16-04-18

Toen radio de muziek uitvond (slot)

Toen radio de muziek uitvond (slot)

 

Tot slot van deze reeks keren we nog even terug naar de Lage Landen. Immers niet alleen de Britse zeezenders bouwen mee aan de carrières van vele artiesten of zijn verantwoordelijk voor stromingen zoals de Merseybeat of de Liverpoolsound. In Nederland en Vlaanderen is er immers de Nederpop. Muziek, gekneed en populair gemaakt door Radio Veronica en in iets mindere mate door Radio Noordzee Internationaal.

 

Philips.jpg

Eindeloze rij van talent

Groepen met ronkende namen als Golden Earring, The Cats, After Tea, Q 65, Shoes en Cubby & The Blizzards kennen hun grote doorbraak. Tea Set, Shocking Blue en George Baker Selection volgen. De inspiratie lijkt eindeloos, het talent raakt niet op. BZN, Focus, Anita Meyer, Shuffles, Jack Jersey, Swinging Soul Machine, Earth & Fire zijn de volgende in de rij. 

Er zijn uiteraard niet alleen de bands en artiesten die in het Engels zingen die steun krijgen van de offshore radiostations. Het rijtje artiesten dat in de eigen moerstaal zingt en succes heeft, is schier nog eindelozer: Vader Abraham, Mieke Telkamp, Jan Boezeroen, Nico Haak, Zangeres zonder Naam, Ben Cramer, Ramses Shaffy, Lisbeth List, Peter Koelewijn…

Omdat Vlaanderen pas heel laat, in juni 1973 een eigen commercieel station, Radio Atlantis, ziet opduiken, is luisteren naar Nederlandse radio er heel gewoon. Gezamenlijk halen de popstations uit het noorden, inclusief Hilversum 3, vaak een marktaandeel van om en bij de twintig procent. Het is dan ook niet verwonderlijk dat zowat iedere plaat die in Nederland wordt uitgebracht en veelvuldig op de radio te horen is, ook in Vlaanderen een hit wordt. Niet zelden is de helft van de… BRT Top 30 gevuld met songs die gemaakt zijn bij de bovenburen.

Hoe groter Radio Veronica wordt, hoe beter de muziekbusiness de knepen om internationaal pluggen te platen onder knie krijgt. Zo breken landelijke groepen met een zekere regelmaat nu ook door in de Verenigde Staten. Shocking Blue, (Venus), George Baker Selection (Little Green Bag), Tea Set (Ma belle amie) halen de Amerikaanse Billboard Hot 100, soms de Top 10. Shocking Blue stoot zelfs door naar nummer 1 positie! Met het verdwijnen van de radiopiraten, verdwijnt in één klap ook zo goed als alle steun aan de landelijke artiesten. De popbusiness raakt op drift. Internationale hits worden nauwelijks nog gemaakt. Zelfs de Vlaamse hitparades lijken plots heel ver weg.

One day hit wonders 

Ondanks hun korte bestaan bewijzen ook de Belgische zeezenders Radio Atlantis en Radio Mi Amigo invloed te hebben op het muziekgebeuren. De Belgische pop die jaren had moeten teren op zeldzame uitschieters als The Pebbles, Wallace Collection en Ferre Grignard, begint zich eind 1973 langzaam te manifesteren met groepen als Second Live, Octopus, MacDuffs Dimension en soloartiesten als Judy Mc Queen, Emly Starr en Ruth McKenny. 

En wat blijkt? Plots werkt het systeem ook omgekeerd. De Belgische artiesten raken nu makkelijker bekend in Nederland. Tal van Belgische producties duiken op in de Nederlandse Top 40. Ignace met ‘More than sympathy’ en The New Inspiration met ‘Rainbow’ zijn de bekendste voorbeelden. Tientallen jaren is dit niet gebeurd. 

Nieuwe artiesten van eigen bodem krijgen een kans in Vlaanderen. Het flink pluggen van het liedje ‘Schat wat kost een zoen van jou?’, van de onbekende zanger Françis, levert een eerste dikke Atlantis-hit op. Na 31 augustus 1974 is Radio Mi Amigo het enige commerciële station van de Benelux. Ondanks de ballingschap in Spanje slaagt men er in om hits te blijven maken. Luisa Fernandez is met ‘Lay love on you’ voor het eerst bij deze zeezender te horen en krijgt snel een gouden plaat in België. 

Luisteraars op dool 

‘We always will remember the pirate stations’, een zin uit de bekende ode aan de zeezenders; ‘We love the pirate stations’ (Roaring Sixties in 1967 en Trinity in 1977) is niet zomaar een loze slagzin. Het wegvallen van de zeezenders betekent in 1974 ook letterlijk het wegvallen van de allerbelangrijkste steun voor de populaire muziek. 

Miljoenen luisteraars draaiden eindeloos aan de afstemknop van hun ontvanger op zoek naar… veel minder tot niks meer. Een hele opmerkelijke vorm van radiomaken is weggevallen en niet of nauwelijks vervangen. 

Uiteindelijk zou ook Nederland zwichten voor landelijke commerciële radio. Via een ingewikkelde juridische constructie verschijnen commerciële stations als Cable One, Radio 10 en Sky Radio op de kabel in 1987. Zeven jaar later zou de ether worden opgebroken. In Vlaanderen is het nog wachten tot 2001 vooraleer de publieke omroep het gezelschap krijgt van de commerciële collega’s Qmusic en 4FM. 

Of die commerciële stations vandaag nog dezelfde impact hebben als weleer is nog maar de vraag.

° Lees ook: Toen radio de muziek uitvond (1)
° Lees ook: Toen radio de muziek uitvond (2)
° Lees ook: Toen radio de muziek uitvond (3)
° Lees ook: Toen radio de muziek uitvond (4)
° Lees ook: Toen radio de muziek uitvond (5)

radiovisie-logo-klein.png.jpg

 

 

Tijdsbalkje rood.gif

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.