09-11-17

Topradio start crowdfunding campagne

Topradio start crowdfunding campagne

 

Topradio, moeten we het eigenijk nog herhalen (?), verdwijnt per 1 januari 2018 van de FM. Internet en DAB+ blijven over. Is het eerste quasi gratis, dan is dit voor de tweede digitale mogelijkheid, een totaal ander verhaal. Er moet immers een contract worden gesloten met Norkring. De enige partij in Vlaanderen die DAB+ mag beheren. En de Noren zijn niet per definitie een liefdadigheidsinstelling.

 

Zenders die gedwongen migreren naar DAB+ kijken dan ook tegen een flinke extra factuur aan. Daarom gingen er eerder stemmen op om de overheid te vragen naar subsidies. Niet enkel in het geval van Topradio, maar de gehele sector die straks opgezadeld zit met extra kosten, kijkt richting Brussel. “OK, als we moeten, dan kunnen we niet anders dan ons erbij neerleggen, maar help ons dan financieel op weg aub”. Iets in die aard. Maar dat kan niet, mag zelfs niet. Dat liet Minister van Media Sven Gatz gisterenochtend zelf optekenen tijdens zijn passage bij Topradio, in het ochtendprogramma van Jeroen en Koen.

IMG_1485-wMt1-wrRv9-800x445.jpg

Europa laat geen overheidssteun toe aan privé initiatieven. Daarom maakt de minister zich ook zorgen over het voortbestaan van Bruzz, in de hoofdstad. De opvolger van FM Brussel. Dat Vlaamse project leeft nagenoeg uitsluitend van de centen die de overheid hen toestopt. Straks mag dat misschien niet meer. Of het radiostation daarmee verdwijnt is een ander verhaal. Alternatieve constructies kunnen gezocht worden. Noem het een achterpoortje.

Dat achterpoortje, wat heet, het is eerder een reddingsboei, gooit Topradio aanstaande maandag 13 november zelf uit. Met flink wat klaroengeschal zal dan immers een grote crowdfunding actie van start gaan. Tegenwoordig vaak een laatste, maar ook geslaagd initiatief om de financiële eindjes aan elkaar te knopen. Power to the people. Als het ware. Met de eindejaarsdagen in vooruitzicht weten de fans van Topradio waarmee ze hun zender een plezier kunnen doen.

Als er dan nog maar genoeg centen overblijven om zelf een DAB+-ontvanger te kopen om te kunnen blijven luisteren.

RadioVisie

radiovisie-logo-klein.png.jpg

 

 

Tijdsbalkje rood.gif

00:01 Gepost door Pieter Van Banden in Vrije tijd | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Ook Maria trekt naar de rechter

Ook Maria trekt naar de rechter

 

Topradio en de combinatie ClubFM/Family Radio, hebben het gezelschap gekregen van Radio Maria. In de ether was dit al veel langer het geval, maar ook het station van directeur Karlo Tyberghien trekt nu naar de rechtbank om hun verbanning van de FM-band, vanaf 1 januari, aan te vechten.

 

image26.jpg

 

Radio Maria valt zelden op, is steeds behoedzaam en is vrij van grote stunts. Ook hun gerechtelijke stappen worden eerder onopvallend bekend gemaakt. Dat doen ze niet met een vlammend persbericht, enkel met een korte mededeling op hun eigen website. Toch is dit een opvallende bocht want eerder had de leiding aangekondigd zich neer te leggen bij het verdict.

Beste luisteraars, na intens beraad is Radio Maria tot het besluit gekomen om ook juridische stappen te ondernemen tegen de besluitvorming omtrent de FM-frequenties. Er zijn immers objectieve redenen om aan te nemen dat niet alles correct verlopen is. We vragen hiervoor zeker jullie gebed. Van harte dank!

Naast bidden, kunnen er op de website ook commentaren worden achtergelaten.

RadioVisie

radiovisie-logo-klein.png.jpg

 

nieuwbrief-radiovisie.png

 

Tijdsbalkje rood.gif

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

NL:Gebruik DAB+ in tweeënhalf jaar verdrievoudigd

NL:Gebruik DAB+ in tweeënhalf jaar verdrievoudigd

 

Het gebruik van DAB+ is sinds 2015 verdrievoudigd naar inmiddels 13%. Op dit moment kunnen ruim 2 miljoen mensen radioluisteren via DAB+, de digitale opvolger van FM. Volgens Digital Radio Nederland bereikt DAB+ hiermee een volgend stadium in haar productlevenscyclus, de adoptie door de massamarkt.

 

DAB+ logo.png

 

In Nederland zijn op dit moment ruim 719.000 DAB+ radio’s, inclusief autoradio’s, verkocht. De grootste drijfveer voor het luisteren via DAB+ is de digitale geluidskwaliteit. Daarnaast speelt het grote aanbod aan stations en gemakkelijke vindbaarheid een belangrijke rol. Dit blijkt uit onderzoek van NLO.

 

Vorig jaar bleek nog uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek dat het aantal Nederlanders dat een DAB+ radio heeft niet was gestegen. Het aantal mensen dat een radio met digitale ether heeft blijft op zes procent steken. De bekendheid is wel licht gestegen. 29 procent van de Nederlanders weet wat DAB+ is.

 

De meest verkocht DAB+ radio’s zijn draagbare radio’s. Het percentage nieuw verkochte auto’s met standaard een DAB+ autoradio is in de eerste helft van 2017 met 9%-punt toegenomen tot 35% ten opzichte van 2016.

 

Jurre Bosman, directeur Radio NPO en voorzitter Stuurgroep Digital Radio NL: “DAB+ is de opvolger van FM voor ether broadcasting. De toekomst van radio-ontvangst is digitaal hybride, een combinatie tussen DAB+, 4/5G en wifi. Tegenwoordig luistert bijna de helft van alle radioluisteraars al buiten de ether FM om, via een scala aan digitale devices. Onze ambitie is dat ieder toestel dat verkocht wordt digitale radio kan ontvangen.”

 

DAB-radio.jpg

RadioFreak

 

Tijdsbalkje rood.gif

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Vrije tijd | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |