30-11-15

Weg met de ongewenste nieuwsbrieven !

Weg met de ongewenste nieuwsbrieven !

.

Op de website SpamSquad.be zette de FOD Economie alvast enkele tips op een rijtje om je te wapenen tegen spam in je mailbox: 

.

  • Laat je e-mail adres niet overal achter.
  • Beantwoord enkel betrouwbare e-mails.
  • Camoufleer je e-mail adres wanneer je het ergens online plaatst. (sctijf bvb niet Inspecteur@Radio2.be maar Inspecteur(at)Radio2(punt)be)
  • Bescherm je computer met een spamfilter en een anti-virus programma.
  • Maak een extra e-mail adres aan dat je overal kan ingeven voor wedstrijden, gratis lidmaatschap... (dat kan bvb hier of hier)

.

Email.jpg

.

Wanneer is een mail "spam"? 

  • Ongevraagd 

.
Algemene regel is de zogenaamde OPT-IN , dit wil zeggen dat je enkel nieuwsbrieven mag ontvangen waarvoor je de toestemming gegeven hebt. Er zijn wel 2 uitzonderingen:
- Als je ergens klant bent, dan mag die onderneming je een nieuwsbrief sturen over dezelfde soort producten waarvoor je al klant bent
- Ook op algemene  emailadressen van rechtspersonen, vaak de info@...emailadressen , mag men nieuwsbrieven sturen zonder voorafgaand  de toestemming te vragen
Je moet alleszins heel goed alle lettertjes lezen. Soms staat er vermeld dat je bij het aanvinken van een vakje akkoord gaat om niet alleen reclame en informatie te ontvangen van dat bedrijf, maar ook van partners van dit bedrijf. Dan kan het dus om meerdere nieuwsbrieven gaan.
En goed om weten: een nieuwsbrief moet altijd de mogelijkheid voorzien om zich makkelijk te kunnen uitschrijven.

  • Commercieel of schadelijk

.
De doelstelling van spam in de strikte zin is commercieel. Een bijkomend probleem van spam is dat de producten die erin worden aangeprezen vaak vervalst zijn: namaakmedicijnen, valse merkhorloges, noem maar op. Je koopt dus best nooit iets van een spammer. Andere spam heeft de bedoeling je op te lichten of schade te berokkenen.

  • E-mail 

.
De ongevraagde boodschap wordt verstuurd via elektronische post. Doordat het versturen via e-mail de spammers toelaat om fictieve afzenderadressen te gebruiken, is het erg moeilijk om de identiteit van de spammer te achterhalen. Spammers nemen immers voortdurend een andere identiteit aan. Ze kunnen zich ook voordoen als een afzender die je goed kent, in de hoop dat je toch op de boodschap van de e-mail zult ingaan..

.

nieuws.jpg

.

Wat kan je er tegen doen? 

  • Je schrijft je uit en toch blijf je nieuwsbrieven ontvangen

.
- Blokkeer het emailadres met je emailprogramma
- Bij nieuwsbrieven of mails die echt frauduleus lijken, is het beter om niet op de uitschrijf-knop te klikken, maar de mail te negeren en het adres te blokkeren. Vaak proberen fraudeurs via een eerste mail te kijken of dit e-mailadres ook actief gebruikt wordt. Als je dan op uitschrijven klikt, weten ze dat ze prijs hebben en bestoken ze je vaak met veel nieuwsbrieven.

  • Klacht indienen

.
- klachten over reclame via e-mail: eco(dot)inspec(at)economie(dot)fgov(dot)be 
- klachten over misbruik van je e-mail adres: commission(at)privacy(dot)fgov(dot)be  
- misdrijven op of via internet: via aangifte bij een politiekantoor 

.

svenpichal_de inspecteur.png

.

De Inspecteur (Radio2)

.

tijdsbalkje rood

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Het Muziekmuseum ook op 'antenne' (FM)

Het Muziekmuseum ook op 'antenne' (FM) 

.

Het Muziekmuseum is 'Muzikaal ook te beluisteren' op lokale Radio P.R.O.S. op antenne (105.8FM in het uitzendgebied en wereldwijd via livestream) en dit elke zaterdagmiddag tussen 12 en 14 uur.

.

De jaren '60.jpg

.

Semi non-stop worden de plaatjes (dikwijls vinyl) aan elkaar gepraat tijdens een wekelijkse 'Smakelijke goeiemiddag' vanuit Heldergem (9450) in het uitzendgebied op 105.8 FM maar ook via 'Livestream'.Dit kan op allerlei manieren, neem maar eens een kijkje op de website van P.R.O.S.Gewoon klikken op de soort dat u het beste past.

.

Rustige hits van vroeger (hier en daar een ferme antieke Rock & Roll is wel niet uitgesloten) uit de jaren '50,'60,'70 en soms toch wel eens uitzonderlijk een uitschietertje uit de jaren '80.Er is bovendien de 'Nederlandstalige Primitieve' op het einde van het eerste gedeeltje én om niet te vergeten de (krakende) '78-toerenplaat van de week' als afsluiter in het tweede gedeelte.Een Frans plaatje wordt in het Muziekmuseum aangekondigd als 'vieux-temps', vroeger ook wel eens 'Vieux-Machin' genoemd op de RTB radio in Formule J door presentator Claude Delacroix.'Salut les copins' uit die radiotijden op Europe 1  is trouwens ook nooit ver weg.Een plakker van een slijpende oldie slow wordt ook wel eens 'Luikse peresiroop' genoemd. 

.

Niet onbelangrijk in het Muziekmuseum is dat er ook nogal eens een 'Anderstalige' van achter het hoekje komt kijken (herinner u de Talenknobbel van Guy Depré in Goudzoekers) én bovendien bevat het muziekarchief van P.R.O.S. plaatjes waarvan men zegt, waar halen ze deze uitzonderlijk moeilijk te vinden antieke spullen toch nog vandaan.Maar in de kelder én op zolder bij P.R.O.S. zitten nog schatten verborgen in blikken koekendozen !

.

Onbekend is onbemind zegt het spreekwoord maar graag worden dus deze (antieke) plaatjes nog eens van onder het stof gehaald en opgepoetst met regenwater...al zijn de kraakjes natuurlijk dan ook nooit ver weg van deze 33-45 en 78 toertjes.Die kraakjes hebben echter hun charmes in deze toch wel moderne Hi-Fi CD wereld.

.

Overigens...én met enige trots kunnen we ook vermelden dat het Muziekmuseum momenteel het langst lopende programma is op P.R.O.S..De allereerste uitzending op zaterdagmiddag ging van start op zaterdag 16 augustus 2003 om precies 12 uur.

.

De jaren 70.jpg

.

Verzoekplaatjes (op 33-45 zelfs 78t) en suggesties zijn/blijven natuurlijk altijd welkom in/voor het Radio P.R.O.S. Muziekmuseum maar voor alle duidelijkheid... het is geen 'groetenprogramma'.Daarvoor is er bij de lokale radio PROS meer dan genoeg gelegenheid.

.

Pieter Van Banden -Leuven 26-3-2014 Radiohuis Expo R100 foto Wim Moortgat VRT.jpg

Pieter Van Banden (koptelefoon & microfoon uit 1934)

.

Voor plaataanvragen en suggesties kan je HIER terecht.

.

Op de website van Radio P.R.O.S. heeft het 'Muziekmuseum' ook een apart stekje, vindt u HIER.

.

Het Muziekmuseum op/bij lokale Radio P.R.O.S. iedere zaterdag tussen 12 en 14 uur.

.

Logo Radio PROS vanaf 1-1-2014-website.jpg

.

Pieter Van Banden

.

tijdsbalkje rood

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Muziek | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De Jingleweb Jingle Canon

De Jingleweb Jingle Canon

.

Het Genootschap radiojingles en -tunes (makers van jingle-website Jingleweb) bracht een bijzonder audiodocument uit; de Jingleweb Jingle Canon. De historie van de jingle én de radio in pakweg vijftig jingles. Van de start van de radio in 1919 tot vandaag.

.

JingleCanon.jpg

.

Het is – voor zover wij weten – de eerste Jingle Canon die ooit in de wereld is gemaakt. De Jingle Canon is niet compleet. Zo is die ook niet bedoeld. Maar het is wel een mooi overzicht van het wel en wee van de radiojingle, gericht op Nederland en de VS. En de lengte is veertien minuten.

.

De Jingleweb Jingle Canon is vervaardigd speciaal voor The Imaging Days, het eerste echte jingle-event, dat maandag 8 en dinsdag 9 september werd gehouden in Haarlem. Jingleweb was mediapartner van dit bijzondere evenement. Organisator Anthony Timmers van jinglebedrijf Capital of Media in Haarlem had hen gevraagd een bijdrage voor The Imaging Days te leveren.

.

Hij dacht zelf aan een voordracht, maar hen leek een Jingle Canon net een zo mooi idee. De canon is ingesproken door David Wartnaby (KLIK voor de complete tekst), de stem van Heart in Londen en ook de stem van het evenement. De Jingleweb Jingle Canon is uitsluitend te horen via deze link.

.

Over het Genootschap

.

Het Genootschap radiojingles en –tunes is een niet-commerciële organisatie, opgezet door twee journalisten met een warm hart voor radio en vormgeving: Jelle Boonstra uit Zwolle en Benno Roozen uit Breda. Zij beheren een Nationaal Archief met radiojingles en radiotunes zoals die vanaf 1945 tot nu op de radio zijn (geweest). Het Genootschap omvat een archief van drieduziend uur aan jingles, tunes en radiovormgeving.

.

In eigen beheer gaven zij eerder twaalf ceedees uit met jingles en tunes. Ook maakten zij Het Tunesboek (2007), het boek (+CD) Dik Voormekaar – het eerste jaar (2009) en het boek Groot in jingles over jinglebedrijf Top Format (2000).

.

Radio19 (FB)

.

tijdsbalkje rood 

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Muziek | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

29-11-15

Unieke nostalgische radiotrip

Unieke nostalgische radiotrip

.

Geen groot radionieuws vandaag maar er gebeurde af en toe ook eens wat indrukwekkend wat radio betreft...Dus loont het toch de moeite om eens langs te komen, want we hebben een aardige tip.

.

Radiobeeldgeluid.jpg

.

Beeld en Geluid heeft weer een hele mooie special op hun website gezet. Het grootste audiovisuele archief van Nederland (we schreven er al eerder over, nvdr) haalde in oktober verschillende radiotoestellen van vroeger uit de depots om te fotograferen.

.

Voor veel mensen is de My First Sony al een ultiem stukje nostalgie, maar in de collectie zijn bijvoorbeeld ook modellen uit de jaren twintig en dertig terug te vinden. Wij geven alvast één foto cadeau, de rest van deze blast from the past en een bezoek aan de website van Beeld en Geluid doe je door HIER te klikken.

.

Radio19 (FB)

.

tijdsbalkje rood

 

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Muzikale anhedonisten

Muzikale anhedonisten

.

Sommige mensen houden totaal niet van muziek. Ze genieten wel van lekker eten, seks of een goede film, maar kippenvel van een mooi nummer hebben ze nog nooit gehad. Het was al wel bekend dat depressieve of schizofrene mensen soms niets voelen bij muziek.

.

.

Ook bestaat er zoiets als totale amusie. Daarbij herkennen mensen muziek niet als muziek. Ze horen alleen lawaai. Muzikale anhedonisten worden ze genoemd. Anhedonie staat voor het niet kunnen ervaren van vreugde. Van de 1600 ondervraagden bleek twee tot drie procent helemaal niets om muziek te geven.

.

Het eerste wat de wetenschappers opviel was dat de muzikale anhedonisten geen muziek in huis hadden: geen ceedees, Spotify of zelfs maar een Youtube-lijstje. Dat bleek ook niet zo gek. De muziek die ze hoorden had geen enkel effect. Ze vertoonden fysiek geen emotionele reactie, terwijl bij de meeste mensen het hart sneller gaat kloppen en de huid begint te zweten bij een mooi nummer. Die reactie trad wel op bij een experiment waarbij ze geld konden winnen of verliezen dus aan het beloningssysteem van de hersenen lag het niet.

.

Bij het luisteren naar muziek, komt bij de meeste mensen dopamine vrij. Maar wat daaraan precies voorafgaat, is onduidelijk. Het bijzondere aan muziek is dat het een abstract, betekenisloos patroon is dat toch allerlei gevoelens weet op te wekken. De ontdekking van muzikale anhedonie kan helpen om te verklaren waarom andere mensen wel zo van muziek genieten.

.

Bericht: Welingelichtekringen

.

Radio19 (TB)

.

tijdsbalkje rood

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Muziek | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

28-11-15

Philips lanceert retro-audiosystemen

Philips lanceert retro-audiosystemen

.

Philips is een bedrijf dat al sinds 1891 onderdeel uitmaakt van de Nederlandse samenleving. Hierbij zijn er in de loop van de tijd natuurlijk verschillende producten uitgebracht. Philips wil nu een aantal nieuw leven inblazen en heeft daartoe ontwerpen van vroeger aangepast en met moderne technieken gevuld.

.

Philips%20Classic-micro-audiosysteem.jpg

Klik op foto voor groter formaat

.

Het gaat hierbij om een viertal audiosystemen; de Philips Original Radio, de Philips Original mini-radio, het Philips Classic-micro-audiosysteem en de Draagbare Radio (AE2430).

.

De Philips Original Radio is gebaseerd is op de Philetta-radio uit 1955 en beschikt nu over DAB+, FM en een digitale tuner met geheugen voor dertig zenders. Daarnaast is het mogelijk om draadloos muziek te streamen via BlueTooth. Het Bas Reflex-luidsprekersysteem moet zorgen voor een krachtig geluid. Het mini broertje van de Philips Original Radio komt in drie uitvoeringen op de markt waarbij de meest uitgebreide uitvoering beschikt over DAB+, FM-radio en muziek kan streamen via Bluetooth.

.

Het Philips Classic-micro-audiosysteem is gebaseerd op de Philips AG4131-platenspeler uit 1965. Met deze platenspeler kun je naast elpees ook ceedees afspelen en muziek streamen via Bluetooth. Als laatste is er de Draagbare radio (AE2430) hiermee is het alleen mogelijk om via de FM-tuner te luisteren. Deze wordt onderweg van stroom voorzien door een viertal batterijen.

.

De Philips Original Radio heeft een adviesprijs voor 229,99 euro; de Philips Original mini-radio kost tussen de 79,99 en de 129,99 euro, afhankelijk van het model. Het Philips Classic-micro-audiosysteem heeft een adviesprijs van 149,99 en de Draagbare radio (AE2430) gaat voor 49,99 euro de deur uit.

.

Radio19 (FB)

.

tijdsbalkje rood

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Muziek | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De gouden glans van radio

De gouden glans van radio

.

De Gouden Glans van Radio, de turbulente geschiedenis van Radio Noordzee Internationaal is de titel van een nieuw boek geschreven door Ferry Eden en uitgegeven door Marc van Amstel. Het werk is sedert 1 september jl.voor 24,95 te koop.

.

                

.

Op 31 augustus 2014 was het precies veertig  jaar geleden dat Radio Veronica, Radio Noordzee Internationaal en Radio Atlantis hun uitzendingen afsloten. Over Veronica werd door de jaren heen met enige regelmaat gepubliceerd omdat deze zender langer bestaan heeft en zijn geschiedenis tot op heden wist voort te zetten. Bij RNI was dat niet het geval en daarom is het goed dat nog éénmaal de hele geschiedenis rond het kleurrijke zendschip MEBO II op papier is gezet.
.

In het boek vertellen booteigenaren Erwin Meister en Edwin Bollier en ook kapitein Harteveld hun verhaal en komen deejays als Joost den Draaijer, Jan van Veen, Ferry Maat, Tony Berk, Leo van der Goot, Hans ten Hooge, Andy Archer en vele anderen aan het woord over hun tijd bij RNI.
.

Het is een kleurrijke uitgave geworden van 160 bladzijden, 175 foto-opnames en circa 75 andere illustraties. 

.

Bericht: Mediapages

.

Radio19 (TB)

.

tijdsbalkje rood 

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Muziek | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

27-11-15

Ib Glindemann: componist van radiotunes

Ib Glindemann: componist van radiotunes

.

Muzikant Ib Glindemann was 24 toen hij in de zomer van 1958 de herkenningstune schreef voor Radio Mercur, de eerste Scandinavische zeezender die daar meteen mooi de toon mee zette voor navolgers in de Lage Landen en het Verenigd Koninkrijk.

.

MercurTune.jpg

.

Best goed gedaan, een soort fanfare was het – met trompetten en ander koperwerk gemaakt. Kenners noemen dat de herautreflex, want op intuïtie werd daarmee teruggegrepen naar een traditie die al uit de Middeleeuwen stamde en waarbij een heraut na een krachtige klaroenstoot een mededeling van leenvorst of koning voorlas.

.

Glindemann deed nog meer in zijn lange leven – hij wordt tachtig dit jaar – en maakte voor Chappell en Capitol Music Music bijvoorbeeld heel veel library-muziek. Tamelijk anoniem werk is dat. Hij werkte ook mee aan een plaat die enthousiast naar dat fenomeen knipoogde en er tegelijkertijd de draak mee stak: Music for supermarkets.

.

Maar dankzij zijn librarywerk werd hij ook de componist van de bekendste jingle van WINS 1010 in New York, het belangrijkste nieuws- en informatie-radiostation. Zijn nummer Construction Site van een Capital library disc uit 1968 was vijftien jaar lang de uuropener van deze invloedrijke zender.

.

Niet slecht, twee kenmerkende radiostations op twee verschillende continenten bedienen. Hoor het nummer HIER. En luister HIER naar zijn tune voor Radio Mercur. Er bestaat ook een erbarmelijke versie van het Mercur-signal, zoals gespeeld door leerlingen van het Helsingør Musikskoles Harmoniorkester. En die staat HIER.

.

Bericht: Jingleweb.nl

.

Radio19 (TB)

.

tijdsbalkje rood

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Vrije tijd | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Onderzoek:Popcorn eten vermindert effect op reclames

Onderzoek:Popcorn eten vermindert effect op reclames

.

Het lijkt erop dat de verkoop van popcorn voor een filmvoorstelling nadelig is voor adverteerders. Kijkers van reclamespots proberen doorgaans de merknamen te onthouden door ze, zij het onderbewust, uit te spreken. Dat gebeurt niet als lustig wordt gekauwd, blijkt uit onderzoek door de Universiteit van Keulen.

.

Dit resultaat lijkt een onderzoek dat de Universiteit van Cardiff vorig jaar publiceerde te ondersteunen. Daaruit bleek dat leden van een testpubliek minder goed lijsten van voorwerpen konden onthouden als kauwgum werd gekauwd. Dat resultaat was opzienbarend, omdat voordien werd gedacht dat kauwgum de bloedtoevoer naar de hersenen stimuleert.

.

Bij het Keulse onderzoek kreeg de helft van het 96 man tellende testpubliek een bak popcorn en de andere helft een suikerklontje om op te zuigen. Beide groepen werd een serie reclamespots getoond van in Duitsland onbekende merken, zoals een Deens botermerk. Ruim een week later werden alle deelnemers ondervraagd, waarbij bleek dat de suikerzuigers zich veel meer van de merknamen konden herinneren dan de popcornkauwers.

.

popcorn.jpg

 

.

Een tweede onderzoek van de Keulse universiteit gebruikte advertenties voor goede doelen. Ditmaal bestond het testpubliek uit 188 mensen, wederom met popcorn voor de ene helft van het publiek en een suikersnoepje voor de andere. Na afloop konden de deelnemers bepalen aan welke doelen geld moest worden geschonken. De suikerzuigers hadden een duidelijke voorkeur voor de doelen die waren geadverteerd, de popcornkauwers hadden die niet.

.

Het onderzoek concludeert dat merknamen herhalen essentieel is om ze te kunnen onthouden, vooral bij nieuwe productnamen. "Het simpele kauwen van popcorn maakte de deelnemers immuun voor het doordringende effect van reclame", stelt onderzoeker Sascha Topolinski. Hij gelooft zelfs dat adverteerders in de toekomst de verkoop van popcorn en ander snoep wellicht willen verbieden. "Deze ontdekking toont dat de verkoop van snacks de werking van reclames ondermijnt, waarmee bestaande marketingstrategieën worden tegengesproken", zegt Topolinski.

.

Een dergelijk verbod zou een fikse tegenslag zijn voor bioscopen. Volgens de Amerikaanse professor Richard McKenzie van de Universiteit van Califonia-Irvine verkopen de meeste bioscopen hun popcorn tegen negen keer de inkoopprijs. De snacks vormen een belangrijk deel van de maandelijkse inkomsten. "Bioscoopeigenaren vertellen me dikwijls dat ze zichzelf meer zien als cateraar dan als filmexploitant", aldus McKenzie.

.

 

Film.jpg

 

.

RadioNL

.

tijdsbalkje rood

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

26-11-15

Lamp is tegelijk luidsprekerset

Lamp is tegelijk luidsprekerset

.

Het bedrijf Lightfreq heeft een product bedacht waarbij een slimme lamp wordt gecombineerd met een speaker. De lamp werkt vergelijkbaar met de Hue-serie van Philips, maar kan ook via bluetooth of wifi muziek afspelen.

.

.

Lightfreq geeft op zijn website uitleg over zijn speakerlamp. Deze kan als conventionele lamp worden gebruikt door deze in een standaard fitting in te pluggen, maar heeft daarnaast verscheidene slimme features; volgens Lightfreq zijn de functies vergelijkbaar met de Hue-lampen van Philips. Zo is het onder andere mogelijk om de lamp notificaties door te laten geven door koppeling met een apparaat zoals een smartphone. Wanneer er een notificatie van bijvoorbeeld Facebook of Whatsapp binnenkomt, verandert de lamp van kleur.

.

Opvallend aan de Lightfreq-lamp is de ingebouwde speaker. Daardoor kan deze gebruikt worden om muziek mee af te spelen; dat kan door verbinding te maken met een ander apparaat via bluetooth of wifi. Via wifi is het overigens ook mogelijk om muziek via muziekstreamdiensten zoals Rhapsody, Napster en TuneIn. Later worden nog meer diensten toegevoegd. Audio kan in huis op maximaal vijftig aangesloten Lightfreq-lampen worden afgespeeld maar maximaal twee stuks kunnen tegelijkertijd geluid produceren.

.

De lampen van Lightfreq kunnen de afstand van de lampen tot het gekoppelde apparaat meten. Daardoor gaan bijvoorbeeld automatisch de lampen uit als de gebruiker met zijn gekoppelde smartphone het huis verlaat. Ook is het mogelijk om automatisch muziek af te laten spelen op de meest dichtstbijzijnde lampspeaker: als de gebruiker dan door het huis loopt dan volgt als het ware de muziek.

.

Via een Kickstarter-campagne wil het bedrijf voldoende financiering krijgen om het product ook daadwerkelijk te kunnen maken, wat inmiddels al is gelukt. Voor een bedrag van 70 dollar, omgerekend 52 euro, kan een lamp worden aangeschaft. Vanaf februari volgend jaar hoopt Lightfreq het product te kunnen leveren.

.

Bericht: Tweakers

.

Radio19 (TB)

.

tijdsbalkje rood

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Muziek | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

1 2 3 4 5 6 7 8 9 Volgende