11-04-18

10 jaar luistercijfers in Wallonië geanalyseerd

10 jaar luistercijfers in Wallonië geanalyseerd

Meer luisteraars en meer digitaal, maar minder luisterminuten

RTBf-radio's.jpg

De RTBf publiceerde onlangs een terugblik op de luistercijfers voor de periode 2007-2017. Belangrijkste conclusie: het totale aantal radioluisteraars in Wallonië nam met vijf procent toe, maar het gemiddelde aantal luisterminuten is gedaald.

In Franstalig België luisteren in 2017 wekelijks 3.510.840 mensen (84 procent van de bevolking) naar de radio. Dat is een gemiddelde stijging van 0,5 procent per jaar tussen 2007 en 2017 (+ 170.746 luisteraars). De RTBF groeide in dezelfde periode met 18 procent (+ 292.124) tot meer dan 1.9 miljoen luisteraars vorig jaar.

Daarentegen is de luistertijd voor de totale bevolking al tien jaar dalende: van 168 minuten per dag in 2007 naar 147 minuten in 2017, voor alle radiostations samen. Die daling moet echter op het conto van de private en commerciële omroepen worden geschreven, want bij de vijf radionetten van de RTBf steeg de gemiddelde luisterduur de voorbije tien jaar met 7 minuten.

De autoradio is sinds 2014 het eerste luisterplatform, terwijl de smartphone en tablet de grootste groei laten optekenen.

Francis Goffin is nog tot 21 april directeur radio bij de RTBf

Volgens Francis Goffin, afscheidnemend algemeen directeur van RTBf-radio, zorgde vooral het in beeld brengen van VivaCité en La Une op tv (sinds september 2015) voor een duidelijke ommezwaai in de luistercijfers. In het tijdvak van maandag tot vrijdag van 06.00 tot 11.00 uur steeg La Une van 9,2 procent in 2014 tot 24,5 procent in 2017. VivaCité groeide in dezelfde periode van 16,4 tot 19 procent, ten nadele van de RTL-zenders. Globaal halen alle radionetten van de Waalse openbare omroep samen een marktaandeel van 55 procent.

Goffin stelt ook een belangrijke verschuiving vast naar het digitaal luisteren. Marktleiders zijn de websites van VivaCité en Classic 21, maar de meest beluisterde RTBf-radio op internet is La Première. Tarmac, de digitale hiphopzender van de RTBf, die pas in juni vorig jaar werd gelanceerd, werd nog niet opgenomen in de luisterstudies.

De cijfers zijn gebaseerd op de CIM-studies, die vanaf dit jaar een andere methodologie volgen. De CIM mag van de Commissie voor de Privacy namelijk geen gebruik meer maken van een adresbestand dat ook een profiel van de respondenten bevat.

Sinds de invoering van de eengemaakte radiostudie in 2002 wijzigde de CIM tweemaal haar methodologie, maar in de periode 2007 tot 2017 bleef die ongewijzigd.

radiovisie-logo-klein.png.jpg

Tijdsbalkje rood.gif

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.