08-11-17

Kijk uit! Zwarte panter op komst. Of niet?

Kijk uit! Zwarte panter op komst. Of niet?

 

Het is nog niet officieel. Maar wie 1 plus 1 optelt weet wat de uitkomst is. S-Radio, de grote winnaar van de laatste frequentiecarrousel, is volgens de indieners van SBS-Mediahuis, een werktitel. De beoordelaars mogen dus niet weten welk soort radiostation er op komst is. Dat is op zich al een vreemde zaak. Hoe kan je oordelen over een programma-offerte die niet specifiek is? Maar ook S-Radio moet zich aan de mediawet houden en kan niet zomaar het format wijzigen. Dat element moet men dus toch prijsgeven. We maken een evaluatie.

La-radio-NRJ-epinglee-par-le-CSA-pour-des-blagues-graveleuses-800x445.jpg

Het format bestaat voor zeventig procent uit muziek van de laatste vijf jaar. Dat is voor ‘een echte expert’ een eenvoudig op te lossen raadsel. We kijken even over enkele grenzen. Het merk Nostalgie is eigendom van de NRJ-groep in Frankrijk. Via een tussenweg, die over Wallonië loopt, is de NRJ-groep betrokken bij Nostalgie Vlaanderen. Uiteraard zijn er meer zenders met eenzelfde soort format; o.a. Fun, Slam!, FG en… Topradio. Er is meer; in maart 2017 registreerde de NRJ-groep het domein NRJ.Vlaanderen. Wij schatten de kans dat de zwarte panter alhier ten lande opnieuw opduikt op negentig procent.

Vanaf 1998 was de zender ook al een keertje actief in Vlaanderen maar ging in 2002  failliet. 

Wat betekent ‘diversiteit’?

Waarom doet SBS-Mediahuis zo geheimzinnig over de naam van het project? Is dit omdat men eerder naast een nationale licentie greep? Was het lastig om te verkopen dat een Franse groep straks twee merken in Vlaanderen zal hebben? De N-VA is hier waarschijnlijk toch niet echt blij mee. Moest Topradio verdwijnen om plaats te maken voor NRJ? Beide zijn weliswaar een ander soort zenders, maar richten zich wel tot 12 tot 34-jarigen. Die doelgroep wordt trouwens wel heel erg aardig bediend met MNM, Studio Brussel, Qmusic. En straks ook nog NRJ?

Allemaal projecten met een hitradio format. Het draagt flink bij aan de diversiteit. Euh.. of niet? Dat was toch vooropgesteld in de inmiddels beroemde conceptnota. Misschien had men de dossiers toch beter laten beoordelen door mensen met echte vakkennis. Aanstaande donderdag is er een bevraging over de beruchte radiojury in het Vlaams Parlement. We zijn benieuwd of iemand onze conclusies hardop zal (durven) herhalen…

Was getekend: G. Marconi

RadioVisie

radiovisie-logo-klein.png.jpg

 

 

Tijdsbalkje rood.gif

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

1000 TOESTELLEN, 100 FABRIKANTEN, 1 BOEK

1000 TOESTELLEN, 100 FABRIKANTEN, 1 BOEK
 
 
Ik hou van de sfeer van een bibliotheek, van de gestapelde hoeveelheid wijsheid, van de mogelijkheid om zomaar te verdwalen in nieuwe werelden. Onbewust, het lot is nooit veraf bij mij, viel mijn blik op ‘Belgische radioconstructeurs in het interbellum’, een boek van Guido Nys. 
 

3022079-fa1a59256537c22b32e529f5e8ff60cc.jpg

 

Ik beken het eerlijk, noch auteur, noch titel zeiden me iets. Niet verwonderlijk want het erg lijvige werk werd uitgebracht in april 2016 en toen was ik nog met pensioen. Ik woonde in De Haan, op zoek naar de zin van het niets doen. Bijgevolg deed ik ook niks. Uiteindelijk werd dat niets doen... niks voor mij. Terug naar de actieve wereld dus. En af en toe weer eens naar de bib! 

 

Kortom, ik nam het boek mee en heb het op drie dagen uitgelezen, bekeken en heel erg van genoten. Een aanrader voor de komende herfst- en wintermaanden als je interesse hebt in de periode tussen de twee wereldoorlogen. 

 

De tijd waarin radio een volwaardig publieksmedium werd. Overal ten lande werden toen radio-ontvangers gemaakt. Liefst honderd Belgische constructeurs en duizend modellen, alfabetisch gerangschikt, kregen een plekje in dit werk van ingenieur en verzamelaar Guido Nys. 

 

Het is een prachtig geïllustreerd kijkboek geworden voor de radioliefhebber. Er zijn niet enkel foto’s van de toestellen, maar ook van bedrijfslogo's, adreskaartjes, affiches, ontwerptekeningen, catalogi en reclamefolders. Dat alles zorgt voor een perfect tijdsbeeld. 

 

3022079-b3f175f9618e96645793f935aabb5e6d.jpg

Jean-Luc Bostyn

 

Tijdsbalkje rood.gif

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Vrije tijd | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |