03-02-18

VRT, Medialaan en Mediahuis in één radioproject?

VRT, Medialaan en Mediahuis in één radioproject?

Samen onderdak bij de BBC Radioplayer Worldwide

 

Radiospelers, je hebt ze in alle maten gewichten. Er is de super populaire, universele van TuneIn, er zijn de Belgische varianten à la Radio Belgium (van Simon Schellaert), en de huisspeler van de VRT Radio Plus. Telkens gaat het om een app waarmee je relatief eenvoudig een verbinding maakt met de webstream van een radiostation. Straks wordt Vlaanderen waarschijnlijk verblijdt met een opmerkelijke nieuwkomer.

VRT (MNM, StuBru, Klara, Radio 1 & 2), Mediahuis (Nostalgie, S-radio) en Medialaan (Qmusic, Joe), de grootste spelers in het Vlaams radiolandschap, hebben de intentie uitgesproken om al hun radiostations via Radioplayer Worldwide aan te bieden. Enkel de Raad van Bestuur van de publieke omroep moet nog zijn fiat geven. Dat zou volgende week kunnen gebeuren.

Radioplayer Worldwide werd in 2011 ontwikkeld door de gerenommeerde BBC. Toen maakten 157 stations er gebruik van. Tegenwoordig zijn dat er al 500, verdeeld over tien landen. Wallonië stapte al eerder in het project. Radioplayer Worldwide heeft apps ontwikkeld voor iOS en Android, terwijl het systeem ook werd geïntegreerd in de slimme luisprekers van Amazon en Sonos. Verder werkt de app met Apple CarPlay, Android Auto, Chromecast, Airplay, Apple Watch, Android Wear en vele andere platformen. Heel wat automerken maken eveneens gebruik van de techniek om het online luisteren tijdens het rijden mogelijk te maken.

Radioplayer Worldwide voert namens de licentienemers onderhandelingen met alle grote spelers. Vlaamse mediabedrijven zijn te klein om individueel te onderhandelen. De deelnemende partners hebben bij een overeenkomst de volledige controle over de data en alle mogelijke inkomsten die ze uit het online luisteren halen. Zo schermt de speler haar partners tegen andere marktspelers af. Bovendien kunnen de radio-omroepen de kosten delen om het online luisteren verder te vernieuwen.

De drie groten willen nu een coöperatieve vennootschap met beperkte aansprakelijkheid (cvba) oprichten die zal aansluiten bij Radioplayer Worldwide. De samenwerking is vooral een antwoord op de voorthollende digitalisering. Naast DAB+, luisteren ook steeds meer mensen online. Apps als TuneIn zijn OK, maar daar hebben de zenders geen controle over.

VRT had in 2016 al eens een probleem met TuneIn omdat die reclame op Ketnet Radio verkocht. Nadat de publieke omroep zich daar boos over maakte, werd VRT-radio een poos niet meer toegelaten. “Dat heeft ons de ogen geopend”, zegt Els Van de Sijpe, mediamanager radio bij de VRT in De Morgen. “Een onderneming als TuneIn kaapt ons signaal en commercialiseert het. Met de Radioplayer houden we de controle zelf in handen. Dit is van de radiozenders zelf.”

Minister Gatz: “Als mediaminister juich ik deze samenwerking toe. Helemaal in de lijn van het regeerakkoord, de beleidsbrieven en de beheersovereenkomst met de VRT spoort dit initiatief met de versterking van ons Vlaams media-ecosysteem waarvoor ik ijver. Bovendien past de radiospeler zoals de omschakeling naar DAB+ in het nieuwe digitale luisteren.”

Ook de Medialaan ziet het best zetten. “Het heeft geen zin om te proberen om elkaar de loef af te steken op technologisch vlak”, zegt Alain Claes, hoofd innovatie radio bij Medialaan. “Het is veel beter om daarvoor samen te werken en één platform te gebruiken.”

Nadat het fiat er is, zullen VRT, Medialaan en Nostalgie de gesprekken voortzetten. De intentie om samen te werken is er, maar er moeten nog een paar punten worden bekeken. Eens de Radioplayer wordt gelanceerd, is het de bedoeling dat alle Vlaamse radiozenders er een plaats op kunnen krijgen, ook de lokale stations en de nieuwe netwerkradio’s.

Radioplayer is... from Radioplayer on Vimeo.

radiovisie-logo-klein.png.jpg

 

 

Tijdsbalkje rood.gif

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Vrije tijd | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.