16-04-18

Toen radio de muziek uitvond (4)

Toen radio de muziek uitvond (4)

De geboorte van de drive in

 

Radio Veronica in Nederland en de massa Britse zeezenders zijn evenveel bijzonder geslaagde huwelijken met de muziekindustrie. De verkoop van singeltjes boomt als nooit tevoren. Een heuse muziek- en popbusiness is het gevolg. De publieke omroepen reageren nauwelijks. Hun uitzendingen met populaire grammofoonplaatjes zijn nog steeds op één hand te tellen.

Veronica, vriendin van elke dag

1964 is in vele opzichten een bijzonder muziek– en radiojaar. Radio Veronica gooit haar lapjesprogrammering overboord en voert een horizontaal schema in. Iedere dag op hetzelfde tijdstip komt in het vervolg dezelfde deejay langs. Het verhoogt de herkenbaarheid sterk bij de luisteraar. Een soort wij-gevoel ontstaat. De deejays worden goede bekenden. Ze presenteren allen hun eigen show. Personality radio ontstaat.

Bovendien wordt de Top 40 ingevoerd. Het is de ruggengraat van de programmering. Plaatjes worden getipt en gedraaid met de bedoeling in de hitlijst te geraken. Artiesten die daarin slagen zijn verzekerd van grote(re) populariteit en bijgevolg van meer optredens. Wie de Top 10 haalt, telt definitief mee. Radio Veronica slaagt erin om carrières te maken.

Daar is Radio Uncle Sam

De Britse collega’s van Radio Caroline zijn dan wel aardig populair geworden toch hanteren ze het strakke Veronica-format nog niet. Onder druk van het op Kerstmis 1964 gestartte Radio London zouden ook zij het roer helemaal omgooien. Big L is trouwens een trendsetter op vele gebieden. Het is eigenlijk een Amerikaans project dat hun manier van radiomaken in Europa introduceert.

Vanaf de prille start is er de eigen hitlijst waar al de rest om draait. Al gaat het eigenlijk meer om een tipparade samengesteld door de deejays. Iedere zondagmiddag om drie uur is het tijd voor de ‘Fabulous Forty”, het hoogtepunt van de week. Er zijn telkens zo’n tien miljoen (!) luisteraars, zes miljoen Britten en liefst vier miljoen vastelanders.

 

Tom-Jones.png

 

In de hitlijst komen songs voor die op geen enkel ander station een hit zijn. Toch krijgen ze bij Big L een notering. Deze werkwijze is een enorme steun voor heel wat groepen en artiesten. Zo hebben ene Jonathan King en zekere Tom Jones (foto) de start van hun carrière te danken Radio London.

Artiesten worden gemaakt

Een concullega zeezender is KING Radio dat een eigen koers probeert te varen. Iedere ochtend wordt Country Style de ether ingestuurd. Platen van een artiest als Roger Miller worden intens geplugd. De doorbraak van de man is een feit. Maar KING draait ook Zuid-Amerikaanse muziek, jazz, folk en rhythm & blues dat in 1964 langzaam doorbreekt. Bij KING radio werkt op dat moment een R&B-deejay die later een van de grote exponenten van de glamrock zou worden… Gary Glitter!

Radio 390, alweer een ander commercieel station, dit keer niet opererend vanaf een schip, maar vanaf een verlaten oorlogsfort in de monding van de Thames, zendt de hele dag easy listening muziek uit. Veel instrumentaal, maar ook de softe nummers van de Beatles en de Stones worden gedraaid. De sterkhouders van de Britse popvloot hebben er zelfs ieder hun eigen show.

Toch en niet onlogisch gezien het profiel van 390, is Jim Reeves (foto) dé grote lieveling en bijgevolg ook de meest gedraaide artiest. Het resultaat is dat de Amerikaan geregeld in alle Top 20-lijsten opduikt. Ook in die van andere stations. Zijn LP-verkoop is gigantisch.

 

Jim-Reeves.png

 

De geboorte van de drive in show

Nog een ander station dat erg leuke en vooral herkenbare offshore-radio-muziek laat horen is Radio 227. (Eerst gestart als Swinging Radio England). En men zorgt voor alweer een innovatie, de drive-in show. Overal ten lande trekt men naartoe met de deejays van het radiostation om grote fuiven op te zetten. De radio komt naar je toe! Het jonge volkje lust er pap van.

Ook Radio 227 slaagt erin om een aantal groepen te lanceren. De Swinging Blue Jeans scoren een dikke hit met Trembling  en de doorbraak van Pink Floyd is een feit dankzij See Emily Play. Ook The Cream breekt door via Radio 227. Het moeilijke Strange Brew wordt massaal gekocht dankzij een intense plugging.

Wordt vervolgd

° Lees ook: Toen radio de muziek uitvond (1)
° Lees ook: Toen radio de muziek uitvond (2)
° Lees ook: Toen radio de muziek uitvond (3)

radiovisie-logo-klein.png.jpg

 

Tijdsbalkje rood.gif

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.