09-04-18

Radio PROS en 'De dag van het Nederlandstalig lied' !

Radio PROS en 'De dag van het Nederlandstalig lied' op 1 mei !

 

Traditie blijft traditie, zelfs bij Radio PROS, digitaal vanuit Heldergem en...weldra (terug) op FM?

PROS weer op fm.jpg

 

Stem nu alweer voor ...
'De dag van het Nederlandstalig lied' !


Geef jouw 5 nummers door via deze
link en maak kans op een prachtig geschenk, en luister zeker mee
op dinsdag 1 mei van 6 tot 20 u. via www.radiopros.be (wereldwijd) maar...dus ook via de ether via een (tijdelijke) EVENEMENTENRADIO op FM !!!

En dat van 1 mei a.s. tot/met 28 mei.De eerste 14 dagen wordt het 'Kermisradio' terwijl het tweede gedeelte van de maand 'Lenteradio' in je (FM) radio wordt.

De dag van het Nederlandstalig lied zet dus 28 dagen lang de evenementenradio op 97.7 FM in gang !

Live videostream, audiostream en...terug via de ether  op de evenementenfrequentie 97.7 FM in het ontvangstgebied)

radio PROS.jpg

Tijdsbalkje rood.gif

00:05 Gepost door Pieter Van Banden in Muziek | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

RADIO MI AMIGO VERDWIJNT VANAF DE MV MI AMIGO

RADIO MI AMIGO VERDWIJNT VANAF DE MV MI AMIGO

 

Als ook de laatste generator het begeeft 
 

Twintig oktober 1978 viel eveneens op een vrijdag. Het werd een historische dag in de radiowereld, de allerlaatste dag van Radio Mi Amigo vanaf de MV Mi Amigo. Niet gepland, maar het gevolg van een kapotte generator. En ook niet zomaar een 'panne' maar wel een gevolg van jarenlang mismanagement, slordig onderhoud en amateurisme bij de organisatie. Voor een deel het gevolg van de geboren nonchalance van Ronan O'Rahilly, de Ierse 'eigenaar' van het zendschip... 

 

hqdefault.jpg

 

HERSTELLINGEN NOODZAKELIJK 

 

Sinds de spectaculaire ontsnapping uit de Amsterdamse haven tijdens de eindejaarsdagen van 1972 verkeerde de MV Mi Amigo al in een erbarmelijke staat. De stormen in de monding van de Theems waren een geseling voor de romp waardoor het aantal gaten onrustwekkend toenam. De bemanning moest toveren om het schip drijvende te houden. 

 

Aan land bereikte de verstandhouding tussen scheepseigenaar Ronan O'Rahilly en Radio Mi Amigo-baas Sylvain Tack een pijnlijk dieptepunt. Vooral de weigering van de Ier om de nodige onderhoudswerken uit te voeren werd een onoverkomelijke hindernis. Een laatste poging, in Parijs, om de kibbelende partijen te verzoenen, flopte waardoor op 31 juli 1978 het gevreesde verdict viel. Radio Mi Amigo ging stoppen. 

 

RELIGIEUZE KANDIDATEN 

 

Met het wegvallen van de vitale, Vlaamse financiële inbreng, namen de geruchten over potentiële overnemers toe. De Amerikaanse sekte 'Plain Truth' ontvouwde het plan om de MV Mi Amigo naar een droogdek te loodsen om nadien godsdienstige programma's voor de Britse zuidoostkust uit te zenden. Het plan werd nooit gerealiseerd. 

 

Even liet ook Willem van Kooten, alias Joost Den Draaijer zijn oog op de 'Old Lady' vallen. Met Radio Hollandia wilde de inmiddels succesvolle zakenman niet alleen horecazaken, ziekenhuisomroepen en andere radiostations zijn programmabandjes laten uitzenden, ook dat zendschip op de Noordzee zou een ideale uitvalsbasis vormen. Het bleef echter bij de oprichting van de BV 'De Hoge Noot', die voor de uitbouw van het project zou zorgen. 

 

KOFFIETIJD GESTOPT 

 

De werkomstandigheden op de MV Mi Amigo kelderden ondertussen de sfeer. Vrijdag 20 oktober 1978 kondigde zich aanvankelijk als een rustige werkdag aan. Rond 11:54 uur kwamen er plots rookwolken uit de enige nog werkende generator aan boord.

 

DJ Marc Jacobs aarzelde niet en onderbrak het bandprogramma 'Koffietijd' met Ton Schipper. "Het station gaat vanwege ernstige problemen meteen uit de lucht", hoorden de luisteraars. Diezelfde avond zond zusterradio Caroline enkele noodcodes uit. Radio Mi Amigo zou nooit meer tergkeren vanaf de MV Mi Amigo. 
 

RONAN, FRED, GERARD EN ERIK 

 

Toen de regering in Madrid als laatste Europese land de omstreden anti-piratenwet ondertekende, probeerde Sylvain Tack Mi Amigo door een samenwerking met lokale stations te legaliseren. De onverbiddelijke Ronan O'Rahilly bewoog hemel en aarde om zijn 'troetelkind', Radio Caroline opnieuw in de lucht te brengen. 

 

Dit leidde tot hernieuwde contacten met Gerard van Dam die intussen met Radio Delmare was gestart, gestopt, gestart, gestopt.... In ruil voor de levering van een degelijke generator, zou hij de tweede zender aan boord van de MV Mi Amigo voor zijn Delmare mogen gebruiken. De beperkte technische infrastructuur leidde op 15 april 1979 enkel tot een zoveelste doorstart van Radio Caroline (963 kHz), met Nederlandse presentatoren als Jeroen Woelwater, Erik de Zwart en Ad Roberts. Namen die later aan de wieg van de erkende Nederlandse commerciële radio zouden staan... 

 

Tekst: Filip Van Molle

 

 

Jean-Luc Bostyn

Tijdsbalkje rood.gif

00:02 Gepost door Pieter Van Banden in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Oostenrijk:5G i.p.v.DAB+?

Oostenrijk:5G i.p.v.DAB+?

Zowel publieke als commerciële radiozenders in Oostenrijk zien de mobiele uitzendtechniek 5G als hun toekomstige uitzendplatform. Hiermee prefereren de radiozenders 5G boven uitzendingen via DAB+.

5.jpg

Momenteel wordt overleg gevoerd over de bruikbaarheid van 5G als uitzendplatform in de toekoms. De verwachting is dat er vanaf 2025 volop gebruik kan worden gemaakt van 5G in Oostenrijk. Tot die tijd zal er nog veel onderzoek gedaan moeten worden over het functioneren van 5G als “broadcast”-medium.

Oostenrijk heeft zichzelf tot doel gesteld om een leidende rol te spelen in de ontwikkeling van 5G wereldwijd. In de stad Innsbruck zijn onlangs de eerste testuitzendingen met mobiele internet-techniek al van start gegaan.

In veel landen in Europa is momenteel de ontwikkeling gaande dat de huidige analoge uitzendingen via bijvoorbeeld middengolf en FM worden vervangen door uitzendingen via DAB(+), digitale radio via de ether. In Noorwegen is de FM al uitgefaseerd en in Zwitserland zijn er ook vergevorderde plannen om de uitzendingen via de FM gefaseerd uit te schaken. In tegenstelling tot buurland Zwitserland komt in Oostenrijk de ontwikkeling van DAB+ nauwelijks van de grond.

In Oostenrijk zijn er wel wat lokale testuitzendingen geweest met DAB+. De verwachting is dat ergens dit jaar de start wordt gemaakt met de uitrol van een landelijk DAB+-netwerk in Oostenrijk waarop elf radiozenders kunnen uitzenden.

Zowel de publieke radiozenders van ORF als de grote commerciële radiozender Kronehit zien meer in 5G als toekomstig uitzendplatform. Het is dan volgens de radiozenders wel van belang dat de Oostenrijkse overheid bij het verdelen van de 5G-capaciteit pleit voor gratis gebruik door de radiozenders en ontvangst van de radiozenders via 5G.

mediamagazine.png

Tijdsbalkje rood.gif

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Radioreclame op maat, online via Qmusic Nederland

Radioreclame op maat, online via Qmusic Nederland

Qmusic Nederland biedt als eerste radiozender in Nederland voortaan de mogelijkheid om reclamezendtijd in te kopen gericht op de individuele online luisteraar.

Middels de app Programmatic FM kunnen adverteerders iedereen die via een computer, tablet of mobiel naar Qmusic luistert, individueel bereiken via verschillende targeting-mogelijkheden.

YMUQ_RED.jpg

In samenwerking met The Media Exchange, een onafhankelijk trading platform voor reclamezendtijd voor online radio, kunnen de online luisteraars van Qmusic nu worden bereikt via geo-targeting, dynamic creatives en programmatic buying. De zender kwam eerder al met geo-targeting en het gratis pre-testen van commercials.

radiovisie-logo-klein.png.jpg

 

 

Tijdsbalkje rood.gif

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Vrije tijd | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Marina, het ‘foute’ zusje van Veronica (2)

Marina, het ‘foute’ zusje van Veronica (2)

Een amalgaam van samenwerkingen

Radio_Marina22b.jpg

Valère Broucke bleef nieuwe mensen binnenhalen. Hij kwam in contact met Pierre Deseyn uit Sint-Amandsberg, de Belgische vertegenwoordiger van de Britse Free Radio Organisation, een soort conculega van de FRA. Ook hij werd een manusje van alles. Zijn kennis over het hele reilen en zeilen binnen het offshore radiowereldje was alweer mooi meegenomen.

58cd50db5c120_3Marina-secretaresse-Linda-Ronny-Major-Pierre-Deseyn-en-Tony-Martino.png.844d2ec4b85d6c434971ea7cb03bf5bf.png

Enkele medewerkers van Radio Marina (van links naar rechts): secretaresse Linda, Ronny Major, Pierre Deseyn en Tony Martino.

 

(In 1970 zou Pierre bij Radio Northsea International belanden. Hij produceerde en presenteerde samen met AJ Beirens ‘RNI goes DX’, een zondags programma dat te horen was via de kortegolfzenders van RNI. Ook de legendarische reeks ‘De geschiedenis van de zeezenders’, die op zondagnamiddag werd uitgezonden door Mi Amigo (1975-1976), was zijn werk. Al die shows werden opgenomen in Ledeberg, in de persoonlijke studio van Pierre. Een technisch walhalla dat eerder was gebouwd en gebruikt ten behoeve van Radio Marina…).

Maar Marina bleef zwijgen, de startdatum opnieuw en opnieuw uitgesteld. De ene keer lag het zendschip in een Engelse haven op een werf die eigendom was van Ronan O’Rahilly, de man achter Radio Caroline. Een andere keer was het op weg naar Scheveningen, dan weer naar Vlissingen om daarna zijn opwachting te maken in Libanon om scheepsdocumenten op te halen en de zeevaartcontrole te passeren. Kortom, iedere week was er een ander verhaal. Toen men zich stilaan begon af te vragen wie dat allemaal betaalde, was er enkel een mysterieuze glimlach. Natuurlijk kon Broucke documenten laten zien die bewezen dat hij een voorschot van vijf miljoen Belgische franken had betaald voor de aankoop van een zeeschip. Toch zou niet heel veel later blijken dat de papieren vals waren. Het zou niet meer ophouden.

58cd50dd3bf7f_4Tony-Martino-.png.263bd6b2b0258d1ff9c707496e9918c1.png

Tony Martino, ook bekend als Tony Reno

 

De medewerkers die tot dan weinig van elkaars bestaan afwisten, Broucke hield hen zorgvuldig bij elkaar vandaan, begonnen elkaar toch te vinden. Er werden gegevens uitgewisseld en die waren bij iedereen anders. De conclusies waren snel getrokken. De ‘radiodirecteur’ werd met de rug tegen de muur gezet. Medewerker Tony Martino in de toenmalige popkrant ‘Hitorama’: “Valère Broucke heeft alleen maar de gave om mensen te bedotten. Op hun kosten te leven. Om hen allerlei dingen te ontfutselen. Met hun auto’s te rijden en om van hun goedheid te profiteren”.

(Martino, afkomstig uit het Antwerpse dorpje Schelle, timmerde in de jaren zestig redelijk vruchteloos aan een carrière in de Vlaamse showbizz. Onder het pseudoniem Tony Reno had hij enkele singles opgenomen bij het Belgische platenlabel Ronnex. Later wijzigde hij zijn artiestennaam. Naast zanger was hij ook actief als presentator van shows. Hij praatte onder andere de populaire promotie-optredens aan de kust voor het jongerenblad Joepie aan elkaar. Begin jaren 80 had hij een mini hitje met het nummer ‘It’s magic’ , bekend van Doris Day).

Behalve Martino, hij had als één van de eersten argwaan gekregen over de solvabiliteit van Broucke, voelde ook Ronny Major steeds meer nattigheid. Zijn buikgevoel vertelde hem dat hij zich beter kon terugtrekken. De sfeer in de ploeg sloeg om van enthousiasme naar boosheid. Er werd daarom besloten om Valère Broucke een lesje te leren.

 

58cd50de5e998_5Studio-Richard-Black-in-Gent.png.deb64f761f2dd6b52c953fabf8058e1f.png

De studio van Richard Black in Gent waar begin mei 1970 de illegale FM-uitzending van Marina werd gehouden

58cd50df5f32e_6Ekkergemstraatje-Gent.png.5d2552abd928c2c13dacf3a79405bb18-768x432.png

Het Ekkergemstraatje, het beluik waar Valère Broucke echt woonde

 

Op 1 mei 1970 was Radio Marina totaal onverwacht plots te horen in de Gentse FM-band. Illegaal weliswaar. Het inmiddels beruchte radio station bleef enkele dagen in de lucht. Vermoedelijk werd er uitgezonden vanuit de thuisstudio van Marina-medewerker Richard Black. De man was reeds eerder actief geweest in de Arteveldestad als ‘radiopiraat’. De ontvangstrapporten moesten worden gestuurd naar de Ekkergemstraat 119, het thuisadres van Broucke, een beluik in een stedelijke achterbuurt. Het zou Valère Broucke leren!

Niet dus, want de vele brieven en ontvangstrapporten die de fantast op die manier in handen kreeg, zou hij net gaan gebruiken om nog meer mensen in zijn avonturen te betrekken. Hij stopte alle post in een aktetas en plots had de man een fantastisch middel in handen om te bewijzen dat er erg succesvolle testuitzendingen waren geweest!

Radio_Marina22.jpgDankzij de vele brieven en kaartjes slaagde Broucke erin nogmaals nieuwe mensen voor zijn plannen warm te maken. Al duurde het tot begin 1971 voor de naam Marina weer groot opdook in de kranten. Broucke meldde dat hij een overeenkomst bereikt had met de heren Erwin Meister en Edwin Bollier, de eigenaren van Radio Nordsee International (RNI), om vanaf hun zendschip de Mebo II, te beginnen.

Er zou op 15 april gestart worden. Nederlandstalig overdag onder de naam Marina, ’s avonds en ’s nachts in het Engels als Radio Northsea International. Er was daartoe een nieuwe vennootschap opgericht, de schepen van de Benelux-rederij van Gent waren aangekocht om toeristen toe te laten het schip in volle zee te bezoeken. Er was geld en er was een zendschip, de Mebo II.

RNI was na een onfortuinlijk avontuur voor de Britse kust immers al enkele maanden uit de lucht. Met Engelse- en Duitstalige uitzendingen, tussen maart en september 1970, had men geprobeerd om Europese luisteraars te lokken. Wat niet gelukt was omdat de Britse overheid te allen prijze wilde voorkomen dat er opnieuw een zeezender voor haar kusten actief zou zijn. RNI werd flink geboycot en de uitzendingen gestoord. Op 24 september 1970 werd de handdoek gegooid. Sindsdien lag de Mebo II doelloos te dobberen op de Noordzee. Valère Broucke rook zijn kans. Een compleet uitgeruste boot die zo maar kon worden ingezet, dat was een geschenk uit de hemel.

In diezelfde periode vertelde Valère Broucke aan de diverse medewerkers, de potentiële adverteerders en iedereen die enigszins van belang zou kunnen zijn bij zijn project, maar al te graag dat een grote Belgische politieke partij achter zijn plannen was gaan staan. Niet helemaal onwaar. De ‘radiodirecteur’ was inderdaad ontvangen door de toenmalige uiterst populaire en heel invloedrijke Gentste liberale politicus Willy Declerck, de voorman van de Partij voor Vrijheid en Vooruitgang (PVV). Zo makkelijk aanspreekbaar en minzaam als hij was, plus de vrije gedachte in de naam van zijn partij immer weer alle eer aandoende, had hij blijkbaar enige vorm van sympathie laten blijken voor een… commerciële radio. Maar meer was het ook niet geweest. Maar in de leefwereld van Valère Broucke was een niet expliciete afwijzing echter… een stevige vorm van samenwerking.

Marina 2.jpg

Broucke kon iedereen die daar om vroeg dit keer wel een contract laten zien, ondertekend door de twee Zwitserse eigenaars van de Mebo II. Het duo was daarvoor speciaal naar Gent afgezakt, naar het Terminus hotel. Erwin Meister en Edwin Bollier bespraken er samen met Valère Broucke, Pierre Deseyn en Bruggeling AJ Beirens (hij zou later voor RNI, én voor Radio Atlantis onder de naam Michael O, gaan werken) een mogelijke samenwerking. Beirens hield een slecht gevoel over aan de bijeenkomst en vertelde dat ook onomwonden aan Bollier. Vooral het feit dat Broucke had zitten pochen over zijn nieuwste investering deed alarmbellen rinkelen. “We hebben een kasteel gekocht langs de steenweg in Oostakker waar we kantoren en studio’s gaan inrichten”, luidde het.

MarinaKasteel.jpg

Het imposante kasteel in Oostakker waar Radio Marina bureaus en studio’s zou vestigen

 

De eigenaar had op aanraden van de ‘radiodirecteur’ zelfs een geluiddicht Velux-raam laten plaatsen op de bovenverdieping waar men de studio’s ging installeren!

Enkel de handtekening van Broucke op de documenten met Mebo Ltd, het bedrijf achter RNI, ontbrak. “Maar dat is slechts een formaliteit. We moeten eerst nog enkele details met onze advocaat overleggen”, klonk het. Intussen had hij natuurlijk wel een getekende akte in handen waarmee hij tientallen mensen kon bewijzen dat zijn plannen niet zomaar woorden in de wind waren. Bovendien mochten enkele journalisten een studio bezoeken waar inderdaad werd gewerkt. Proefprogramma’s en jingles werden opgenomen in Oostende, Heist-op-den-Berg, Ledeberg en Leuven.

58cd50e1007dc_7Radio-Marina-dossier-03.png.35957db5828ba134b182edffe54e440b.png

Fragment van een brief van Publi-Fram aan Mebo Ltd waarin wordt beweerd dat de PVV achter Radio Marina staat (klik op de afbeelding voor een meer volledig overzicht)

Bovendien was Radio Marina, zomaar op een zondag in het begin van 1971, inderdaad plots te beluisteren op 1159 kHz (259 middengolf). Een bekende ‘plek’ in radioland, want ooit was het legendarische Radio Caroline er te ontvangen. De DJ met dienst verkondigde opgewekt dat er werd uitgezonden vanaf de Mebo II, het zendschip van Radio Northsea International, verankerd voor de kust van Cadzand. Frequenties in de 49-meter en de FM-band werden eveneens gemeld. Maar daar was niks te horen. Er werden professioneel klinkende jingles gedraaid en reclames voor Liefmans Oudenaarde (bierbrouwerij) en het Rode Kruis van België.

Eén van de meest opvallende spots was die voor… Radio Atlantis. Al ging het niet om de latere Vlaamse zeezender, maar betrof het de bekende Gentse Hi Fi-winkel aan de Zwijnaardesteenweg 111 met die naam (de zaak bestond tot voor een paar jaar). De post moest naar Radio Marina, Internationale burelen, Blokstraat 60 te Dikkelvenne worden gestuurd. Na één dag was het gedaan. Later zou blijken dat de uitzendingen helemaal niet vanaf de Mebo II kwamen, het ging om een persoonlijk initiatief van een (ex-)Marina-medewerker die vanaf land uitzond.

Deel 3 lees je HIER !

Copyright Jean-Luc Bostyn, met dank aan Walter Galle, Noël Cordier, Dirk Desmet, Freddy de Guchteneire en Pierre Deseyn.

radiovisie-logo-klein.png.jpg

Jean-Luc Bostyn

 

Tijdsbalkje rood.gif

 

 

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Over webcams en radio

Over webcams en radio

 

Cabaretier Vincent Bijlo ( uit Nederland) schrijft twee keer per week een column over wat hem opvalt op de radio. Onlangs schreef Vincent Bijlo een column over webcams. De cabaretier is van mening dat webcams funest zijn voor de radio? "Als je radiomensen via de webcam bekijkt, vallen ze vrijwel altijd ontzettend tegen." En daar zijn veel radiomakers het mee eens.

 

dyn006_original_1183_523_pjpeg_2616433_dee8b6e50ec223d43f78cf137808e94b.2.jpg

                                                                                                                    Vergroten door er op te klikken

Volgens de cabaretier ga je bij de radio werken omdat je radio een prachtig medium vindt.

"Dat doe je, in het algemeen, omdat je eigenlijk bij de televisie wilde, maar daar afgewezen bent omdat je er niet uitziet."

 

De lelijkste radiomakers zijn de beste


Als voorbeeld geeft Vincent Bijlo presentator Eric Corton. Hij zou zijn gestopt met het presenteren van 'De Nieuws BV' op (NPO) Radio 1 omdat het gewoon geen gezicht was op de webcam.

 

"Radiomensen moet je alleen horen, dan kan je zelf gaan bedenken hoe ze eruitzien. Als je ze via de webcam bekijkt, vallen ze vrijwel altijd ontzettend tegen."

 

Volgens Bijlo zijn de lelijkste radiomakers de beste. Als voorbeeld geeft hij Timur Perlin. "Hij verlaat (NPO) 3FM om precies dezelfde reden."

 

Daarnaast denkt hij dat Hans Schiffers en Bert Kranenbarg een "te ouwe kop hebben voor (NPO) Radio 2", daarom moeten ze nu naar Radio 5.

 

Ban de webcams


Volgens Bijlo is er maar één oplossing: "Ban met onmiddellijke ingang alle webcams uit radiostudio's. Laat radio weer het medium worden waar mensen onbekommerd lelijk kunnen zijn. Want neem één ding van mij aan: de lelijkste radiomakers zijn de beste."

 

RadioNL (Martin Slijper)

 

Tijdsbalkje rood.gif

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Uit het Media Archief: Nederlandse radiodistributie gestopt

Uit het Media Archief: Nederlandse radiodistributie gestopt

 

Radio.NL keerde een tijdje geleden terug naar het einde van De Nederlandse Draadomroep (bij ons beter bekend als de Radiodistributie). Op 31 januari 1975 werd deze namelijk opgeheven in Nederland omdat het systeem niet meer kon uitbreiden. De eerste echte uitzending van de draadomroep startte al in 1924.

 

distributie.jpg

Foto:Vintagekelder

 

Abonnee's van de Nederlandse Draadomroep ("radiodistributie" of "armelui's radio") konden tussen 1924 en 1975 luisteren via de telefoonkabel naar een 'grijs kastje' aan de muur. De abonnee kon kiezen uit Hilversum 1, Hilversum 2 en een selectie uit twee buitenlandse zenders.

 

Op het apparaat zaten een keuzeknop en een volume-regelaar. Netvoeding was niet nodig.

 

RadioNL (Martin Slijper)

        

          

n.v.d.r.

 

In Ninove (Oost-Vlaanderen) werd de radio distributie verzorgd door de radio & platenwinkel in de Stationstraat ...die noemde als ik me niet bedrieg gewoon 'Radio Distributie'.Tenminste dat stond toch geschreven op het uitstalraam.Ik herinner me nog de naam van de zoon van de uitbater n.l. Pierre.

Als kind en tiener ging ik daar mijn allereerste '6 transistorradio' (merk Niko) kopen rond 1962, mijn allereerste bandopnemertje (merk National) in 1964...én al mijn singeltjes later!

Voordien kochten we daar trouwens ook onze 78-toerenplaten.We hadden thuis ook een pick-up met 'pinnekes' en die kon alleen draaien op 78-toeren.In 1959 was het gedaan met zoveel toeren...

Zelf hadden we thuis geen radio distributie maar genoten we van vele zenders via AM-LG én KG! Met de opkomst van de FM signalen (jawel er stond ook een UKG knop op de Philips radio zie foto onderaan) rond 1963 hadden wij ook een zeer goeie ontvangst van zowel de Vlaamse en Waalse openbare zenders.Zelfs AFN vloog gewoon binnen in een uitstekende kwaliteit herinner ik mij nog.

Maar ik kende verschillende geburen die wél de radio distributie in huis hadden én er 'content' van waren.Ook het eigen non-stop programma had nogal wat succes.Zeker ook in de kleine bedrijfjes...

Wanneer in Ninove de radio distributie aangezet werd is mij onbekend.Wat ik zeker weet is dat midden der jaren '70 het ook gedaan was om muziek via een draad door te sturen.

Ook in Aalst was de radio distributie begin der jaren '70 nog actief!

 

 

Philips radio.jpg

 

tijdsbalkje rood

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Muziek | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Onze 'Pupillen' reageren op ritme van muziek'

Onze 'Pupillen' reageren op ritme van muziek'

 

Pupillen lijken te reageren op het ritme dat in muziek te horen is. Het formaat dat de pupil wordt anders wanneer de beat van een muziekstuk sneller of langzamer wordt.

 

OOGJE1.jpg

                                                    Foto:blogspot.be

 

Onderzoeker prof. dr. Hedderik van Rijn van de Universiteit van Groningen plaatste verschillende deelnemers aan een computer waar zij aan de hand van een boodschap op het beeldscherm zo snel mogelijk op de spatiebalk moesten drukken. Tijdens de test speelde er muziek met afwisselend een snelle en een langzame beat.

 

Tijdens de test werd de beweging van de ogen gevolgd door een eye-tracking systeem. Hieruit bleek dat pupillen groter werden bij bepaalde ritmes, ook al luisterden de deelnemers niet bewust naar de muziek. De grootste verandering bij de pupillen vindt plaats wanneer de eerste beat van een melodie te horen is. 

 

De reactie van pupillen op muziek kan er volgens de onderzoekers op wijzen dat mensen beschikken over een zintuig dat de beat van muziek aanvoelt en onze verwachtingen van een muziekstuk vaststelt.

 

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Uit het archief:Nederlandse zeezenders stoppen met uitzenden

Uit het archief:Nederlandse zeezenders stoppen met uitzenden

 

Vandaag gaat het Muziekmuseum Vlaanderen heel ver terug in de tijd. De verboden piratenradiozender (zeezender) Veronica (enorm populair in Nederland maar zeker ook in Vlaanderen), die in 1960 met zijn uitzendingen vanaf de Noordzee begon, had op 31 augustus 1974 om 18.00 uur zijn uitzendingen moeten beëindigen. Ook Radio Atlantis en Radio Noordzee Internationaal trokken toen trouwens de stekker eruit.

 

 

In januari 1974 nam de Tweede Kamer in Nederland een wet aan, waarmee een internationale overeenkomst werd bekrachtigd die bepaalt dat commerciële radio-uitzendingen vanaf zee niet (meer) toegestaan zijn.

 

Wijlen Rob Out presenteerde het laatste uur van Radio Veronica, Ferry Maat de laatste uren van Radio Noordzee Internationaal en Steve England het laatste uur van Radio Atlantis.

 

RadioNL (Martin Slijper)

 

192 Museum opent 42 jaar nadat Veronica stopt vanaf Noordzee

31 augustus 2016 is ook al een belangrijke dag in de radiowereld. Het was toen namelijk 42 jaar geleden dat Radio Veronica haar uitzendingen vanaf de Noordzee moest staken. Daarom startte er in Nijkerk een 'permanente expositie' onder de noemer ‘192 museum’. Het nieuwe Veronicamuseum is een initiatief van onder anderen oud-Veronica-medewerker Lex Harding.

 

"Het is een periode uit mijn werkzame leven die ik eigenlijk lang geleden afgesloten had. Maar gaandeweg is mijn enthousiasme voor dit project gegroeid en besef ik des te meer hoe bijzonder het allemaal was", zegt Lex Harding tegen Omroep Gelderland.

 

file_13221.jpg

 

In het museum huizen ook het Demis Roussos Museum, 192TV en Café 192, zo meldde Radio.NL al twee maanden geleden.

 

Er staan ook oude radiostudio's met originele apparatuur. De expositie geeft een overzicht van de zeezenders die in de jaren 60 en 70 voornamelijk in de Noordzee geankerd waren zoals Radio Caroline, Radio Londen, Radio Dolfijn, Radio Mi Amigo, Capital Radio, Radio Noordzee en Radio Veronica.

 

                                                 Nijkerk - Opening 192 museum  

.

RadioNL (Martin Slijper)

Tijdsbalkje rood.gif

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Muziek | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |