10-04-18

BBC heeft koudwatervrees voor afschakeling FM

BBC heeft koudwatervrees voor afschakeling FM

Radiobaas Bob Shennan geen voorstander meer van geforceerde switchover naar digitale radio

Bob-Shennan-BBC-radio-768x685.png

Bob Shennan, directeur van BBC Radio

 

Het lijkt erop dat de de Britse openbare omroep BBC en de Britse regering met elkaar gaan botsen over de switch van de analoge FM naar digitale radio. Bob Shennan, directeur van BBC-radio, vindt het nog veel te vroeg om FM uit te schakelen. Het is de eerste maal dat de BBC openlijk terugkrabbelt in haar plannen om volledig in te zetten op digitale radio. “Het publiek wil kunnen kiezen”, zei Shannon maandag in Wenen, tijdens de Radiodays Europe. “Op dit moment is de onmiddellijke toekomst hybride en kan DAB nog geen volledige vervanging zijn voor FM. Er verandert nog te veel.”

BBC-Radio.png

Oorspronkelijk wilde de Britse regering al in 2015 starten met het afschakelen van de analoge radiozenders. Nadien werd beslist dat het omschakelingsproces pas zou starten zodra de helft van het publiek digitaal luisterde (DAB plus internet). Die drempel is nu overschreden en de regering lijkt van plan om, naar het Noorse model, de “geforceerde switchover” effectief door te voeren.

Maar in Groot-Brittannië hebben momenteel nog zo’n twee miljoen voertuigen enkel een analoog radiotoestel aan boord. Ander gegeven is dat wellicht al volgend jaar het mobiele 5G-internet wordt uitgerold. Die aanbestedingsprocedure ging maandag van start. Volgens Shennan heeft 5G het potentieel in zich om het radioluistergedrag nogmaals ingrijpend te wijzigen.

Daarnaast is de radiodirecteur bang dat in de nieuwe generatie «connected cars» de radio nog meer in de verdrukking zal komen door streaming-apps als Spotify en Apple Music. “Het stopzetten van FM kan hun groei versnellen, ten koste van de radio”, aldus Shennan, die ook een oproep doet aan zijn commerciële radiorivalen om samen één front te vormen. “Het is tijd om als één verenigde radio-industrie onze toekomst veilig te stellen.”

De plotse koudwatervrees van de BBC-radiobaas is wellicht ook geïnspireerd door de terugvallende luistercijfers van de Beeb. Het blijkt namelijk dat vooral de commerciële radiosector garen spint bij de gestage groei van digitale radio. In 2017 bereikten de commerciële omroepen globaal voor het eerst meer luisteraars dan alle BBC-radio’s samen. Tegelijk steeg de reclameomzet van de commerciële radio’s naar een nieuw record.

Ook in het televisiesegment verliest de BBC zienderogen marktaandeel ten voordele van Netflix en Amazon.

De overigens bijzonder stijlvolle speech van Shennan is hieronder te herbeluisteren, maar luister vooral ook goed tussen de regels.

radiovisie-logo-klein.png.jpg

 

 

Tijdsbalkje rood.gif

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.