20-09-15

Eén centraal meldpunt voor wie geen televerkopers meer aan de lijn wil

Eén centraal meldpunt voor wie geen televerkopers meer aan de lijn wil

.

Goed nieuws voor wie zich ergert aan telefoontjes die reclame maken voor een dienst of een product. Tegen de zomer komt er één centraal registratiepunt waar je kunt melden dat je geen dergelijke commerciële oproepen meer wil ontvangen. Op die manier wil minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) het recht afdwingen om niet te worden opgebeld door televerkopers.

.

nietbellen.jpg

.

Nu al kun je je laten registreren als je niet wil worden opgebeld voor reclame of commerciële aanbiedingen. Maar de huidige lijsten zijn niet verplicht voor de telefoonoperatoren en vaak ook niet actueel.

.

Daar wil minister Peeters nu verandering in brengen. Tegen de zomer komt er een website waarop je kosteloos kunt laten weten dat je niet langer commerciële oproepen wil ontvangen. Telefoonoperatoren moeten zich hier verplicht bij aansluiten. Als je van telefoonnummer verandert dan moet je zelf niks doen, maar is het aan de operatoren om dit aan te passen in de lijst.

.

Ondernemingen die aan telefonische marketing willen doen, moeten eerst kijken of de abonnee die ze willen contacteren, niet op de lijst staat. Doen ze dat niet dan kunnen ze daarvoor worden vervolgd.

.

Volgens Peeters is dit een goede zaak voor de consument, wiens recht gerespecteerd wordt om niet opgebeld te worden door televerkopers. Maar ook de marketeers zelf en de telefoonoperatoren winnen er bij, vindt hij. Met het ene centrale meldpunt zullen ze snel kunnen opzoeken of ze iemand mogen contacteren en zijn ze ook zeker dat de lijst correct is.

.

bellen.jpg

.

De Redactie

.

tijdsbalkje rood

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.