05-09-17

Zweden:Veiling commerciële FM-frequenties

Zweden:Veiling commerciële FM-frequenties

 

De Zweedse pers- en mediaregulator MPRT is gestart met de veilingprocedure van alle commerciële FM-frequenties. Landelijke stations hebben tot eind september de tijd om een plan en financieel bod in te dienen, de regionale en lokale stations hebben tot half november de tijd.

 

Op 31 augustus j.l.liepen alle commerciële FM-vergunningen af. Besloten is om het radiolandschap voor commerciële radio geheel opnieuw in te richten.

 

Momenteel kent Zweden officieel alleen lokale commerciële radio. Maar door versoepeling van de regels zijn veel FM-kavels aan elkaar geregen en grote semilandelijke netwerken als Mix Megapol, Rix FM, NRJ en Rockklassiker ontstaan.

 

file_43568.jpg

 

Doordat een groot deel van de FM-band op de schop gaat zijn er 170 nieuwe FM-frequenties gevonden. Daarnaast worden 180 bestaande frequenties geoptimaliseerd. Hierdoor is er ruimte voor drie landelijke FM-pakketten. Twee hiervan hebben een dekking van 83%, de derde 81%. De drie FM-kavels komen grotendeels overeen met die van de grootste drie commerciële netwerken: Mix Megapol, Rix FM en NRJ.

 

Daarnaast krijgt elke provincie een regionaal netwerk, waarvan de dekking uiteenloopt van 12 tot 71%. In Skåne, in het zuiden van Zweden, heeft dit regionale netwerk de minste dekking vanwege de nabijheid van buurland Denemarken. In de grote steden blijven er frequenties beschikbaar voor lokale commerciële stations. In bijvoorbeeld Stockholm blijft dit aantal ongewijzigd op zes. In totaal is er ruimte voor 35 regionale en lokale radiostations verdeeld over 21 uitzendgebieden.

 


Net als nu zullen de FM-frequenties geveild worden. De nieuwe vergunningen zijn acht jaar geldig en winnaars dienen het complete veilingbedrag ineen keer bij het ingaan van de nieuwe licentie te betalen. Hierdoor kunnen alleen radiostations met voldoende kapitaal meedoen.

 

Om de opbrengsten te maximaliseren voor de staat wordt er een gesloten veiling gehouden. Dit houdt in dat radiostations maar één keer een bod mogen doen en niet kunnen zien wat de concurrent biedt. Deze methode werd in 2003 ook in Nederland toegepast, waardoor veel stations een te hoog bod deden om zeker van een frequentie te zijn.

 

Het maakt gelijk duidelijk waarom de Zweedse overheid vast blijft houden aan FM en niet (meer) inzet op DAB+. De veiling van de FM-frequenties levert veel meer geld op, omdat er minder beschikbaar zijn. Via DAB+ zou er namelijk ruimte zijn voor 21 landelijke radiostations.  Ondanks het besluit van de overheid zijn er in Zweden nog altijd verschillende DAB+netten in de lucht met zowel publieke als commerciële radiozenders.

 

file_51303.jpg

 

In het komende najaar wordt duidelijk welke drie stations er landelijk mogen gaan uitzenden in Zweden. Welke lokale en regionale stations een plekje in de ether krijgen wordt eind van het jaar bekend.

 

RadioNL (Martin Slijper)

 

Tijdsbalkje rood.gif

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Minder luisteren naar de radio door jongeren?

Minder luisteren naar de radio door jongeren?

 

Jongeren luisteren minder en minder rechtstreeks naar de radio. Slechts 47 procent van de jongeren tussen 15 en 25 jaar luistert nog live naar de radio en 39,5 procent gebruikt daarvoor streaming. Dat blijkt uit de studie Radio Observer van reclameregie IP België bij 2.438 mensen.

Volgens de studie luistert de Belg dagelijks gemiddeld 4 uur en 22 minuten naar de radio. “Radio neemt nog altijd een belangrijke plaats in in het mediagebruik van de Belgen”, zegt IP België. Terwijl jongeren steeds minder rechtstreeks luisteren, luistert 81 procent van de totale Belgische bevolking wel nog live naar de radio, via diverse vormen (FM, TV, internet of app). Streaming maakt slechts 12,1 pct uit van de totale radioconsumptie.

 

 

“Via FM naar de radio luisteren vormt de hoofdbrok op elke plek waar er geluisterd wordt, en dat geldt zeker voor de auto. Daar geniet deze manier van luisteren nog altijd duidelijk de voorkeur”, zegt Steven Van den Audenaerde van IP België.

 

Vlamingen luisteren per dag 30 minuten langer dan Franstalige Belgen. De grootste verschillen situeren zich volgens de studie vooral tussen de leeftijdsgroepen. “Wie jonger is dan 25 luistert meer naar muziek dan wie ouder is. Dat is altijd zo geweest. Het feit dat muziek dankzij de digitalisering toegankelijker is geworden, heeft beslist ook bijgedragen aan een stijging van de luisterduur bij jongeren. De 18-24-jarigen besteedt meer dan de helft van zijn audioconsumptie aan muziek. Naarmate de Belg ouder wordt, gaat hij meer belang hechten aan nieuws en serviceberichten, zoals het weerbericht en verkeersinformatie”, aldus Van den Audenaerde.

 

Muziek neemt een belangrijke plaats in op de radio. “Dat geldt zeker in het noorden van het land, waar 66 pct van de zendtijd (tussen 6 en 19 uur) aan muziek wordt besteed. Het zuiden doet het niet veel slechter met 56 pct muziek”, besluit IP België.

 

Het Nieuwsblad 11/5/2017

 

Lees ook op deze blog: NL:Live radio luisteren blijft zeer populair (9/10/2015)

 

luisteren naar radio-2.jpg

 

Tijdsbalkje rood.gif

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Vrije tijd | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |