06-02-18

VS: Kerstmuziek blijft onverminderd populair op de radio

  VS: Kerstmuziek blijft onverminderd populair op de radio

 

file_9167.jpgDe Kerstman is al lang en breed terug naar de Noordpool, maar veel radiostations in de VS genieten nog na van de kerstdagen. Afgelopen week werden de luistercijfers van de kerstperiode bekend en dat betekende wederom hoge cijfers voor stations met veel kerstmuziek, zoals 106.7 Lite FM (WLTW) en KOST 103.5.

In de VS worden luistercijfers 13 keer per jaar gemeten door Nielsen Audio. De 13e maand zijn de zogenaamde “Holiday ratings” en bevatten de cijfers van 7 december tot en met 3 januari.

Het mag dan ook geen verassing zijn dat met name radiostations met veel kerstmuziek het goed doen in deze periode. In Nederland schiet Sky Radio ook steevast omhoog aan het eind van het jaar door het draaien van kersthits.


Lite FM verstevigde haar koppositie in New York City nog maar het eens. Het marktaandeel schoot omhoog van 8,8 naar 13,1%. Dit is bijna een verdubbeling ten opzichte van twee maanden geleden. Vorig jaar scoorde Lite met 13,3% net iets beter. Daarnaast leidt het station bij alle belangrijke doelgroepen.

 

 

 

De concurrentie moet met lede ogen aanzien hoe Lite een monsteraandeel scoort. Opmerkelijk genoeg had de nieuwszender 1010 WINS geen last van de kerstgekte. Het station steeg met 0,2%-punt naar 6,0%. Ook de urban popzender WBLS 107.5 steeg licht en heroverde de derde positie.

Een flinke klap kreeg (W)CBS FM 101.1. De classic hitszender daalde met 0,8%-punt naar 4,9% en scoort hiermee het laagste marktaandeel in meer dan een jaar tijd De Spaanstalige zender La Mega 97.9 (WSKQ) bleef status-quo met 4,7% op plaats vijf.


In Los Angeles zette KOST 103.5 haar opmars voort. Door de vele kersthits steeg het marktaandeel van 8,7 naar 11,9%. Dit is ruim een procentpunt beter dan vorig jaar. Ook bij alle belangrijke doelgroepen gaat 

Op de tweede plaats staat de popzender 104.3 My FM (KBIG) met 5,7%, gevolgd door de classic hitszender k-Earth 101 (KRTH) met 4,8%. Daarachter volgen de hitzender 102.7 KIIS FM met 4,3% en de urban popzender 94.7 The Wave (KTWV) met 4,1%.

Maar ook de Countryzender Go Country (KKGO) deed goede zaken met het draaien van kerstmuziek. Het marktaandeel steeg met 0,8%-punt naar 2,9%, waardoor de zender omhoog schoot van de 20e naar de achtste plaats.


Ook in andere Amerikaanse steden deed kerstmuziek het goed op de radio. Zo verviervoudigde het marktaandeel van 93.9 Lite FM (WLIT) in Chicago zich ruimschoots in twee maanden tijd door het draaien van kerstmuziek. Het station staat eerste nu met 12,4%.

In San Francisco verdubbelde 96.5 KOIT haar marktaandeel in twee maanden tijd met de eerste plaats als gevolg. In Dallas vochten de classic hitszender 98.7 KLUV en de popzender Star 102 (KDGE) om de liefhebbers van kerstmuziek. De eerste won overigens.

 

 

Ook in Houston vierde kerst hoogtij en schoot Sunny 99.5 (KODA) in twee maanden tijd van 6,1 naar 12,5% marktaandeel. Dit is ruim 2%-punt hoger dan vorig jaar. In Washington DC verdubbelde 97.1 WASH FM haar marktaandeel, terwijl More FM (WBEB) de concurrentie vermorzelde met 17%. Dit is bijna 10%-punt hoger dan twee maanden geleden.

 

radio nl.jpg

Martin Slijper

 

Tijdsbalkje rood.gif

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.