13-06-15

Het VRT Nieuws wil digitale markt niet verstoren, maar versterken

Het VRT Nieuws wil digitale markt niet verstoren, maar versterken

.

De Vlaamse mediamarkt staat onder druk. De inkomsten vloeien weg naar buitenlandse giganten zoals Facebook en Youtube. Algemeen directeur informatie bij de VRT Luc Rademakers (foto VRT) houdt daarom in Knack een pleidooi om samen met de Vlaamse spelers de lokale digitale mediamarkt te versterken. Volgens Rademakers is er ook nood aan “news you can use”. Het nieuws moet niet alleen politiek benaderd worden, het nieuws moet ook verduidelijken wat dat betekent voor de Vlaming in het dagelijkse leven.

 

2774595925.jpg

 

"Elke nieuwsorganisatie moet multimediaal worden. VRT Nieuws moet op alle momenten van de dag impact en relevantie hebben", zegt Luc Rademakers, algemeen directeur informatie bij VRT in een interview dat morgen in Knack verschijnt.

 

De VRT moet ook online een sterk aanbod hebben, omdat iedere Vlaming evenveel recht heeft op dezelfde goede service in nieuws en duiding als degenen die naar tv kijken of naar de radio luisteren. "Wij willen de digitale markt niet verstoren maar versterken. We zullen hoe langer hoe meer samenwerken met Vlaamse mediabedrijven", aldus Rademakers in het Knack-interview. Onze nieuwsvideo’s op de krantensites zijn alvast een goed voorbeeld van hoe we samen het Vlaamse digitale aanbod kunnen versterken.

 

Hij wijst daarin ook op de noodzaak van verdere efficiëntie bij de VRT. "Wij willen de hele organisatie kostenbewust maken." In een toelichting voor deredactie.be benadrukt Rademakers dat daarvoor een absolute cultuurswitch binnen de VRT nodig is.

 

"Transparantie, responsabilisering, kostensturend werken op alle niveaus en in alle functies en een nieuwe leiderschapscultuur zijn essentieel om de VRT de volgende jaren bij te sturen. Werkprocessen moeten doelmatiger en korter, beslissingen moeten sneller en transparanter tot stand komen."

 

Rademakers verduidelijkt in zijn vraaggesprek met Joël De Ceulaer ook de keuze van VRT Nieuws voor constructieve journalistiek. “Niets is zo gemakkelijk als twee mensen met een andere opinie tegenover elkaar te zetten en een beetje laten bekvechten. Maar wat heb ik daaraan. Het is belangrijk om naar een verhaal te gaan waar we met zijn allen iets aan hebben”, klinkt het. 

 

Nieuws en Sport werken momenteel ook aan een grondige interne reorganisatie, waardoor de efficiëntie wordt vergroot, de output beter wordt gestroomlijnd over alle mediaplatformen en de impact digitaal wordt versterkt. Het project, onder de naam news>nxt, werd onlangs aan de medewerkers gepresenteerd door Xavier Taveirne (De ochtend) en Tim Verheyden (Koppen).

Logo VRT.gif

De Redactie

.

tijdsbalkje rood 

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.