01-06-17

Radio 2 blijft de meest beluisterde radio in Vlaanderen !

Radio 2 blijft de meest beluisterde radio in Vlaanderen !

 

Met 31,3 procent haalt Radio 2 het hoogste marktaandeel voor de zender in vier jaar en blijft de zender de grootste in Vlaanderen. Al de radiozenders van de openbare omroep samen waren de voorbije drie maanden goed voor een marktaandeel van 64,7 procent van de luisteraars ouder dan twaalf jaar. Na Radio 2 en Studio Brussel is Qmusic de derde grootste zender in Vlaanderen. Dat blijkt uit de nieuwe luistercijfers van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM).

 

Radio2 met vlag.jpg

 

Radio 2 blijft de meest beluisterde radiozender in Vlaanderen. De zender haalt met 31,3 procent het hoogste marktaandeel in vier jaar. Dat blijkt uit de nieuwe cijfers van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM).

 

"De luisteraar vindt een goede compagnon in Radio 2. We leven in woelige tijden, maar er gebeurt veel goeds. Radio 2 deelt die positieve verhalen net als de moeilijke momenten elke dag met de luisteraars", verklaart Jan Knudde, het nethoofd van Radio 2 .

 

luisteren naar radio begin jaren 60-radio2.jpg

 

Ook de andere zenders van de openbare omroep kunnen mooie cijfers voorleggen na de meting van het CIM in de periode 07.01.2017 tot 15.04.2017. Radio 1 blijft stabiel, Studio Brussel blijft de tweede grootste zender in Vlaanderen en nooit zo veel jongeren luisterden naar MNM. MNM bereikt vandaag dagelijks ruim een kwart van de luisteraars tussen 12 en 24 jaar.

 

Klara groeit voor de zesde meting op rij met een mix van klassieke muziek, jazz en cultuur. "De luisteraars blijven ons aanbod duidelijk waarderen. Dat voelden we ook weer tijdens evenementen als Klara in deSingel en Klara zoekt academie", weet nethoofd Chantal Pattyn.

 

Het globale marktaandeel van de radiozenders van de openbare omroep is in het eerste kwartaal van 2017 gestegen met 0,3 procent  in vergelijking met het eerste kwartaal van 2016. Vorig jaar bereikten alle zenders samen 64,4 procent van de luisteraars, begin dit jaar was dat 64,7 procent.

 

De radiozenders van Medialaan kunnen ook mooie cijfers voorleggen. Qmusic haalt een marktaandeel van 11,1 procent en blijft daarmee de derde grootste radiozender in Vlaanderen.

 

Ook Joe blijft zijn weg vinden naar de luisteraar en is goed voor een marktoaandeel van 8,4 procent. "Op de commercieel belangrijke doelgroep van 18 tot 54-jarigen blijven Qmusic en Joe samen stabiel met een marktaandeel van 28,5 procent", klinkt het.

 

De Redactie

 

De luistercijfertjes (stand van zaken) bekijken via de website van de CIM klik HIER

 

luisteren naar de radio jaren '70.jpg

 

Record voor Radio 2


Radio 2 blijft veruit de grootste. De familiezender van de VRT met veel aandacht voor Vlaamse artiesten, zag het marktaandeel met bijna 3%-punt stijgen. Met 31,4 procent haalt Radio 2 haar hoogste marktaandeel in vier jaar tijd.

 

Jan Knude Radio 2.jpg

Jan Knudde, nethoofd Radio 2

 

Jan Knudde, nethoofd Radio 2 "De luisteraar vindt een goede compagnon in Radio 2. We leven in woelige tijden, maar er gebeurt ook veel goeds. Radio 2 deelt die positieve verhalen net als de moeilijkere momenten elke dag met haar luisteraars. Bij Radio 2 zijn we echt geïnteresseerd in mensen van bij ons. Het doet dan ook deugd dat deze mooie cijfers bevestigen dat we dicht bij onze luisteraars staan."


Opvallend is dat vrijwel alle overige grote zenders terrein verloren. Zowel Studio Brussel, Qmusic als Joe zagen het marktaandeel met een slordige half procentpunt dalen. De rangen blijven echter gelijk. MNM zag haar marktaandeel zelfs met anderhalf procentpunt dalen.

 

Winst was er wel voor Nostalgie. Ook Klare steeg licht.

 

Bij de commercieel belangrijke doelgroep 18-54 blijven Qmusic en Joe samen stabiel met 28,5% marktaandeel.

 

In Wallonië blijft VivaCité van de RTBF aan kop. Wel ging het marktaandeel met 0,4%-punt omlaag. Ook hier geldt dat alle grote zenders verloren. Contact 1,5%-punt, Bel RTL en NRJ elk 1,3%-punt en Nostalgie zelfs 2,8%-punt.

 

Grote winnaars zijn Classic 21, de classic rockzender van de RTBF, en La Première die beiden ruim een procentpunt wonnen.


 

(RadioNL -Martin Slijper)

file_55503.jpg

Tijdsbalkje rood.gif

00:05 Gepost door Pieter Van Banden in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.