29-03-15

NL:Een radio-omroep voor begrafenisondernemers

NL:Een radio-omroep voor begrafenisondernemers

.

Het klinkt bizar: een radio-omroep over de hobby's van een begrafenisondernemer, tips over het onderhoud van een graf en actueel nieuws rondom de dood en overlijden. Toch is de Nederlander Hans Kuyper een paar maanden geleden met zijn Uitvaartomroep van start gegaan.

.

uitvaart radio journaal.png

.

De 69-jarige Kuyper vertelde eerder al  enthousiast over zijn nieuwe uitdaging: "Er gebeurt zo ontzettend veel in het uitvaartwezen. Ik ben al 30 jaar actief binnen de branche en heb, ik wil mezelf niet op de schouder wil kloppen, heel  veel creatieve ideeën. De meesten belanden in de prullenbak, maar het idee van een Uitvaartomroep bleef hangen."

.

De Uitvaartomroep moet een gevarieerd programma bieden: "Het is niet alleen dood en begrafenis." Er zijn veel meer verhalen te vertellen, vindt Kuyper. Zoals in het programma Pak uit, kloffie aan: "Bij begrafenisondernemers zijn veel mensen een koude man. Terwijl zo'n persoon juist heel betrokken is bij de nabestaanden. Hij is heel erg betrokken bij het rouwproces. Maar er zit nog veel meer achter die persoon, zijn hobby's bijvoorbeeld. Misschien is het wel een fanatieke visser of iets dergelijks. Er is zoveel te vertellen, dat willen we ook echt gaan doen."

.

Naast de verhalen wil Kuyper praktische informatie bespreken."Wat kun je voor dingen doen terwijl je nog leeft? Wat zijn de consequenties van keuzes die je maakt? Als je bijvoorbeeld een huis koopt, wat gebeurt daarmee na je dood?' Het zijn vragen die nu misschien nog ver van mensen af staan, maar wel belangrijke vragen, aldus Kuyper. 'Het grootste gedeelte van de antwoorden op die vragen zijn mensen de volgende dag al vergeten, maar als er maar een klein deeltje blijft hangen ben ik al tevreden."

.

De Uitvaartomroep zendt alleen online uit. Kuyper is niet bang dat mensen zijn omroep niet weten te vinden. "Mensen gaan niet de radio aanzetten op een zondagmiddag om naar ons te luisteren. We gaan daarom gericht onze content aanbieden via websites en social media. Ook via begrafenisondernemers, die kunnen linken naar onze website."
.
Bij radio hoort ook muziek. "We gaan zeker muziek uitzenden, maar geen pop. Ook geen ouderwetse klassiekers, maar neutrale muziek die past bij onze opzet. Het moet wel prettig luisteren en passen bij het onderwerp: muziek zoals Jan Smit komt er bij ons niet in."

.

Kuyper is trouwens de eerste man ter wereld die een Uitvaartomroep begint: "Dit bestaat nog nergens, we weten dus ook nog niet echt wat we kunnen verwachten." Met de omroep wil Kuyper zowel mensen die in de uitvaartbranche als nabestaanden van overledenen bereiken. "Dagelijks gaan er 420 mensen dood, en er zijn ook nog eens duizenden mensen actief in het uitvaartwezen. Al die nabestaanden en al die werknemers zijn onze primaire doelgroep."

.

Als extra service biedt Kuyper ook de mogelijkheid om een gesproken rouwbericht te verzenden. Mensen vullen online en formulier in. Daar wordt een mooie kaart van gemaakt, en als mensen dat willen kan het ook ingesproken worden. Dat wordt binnen een paar uur gemaild.' Volgens Kuyper is het een mooi aanvulling op rouwbrieven. "Als iemand voorzitter is geweest van de voetbalclub kent hij heel veel mensen. Om hen allemaal een brief te sturen is erg prijzig. Met een mooi, gesproken, rouwbericht kun je dat sneller én goedkoper doen."

.

De Uitvaartomroep

.

omroep uitvaart.jpg

.

Het Laatste Nieuws

.

tijdsbalkje rood 

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.