10-02-17

Luistercijfers: Nieuw record voor MNM en Joe !

Luistercijfers: Nieuw record voor MNM en Joe !

 

Radiozenders MNM en Joe zijn de grote winnaars bij de nieuwe luistercijfers. Dit blijkt uit de luistercijfers die gisteren-donderdag 9/2-werden gepubliceerd. Beide stations scoren het hoogste marktaandeel in hun bestaan. In Wallonië vechten Contact en VivaCité om de koppositie.

 

radio afstemmen.jpg

 

Gisteren publiceerde het Centrum voor Informatie (CIM) de nieuwe luistercijfers, die drie keer per jaar verschijnen. Golf 2016-3 bevat de periode 28 augustus  tot en met 17 december 2016. Voor het onderzoek zijn 7997 interviews afgenomen en 5003 luisterdagboeken verzameld.Bijna 4,4 miljoen Vlamingen luisteren dagelijks naar de radio, dat is nog meer dan in de vorige gemeten periode.Niet alleen het bereik van het medium is hoog, ook de luisterduur is tijdens de nieuwste meting gestegen.

 

Radio 2 blijft aan kop in Vlaanderen. De familiezender met veel muziek in de eigen taal zag het marktaandeel dit keer weer wat stijgen en noteert nu 28,6%.

 

file_35888 (2).jpgfile_35888 (3).jpg

 

Studio Brussel heeft de tweede plaats heroverd. De alternatieve jongerenzender van de VRT zag haar marktaandeel met een half procentpunt stijgen naar 13%. Bij Qmusic was er minder reden voor blije gezichten, want het station zag haar winst van de voorgaande periode als sneeuw voor de zon verdwijnen. Q staat nu op de derde plaats met 11,6%. Het station voelt echter de hete adem van rivaal MNM van de VRT.

 


MNM zag haar marktaandeel met 0,7%-punt omhoog schieten naar 11,2%. Een nieuw record voor de zender. Daarnaast is MNM met ruim 25% marktaandeel de populairste jongerenzender (tot 24 jaar). Qmusic volgt met 23%, een stijging van ruim een procentpunt.

 

Rino Ver Eecke, nethoofd MNM: “Elke dag opnieuw merken we uit de vele reacties dat jonge luisteraars van MNM houden. Ze waarderen de mix van muziek, nieuws op maat, acties en thema’s en verhalen uit hun leefwereld. Die reiken onze luisteraars zelf aan via alle mogelijke platformen  en die werken ze mee uit in onze spitsprogramma’s of programma’s als GenerationM. Aan alle luisteraars: een superdikke merci!”

 


In tegenstelling tot bij Q was er bij zusterstation Joe wel reden voor gebak. Het station scoorde met 9,1% (+1,3%-punt) het hoogste marktaandeel in haar bestaan. Vooral bij luisteraars tussen 35 en 44 jaar zag Joe haar marktaandeel fors groeien.

 

file_56037 (2).jpg

 

Iwan Reuvekamp, programmadirecteur Qmusic en Joe: “We hebben ervoor gekozen om Qmusic en Joe complementair te positioneren. We zijn blij om te zien dat de cijfers dit verhaal bevestigen. Qmusic groeit bij de jongvolwassenen en Joe scoort bij de frisse veertigers. De vernieuwing van Joe zorgt er zelfs voor dat Joe de meeste luisteraars ooit bereikt en het hoogste marktaandeel in zijn geschiedenis neerzet. We zitten met ons lange termijnverhaal op koers.”

 

Radio 1 zag haar marktaandeel met een procentpunt dalen. Ook Nostalgie daalde licht.


In het Franstalige gedeelte van België blijft Radio Contact marktleider met 15,1% marktaandeel. De hitzender weet het regionale netwerk VivaCité van de RTBF nipt voor te blijven.

 

Ook Nostalgie (in Wallonië) deed goede zaken en zag haar marktaandeel met 1,5% stijgen naar 14,2%. Hierdoor weet de oldieszender Bel RTL, jaren lang het populairst in Wallonië, naar de vierde plaats te verwijzen.

 

RadioNL(Martin Slijper)

 

Radio-luisteren-.jpg

Tijdsbalkje rood.gif

 

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.