22-08-15

VRT radio luistercijfertjes

VRT radio luistercijfertjes

 

Eergisteren werden de nieuwe luistercijfers bekend gemaakt over de periode april tot en met juni. VRT Radio 2 blijft de best beluisterde radiozender van Vlaanderen.

 

2139425045_2.jpg

 

De radiozender van de openbare omroep haalde een marktaandeel van 28,4 procent. VRT Radio 2 wordt gevolgd door de commerciële radiozender Q-music (14,7 procent) en VRT Studio Brussel (12,0 procent). De commerciële radiozender Joe FM haalt het beste resultaat ooit: een marktaandeel van 8,7 procent. Het derde commerciële net Nostalgie haalt een marktaandeel van 6 procent. Hoewel dat aandeel min of meer stabiel blijft (-0,2 procent), was het totaalbereik van de zender met 1.243.370 luisteraars nog nooit zo hoog.

 

De luistercijfers voor het tweede kwartaal van 2015 werden eergisteren gepubliceerd door het Centrum voor Informatie over de Media (CIM).

 

Iets meer dan 4,2 miljoen Vlamingen (78%) luisteren dagelijks naar de radio. Bijna drie miljoen Vlamingen stemmen dagelijks af op hun favoriete VRT-radionetten. Bij de algemene cijfers (12+) haalden de VRT-netten samen een bereik van 59,6 procent. In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar is dat een kleine 3 procent minder. Elke openbare zender moest in meer of mindere mate marktaandeel prijsgeven, met uitzondering van jongerenzender MNM, die groeide van 9,3 naar 10,4 procent.

 

In de commercieel belangrijke doelgroep van de 18- tot 44-jarigen haalt Q-music een aandeel van 24,5 procent. In dezelfde categorie komt Studio Brussel met 23,9 procent maar een half procent lager uit. MNM, JOE fm en Nostalgie halen respectievelijk 17,8 procent, 8,3 procent en 6 procent aandeel. In de categorie 12- tot 24-jarigen zag MNM zijn marktaandeel groeien van 23,6 naar 24,9 procent.

 

VRT MNM-nethoofd Rino Ver Eecke is tevreden over de luistercijfers: “De respons van onze jonge luisteraars op initiatieven als De Strafste School en Marathonradio was echt overweldigend. Zelfs na al die jaren in het radiovak blijft het indruk maken: het groepsgevoel en het engagement dat je met een radioprogramma teweeg kunt brengen. Het motiveert ons alleen maar om elke dag opnieuw de best mogelijke radio te maken.”

 

 

file_85611.jpg

 

In het Franstalige gedeelte van België is de publieke radiozender RTBF VivaCité de best beluisterde radiozender met een marktaandeel van 14,99 procent. De radiozender wordt op de voet gevolgd door de commerciële radiozender Bel RTL (14,1 procent), Radio Contact (12,88 procent) en Radio Nostalgie (11,88 procent).

 

Een overzicht van de luistercijfers is te vinden via cim.be.

 

3257052908.jpg

 

 

Mediamagazine

 

tijdsbalkje rood

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.