17-05-18

JLB gaat soms naar zee

JLB gaat soms naar zee 

Warme oproep aan alle reclamebureaus

 

Jaag de luisteraars nooit meer de kast op aub!

Ik koop geen zalf meer van Voltaren, ik neem geen autoverzekering bij Corona Direct, ik wil geen energie van Eneco. Mogelijk is dit een literaire invalshoek om een punt duidelijk te maken. Of niet? Je begrijpt meteen waar ik naar toe wil als ik eveneens beken dat ik ooit wel een Timex-horloge heb gekocht, zelf mijn shags draaide van Samson, Martini én Coca Cola dronk… Beïnvloed door de reclame op de radio? Ik geef het toe, ik ben menselijk!

 

JLBnaarzee-709x445.png

 

Ik dacht er aan toen ik onlangs, uit pure wanhoop van Radio 1 (VRT) naar Klara switchte. Zo snel mogelijk weg van de eindeloze brij slechte, foute, van-de-pot-gerukte reclamespots. De klassieke zender is merkenvrij, een verademing. En je hoort er dezelfde nieuwsbulletins als op ‘de één’. Ligt het aan mij, word ik dan toch een oude brompot? Of is de reclame-ellende nog nooit zo groot geweest? Zo percipieer ik het toch.

Als het de bedoeling is dat een product zo positief mogelijk onder de aandacht wordt gebracht door een vlotte, opvallende, indringende boodschap dan moet men er toch ook eens bij stilstaan dat het omgekeerde net zo goed mogelijk is. Een slechte radiospot jaagt je de kast op. Sta je bij de apotheker dan staren de tubes Voltaren je aan als de snoepjes in de wachtrij aan de kassa van de supermarkt. Je kan er niet naast kijken. Willen of niet, je ziet ze en dan hoor je tegelijk de radioreclame met een schellende, schetterende, schurende stem van een sportbegeleidster die haar ADHD-medicatie is vergeten te slikken.

Fout, fout, fout. Driemaal dus. Dan kies ik uit puur lijfsbehoud voor een merk dat me niet opzadelt met een hele vervelende oorwurm waar ik de rest van de dag niet meer van afkom….Waar is de tijd dat je tussen de muziek door aangenaam verrast werd door ‘the time and the taste’ van Martini? Of de hoop van Coca Cola in ‘I’d like to teach the world to sing’? Toen commerciële radio nog niet opgezadeld werd met wetgevende beperkingen die alles in vakjes wil stoppen. Met alle gevolgen van dien! Ellenlange commerciële breaks! Vijf minuten voor het nieuws, gevolgd door vijf minuten nieuws en daarna nog eens twee minuten commercials.

Je zou voor minder een burn-out krijgen. En toch is dit het vaste stramien van Radio 2 (VRT). Nu ik er aan denk, ik moet de statistieken van het aantal stresspatiënten eens opvragen en vergelijken met de luistercijfers van ‘de grootste familie van Vlaanderen’. Kan het toeval zijn dat de publieke zender een marktaandeel heeft van 30% en dat één op de drie Vlamingen last heeft van stressverschijnselen? Een onderzoek waard. Misschien ‘De Inspecteur’ van Radio 2 inschakelen. Maar dat wordt dan weer belangenvermenging. Ook niet goed!

De Veronica’s, Londons en Caroline’s wisten verdraaid goed wat ze moesten doen om de luisteraar op een aangename manier aan zich te binden. Een reclame, een jingle en nog een reclame, waarna het alweer tijd was voor de muziek, muziek en meer muziek. Geen minuten durende stortvloed aan reclames waarbij je door het aantal niet eens meer weet wat men aanprijst. Iemand stapt een interim bureau binnen, gaat achter het stuur van een SUV zitten, koopt dakpannen voor zijn zwembad en vult in de gauwte ook nog eens zijn mazouttank, terwijl hij een nieuwe bankrekening opent. Je hoort nog slechts één stem, de merknamen verdwijnen in de stortvloed, je weet niet waar het begint of eindigt!

Op Goudhaantjes-niveau kan niet iedere spot zijn, dat besef ik ook wel. Maar is het op zijn minst teveel gevraagd om dan wel reclame te maken die niet opvalt door onnozelheid? Beter een spot die je niet hoort, dan één die luisteraars op de rand van krankzinnigheid brengt! En straks switch ik weer naar Klara. Op het hele uur en op het halve uur. Ik ontloop minutenlange ergernis en ik hoor nog eens een streepje klassieke muziek. En daar is echt niks mis mee!

* Foute reclameboodschappen zijn geen VRT radio -exclusiviteit. Alle zenders zijn in hetzelfde bedje doodziek. Ook de Nederlanders ontsnappen niet aan de tendens. Bekijk dit filmpje van 3FM maar eens. En geniet of baal.

 

 

radiovisie-logo-klein.png.jpg

 

 

Tijdsbalkje rood.gif

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.