03-10-17

Q AND THE GANG VOOR HET EERST IN OOSTENDE (2004)

Q AND THE GANG VOOR HET EERST IN OOSTENDE (2004)

 

Retro-reportage van 1 augustus 2004


Ze blijven opduiken de foto-dvd’s uit een tijd dat die allesbehalve ingeburgerd waren. Ik vond er gisteren eentje terug uit de zomer van 2004, niet gelabeld, in een doos waarop ik enkel kon zien dat een fotograaf uit Ieper gezorgd had voor de digitale ontwikkeling. Ik maakte de foto’s eigenlijk met een Yashica FX II. Ik had het toestel gekregen voor mijn 21ste verjaardag van mijn vriendin. In 2004 was het ding 51 jaar oud, maar maakte nog steeds prima opnames. Net in die tijd boden fotografen her en der de mogelijkheid aan om ‘gewone’ filmpjes meteen te digitaliseren. Dat was wat ik deed met de foto’s voor deze reportage.

 

Q-Music 2004 (1).jpg

Dirk Vanoirbeek


QMUSIC DEBUTEERT & TRAPT AF IN OOSTENDE


De wereld van Qmusic ging open. Voor het eerst live, tijdens de zomer, vanuit Oostende. Intussen parkeert de radiostoet er iedere zomer twee maand, in augustus 2004 was het allemaal nog experimenteel. Ik trok er, samen met mijn toenmalige compagnon Dirk Vanoirbeek naar toe voor een reportage. Wat we er toen allemaal van vonden, lees je in het onderstaande authentiek verslag.


Zomer, zand, zon en radio. Het is een klavertje vier dat ieder jaar opnieuw opduikt. Van zodra de maanden juli en augustus er aan komen, kan je er gif op innemen dat Radio X, Kanaal Y en Studio Z verschijnen tussen Knokke en De Panne. Al even traditioneel zijn wij dan in buurt. Vrijdag jongstleden was het weer van dattum. Q-music was het onderwerp.
Zij als gastheren en dames in Oostende? Wij dan maar als gasten met extra commentaar. En we kunnen kort zijn: - Het commerciële station uit Vilvoorde ligt in het water. Niettemin zijn ze er sterk op vooruitgegaan. - Een vaststelling die kan tellen...

 

Q-music 2004 (2).jpg

Alexandra Potvin & Tom Callebaut (techniek)


Het decor is dominant. We stappen het station van Oostende uit langs de grote poort (waarom komen al die drommen toeristen eigenlijk uit dat zijgangetje gesukkeld?), rechts kijken we in het wulpse gezicht van Maaike Cafmeyer, mevrouw Bart Depauw. Het siert een spandoek van de productie 'Theater aan zee'. Vlak voor ons ligt het soort jacht dat we ons herinneren uit Miami Vice, van onze vakantie in Nice, uit onze dromen als Lotto-miljonair. Minder prominent dan Maaike haar banner zijn enkele vlaggen van Q-music zichtbaar op het bovendek van de schuit, maar maakt de slogan 'Q is good for you', in letters van een halve meter hoog tegen de bakboordzijde, veel goed.

 

Q-music 2004 (3).jpg

 Jean-Luc Bostyn & Nathalie Delporte


En Q-music wint het nog op een andere manier van 'het theater'. Op het bovendek van de Antares, zo heet de varende vakantiestek van het commerciële station, staan een koppel Bose-boxen richting station te toeteren. Ook ‘Bose is good for you’, want zelfs met tegenwind horen we Alexandra Potvin tot tussen de treinen, tweehonderd meter verder, vertellen dat ze net met de grote baas gebeld heeft. "Ik heb Erwin Deckers gevraagd of we hier niet altijd kunnen blijven, ik wil hier nooit meer weg, dit is veel te mooi."...


Sukkelde Q-music vorig jaar van de ene kust Q-BBQ naar de andere, waarbij het voor de toeristen niet altijd duidelijk was wié, wàt kwam doen op dat stukje strand, dit jaar kijk je er niet naast, luister je er niet naast. Sinds 19 juli en nog tot en met 13 augustus zenden de guys & boys uit Vilvoorde live uit vanaf de Antares. Een luxe jacht dat jij en ik, maar vooral anderen kunnen huren om er leuke dingen op te doen. Zoals een poos radioprogramma's maken vanaf het voordek, liefst tussen 10.00 en 16.00 uur, zodat de horden toeristen die voorbij wandelen een scheut promotie meepikken. Q in beeld. 'Aanwezigheidspolitiek', zou Noël Slangen het noemen.

 

Q-Music 2004 (4).jpg

Tom Callebaut

Q-Music 2004 (5).jpg


Deckers heeft het goed geregeld met zijn presentatoren. Nathalie Delporte en Carl Schmitz bemanden tot vorige week vrijdag de Antares en maakten programma's vanuit het Antwerpse Willemdok. Alexandra Potvin en Bart-Jan Depraetere spreken de bevolking toe vanuit de Mercatorhaven in Oostende sinds maandag jongstleden, terwijl Nathalie Delporte en Herbert Bruynseels de zaak mogen afronden vanuit de oude jachthaven in Blankenberge, vanaf 9 augustus.


Uiteraard moet er worden gewerkt aan boord, tenminste... er moet radio gemaakt worden vanaf het yacht. Als je dat kan doen in de directe omgeving van een bar met indirecte verlichting (daar worden de programma's voorbereid en continu opgevolgd via computer en internet), vanuit één van de drie zithoeken met kussens waarin je wegzakt tot halfweg je schouders, of van op het bovendek met panoramisch zicht.... De luxe cabins, benedendeks en met volledig uitgeruste badkamer, slaan we gemakkelijkheidshalve over. Waarmee we bedoelen dat er ergere plaatsen en omstandigheden zijn om te werken.


Q on board, is meer dan een duo-presentatie, de programma's zijn minstens te danken aan de techneut met dienst. Tijdens onze Oostendse raid bepaalt Tom '538' Callebaut, hoe één en ander klinkt. De man blijft zelfs slapen aan boord. De uitzendstudio wordt immers iedere dag opnieuw afgebroken en naar binnen gebracht, om 's anderendaags in alle vroegte opnieuw te worden opgebouwd. Er verdwijnen al eens toeristen in Oostende, een complete radiostudio op het dek van een jacht zou dat voorbeeld wel eens kunnen volgen. Al gaat het dan om de oude Topradio-studio uit Vilvoorde, het ding doet het uitstekend. Tom beschermt 'zijn' materiaal met lijf en ledematen. Zelfs 's nachts, al slapend tussen de ijsmachine, het supergrote platte tv-scherm met satellietontvanger, de expressomachine....

 

Q-Music 2004 (6).jpg

Bart-Jan Depraetere,Alexandra Potvin en Nathalie Delporte

 

Q-Music 2004 (7).jpg

Q-Music 2004 (8).jpg


Van al dat fraais kunnen dagelijks zes koppels meegenieten. Luisteren, bellen wanneer het moet en zorgen dat je bij de eerste zes bent. Da's de hele filosofie achter de verwennerij op de Antares. We botsen er tegen koppels uit Temse, Kortrijk, Wingene, Roeselare en Oostende. Veel West-Vlamingen dus en een duo uit Temse dat met vakantie aan de kust is…


Wij horen niet bij Q, dus hoeven ze tegen ons niet te liegen. Het zijn verstokte fans. De mevrouw uit Kortrijk heeft het voor elkaar gekregen dat ze op het werk Donna hebben vervangen door Q. Een meneer uit Roeselare knikt instemmend en zegt dat hij gaat slapen met Q. Hij staat er ook mee op. Waarna het duidelijk wordt waarom zijn vrouw een Maltezer op de arm heeft zitten. Voor zoveel trouw krijgt iedereen een plastic tas vol gadgets mee naar huis.


Het Q-yacht bezoeken houdt uiteraard meer in dan een enkele blik werpen op het vele koper en het blinkende houtwerk aan boord. De doorzichtige frigo staat niet voor niks centraal in de bar. Gastvrouw Nathalie rukt het ding met plezier open. Q-music en de gasten worden ‘gepowered by’ Eristoff Vodka. Nooit eerder van gehoord, maar de drankjes strelen zich een weg langs het gehemelte. Jelle, Q-scheepsmaatje, brengt de vodka met een stralende glimlach langs en helpt de bezoekers naar boven of beneden en omgekeerd.


Het hele yacht wordt gekeurd door de winnende koppels. Wij blijven hangen aan de techniek. Techneut Tom praat om de haverklap met iemand die er niet is. Net als we willen gaan tellen hoeveel keer Eristoff bij hem heeft toegeslagen, komen we er achter dat we de reden elders moeten zoeken. Tom praat voortdurend met... Vilvoorde. Het audiosignaal vanaf de Antares wordt via een ISDN-lijn van Belgacom naar het VMMa-gebouw gestuurd. Daar zit de eindregie en die is vooral nodig voor de commerciële breaks, daar houdt men zich in Oostende niet mee bezig. Er zijn wel vaker last minute wijzigingen en op het vaste hoofdkwartier kan men sneller anticiperen.


Alle programma-onderdelen lopen moeiteloos in elkaar over. Bart-Jan springt in als Alexandra aan de GSM hangt. Alexandra vervangt BJ als deze laatste, heel vakkundig overigens, met twee lastige toeristen en een baby op de foto gaat. Tom roept iets van '18 seconden nog' naar Vilvoorde... Het geluid van krijsende meeuwtjes wordt ergens als achtergrond gemixt, het 'zeeslagspel wordt gespeeld met een luisteraar... waarbij niet eens duidelijk is of de man in kwestie naar Vilvoorde, dan wel naar Oostende belt. Trouwens, maakt het wat uit? Zolang het maar werkt...


En dat is wel degelijk het geval. Op de redactie hadden we een bandje laten meelopen. Karaktervol als we zijn, wilden we achteraf ook wel eens, net als de modale luisteraar, horen hoe een programma klinkt dat wij vooral tot stand hadden zién komen. Q-music vanaf de Antares is spontane radio, vlot, met veel sfeer, dynamisch, ons zesde zintuig werd prima geraakt. (En Jelle mag op onze redactie komen werken). Het zou niet alleen voor Alexandra fijn zijn als ze al haar programma's vanaf de Antares kon blijven maken, ook voor de luisteraar zou dit meer dan mooi zijn...

 

Jean-Luc Bostyn

 

Tijdsbalkje rood.gif

00:05 Gepost door Pieter Van Banden in Muziek | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

VRT draagt zijn iconische toren over aan Brussel

VRT draagt zijn iconische toren over aan Brussel

 

De VRT heeft de eerste stap gezet om de voormalige omroeptoren aan de Reyerslaan aan het Brussels Gewest over te dragen. Ook de gronden waarop de gebouwen van de VRT en de RTBF staan, veranderen op termijn van eigenaar. Dat gebeurt in het kader van de bouw van het nieuwe mediapark op dezelfde site.

 

885052289.jpg

 

Een hoge toren met een koepel met daarop allerlei antennes: de kenmerkende VRT-toren is een baken voor wie geregeld in Brussel komt. Het is ook hét symbool bij uitstek om te verwijzen naar de VRT als openbare omroep. Ook voor heel wat medewerkers is de toren een symbool waar ze zich graag mee vereenzelvigen. Wie op de VRT werkt, werkt "onder den toren". Op sociale media circuleren heel wat foto's van medewerkers of bezoekers, die met één duidelijk beeld willen aantonen dat ze op de VRT zijn.

 

Toch is die toren over enkele jaren niet langer in handen van de VRT. Brussels minister-president Rudi Vervoort (PS) heeft samen met de CEO's van de VRT (Paul Lembrechts) en de RTBF (Jean-Paul Philippot) een overeenkomst ondertekend die alle gronden waarop de gebouwen van beide openbare omroepen staan aan het Brussels Gewest overdraagt, inclusief de toren. In de praktijk duurt het nog 8 jaar vooraleer de VRT officieel geen eigenaar van de gronden en de toren is.

 

Lees HIER verder (Een korte geschiedenis)

 

VRT NWS

 

Lees ook: "Den toren" als figurant: 5 opmerkelijke momenten in de geschiedenis van de VRT-toren

 

Lees ook: De Reyerslaan 52: van schietbaan tot openbare omroep

 

Ook wijzelf waren nogal eens te gast op 'den toren' !

 

Pieter Van Banden op VRT toren (2011).JPG

Pieter Van Banden VRT toren.jpg

 

Tijdsbalkje rood.gif

 

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |