30-07-17

Wallonië: Samenwerking tussen Mint en regionale radio illegaal

Wallonië: Samenwerking tussen Mint en regionale radio illegaal

 

De oorspronkelijke samenwerking tussen het pop-rocknetwerk Mint en de regionale commerciële stations BXFM, Must FM en Maximum FM in het Franstalige gedeelte van België was illegaal. Dit oordeelde mediaregulator CSA. Boetes zijn echter niet uitgedeeld.

 

file_25717.jpg

 

Begin 2016 keerde het merk ‘Mint’ terug in de ether door een samenwerking met Must FM (Namen en Luxemburg) en Maximum (Luik). Enkele maanden later sloot ook BXFM in Brussel zich aan in het rijtje. Hierdoor was Mint in een groot deel van Wallonië op FM te horen.

 

De radiostations hadden hiervoor een overeenkomst gesloten met Cobelfra, eigendom van de RTL Groep en de Rossel Groep. Cobelfra exploiteert onder andere Radio Contact, Bel RTL en Mint.

 

De samenwerking hield in dat de drie radiostations de vormgeving en playlist van Mint mochten gebruiken, alsmede de programma’s van Mint tussen 10 en 13 en 19 en 21 uur mochten uitzenden. In ruil hiervoor ging IPB, de reclameverkoopmaatschappij van RTL, reclamezendtijd verkopen voor de drie radiostations.

 

Onlangs besloot mediaregulator CSA, na een uitgebreid onderzoek, dat deze samenwerking illegaal is. Onder meer jingles in de programma’s met de tekst “Hmm Mint, pop rock radio. Maximum / Must FM / BXFM smaakt lekkerder met Mint” waren niet geoorloofd, omdat het voor de luisteraar niet duidelijk genoeg was naar welke zender ze luisterden. Daarnaast wordt de promotie van Mint buiten de reguliere reclameblokken gezien als sluikreclame.

 

Ook het doorgeven van netwerkprogramma’s van Mint op de drie zenders was illegaal. Must FM heeft namelijk in haar vergunning staan dat ze 98,2% van de programma’s zelf produceert. Voor maximum geldt zelfs een percentage van 100%, terwijl BXFM beloofde 9% van de zendtijd te besteden aan het thema Europa. Ook dit gebeurde niet.

 

Ondanks alle overtredingen heeft de CSA besloten om geen boetes op te leggen. Enige tijd geleden is de samenwerking namelijk aangepast. Zo zijn de netwerkprogramma’s van Mint geschrapt en wordt het merk Mint niet meer gepromoot buiten de reclameblokken. De drie stations profileren zich nu weer helemaal onder de eigen naam met de slogan “la radio pop-rock.”

 

Mint startte oorspronkelijk in januari 2007 met uitzenden in Wallonië. Het station nam de frequenties van Contact 2 en de stadszender BXL in Brussel over.

 

In 2008 werden de FM-frequenties in Wallonië opnieuw verdeeld. Daarbij was Mint in de race voor een pakket met stadsfrequenties. Maar omdat de CSA RTL te dominant vond met drie stations, RTL bezit namelijk ook de populaire zenders Bel RTL en Radio Contact, ging dit pakket naar Twizz Radio. RTL wilde aanvankelijk de frequenties van Mint niet opgeven, waardoor het station in Brussel uit de ether werd gehaald door mediawaakhond BIPT. Mint ging daarna door op internet en via de kabel.

 

RadioNL (Martin Slijper)

 

Tijdsbalkje rood.gif

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.