreiding wordt uitgezonden. Op de Turksat is echter voldoende ongebruikte bandbreedte om een goede overstap naar HD te kunnen maken. De overstap naar HD geldt voor alle beams van de satelliet. 

 

Maar het huren van extra bandbreedte zorgt voor hogere distributiekosten voor zenders. En juist op de Turkse tv-markt is de concurrentie door het aantal beschikbare zenders groot. Turksat wil echter zenders tegemoet komen door de kosten voor huur van bandbreedte goedkoper te maken.

 

radio nl.jpg

Gijsbert de Fokkert

 

 

 

Tijdsbalkje rood.gif

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Vrije tijd | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

WIFI gebruiken van uw buren?

WIFI gebruiken van uw buren?

 

Interessant stukje een paar maanden geleden gelezen bij De Inspecteur van Radio 2.Een luisteraar vroeg zich af waarom hij zoveel betaalt voor wifi terwijl hij vaak de wifi van zijn buren te zien krijgt. Waarom niet de wifi inclusief rekening delen? Zeker in een appartementsgebouw waar je dicht op elkaar woont zou het kunnen lukken.Interessante vraag antwoorde De Directeur ! Het zou in elk geval de rekening flink naar beneden halen maar mag het ook zomaar?

De Inspecteur van Radio2.jpg

Zowel Telenet als Proximus geven een gelijkaardig antwoord op de vraag of het mag of niet. Op zich kun je je particulier abonnement delen maar volgens de kleine letters van je contract mag je hun service niet doorverkopen. Er niet alleen op besparen maar ook op verdienen is dus zeker niet toegelaten.
Toch is dat volgens Isabelle Geeraerts van Telenet geen obstakel

Beide telecomoperatoren bieden al een gelijkaardige service voor bedrijven. Denk aan hotels of rustoorden waarin het netwerk perfect gedeeld wordt door derden. Dan werk je met aparte paswoorden per gebruiker en ben je beter beschermd. Een gelijkaardige service voor particulieren is dat je al kan meesurfen op anderen hun netwerk als je al klant bent. Bij Proximus heet dat Fon of Smartwifi, bij Telenet is dat Wifree.

Als abonnementhouder ben jij verantwoordelijk voor alles wat gebeurt op jouw netwerk. Als iemand illegale activiteiten doet zul jij aansprakelijk gesteld worden. Dus je moet dus weten dat je de mensen waarmee je het abonnement aangaat kunt vertrouwen. Daarbovenop zul je merken dat je surfcomfort in veel gevallen achteruit gaat hoe meer gebruikers op het netwerk zitten. Het zwaarste pakket voor je wifi is dus niet overbodig!

Overweeg je om de overstap te maken om je abonnement te delen maar wil je er zeker van zijn dat iedere gebruiker een snelle verbinding blijft behouden dan kun je beroep doen op advies van IT-experten. Bart Van Deursen van het bedrijf IThulp biedt zo'n service al aan voor gezinnen. 

Je kunt dus perfect een IT-expert je woonst of appartementsgebouw laten nakijken om vervolgens met de juiste apparatuur een snel wifi-netwerk te laten opzetten. Daarvoor heb je wel al een abonnement nodig bij je telecomoperator. De IT-expert zorgt enkel voor de goede verspreiding van dat netwerk. Daarbij houden ze rekening met obstakels als loden ramen, betonnen muren, enz. Vaak rekenen ze per werkuur aan en daarnaast de kost van het nodige materiaal (wifi-versterker is daar een voorbeeld van).

Voor meer info kun je op de site van IThulp terecht. 

Kort alle voor- en nadelen van het wifi delen:

+

  • kostenbesparend
  • minder materiaal (1 router, 1 modem)

-

  • als abonnementhouder alleen verantwoordelijk (ook bij illegale activiteiten door iemand anders)
  • verminderd surfcomfort (tragere snelheid bij meer gebruikers)

Radio2 De Inspecteur

 

Tijdsbalkje rood.gif

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

JLB gaat soms naar zee

JLB gaat soms naar zee

 

JLBnaarzee-709x445.png

 

Februari 1977. Na het tweeënhalf jaar uitgeven van het maandblad Baffle besloten Frans Schuurbiers en ikzelf om een volgende stap te zetten. Er waren 25 edities van het tijdschrift verschenen, we kregen het ‘uitgeven’ intussen aardig onder de knie. Van fotokopieën, al over gestencilde nummers tot offset druk. We hadden een behoorlijke weg afgelegd. Van enkele tientallen exemplaren naar ruim vierduizend abonnees. Het was hard gegaan. 

Met het magazine en de organisatie erachter, de Vereniging voor Vrije Radio, zaten we echter in een ‘alternatieve’ hoek, die van de zeezenders en de landpiraten, we wilden ons aanbod uitbreiden. Uiteindelijk draait het ook in de radiowereld vooral om de mensen die de programma’s maken. Onze aversie voor landelijke omroepmonopolies was er niet minder om geworden, maar dat kon je de presentatoren, de producers en de technici bezwaarlijk kwalijk nemen. Niet zij verdienden het om scheef aangekeken te worden, wel de politici die verantwoordelijk waren voor een rampzalig radiolandschap. Begin ’77 trokken we stekker uit de vereniging om ons te herbronnen.

Tijdens een korte werkvakantie in Geluwe bedachten we het concept voor een nieuw magazine. We zouden over alle vormen van radio gaan schrijven, waarbij vooral de mensen centraal stonden. Het vinden van een nieuwe naam voor het tijdschrift verliep minder makkelijk. Uiteindelijk werden we het eens over RadioVisie. In iedere uitgave zouden we voldoende pagina’s besteden aan een centraal interview. In editie 1 praatten we met Ad Roland, toen aan de slag bij Hilversum 3. Maar zie, de link naar de zeezenders was toch niet ver weg. Ad had immers ook voor Radio Mi Amigo gewerkt onder de naam Ad Petersen. 

Omdat we voor zowel een Nederlands als een Vlaams publiek werkten, wisselden we de babbels af. Joost den Draaijer, Zaki, Vincent van Engelen, Peter Van Dam, Peter Koelewijn… En zo kwam het dat redacteur Antonino Condina en ikzelf, in maart 1979, binnenstapten bij BRT 2 Omroep West-Vlaanderen aan het Kortrijkse Conservatoriumplein om Jo met de Banjo (Jo Declercq) te interviewen.

 

3022688-7580f4d4f236d5b28cf1c1b30c6cf2f5.jpg

 

Hij presenteerde er op zaterdag de Vlaamse Top 10 en op zondagnamiddag het programma Westpoint. Jo was populair, niet in het minst omdat hij eerder deel had uitgemaakt van de beruchte popsectie van BRT 1 (van producer Jan Schoukens), waar hij in een team zat met Mike Verdrengh, Zaki, Daniël Thielemans, Erik Dillens en de Nederlanders Krijn Torringa en Felix Meurders.

We zijn inmiddels een halve eeuw verder, maar ik denk nog steeds met ontzag en weemoed terug aan die periode. Het werd een leuk gesprek, Jo was een perfecte gastheer en bij de BRT legden ze ons geen strobreed in de weg. Het aureool van ‘piratenblad’ hadden we na zestien nummers van RadioVisie afgeschud. Missie geslaagd. Maar wat mij behalve het interview steeds is bijgebleven, is de manier waarop Jo zijn programma moest inblikken. 

Hij werkte inderdaad niet live, maar reed doordeweeks van Leuven, waar hij woonde, naar Kortrijk om alles op te nemen. Vreemd. Om kostenbesparend te werken, zou het logisch geweest zijn dat hij zijn shows opnam in Brussel waar BRT2 diverse studio’s had in het omroepgebouw aan de Reyerslaan. Maar dat mocht niet. De diverse regionale omroepen waren immers compleet onafhankelijke entiteiten en deden ieder hun ding. Dat was zo overeengekomen met de vakbonden. Die hadden trouwens nog veel meer vingers in de pap. 

Het zondagse Westpoint duurde anderhalf uur. Jo zat in de spreekcel, aan de andere kant van het glas bevond zich het technische gedeelte van de studio, waar twee mensen alles in goede banen leidden. Er werd gewerkt met Studer-recorders die een snelheid ontwikkelden van 76 centimeter per seconde. Ondanks de grootte van de spoelen (zonder bovendeksel), kon maar 45 minuten opgenomen worden. Halfweg de opname werd dus even gepauzeerd, waarna men aan deel 2 begon. Tot zover lijkt alles vrij logisch. Maar dat was het eigenlijk niet. 

Op zondag moesten dus twee tapes de ether in. Als na 45 minuten deel één van Westpoint ten einde liep, moest de tweede tape naadloos aansluiten. Zo moeilijk kon dat niet zijn, gewoon een kwestie van timen en op de juiste knop te drukken. Iedere medewerker van de omroep die zich op zondagnamiddag in gebouw bevond, kon dat doen. Desnoods met de ogen dicht. Maar dat was buiten de waard, in dit geval de… vakbond gerekend. 

 

BRT-Radio-2-studio.jpg

 

Tijdens de complete duur van Westpoint waren twee studiotechnici aanwezig. Eentje van iedere grote vakbond. Dat was zo overeengekomen in de CAO. Veel meer dan samen wachten op de ‘bandenwissel’ hoefden ze eigenlijk niet te doen. Alleen wij keken daar vreemd van op. We kwamen uit een wereld waar radio selfsupporting was, waar op de kleintjes werd gelet, waar efficiënte voorrang had op vakbondsregels. Jo, die niet in vaste dienst was bij de BRT, dacht er ook het zijne van. Als losse medewerker kon hij zich een eigen mening permitteren.   

We noteerden dan ook het volgende: “Het hele systeem van de BRT is verouderd. Er zijn een heleboel banen die in dit verouderde radiosysteem niet goed opgevangen worden. Daarom zijn de mensen die het werk doen bij de BRT uitgerekend losse medewerkers. Dat zijn de werkbijtjes, terwijl een heleboel andere jobs nog dateren uit het vroegere radiobestel, wat eigenlijk niet meer kan. Efficiënt wordt er dus bij de BRT niet gewerkt. En met veel te veel mensen, wat dan wel de consequentie heeft dat er doelloos met poen wordt gesmeten.” 

“Op radiovlak lopen we tussen de twintig en de vijftig jaar achter. We zouden een tussenformule moeten hebben van het Amerikaanse en het Nederlandse systeem. Nu zitten we met de situatie dat er bij de BRT totaal geen programmering is. Het zijn allemaal verouderde structuren. Er is geen controle op, er is geen concurrentie, ze doen maar wat. Het is een oud instituut dat uitgegroeid is tot een doolhof. Het is toch grote onzin dat er zo’n duizend mensen werken in zo’n klein land als het onze. En we hebben alles dubbel, één keer voor de Vlamingen, één keer voor de Walen.” 

“Dat kost een ontzaglijk pak poen, zonder dat daar ook maar iemand verantwoordelijk voor is. Dan vraag ik me toch af wat er gebeurt? Maar het is allemaal politiek. Alle partijen zijn goed vertegenwoordigd en de koek is dus mooi verdeeld. Erover zwijgen en maar aanrommelen! Er gebeurt ook niks nieuws bij de BRT. Er komen weinig jonge mensen aan bod. Hier waait een trage, luie wind. Een revolutie moet je bij de BRT nooit verwachten…” 

radiovisie-logo-klein.png.jpg

 Jean-Luc Bostyn

 

Tijdsbalkje rood.gif

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |