22-02-18

DAB+ enkel voor de grote jongens?

DAB+ enkel voor de grote jongens?

 

k vraag me al een tijdje af waarom er geen digitale ruimte voor lokale radio wordt gereserveerd. Officieel is het omdat men hen niet op kosten wil jagen. Maar is dat de echte reden? Indien men de lokale radio direct op DAB+ had laten starten dan moesten zij dezelfde behandeling krijgen als die andere digitale intreders. Dat betekent dus dat iedereen een nieuwe licentie had moeten krijgen. Zonder meer. Kortom dan had SBS niet met die vele FM-frequenties kunnen gaan lopen.

DAB+ Jou volgende radio.jpg

Uiteraard is SBS een grote mediagroep die ook radio wil maken. Maar is het logisch dat, als er geen VRT-frequenties beschikbaar zijn, dat men die dan maar bij anderen gaat lenen? Om de woorden van de minister van Media zelf te gebruiken: “DAB+ is zoals de omschakeling van zwartwit-tv naar kleuren-tv.  Of nog mooier gezegd zoals men in de jaren 70 van AM naar FM overschakelde”.

Begrip opbrengen voor de start van de SBS-radio dat lukt nog wel. Maar wat zijn de gevolgen? Zodra eind volgend jaar de promotiecampagnes van start gaan om DAB+ te introduceren, begint de ellende voor de lokale zenders. Ik hoor het een klant al zeggen: “Waarom zitten jullie niet op DAB+?” Leg dan maar eens uit dat SBS zo nodig op de FM moest gaan uitzenden. Denk ook eens terug aan de periode dat lokale radio’s enkel in… mono mochten uitzenden. Pas eind jaren 90 kwam daar verandering in.

Waarom wordt lokale radio keer op keer technisch op een achterstand gezet? Wordt het geen tijd om met de hele sector uit te zoeken waarover men het eens is? Niemand heeft de vraag gesteld of lokale omroepen wel of niet op DAB+ willen uitzenden. Zou het niet redelijk zijn om hen tenminste die kans te geven? De grote jongens hebben op alle gebied een voorsprong. Misschien kan men een keer technisch voor een gelijke start zorgen?

In het buitenland bestaan er drie soorten DAB+. Mini lokaal, boven lokaal en nationaal. Voor je het weet is er in Vlaanderen een situatie waarbij alle ruimte nationaal wordt aanbesteed.

Dat betekent dus dat lokale radio op termijn gewoon zal verdwijnen. Er zijn mensen die alleen DAB+ luisteren, dat zullen er steeds meer worden. Eens gevonden, gaat men zijn radio steeds minder vaak terugschakelen naar de FM om  even naar de lokale radio te luisteren.

Nu niet met één stem spreken betekent dat lokale omroepen straks uitzenden in een band die niet meer gebruikt zal worden. Wat zou je vandaag zeggen als de overheid zou meedelen dat je toch maar beter op AM-kan gaan uitzenden. We kunnen niet kijken in de toekomst. Dus een discussie of DAB+ het helemaal gaat worden is boeiend en tegelijk ook zinloos. Maar deze kans laten liggen en zomaar akkoord gaan met een achterstand, dat is echt niet slim.

Over een paar weken weten we welke lokale stations er blijven uitzenden op de FM. Misschien wordt het tijd dat er eens wat mensen de koppen bij elkaar steken. Bovendien kan DAB+ een leuk alternatief worden voor zij die naast de prijzen zijn gevallen. Wie belt wie?

Is getekend: G. Marconi

RadioVisie

radiovisie-logo-klein.png.jpg

 

Tijdsbalkje rood.gif

00:04 Gepost door Pieter Van Banden in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Eregalerij:Eremetaal voor Axelle, Mary en Stefaan

Eregalerij:Eremetaal voor Axelle, Mary en Stefaan

 

eregalerij_header1.png

Radio 2 en Sabam for Culture nemen dit jaar Axelle Red, tekstschrijfster Mary Boduin en auteur-componist Stefaan Fernande op in ‘De Eregalerij voor een Leven vol muziek’. Met het initiatief bekronen de familiezender en Sabam for Culture jaarlijks zowel artiesten als tijdloze nummers die veel betekenen voor de Belgische muziekwereld. Vorig jaar viel die eer nog te beurt aan Urbanus, Jan De Smet en Jean Blaute. Christel Van Dyck en Jelle Cleymans zijn gastduo tijdens de prijsuitreiking op donderdag 8 maart 2018 (vanaf 20:00 uur) in een live show in Kursaal Oostende met optredens van onder meer Clouseau, Stan Van Samang, Günther Neefs, Liliane Saint-Pierre, Willy Sommers, Free Souffriau en Dana Winner.

 

 

radiovisie-logo-klein.png.jpg

 

 

Tijdsbalkje rood.gif

 

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Muziek | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

TF1 moet regels Franse gemeenschap in ons land respecteren

TF1 moet regels Franse gemeenschap in ons land respecteren

 

TF1 zal bij het uitzenden van reclame zowel de Franse als Belgische spelregels moeten naleven. Dat zegt minister van Media van de Franse gemeenschap Jean-Claude Marcourt (PS) nu de Franse zender reclameboodschappen uitzendt die op de Belgische markt zijn gericht.

 

tf1.jpg

 

Volgens de regels die in de Franse gemeenschap gelden, mag TF1 in geen geval programma's die gericht zijn op kinderen onderbreken voor reclame, net zomin als tv-journaals. De zender mag dan wel groen licht hebben gekregen van de Franse autoriteiten voor zulke onderbrekingen, in ons land mag het niet, verzekert Marcourt.

 

Voor reclame voor alcohol zal dan weer de (strengere) Franse wet gelden, ook voor de Franse gemeenschap. En de commerciële omroep zal ook op het vlak van product placement de strengste norm uit beide landen moeten hanteren.

 

Marcourt wil ook dat TF1 in de toekomst audiovisuele producties in Franstalig België steunt, a rato van de omzet die de zender in België draait. Dat kan echter enkel in het kader van een Europese richtlijn die momenteel tegen het licht wordt gehouden.

 

Volgens ramingen zouden RTBF en RTL zowat 20 miljoen euro per jaar mislopen door de komst van TF1 op de Belgische reclamemarkt. RTL kondigde vorige maand een stevig herstructureringsplan aan, waarmee de zender wil anticiperen op de financiële gevolgen van de concurrentie van de Franse zender op de Belgische reclamemarkt.

 

VRT NWS

 

Tijdsbalkje rood.gif

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

21-02-18

NL:Luistercijfertjes december-januari

NL:Luistercijfertjes december-januari

 

NPO Radio 2 blijft in de meest recente meetperiode het radiostation met het hoogste marktaandeel. Dat blijkt uit de vanochtend gepubliceerde luistercijfers over december 2017 en januari 2018. De zender krijgt er 1,2 procentpunt marktaandeel bij. Ook Sky Radio stijgt met 0,3 procentpunt en is daarmee Radio 538 voorbij.

 

3FM weet de lichte stijging van de vorige meetperiode niet vast te houden en daalt weer naar 3,8% marktaandeel. Ook Radio 5 daalt, met 0,3 procentpunt. Lichte stijgingen zijn er voor Radio 10, Radio Veronica, Qmusic, 100% NL en SLAM.

 

Luisteren naar radio 1920.jpg

 

De rapportage is gebaseerd op een landelijk representatieve steekproef van 7.911 respondenten van 10 jaar en ouder. De gemiddelde luistertijd is in deze periode 2 uur en 51 minuten per dag. Het Nationaal Luister Onderzoek wordt uitgevoerd in opdracht van Stichting Nationaal Luister Onderzoek (NLO).

 

Station dec - jan
2018
nov - dec
2017
  dec - jan
2017
 
01. NPO Radio 2 17.1 % 15.9 % 1.2 14.8 % 2.3
02. Sky Radio 10.9 % 10.6 % 0.3 11.3 % 0.4
03. Radio 538 10.7 % 11.0 % 0.3 10.5 % 0.2
04. Radio 10 7.9 % 7.8 % 0.1 5.5 % 2.4
05. Qmusic 7.5 % 7.4 % 0.1 8.3 % 0.8
06. NPO Radio 1 6.8 % 7.0 % 0.2 6.6 % 0.2
07. Radio Veronica 4.0 % 3.9 % 0.1 4.0 % =
08. NPO 3FM 3.8 % 4.0 % 0.2 6.2 % 2.4
09. NPO Radio 5 3.4 % 3.7 % 0.3 3.0 % 0.4
10. 100% NL 2.8 % 2.7 % 0.1 3.4 % 0.6
11. NPO Radio 4 2.2 % 2.2 % = 1.9 % 0.3
12. SLAM! 1.5 % 1.4 % 0.1 1.6 % 0.1
13. Classic FM 1.3 % 1.4 % 0.1 1.8 % 0.5
14. BNR Nieuwsradio 0.6 % 0.6 % = 0.6 % =
15. Sublime FM 0.6 % 0.6 % = 0.7 % 0.1
             
--. ORN Radio 8.3 % 8.6 % 0.3 9.0 % 0.7
--. Overige zenders 5.6 % 5.9 % 0.3 5.4 % 0.2
--. E Power Radio 4.8 % 5.2 % 0.4 5.3 % 0.5

Stijgers  100% NL, NPO Radio 2, Qmusic, Radio 10, Radio Veronica, SLAM! en Sky Radio
Dalers Classic FM, E Power Radio, NPO 3FM, NPO Radio 1, NPO Radio 5, ORN Radio, Overige zenders en Radio 538
Gelijk BNR Nieuwsradio, NPO Radio 4 en Sublime FM

Bekijk en vergelijk meer luistercijfers in het RadioFreak luistercijfer-dossier.

 

RadioFreak

 

Tijdsbalkje rood.gif

 

 

00:01 Gepost door Pieter Van Banden in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

NL: Afbraak antennepark Wereldomroep (RNW) van start gegaan

NL: Afbraak antennepark Wereldomroep (RNW) van start gegaan

 

In Zeewolde is een start gemaakt met de sloop van het antennepark dat in het verleden is gebruikt door de Wereldomroep. Dit bericht de regionale omroep Omroep Flevoland op haar website.

RNW-korte-golf-zeewolde-wereldomroep.jpg

Het antennepark, dat al jaren niet meer gebruikt wordt, zal worden omgebouwd tot een nieuw zenderpark voor het Ministerie van Defensie. Eind vorig jaar werden de plannen voor de ombouw van het antennepark gepresenteerd.

De antennemasten in Zeewolde werden in de periode van 1985 tot en met 2007 gebruikt door de toenmalige uitzendingen van Radio Nederland Wereldomroep op de korte golf. Het terrein bestaat uit 17 antennes. De Wereldomroep heeft tot en met 2007 gebruik gemaakt van het zendstation in Zeewolde. In 2012 werd het terrein overgenomen door het Ministerie van Defensie. Deze gaat het terrein de komende periode ombouwen.

Het zendstation gaat de communicatie over lange afstanden met o.a. schepen en missiegebieden over de gehele wereld verzorgen.

Op het huidige zenderpark staan een aantal masten die gebruikt werden door de toenmalige Wereldomroep. Een aantal van deze masten hebben een hoogte tot 135m. Deze masten zullen worden verwijderd. Het neerhalen van alle zendmasten zal vier maanden duren en de sloop zal volgens Omroep Flevoland 100.000 euro kosten.

Op dezelfde locatie als de oude masten zullen nieuwe antennes worden geplaatst voor communicatie met schepen, vliegtuigen en missiegebieden. Deze antennes zullen een diamantenvorm hebben met een hoogte van 40m.

AAA4kB.jpg

Het zendergebouw op het terrein zal in zijn huidige vorm blijven bestaan en volledig gerenoveerd worden. Op het terrein zal nog een bodemwarmtewisselaar onder de grond geplaatst worden, dit ten behoeve van de koeling van de zenderapparatuur.  Het ministerie van Defensie heeft de intentie dit zendstation medio 2020 operationeel in gebruik te nemen.

mediamagazine.pngFoto's: Omroep Flevoland,Arend Dubbelboer

Het zenderpark van de kortegolfantennes moet overigens niet verward worden met de middengolfantennes enkele honderden meters verderop. Deze worden nog tot eind 2018 gebruikt voor de AM-uitzendingen van Groot Nieuws Radio.

Bekijk HIER een videoreportage op de website van Omroep Frevoland

Tijdsbalkje rood.gif

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Worden nieuwe digitale radio’s bewust geweerd?

Worden nieuwe digitale radio’s bewust geweerd?

In andere landen verschuiven marktaandelen

 

Het Vlaamse mediabeleid voor DAB+ houdt de lokale radiosector bezig. Enerzijds wordt het als de absolute vernieuwing gepredikt, anderzijds is die lokale sector nog steeds ‘under construction’ in het digitale frequentieplan. De sector maakt zich daarover zorgen, zeker nu dat frequentieplan voor lokale radio’s op FM evenmin goed van stapel loopt. 

FOTO-1-DAB-k.jpg

Volgens bevoegd Vlaams minister Gatz wordt er echter teveel geklaagd, hij herhaalt dat zo graag dat het woord stereotype begint op te duiken. Als er geen concrete plannen van de minister zelf zijn, en als de uitleg daarover vaag blijft, dan is er weinig reden om te juichen. Mist de lokale sector iets met DAB+ (of niet) en wat zou de reden kunnen zijn om daarin aan te modderen? 

Noorwegen

Vorig jaar schakelde Noorwegen praktisch volledig over naar DAB+, en schafte de FM-band af. De regering beloofde een volledige landelijke dekking met DAB+ en samenwerking tussen openbare en commerciële radio. Ondertussen zijn er in Noorwegen 4 miljoen DAB+ toestellen in gebruik, op 5,5 miljoen inwoners. Er wordt vooral thuis of op het werk geluisterd, in (oudere) auto’s worden minder DAB+ toestellen geplaatst. Zoals verwacht haken luisteraars af omwille van mindere ontvangst en omdat ze met de omschakeling liever iets nieuws zoeken. 

Verschuiving in cijfers 

Volgens recente cijfers van de Regulator Media in Noorwegen daalde daar het dagbereik van 68,3 naar 59,4% met de omschakeling. De gemiddelde luistertijd zakte van 84 naar 74 minuten en luisteraars verschuiven van traditionele omroepen naar nieuwe digitale stations. Ondanks meer dekking via DAB+ krijgen landelijke omroepen klappen: hun dagbereik zakte van 60,2% naar 42,1%, dat van nieuwe digitale stations steeg van 26,4% naar 36%. 

In totaal is in Noorwegen zelfs 18% marktaandeel verschoven: landelijke omroepen zakten naar 59,4% en nieuwe digitale stations stegen naar 40,6%. Nieuwe digitale zenders als voor senioren, Top 40, Vinyl, Pop en Rock hadden op FM slechts beperkte stedelijke ontvangst doch kunnen nu in het hele land scoren. Zo haalde een softpopzender met kerstmuziek zelfs 9%. 

Nieuw digitaal? 

Het is slechts een eerste tendens in Noorwegen, binnen een paar maanden zullen de cijfers wel een meer stabiel zicht geven op DAB+. Het zijn echter opmerkelijke resultaten, vooral omdat DAB+ voor nieuwe digitale radio’s hier in het plan van de minister ‘under construction’ blijft. De uitbouw voor de anderen gaat ondertussen volop verder. Het zou toch een ongeziene discriminatie zijn als er dan later geen plaats meer zou zijn voor lokale omroepen. 

In de beginperiode was lokale radio bijna gedoemd om op de middengolf te gaan, de openbare omroep stond toen op zijn vele strepen. Het bleef uiteindelijk bij een lokaal uitzenden in mono, met de komst van stereo werd de bandbreedte beperkt, later kwamen en verschoven zware vermogens. Vanaf dit jaar zouden regioradio’s stedelijke gebieden moeten dekken met zenders van 100 Watt. Hoe kan je met 10 Watt uitgestraald vermogen op tegen 1 kilowatt die iets verder op zowat dezelfde frequentie tegen blaast? 

DAB+ de toekomst 

DAB+ dan maar? Dat blijft voor de lokale sector echter al een hele tijd ‘under construction’. Er wordt zelfs over een vast verblijf op de FM-band gesproken. Zoeken ze misschien een opvolger voor het middengolf-verhaal van toen om lokale radio te verbannen, terwijl de radiowereld wereldwijd digitaliseert? Iedereen weet dat luisteraars afhaken van FM eens DAB+ toestellen zijn aangeschaft.  

De verschuiving van marktaandelen op DAB+ is in Noorwegen opvallend, het geeft enorme nieuwe kansen. Die trend was eerder al in Australië vastgesteld: FM is er nog steeds het grootste platform, maar DAB+ wordt de toekomst voor nieuwe stations genoemd. Minister Gatz roept al een jaar dat hij er mee bezig is voor de lokale sector, in die tijdspanne schakelde echter heel Noorwegen om. 

Of mag het bewust niet? 

In 2008 vroeg toenmalig Vlaams minister voor Media Geert Bourgeois een advies aan de Vlaamse Mediaraad om een frequentieblok en frequentiekanalen uit het digitale frequentieplan ter beschikking te stellen van de VRT. Het ontwerp paste in de omzetting van de akkoorden van de Regionale Radioconferentie RRC-06 in Geneve, die het kader voor digitale omroeptransmissie had gecreëerd. 

In het advies werden opmerkingen van Telenet (over coaxkabel) en de particuliere omroepen volledig opgenomen. Die particuliere omroepen wezen er op dat het beschikbaar stellen van meer spectrum dan nodig voor de publieke taak, door de Europese Transparantierichtlijn wordt verboden, omdat het neerkomt op overfinanciering van de openbare omroep. Een vervalsing van de markt. 

Er werd daarom aanbevolen om in het besluit toe te voegen dat de frequenties (VRT) enkel zouden worden toegewezen onder voorbehoud van effectief gebruik ervan. Als er ruimte zou zijn voor meer omroepprogramma’s, zou dat restspectrum onmiddellijk en onvoorwaardelijk vrijgemaakt moeten worden voor particuliere programma’s. 

De Vlaamse Mediaraad gaf daarna een positief advies. Dat staat hieronder:

radiovisie-logo-klein.png.jpg

 

 

Tijdsbalkje rood.gif

 

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

20-02-18

Algemene reclame-jingles uit jaren ’60 te koop

Algemene reclame-jingles uit jaren ’60 te koop

 

Jinglebedrijf CRC bracht in 1963 een library-serie uit onder de naam Money Maker met instrumentale en gezongen reclamemuziek, toegepast op bvb autoverkoop, autobanden, verzekeringsdmaatschappijen, supermarkten, winkels of benzinestations.

Jingle.jpg

CRC in Dallas zette een aantal mensen speciaal aan het werk om deze reeks te schrijven, maar er werd ook geplukt uit al bestaand werk. CRC was het eerste jinglebedrijf in de branche dat met dit soort elpees kwam, vrij snel gevolgd door tal van concurrenten. In eerste instantie bevatte Money Maker 350 commercials, waarvan 75 gezongen, ingedeeld in categorieën.

De reeks werd vanaf dat moment maandelijks aangevuld. Ze deden vooral hun werk omdat ze ‘nationaal’ klonken, terwijl ze ‘lokaal’ werkten. Wie een indruk wil hebben van het type reclamejingles, kan hier luisteren (je hebt wel de ouderwetse Adobe Flash Player nodig, dus luister via een browser die dat wel nog ondersteund). 

Achttien exemplaren uit de reeks zijn nu te koop op Ebay. (jingleweb.nl)

radiovisie-logo-klein.png.jpg

Tijdsbalkje rood.gif

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Vrije tijd | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Boek: 100 jaar Hilversum Mediastad

Boek: 100 jaar Hilversum Mediastad

Hoe een tapijtendorp, dé media hoofdstad werd

 

mediatoren-hilversum-mediastad-100-jaar-800x270.jpg

 

Sedert Valentijn (14 februari), werd het boek ‘100 jaar Hilversum Mediastad’ van Peter Schavemaker (foto) officieel gepresenteerd. Het werk vertrekt vanuit de vraag hoe een plaatsje als Hilversum, ooit een rustig tuin- en weversdorp, sedert 1918 uitgroeide tot het synoniem van de Nederlandse omroepgeschiedenis?

 

peter-schavemaker.jpg

 

Op 27 februari 1918 werd in Hilversum de NSF, de Nederlandse Seintoestellen Fabriek, opgericht, waarna in een snel tempo, naast de bestaande tapijtindustrie – die het door moordende internationale concurrentie steeds moeilijker kreeg – omroepverenigingen en omroepgebouwen werden neergezet. Omstreeks 1927 zorgde dit bij toenmalig burgemeester Reijmer nog voor grote angst. “De toekomst zal dus moeten leren of in en hoeverre uitbreiding van deze industrie voor de gemeente Hilversum een onverdeeld gemeentebelang is te noemen.”

Honderd jaar later is Hilversum de Mediastad van Nederland waar 12.000 mensen werken in de creatieve industrie bij zo’n 1.700 bedrijven. De ontwikkeling tot Mediastad ging zeker niet vanzelf, door de groei van de omroepen kreeg Hilversum vanaf de jaren vijftig van de vorige eeuw te maken met grote verkeersproblematiek en grote woningnood. In 1953 zelfs dé grootste woningnood in Nederland doordat duizenden mensen er gingen werken voor de omroep.

 

Hilversum-Mediastad.jpg

 

Het boek kijkt ook vooruit hoe Hilversum dé mediastad kan blijven in de toekomst binnen het huidige, snel veranderende landschap. Diverse sleutelfiguren komen aan het woord: (oud-)politici en (voormalige) omroepmedewerkers, maar ook inwoners van Hilversum, winkeliers en bedrijven. ‘100 jaar Hilversum Mediastad’ vertelt in detail het verhaal van het plaatsje. Sommige zaken worden voor het eerst gepubliceerd.

De presentatie van het prachtige boek ging door op woensdag 14 februari in het museum Beeld en Geluid. 

radiovisie-logo-klein.png.jpg

 

 

Tijdsbalkje rood.gif

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Vrije tijd | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Boek:Zendstation Middelkerke 1928-2016

Boek:Zendstation Middelkerke 1928-2016

 

In de reeks Maritieme Radiogeschiedenis is het volgende boek verschenen met een uitgebreide beschrijving van het RMD zendstation te Middelkerke.

 

naamloos.png

Klik op de foto hierboven om te vergroten

 

Gilbert  Ghyselbrecht & Pieter Van Banden-Zendstation Middelkerke- oktober 2015.JPG

Ook ikzelf bezocht nog het zendstation begin oktober 2015 toen het nog actief was.Gilbert Ghyselbrecht gaf mij een deskundige uitleg over het reilen en zeilen van het inmiddels terziele gegaan (historische) radiogebeuren.De foto bekijken in groter formaat kan door er op te klikken.

Tijdsbalkje rood.gif

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Vrije tijd | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

19-02-18

Proximus maakt ook tv-app beschikbaar in heel Europa

Proximus maakt ook tv-app beschikbaar in heel Europa

 

Vanaf 1 april zullen abonnees van Proximus die de app Proximus TV gebruiken op hun tablet, smartphone of computer er ook toegang toe hebben in de rest van de Europese Unie. Telenet voerde op dinsdag 6 februari j.l.al een gelijkaardig systeem in.

 

9ffa79aa-0efc-11e8-abcc-02b7b76bf47f.jpg

 

Proximus zal de app bovendien toegankelijk maken in België via elk 3G-, 4G- of wifi-netwerk. Op dit moment is het zo dat Proximus-klanten het netwerk moeten gebruiken van Proximus zelf om tv te kunnen kijken.

Telenet voerde hetzelfde systeem dinsdag in voor Yelo Play, de dienst die eind 2017 ongeveer een half miljoen gebruikers telde. Voordien was die enkel via het wifi-netwerk van Telenet zelf beschikbaar, en niet via 3G of 4G. 

Zowel Proximus als Telenet maken het vanaf 1 april dus mogelijk om toegang te krijgen tot hun tv-platform in de rest van de Europese Unie. Het zal zo mogelijk zijn om naar dezelfde tv-kanalen te kijken in het buitenland. Het gaat ook om sportuitzendingen (en herhalingen) waar nu nog geoblocking op wordt toegepast.

Bij Telenet blijven opnames bekijken slechts mogelijk via het eigen netwerk. Proximus geeft klanten de mogelijkheid om dat te doen via elke internetverbinding. Terugspoelen tot slot, tot 7 dagen bij Telenet en tot 36 uur bij Proximus, zal eveneens beschikbaar zijn in heel de EU.

Telenet zegt dat een halfuur tv kijken via 3G ongeveer 400MB verbruikt. Een tv-serie van 45 minuten is goed voor ongeveer 600MB.  

VRT NWS

Tijdsbalkje rood.gif

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Vrije tijd | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |