12-01-15

NL:Geen alcoholreclame op jongerenzenders

NL:Geen alcoholreclame op jongerenzenders

.

Stiva laat jaarlijks vaststellen welke radio- en tv-stations op basis van de kijk- en luistercijfers zijn aan te merken als jongerenzender. In 2015 zijn Disney Channel, Disney XD, Nickelodeon en TeenNick als dusdanig gequoteerd. Voor de radio is dit Slam FM.

.

alcoholwet.jpg

.

Een jongerenzender is een kanaal dat gemiddeld méér dan 25% minderjarigen (jonger dan 18 jaar) bereikt.

.

De Rva (Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken) verbiedt reclame voor alcoholhoudende drank te vertonen aan een publiek dat voor méér dan 25% bestaat uit minderjarigen. Daarom heeft de alcoholbranche in het kader van de zelfregulering duidelijke afspraken gemaakt op welke zenders wel en op welke niet zal worden geadverteerd. Voor de vaststelling van het percentage minderjarigen in het kijk- en luisterpubliek is uitgegaan van het gewogen gemiddelde van de kijk- en luistercijfers, afgezet tegen het programma-aanbod van een zender.

.

De alcoholbranche vindt het belangrijk dat jongeren zo weinig mogelijk worden bereikt met alcoholreclame. Stiva directeur Peter de Wolf: Bier, wijn en gedistilleerde dranken zijn mooie ambachtelijke producten waar je - mits met mate gedronken - ontzettend van kan genieten. Maar alcoholhoudende drank is gemaakt voor volwassenen, niet voor jongeren. Daarom kiezen we er al tientallen jaren voor om onze marketing niet te richten op 18-minners. We hebben ook voor 2015 weer een onderzoek naar jongerenzenders laten uitvoeren. 

.

In de analyse voor televisie zijn de volgende zenders betrokken: NPO 1, NPO 2, NPO 3, RTL 4, RTL 5, RTL 7, RTL 8, RTL Lounge, RTL Crime, Net 5, SBS 6, Veronica, Comedy Central, Comedy Central Family, MTV, Discovery Channel, National Geographic Channel, Disney XD, TeenNick, Disney Channel, Kindernet, Nickelodeon, TLC, ID (Investigation Discovery), Fox, Fox Sports 1 Eredivisie, Fox Sports 2, Fox Sports 3 Eredivsie, Fox Sports 4, Fox Sports 5 Eredivisie en 24Kitchen. De gegevens voor de analyse van de televisiezenders zijn afkomstig van de Stichting KijkOnderzoek.

.

Kindernet heeft geen uitzendingen in het tijdvak 21:00-06:00 uur. Op deze zender is het door de Mediawet niet toegestaan om alcoholreclame uit te zenden.

.

De gegevens voor de analyse van de radiostations zijn afkomstig uit het Nationaal LuisterOnderzoek (NLO) dat Intomart GfK in opdracht van Stichting NLO heeft uitgevoerd. In het NLO worden alleen de zenders vermeld die aan het radio-onderzoek deelnemen. Gemiddeld worden 45 zenders gemeten en deze maken ongeveer 95% van het totale luistervolume uit.

.

Voor alle overige televisie- en radiozenders geldt: reclame voor alcoholhoudende drank mag niet worden uitgezonden direct voorafgaand aan, of tijdens, of direct volgend op uitzendingen die volgens algemeen in de markt geaccepteerde luister- of kijkcijfers voor meer dan 25% worden gehoord respectievelijk bekeken door minderjarigen. Dit is vastgelegd in artikel 22 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken.

.

.

Bericht: Radio.nl

.

Radio19 (NBP)

.

tijdsbalkje rood 

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.