25-01-18

Internet is een aanvulling op DAB+

Internet is een aanvulling op DAB+

Maar vooralsnog geen concurrent wegens technisch beperkt

 

DAB+ luisteraars zagen de voorbije maanden enkele nieuwe radiostations opduiken. Weliswaar daartoe stevig aangepord door de overheid kozen de zenders van de publieke omroep, de nationale commerciële spelers en enkele onafhankelijke initiatieven, voor het digitale avontuur. Tegelijk ontstond de discussie of DAB+ niet bij voorbaat een achterhaalde techniek is.

Veel mensen zien in het wereldwijde web immers de definitieve toekomst van radio beluistering. Een rondvraag bij Nederlandse radiostations leert evenwel wat anders. Internet is geen concurrent, maar juist een aanvulling op digitale etherradio. Hybride digitale radio is een waardige opvolger voor het analoge FM-netwerk. Deze vervanging moet op langere termijn, de verwachting is dat dit ergens tussen 2023 en 2030 zal gebeuren, plaatsvinden.

DAB+ wordt als ideaal beschouwd voor radio-ontvangst buitenhuis, internet om binnen te luisteren. Kabelbedrijven als Ziggo en Delta willen analoge FM-kabelradio op termijn uitschakelen. Delta is van plan om dit in Zeeland al dit jaar doen. Ziggo zou pas in 2021 volgen. 

DAB-ontvanger.png

Mobiel internet is vooral een theoretische concurrent van DAB+. Luisteren in de auto blijft problematisch. Niet zozeer omdat de data gelimiteerd zouden zijn, wel omwille van de techniek die achterblijft. Sta je met veel auto’s tegelijk in de file, waardoor iedereen dezelfde zendmast gebruikt, dan wordt stabiele ontvangst al heel wat moeilijker. Zelfs als telecomproviders straks 5G-netwerken in gebruik nemen. Daarom is DAB+ voor luisteren in de auto of op andere drukke plaatsen buitenhuis de meest betrouwbare vervanger van de FM.

Het voorlopig negatieve imago van DAB+ is trouwens ook voor een deel de schuld van de radiostations zelf. Het verschil met het FM-aanbod is te klein, anderzijds verdwenen ook enkele zenders uit het DAB+-pakket. Arrow Classic Rock, Classic FM, Retro Hits en Efteling Kids Radio hielden het voor bekeken. Zij huurden bij landelijke commerciële spelers bandbreedte voor doorgifte, maar kregen daar voor hoge rekeningen gepresenteerd. Met hun vertrek als gevolg en misnoegde luisteraars er bovenop…

radiovisie-logo-klein.png.jpg

 

 

Tijdsbalkje rood.gif

 

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Vrije tijd | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.