06-11-14

NL:50-plussers zouden reclame héél anders maken

NL:50-plussers zouden reclame héél anders maken

.

Als ouderen in de leeftijd van 50 tot 70 jaar het voor het zeggen hadden dan zouden reclames rustiger, herkenbaarder, eerlijker en realistischer zijn. Dat blijkt uit een eerder gepubliceerd onderzoek van Bindinc onder 2.375 respondenten in de leeftijd van 50 tot 70 jaar.

.

omroeper.jpg

.

Communicatie naar de 50-plusdoelgroep vergt een aparte aanpak in reclame-uitingen.

.

"In het onderzoek waren 72 reclame-uitingen beoordeeld, ingedeeld in acht productgroepen. Per productgroep zijn steeds vijf printadvertenties voorgelegd, twee banners en twee tv-commercials. Alle uitingen werden beoordeeld op de dimensies relevantie, empathie, entertainment, duidelijkheid, vervreemding en bekendheid.

.

Op basis van het onderzoek kan een aantal do’s en don’ts worden beschreven waarop reclamemakers moeten letten als zij reclame maken voor de 50-plusdoelgroep," zo meldt Bindinc

.

Uit de resultaten kwam naar voren dat de branche gezondheid het slechtste scoort op alle aspecten. Het beste scoorden reclames over vakanties en reizen.

.

De televisiecommercial van Achmea ‘Birdy’ werd vorig jaar met een 7.0 het hoogst beoordeeld door respondenten en wordt grappig, leuk en origineel gevonden. Verder komen de printuitingen van Landal GreenParks (score 6,5) en Campina (score 6,5) goed uit de bus. Onrealistische en onherkenbare uitingen worden over het algemeen erg slecht beoordeeld. Het wordt daarom ook afgeraden om te veel gebruik te maken van modellen waarin de 50-plusdoelgroep zich niet kan herkennen of waarin ongeloofwaardige beloften worden gedaan.

.

Gewone consumenten of burgers genieten de voorkeur in reclame-uitingen. Andere personen, zoals internationale sterren of bekende Nederlanders worden door een ruime meerderheid niet graag in reclames gezien. Komen ze wel in uitingen voor dan is Martine Bijl de populairste Nederlandse televisiebekendheid en George Clooney de populairste internationale ster.

.

RadioNL (Martin Slijper)

.

tijdsbalkje rood 

 

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.