12-09-17

Radio in India booming door smartphone

Radio in India booming door smartphone

 

De opkomst van de smartphone zorgt momenteel voor een ware radiorevolutie in India. Opmerkelijk genoeg niet voor digitale radio via internet maar voor de oude vertrouwde FM, zo meldt de Wall Street Journal.

 

fm-radio.jpg

 

Honderden nieuwe radiostations zien momenteel het levenslicht in India, dat 1,3 miljard inwoners telt. Radio bestaat hier al meer dan een eeuw, maar was eigenlijk maar een kleine speler.

 

Lange tijd bestond er namelijk alleen staatsradio in India. Pas in de jaren ‘90 vond er een deregulatie plaats, waardoor commerciële radio mogelijk werd. In 2006 werden er nog eens ruim 300 FM-frequenties geveild.

 

Het afgelopen jaar gingen er 70 nieuwe radiostations van start. Dit jaar komen daar nog eens 90 bij. En radio blijkt met een ware opmars bezig te zijn. En dat dankzij de smartphone. De meeste smartphones in India bevatten namelijk een FM-radio, waardoor bezitters overal naar radio kunnen luisteren.

 

Om een indruk te krijgen hoe belangrijk de smartphone voor radio in India is: slechts 20% van de inwoners van India heeft een radio thuis. Daarentegen bezit 53% over een smartphone.

 

De radiorevolutie heeft ook grote adverteerders bereikt. Waar lange tijd alleen televisie, kranten en tijdschriften interessant waren om te adverteren, trekken de grote adverteerders nu ook naar de radio. Dit zorgde voor een flinke stijging van de reclameomzet voor de radiostations. In 2016 steeg deze met 18% en harkten de ruim 300 commerciële radiostations en de staatsradio ruim 354 miljoen euro binnen. Een jaar daarvoor was dit een kleine 300 miljoen euro.

 

354 Miljoen euro verdeeld over ruim 300 radiostations lijkt misschien weinig, maar vergeet niet dat het gemiddelde maandloon in India minder dan 600 euro bedraagt.

 

Het goede nieuws voor India is dat het grootste gedeelte van de advertentie-inkomsten van radio in eigen land blijft. Om de stormloop van Buitenlandse bedrijven tegen te gaan heeft de regering besloten dat alleen bedrijven uit India zelf radiofrequenties mogen bezitten. Desalniettemin is het niet verboden dat buitenlandse bedrijven een belang hebben in de bedrijven uit India.

 

De uitbreiding van de radiosector zorgt ook voor meer banen, wand de zendtijd van de verschillende radiostations moet immers gevuld worden. Nieuws uitzenden is echter nog steeds verboden voor commerciële radiostations in India.

 

RadioNL (Martin Slijper)

 

Tijdsbalkje rood.gif

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.