12-04-18

Extra digitale streams voor MNM en StuBru

Extra digitale streams voor MNM en StuBru

VRT lanceert (in stilte) non-stopproducten UrbaNice en Tijdloze

tijdloze-urbanice-streams-vrt.png

Zowel MNM als Studio Brussel hebben de voorbije twee weken een nieuwe digitale stream toegevoegd aan hun aanbod. Bij MNM gaat het om UrbaNice, een stream met non-stop urban muziek, bij StuBru lanceerden ze De Tijdloze, waar je non-stop kunt luisteren naar de muziek uit de longlist van de Tijdloze 100.

Beide streams werden blijkbaar (voorlopig?) enkel “binnenskamers” aangekondigd. Je vindt korte berichten terug op de site van MNM (21 maart) en StuBru (27 maart). Daarbij wordt voor de streams verwezen naar de eigen apps van de twee VRT-stations of naar de algemene VRT-app RadioPlus.

Het was trouwens een lezer die er ons attent op maakte dat hij die twee nieuwe streams toevallig ontdekte op de VRT-player. De nieuwe MNM-stream blijkt intussen trouwens ook al te beluisteren via de app TuneIn, waar die “al” 6 volgers heeft. De Tijdloze stream zit momenteel nog niet in TuneIn.

UrbaNice draait als programma-slash-partyformule al enkele jaren mee binnen MNM en gaat nu dus ook een eigen leven leiden via een digitale stream. Bij StuBru verkopen ze de Tijdloze-stream intern dan weer als een cadeau ter ere van de 35ste verjaardag van de zender.

Politiek gedekt?

De VRT brengt haar aantal non-stopproducten daarmee “in stilte” terug op vijf (het kanaal Nieuws+ laten we hier buiten beschouwing). Klara Continuo en MNM Hits bestaan intussen al het langst; beide zijn ook al een hele tijd via DAB(+) te beluisteren. Daarnaast was Ketnet Hits het enige VRT-kanaal dat je enkel via stream kon beluisteren.

Politiek evenwel is dit soort non-stopproducten binnen de VRT niet onomstreden. Misschien ligt daar wel de echte reden om deze twee nieuwe streams niet met persberichten aan de grote klok te hangen? Of zou de VRT in stilte werken aan nog meer van dit soort puur muzikale themakanalen, aansluitend bvb. op Radio 1 of Radio 2?

Enkele jaren geleden moest de VRT, in het kader van de beleidsovereenkomst, al enkele digitale themakanalen schrappen uit haar aanbod. Het is ons momenteel dan ook onduidelijk in hoeverre deze nieuwe streams politiek gedekt zijn. De beheersovereenkomst van de VRT blijft op dat vlak bijzonder vaag. De enige zin die je in dat verband terugvindt in het contract is: “De VRT-merken gebruiken de opportuniteiten die digitale media bieden om beter te connecteren met de mediagebruikers en om hun publieke opdracht en hun specifieke missie optimaler te vervullen, met het oog op de persoonlijke interesses van de mediagebruiker en de context waarin hij zich bevindt.” Waarvan akte.

radiovisie-logo-klein.png.jpg

 

 

Tijdsbalkje rood.gif

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Muziek | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.