08-05-18

Flaschback:‘Kapitale’ fouten van een ‘koning’ op zee

‘Kapitale’ fouten van een ‘koning’ op zee

 

In 1970 beleefden de zeezenders een  vrij zorgeloze periode. Terwijl Radio Northsea International zich aan een Engels electoraal intermezzo waagde, steeg de populariteit van Veronica naar ongekende hoogten. De relatieve rust eindigde in het voorjaar door de komst van een bizar zendschip. Vooral de niet alledaagse zendmastconstructie en de geheimzinnigheid waarmee  de organisatie zich profileerde, riepen vragen.

 

KingDavid-CapitalRadio-703x445.jpg

 

Navraag over de in Liechtenstein geregistreerde MV King David en de tender Kangooroo, leidde naar de ‘International Broadcasters Society’, die in 1965 door de Canadees en de voormalige medewerker van de Nederlandse wereldomroep, Tim Thomasson werd opgericht. Zijn ideaal om alle vrije radio-organisaties onder één paraplu te verenigen, leidde in 1969 tot de oprichting van Capital Radio. Samen met auteur Paul Harris en zijn echtgenote Berthe Begdals, zocht hij naar kapitaal. Dat werd bij zakenman Dirk de Groot en Dominee Toornvliet gevonden. De zenderonderdelen kwamen uit Scarborough en dienden ooit voor het voormalige Britse Radio 270, dat vanop de Oceaan 7 uitzond.

Mast zorgt voor te zware belasting

De volledige verbouwing van de King David tot zendschip werd einde april 1970 afgerond, de testuitzendingen begonnen een aantal dagen later voor de kust van Noordwijk. Die liepen niet van een leien dakje want de ringvormige zendmast van 67 meter veroorzaakte vanwege de onstabiele constructie talloze problemen. Men testte overigens met een tape van de BBC Worldservice waarop de ‘Watermusic Suite’ van Georg Friedrich Händel stond. Nauwelijks een week na de officiële start op 1 september, moest het zendschip de haven van Zaandam binnenvaren voor dringende herstellingen. Maar dat liep helemaal verkeerd.

Tijdens het doorbanden van de tweede ankerketting, schoot er een kabel los. Matroos Arie van den Brent werd zwaar aan de voet gewond. Een marine-helicopter moest hem naar een ziekenhuis brengen. Daar werd zijn voet geamputeerd. Op 8 oktober keerde Radio Capital terug in de lucht via 270 meter in de middengolf. Lang duurde de pret alweer niet want een nieuwe breuk in de zendmast zorgde voor een zoveelste onderbreking.

Een akelige najaarsstorm op de Noordzee leidde het definitieve einde in van Capital Radio. Wanneer de kapitein om 02:00 uur ontdekt dat het anker is verdwenen en vermits niemand van de bemanning in staat is om de noodmotor kon starten, krijgt Scheveningen Radio om 03:53 uur de vraag om hulp want het zendschip is op drift. De ‘Kurt Carlsen’ van de firma Wijsmuller onderneemt alles om de stranding te vermijden. Verloren moeite want vijf bemanningsleden en de hond Batseba worden uiteindelijk, in de vroege ochtend, ter hoogte van het ‘Palace Hotel’ in Noordwijk aan land gebracht.

 

Radio-Capital-at-the-beach-in-Noordwijk-19701-1024x717.jpg

 

Het zou tot 13 november duren eer men er in zou slagen om het vaartuig los te trekken. De betrokkenen bij Radio Capital slaagden er daarna niet meer in om de torenhoge kosten voor de reddingsoperatie te betalen. Zo viel het doek over een verhaal waarbij een gebrek aan zakelijk inzicht en gevoel voor realisme de initiatiefnemers de das omdeden.

RadioVisie

radiovisie-logo-klein.png.jpg

 

Tijdsbalkje rood.gif

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.