15-04-18

Toen radio de muziek uitvond (2)

Toen radio de muziek uitvond (2)

De opkomst van de 'platenplugger'

 

Het woord radio is een half synoniem voor muziek. Pluk honderd mensen van straat en vraag hen naar hun favoriete radiostation, koppel daaraan het wààrom en je krijgt geheid het antwoord; “Omdat de muziek er zo leuk is!” Meer moet dat niet zijn voor commerciële radiostations natuurlijk.

Muziekradio is goedkope radio. Het allerbelangrijkste ingrediënt, de muziek, ligt immers kant en klaar in de winkelrekken. Daar zijn geen kosten aan. Trouwens, commerciële en andere landelijke omroepen halen hun muziek niet om de hoek, die wordt aan huis gebracht door de uitgeverijen. De een kan immers niet leven zonder de andere.

Ook zeezenders zijn vooral (en uitsluitend) commerciële omroepen. Terwijl hun publieke collega’s vastzitten in een keurslijf van allerlei verplichte gesproken programma’s, gastuitzendingen en nieuwsbulletins, wordt bijna de volle 100% zendtijd van de offshore stations gebruikt om muziek te draaien. Muziekuitgeverijen en platenfirma’s staan in Nederland dan ook al snel in de rij bij Radio Veronica om hun artiesten in deze of gene uitzending te laten stoppen.

Pierre-van-Ostade.jpg

Klikken om te vergroten

 

Het fenomeen ‘plugger’ ontstaat

Platenfirma’s nemen mensen in dienst die moeten proberen om een nummer zoveel mogelijk in de belangstelling te brengen. Een verschijnsel dat enkel mogelijk is geworden door de komst van commerciële radio. Toch zou het nog tot 1963 duren vooraleer Radio Veronica de eerste pluggers over de vloer krijgt. Daarna gaat het snel.

Het favoriete systeem is eenvoudig; platenmaatschappijen kopen een kwartier of meer zendtijd, per dag of per week. Het gevolg is dat zowat iedere zichzelf respecterende muziekfirma een ‘eigen’ programma heeft. Zo presenteert bijvoorbeeld ene Pierre van Ostade de uitzending ‘Platenpallet’ , terwijl het in werkelijkheid enkel om gekochte zendtijd gaat van de platenmaatschappij CNR. Tijdens het programma worden bijgevolg enkel CNR- producties gedraaid.

(Van Ostade zou later een erg populaire tv-figuur worden dankzij de shows van Willem Ruis. De uitdrukking ‘Wat hebben ze gewonnen Pierre?’ zou een standaardterm worden.)

Zelfs de tune waar ‘Platenpallet’ mee begint, ‘Spotnicks Theme’ van The Spotnicks komt uit de CNR-stal. Andere nummers van deze instrumentale band worden dankzij het programma grote hits. ‘Amapola’ is er een van. Ook aankomende CNR-artiesten als Ciska Peeters, Max Woiski Jr en Milly Scott worden in ruime mate onder de aandacht van het luisterpubliek gebracht. Het gevolg laat zich raden….

En daar is Teen Beat 

De platenfirma Artone heeft het nog beter bedacht. Zij huren in één ruk door van maandag tot en met vrijdag, dagelijks een half uur zendtijd. Het programma wordt Teen Beat Club gedoopt, de presentatie neemt Wim Croupier voor zijn rekening. (Croupier is eigenlijk Jaap van der Laan, de latere echtgenoot van Anneke Grönloch).

Teen Beat Club is een schot in de roos. Een enorme reeks grote hits vind er zijn ontstaan. Chubby Checker is een van de lievelingsartiesten van het programma en de Amerikaanse zanger scoort dankzij de combinatie Teen Beat/Veronica, bjna een half dozijn hits op rij: La Bamba, The Bossa Nova, Hooka Tooka, Loddy Lo en Hey Bobba Needlen. Het gebeurt ook niet zelden dat artiesten soms tot vier weken lang in elke uitzending te horen zijn.

Trini Lopez is er een schoolvoorbeeld van. Het is dan ook niet verwonderlijk dat deze Latino-Amerikaan uiteindelijk heel de Benelux verovert met ‘If I had a hammer’, ‘This land is your land’, ‘La Bamba’ en ‘Good goody ‘.

Wordt vervolgd.

Teen-Beat-Club.jpg

Klikken om te vergroten

radiovisie-logo-klein.png.jpg

 

 

Tijdsbalkje rood.gif

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.