20-03-17

Hulpdiensten zijn vanaf eind maart bereikbaar via App 112

Hulpdiensten zijn vanaf eind maart bereikbaar via App 112

 

Vanaf eind maart zal iedereen de hulpdiensten kunnen bereiken via de App 112, een belangrijke oplossing voor doven, slechthorenden en mensen met een spraakprobleem. Dat heeft minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) geantwoord op een schriftelijke vraag van CD&V-Kamerlid Jef Van den Bergh.

 

112-logo.png

 

"Dit is duidelijk een grote digitale stap vooruit", zegt Van den Bergh. "De app laat ook toe om automatisch een indicatie te sturen van de locatie en de identiteit van de beller. In sommige gevallen kent diegene in nood niet de exacte locatie waar hij zich bevindt of is er verwarring over de plaats waar de hulpdiensten naartoe moeten." 

 

Daarnaast is er ook de "real time tekst chat"-functie die geactiveerd wordt door een operator van de noodoproepcentrale. Wanneer er niet via spraak gecommuniceerd kan worden, wordt de chatfunctie geactiveerd. Deze functie is ook handig wanneer de persoon in nood niet in staat is om te praten, zoals bijvoorbeeld bij een bankoverval of bij een inbraak. 

 

Het specifieke project waarbij personen met gehoor- en spraakproblemen naar nooddiensten kunnen sms'en, blijft naast de applicatie bestaan. 

 

De Redactie

 

Lees ook: App 112 voor noodoproepen wordt in het najaar getest  (GVA 20/8/2016)

 

Tijdsbalkje rood.gif

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.