31-08-15

Jeroen Meus in/aan zijn nieuwe keuken

Jeroen Meus in/aan zijn nieuwe keuken

 

Vanaf vanavond is Jeroen Meus opnieuw van de partij op Eén met zijn kookprogramma "Dagelijkse kost". Meus heeft zijn keuken in het Bertembos geruild voor een keuken in de binnenstad van Leuven. Eén heeft de eerste foto's van zijn nieuwe habitat vrijgegeven.

De Redactie (foto's VRT)

 

72806657.jpg

901704604.jpg

1450106534.jpg

 

2479480872.jpg

 

logo een nieuw 2015.jpg

 

Klembord01.jpg 

Klik op de afbeelding hierboven voor het video fragment uit het Journaal

 

tijdsbalkje rood

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Radio2:Vraag Het Aan...(tot 5 september)

Radio2:Vraag Het Aan...(tot 5 september)

 

Vanaf vandaag- maandag 31 augustus- tot en met zaterdag 5 september staat jouw muziek centraal bij Radio 2! 
 

Vraag het aan !.png

 

Vertel hen aan wie je graag een nummer wil opdragen en waarom. Zij (van Radio2) laten jou en je bestemmeling op tijd weten wanneer je plaatje zal gedraaid worden. 
.
 

vha.png

 
.
 
.

Logo radio2 Nieuw 2015.png

.
 
tijdsbalkje rood

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Muziek | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Overheid promoot DAB via motorrijtuigenbelasting in VK

Overheid promoot DAB via motorrijtuigenbelasting in VK

 

Om de digitalisering van de radio in de auto te promoten zet het Verenigd Koninkrijk tegenwoordig ook de motorrijtuigenbelasting in. Achterop de enveloppe van de Britse Belastingdienst die naar bezitters van een auto wordt gestuurd staat de tekst “In elke auto kan een digitale radio” en een verwijzing naar de promotiesite voor digitale radio.

 

file_36772.jpg

 

Digitale radio via DAB is al jaren ingeburgerd in het Verenigd Koninkrijk. Inmiddels is het aandeel digitale radio al bijna 40%. In grote steden als Londen is dit aandeel nog hoger.

 

Lange tijd werd er voornamelijk thuis of op het werk via DAB naar de radio geluisterd. Het aantal auto’s met een DAB-radio was marginaal. Inmiddels is het tij gekeerd, want momenteel wordt 70% van alle nieuwe auto’s standaard geleverd met een DAB-radio. Het aandeel digitaal radio luisteren in de auto is inmiddels gestegen naar 17%.

 

Waar nog veel winst te behalen valt is bij de auto’s dia al jaren rondrijden en alleen nog een analoge (FM/AM) radio aan boord hebben. Hier dient namelijk een nieuwe radio ingebouwd te worden of een adapter gebruikt te worden.

 

file_107349.jpg

 

Om deze groep te bereiken en te informeren over de mogelijkheden zet de overheid de motorrijtuigenbelasting in. Jaarlijks krijgen 40 miljoen bezitters van een voertuig in het Verenigd Koninkrijk een aanslag of een herinnering op de mat. Op de achterkant van deze enveloppen staat nu de tekst “In elke auto kan een digitale radio” en een verwijzing naar de promotiesite van digitale radio. Dit blijkt uit een foto uit de nieuwsbrief van radiofuturoloog James Cridland.

 

Ook wordt erop gewezen te letten op het ‘groene digitale vinkje’, het Engelse keurmerk voor digitale radio wat later dit jaar vervangen gaat worden door een Europese standaard.

 

Met deze promotie wil de overheid een steentje bijdragen aan de digitalisering van de radio. Minister Ed Vaizey is groot voorstander van digitale radio. Toch wil hij nu nog geen afschakeldatum voor FM en AM vaststellen. Pas als het aandeel digitale radio 50% is, gaat deze beslissing genomen worden. Het is nu aan de luisteraar om te bepalen wanneer dit punt bereikt wordt.

 

RadioNL (Martin Slijper)

.

tijdsbalkje rood

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Vrije tijd | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

30-08-15

Gratis Stievie voor eigen zenders van Medialaan

Gratis Stievie voor eigen zenders van Medialaan

 

In het najaar komt er een gratis versie van Stievie, het onlineplatform om live en uitgesteld televisie te kijken. Dat meldt Medialaan, de holding boven onder meer VTM en 2BE en eigenaar van Stievie. Reclame doorspoelen zal in die versie niet meer kunnen en voorlopig zijn enkel de Medialaan-zenders inbegrepen.

 

2871507835.jpg

Medialaan biedt sinds vorig jaar gratis volledige afleveringen van VTM-programma's aan op vtm.be en is tevreden over de resultaten daarvan. Daarom investeert het bedrijf in een volledig nieuwe app Stievie FREE, die de kijker online live en uitgesteld (tot 6 dagen terug als Medialaan over de rechten beschikt) naar VTM, 2BE, Vitaya, JIM en VTMKZOOM laat kijken via de website of app.

 

Advertenties doorspoelen zal niet mogelijk zijn. Bijzonder is bovendien dat Medialaan voor het eerst "targeted advertising" zal toepassen. Wie online naar de Medialaan-zenders wil kijken, moet daarom eerst enkele socio-demografische vragen (leeftijd, geslacht ...) beantwoorden. Op basis daarvan kunnen dan op Stievie FREE gerichte advertenties worden getoond.

 

Bij uitgesteld kijken via Stievie FREE of op vtm.be zullen programma's onderbroken worden op de momenten waarop ze tijdens de live uitzending ook onderbroken werden, maar de reclameblokken zullen maar 2 à 3 minuten duren. Bij Medialaan vergelijken ze het met de tijd die nodig is om een programma door te spoelen via de klassieke Stievie of decoder.

 

Een deel van die reclame kan aangepast zijn aan het profiel van de kijker. Zo kan een adverteerder bijvoorbeeld specifiek een jong publiek aanspreken. Die gerichte advertenties zijn ook mogelijk via live onlinetelevisie. Ook dan kan Medialaan immers de "gewone" reclame door gerichte advertenties vervangen, maar het reclameblok zal uiteraard wel nog even lang duren dan op de traditionele televisie.

 

De bestaande Stievie-app, die in 2013 werd gelanceerd en ook de zenders van de openbare omroep (Eén, Ketnet en Canvas) en SBS (VIER en VIJF) bevat, blijft bestaan voor de 14.000 huidige klanten, maar verdwijnt wel meteen uit de app-stores voor nieuwe klanten. Medialaan doet dat "om verwarring te vermijden", maar werkt wel aan een vernieuwde betalende app die gebouwd wordt op de architectuur van Stievie FREE. Wanneer die beschikbaar zal zijn, zegt Medialaan niet.

 

Andere zenders krijgen overigens ook de kans om zich bij Stievie FREE aan te sluiten, maar het is nog niet duidelijk of die dat ook zullen doen.

 

De Redactie

 

tijdsbalkje rood

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Vrije tijd | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

NL:Avro zet radioserie 'Get Back' over The Beatles online

NL:Avro zet radioserie 'Get Back' over The Beatles online

.

De Avro heeft de legendarische radioserie 'Get Back' over The Beatles online gezet. Alle 26 afleveringen - waaronder de legendarische Paul-is-dood-aflevering - zijn volledig gedigitaliseerd van de oorspronkelijke banden en nu gratis als podcast te downloaden.

.

file_20183.jpg

.

Op 5 oktober 1987 was het 25 jaar geleden dat 'Love Me Do' verscheen, de allereerste Beatles-single. Ter gelegenheid daarvan besloot de Avro destijds de radioserie 'Get Back' te maken over het fenomeen Beatles.

 

De presentatie was in handen van Hans Schiffers: "Get Back was een bijzondere serie, waar ik ontzettend trots op ben. Ik word er ook nog regelmatig op aangesproken. Als ik m'n carrière zou moeten uitschrijven, staat Get Back er altijd bij."

 

Is Paul dood?
Iedere maandagavond tussen 19 en 20 uur vertelde de radioserie Get Back 'de volledige Beatles story' en werden luisteraars verwend met unieke opnames. Sindsdien staat de serie te boek als legendarisch, met name vanwege de roemruchte 'Paul-is-dood'-aflevering die ons land eventjes op z'n kop zette.

 

Hans Schiffers: "Die specifieke uitzending had een enorme impact. Zelfs tot in de Hitkrant werden er vragen over gesteld. Ik kan me herinneren dat de telefooncentrale van de AVRO helemaal was platgebeld en mij vroeg om een vrouw terug te bellen die totaal hysterisch was. Want het kon toch niet zo zijn dat Paul McCartney echt dood was? Die uitzending heeft de serie in één klap beroemd gemaakt."

 

Alle 26 afleveringen van Get Back zijn te downloaden. De serie is ook te beluisteren/downloaden in de iTunes Store (zoektermen: get back avrotros).

.

RadioNL (Martin Slijper)

.

tijdsbalkje rood 

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Muziek | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

29-08-15

Radio2:Tussen 'Pot en Pinte' live vanop Cultuurmarkt Antwerpen

Radio2:'Tussen Pot en Pinte' live vanop Cultuurmarkt Antwerpen

 

De Cultuurmarkt van Vlaanderen is een overkoepelend initiatief dat de energie van cultureel Vlaanderen bundelt en het aanbod van het nieuwe seizoen feestelijk voorstelt. Het publiek wordt op één dag en op één plaats volledig gratis geïnformeerd over het culturele aanbod.

 

tussenpotenpinte met marc pinte.png

 

Er is een infomarkt met bijna 200 infostands en er zijn live optredens uit verschillende disciplines: muziek, dans, theater, circus, literatuur ... Deze editie vindt morgen plaats (zondag 30 augustus), van 11.00 tot 18.00 uur op een 25-tal binnen- en buitenlocaties in de historische Antwerpse binnenstad.

 

Logo radio2 Nieuw 2015.png

 

De Cultuurmarkt van Vlaanderen vindt plaats in het centrum van Antwerpen. Met de fiets of het openbaar vervoer raak je makkelijk tot vlak bij de Cultuurmarkt. Alle locaties liggen op wandelafstand van elkaar en zijn afgesloten voor alle autoverkeer.

 

ca652abe907905213fafc94df099bd23.jpg

 

Radio 2 presenteert er morgen een live ‘Tussen Pot en Pinte’, met live artiesten in samenwerking met de Sportpaleisgroep.

 

Marc Pinte ontvangt er o.a. acteurs uit 'The Beauty & The Beast', 'Lelies in Symfonie', en  'De Sprookjesboom' . Maar ook Ellen Ten Damme, Jacques Vermeire, Belle Perez, Els De Schepper, Gene Thomas, Lissa Lewis en Rob De Nijs komen langs in onze studio op de Handschoenmarkt tussen 12u en 16u.

 

Meer info op deze website

 

naamloos.png

 

Radio2

 

tijdsbalkje rood

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Vrije tijd | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

NL:Radio 5 staakt vandaag gewone programmering al op AM

NL:Radio 5 staakt vandaag gewone programmering al op AM

 

Radio 5 was gisteren voor het laatst met de gewone programmering te ontvangen via de middengolf. Vanaf vandaag wordt er op AM747 en AM1251 een speciaal programma uitgezonden waarin luisteraars wordt gewezen op alternatieve luistermethodes. Aanstaande dinsdag 1 september gaan de middengolfzenders definitief uit, beetje een historische dag toch...

 

logo npo radio 5.jpg

 

Radio 5 verlaat wegens bezuinigingen de middengolf. En dat betekent dat luisteraars via de AM over moeten stappen op een andere manier van luisteren. De afgelopen weken organiseerde Radio 5 dan ook al verschillende acties om luisteraars te laten overstappen. Zo werd er een AM-Helpdesk geopend en was er de AM-omschakelweek.

 

De reguliere programma’s van Radio 5 blijven (ook na 1 september) via de kabel, het internet, DVB-T (beter bekend als Digitenne in Nederland), satelliet en digitale etherradio DAB+ te beluisteren.

 

De meeste manieren van luisteren naar NPO Radio 5 blijven ook na 1 september 2015 gewoon bestaan. Alleen de AM etherfrequentie wordt afgeschakeld. Luistert u via AM (de middengolf), bekijk dan dit filmpje & lees op www.NPORadio5.nl wat u kunt doen om ook straks te blijven genieten!

 

In Vlaanderen luisteren via DAB (+) zal hoofdzakelijk kunnen in grensgebieden met Nederland.Via DVB-T gaat dit uiteraard ook, deze signalen gaan wél wat verder Vlaanderen in.En er is natuurlijk nog de satelliet via de Astra 3 (23,5° Oost).De uitzendingen zijn Free To Air.En wie deze signalen niet kan kapteren rest dus nog de signalen via het internet.

 

RadioNL (Martin Slijper)

 

tijdsbalkje rood

 

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Vrije tijd | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

28-08-15

BBC weerbericht na 93 jaar (bijna) zonder 'Met Office'

BBC weerbericht na 93 jaar (bijna) zonder 'Met Office'

 

Bijna een eeuw hebben ze samen sneeuw, stormen en hittegolven doorstaan, maar nu is het verhaal teneinde: het Met Office, de Britse tegenhanger van het KMI, is zijn exclusiviteitscontract met de BBC kwijt. De Britse openbare omroep wil het contract nu voor externe spelers openstellen.

 

naamloos.png

 

Sinds 14 november 1922 heeft het Met Office weerberichten en weersvoorspellingen aangeleverd voor de BBC. Eerst op de radio, later ook op televisie. Verschillende werknemers van het Met Office zijn ware beroemdheden in het Verenigd Koninkrijk gezien zij als Frank Deboosere of Sabine Hagedoren met dienst op de verschillende BBC-kanalen het weerbericht presenteren.

 

Aan die decennialange samenwerking komt nu een einde. De BBC bevestigt dat het exclusiviteitscontract met het Met Office is stopgezet. De Britse openbare omroep stelt het contract nu open voor externe spelers.

 

"Iedereen bij het Met Office is ontgoocheld dat we niet langer presentatoren en grafieken voor de BBC zullen aanleveren", laat de Britse tegenhanger van het KMI in een reactie weten. "We blijven wel met de BBC samenwerken om officiële waarschuwingen te verspreiden. We bieden ons team weerpresentatoren de nodige ondersteuning en proberen licht op hun toekomst te doen schijnen."

 

Met het verdwijnen van het exclusiviteitscontract lijkt de toekomst van het Met Office onzeker. Het contract was immers goed voor een aanzienlijk deel van de inkomsten van het instituut.

 

m.jpg

 

Lees ook: Deboosere:"Een Peruviaan of een Rus kan nu het weer in Engeland voorspellen"

 

De Redactie

Wordt nog vervolgd !

 

tijdsbalkje rood

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Over Loeki de Leeuw 'Asjemenou!'

Over Loeki de Leeuw 'Asjemenou!'

 

Tof stukje gevonden op Jingleweb over Loeki, het beroemde BV-tje, misschien zelfs ooit de eerste Nederlandse BN-er...En ook in Vlaanderen was de figuur zeer welbekend!

 

leeuw.jpg

Wie kent ‘m niet? Loeki de Leeuw. Het beestje dat tussen en 20 januari 1973 en 31 december 2004 maar liefst 3000 keer verscheen tussen de reclames van de STER. “Asjemenou” was zijn gevleugelde kreet. De mannen van Nieuwstunes.nl hebben een leuk artikel geschreven over de Loeki tunes van weleer.

 

Zoals over de geschiedenis van Loeki: “In januari 1967 werd het eerste STER-reclameblok uitgezonden op de Nederlandse televisie. Om de scheiding tussen de verschillende adverteerders te markeren, was een kort filmpje van golvend water te zien na afloop van een reclamespot. Joop Geesink zag op de buitenlandse televisie dat dit werd opgevuld door animatiefilmpjes.

 

Hij vond dat dit ook in Nederland moest kunnen. De opdracht: een filmpje dat mensen een glimlach op het gezicht tovert. Hiermee was Loeki de Leeuw geboren”, aldus de website van Nieuwstunes. Maar er is meer te vinden wie zoekt. Zo heeft een andere Loeki-fan 150 filmpjes van De leaders en tunes van Loeki de Leeuw achter elkaar gezet en op Youtube geplaatst. Hulde! Zelf doen de mannen van Jingleweb er de radio-jingles bij, die hebben ze voor hun lezers even op Soundcloud gezet. Asjemenou!

 

Klembord01.jpg

Klik en luister

 

Jingleweb

 

tijdsbalkje rood

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

27-08-15

Zondag grootse en 4e Familiedag Radio PROS !

Zondag grootse en 4e Familiedag Radio PROS !

 

Aanstaande zondag 30 augustus,gaat op de parking van de studio van lokale Radio PROS in Heldergem de 4e grote familiedag door.Deze gaat al van start om 12 uur.Normaal was dat 13 uur maar wegens de opkomst van een 30-tal (een record!) Vlaamse artiesten moeten de Prossers noodgedwongen een uurtje vroeger van start gaan.De show gaat alzo non-stop door tot (ongeveer) 19u.Deftig en mooi uur om de (feestelijke) zondag af te sluiten.

 

familiedag%20pros.jpg

 

In ieder geval zal het weer uitstekend zijn,alzo de weersvoorspellingen.Ondertussen zijn ze het al gewoon in de Heldergemstraat.De weergoden zijn de activiteiten van PROS goedgezind.Er zal uiteraard een grote feesttent staan op de parking van PROS in Heldergem.Niet voor de regen maar in dit geval om de aanwezigen van de nodige schaduw te voorzien.

 

Uiteraard zijn er terug versnaperingen,natjes en droogjes én zelfs pasta voorzien.Er zijn natuurlijk ook de gekende Hotdogs én de inmiddels overbekende pannenkoeken.Dat alles aan zeer democratische prijzen!In principe moet moeder zondagmiddag dus niet koken...

 

Heel wat Vlaamse (en zelfs Hollandse) vedetten verlenen hun medewerking hieraan, gratis en voor niks.Ze doen dat allemaal om hun fans te plezieren maar ook omdat Radio PROS een oor én een oog heeft voor het in het Nederlands gezongen woord.

 

Iedereen is van harte welkom en zoals gebruikelijk is de inkom volledig gratis.

 

Logo Radio PROS vanaf 1-1-2014.jpg

 

Wie er niet kan bij zijn om een of andere reden kan de show ook beluisteren via de 105.8 FM in het ontvangstgebied.Wie buiten de FM zone valt kan meeluisteren via de livestream (zie ook website PROS).

 

Dansende PROSSERS.gif

 

 tijdsbalkje rood                           

14:45 Gepost door Pieter Van Banden in Vrije tijd | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |