31-07-14

Gentleman Jim leeft al vijftig jaar verder in zijn muziek

 

Gentleman Jim leeft al vijftig jaar verder in zijn muziek

 

Jim Reeves (1923 – 1964)

 

Weinige artiesten kregen het voor mekaar om na hun dood nog méér platen te verkopen en langer in de hitlijsten te blijven dan tijdens hun leven. Jim Reeves, alias Gentleman Jim of kortweg “The Gentleman”, is één van hen. Bij leven was hij al een wereldster in het country-genre en één van de grondleggers van de befaamde “Nashville Sound”. Na zijn onverwacht overlijden op 31 juli 1964, nu exact vijftig jaar geleden, bleef de zanger met zijn diepe en warme fluwelen baritonstem nog jarenlang hoog scoren in de charts en had hij over de hele wereld miljoenen fans. Het enorme repertoire onuitgegeven soundtracks dat hij bij leven had nagelaten, vormde een bijna onuitputtelijke bron van nieuwe succesnummers, mede door het zorgvuldig beheer van dat patrimonium door zijn weduwe Mary White – Reeves. Zijn muziek doorstond de jaren, we zouden ze gerust als “tijdloos” kunnen omschrijven.

 

1.jpg

 

Gentleman Jim

 

 

James Travis Reeves werd geboren op 20 augustus 1923 in het kleine dorpje Galloway, nabij Carthage, in Panola County in het uiterste oosten van de Amerikaanse staat Texas. Hij was de jongste in een gezin van 9 kinderen; zijn vader overleed toen Jim amper 1 jaar oud was. Ondanks zijn liefde voor muziek, startte hij vanaf 1944 een carrière als professioneel baseballspeler bij de Saint-Louis Cardinals. Hieraan kwam voortijdig een abrupt einde door een enkelblessure in 1947. Reeves, die datzelfde jaar was getrouwd, vond werk als presentator bij een regionaal radiostation. Zijn warme radiostem en verzorgde uitspraak waren toen al zijn handelsmerk. In die periode was het nog gebruikelijk dat een radiopresentator zelf eens een gezongen stukje ten beste gaf tussen twee nummers door. Het duurde niet lang voordat hij op die manier ontdekt werd door Moon Mullican, onder wiens leiding hij in 1949 zijn eerste countryplaatjes uitbracht.

 

In 1952 werd Jim Reeves presentator van het nationaal bekende radioprogramma Louisiana Hayride, het mekka van de Amerikaanse countrymuziek van die tijd. Het jaar daarop scoorde Reeves zijn eerste Nr. 1 hit in de Amerikaanse countrycharts: Mexican Joe, opgenomen bij Abbott. Die platenmaatschappij produceerde in 1955 Reeves’ eerste elpee “Jim Reeves sings”, maar datzelfde jaar nog sloot hij een tienjarig platencontract met RCA Victor.

 

De countryhits volgden mekaar op, maar vanaf 1957 begon Jim Reeves zijn muziekstijl wat te veranderen. Countryviolen (fiddles) en countrygitaren werden meer en meer achterwege gelaten en vervangen door orkestbegeleiding. De zanger zelf verscheen meer en meer in maatpak bij optredens, in de Grand Ole Opry in Nashville en op televisieshows. Bovenal veranderde hij zijn zangtimbre en -stijl: hij ontwikkelde de “close talking” microfoontechniek, die zijn grote handelsmerk zou worden. Met een iets lagere toonaard en geringer volume, maar wel met de mond bijna tegen de microfoon aan, slaagde hij erin om het vibrato van de stembanden maximaal ten gehore te brengen. Zijn eerste hit “nieuwe stijl” met name “Four Walls” bereikte niet alleen een Nr. 1 in de country music charts, maar tevens een top-10 in de top-pop singles, een beetje tot verbazing van zijn producer bij RCA Victor (Chet Atkins). Die nieuwe stijl die Jim Reeves ontwikkelde, wordt vaak aangeduid als de zuivere “Nashville Sound”. Muziekkenners spreken ook vaak over “countrypolitan”, van country afgeleide, gepolijste romantische muziek met verzorgde orkestbegeleiding.

 

In 1960 bracht Jim Reeves zijn allergrootste successingle uit “He’ll have to go”, waarin zijn diepe fluwelen stem magistraal tot uiting kwam. Hij was een wereldster geworden en toerde in 1963 doorheen Suid-Afrika, waar hij ook een elpee opnam met liedjes in het Afrikaans (Jy is my liefling). Datzelfde jaar toerde hij ook door Europa, vooral Groot-Brittannië en Ierland.

 

Toch was bij RCA Victor nog niet iedereen overtuigd van zijn “close talking” microfoontechniek. Reeves, die zangtechnisch een pietje-precies was, had hierover in 1963 zulke hoog oplopende discussie met de opnametechnicus, dat hij bijna een jaar lang weigerde nog nieuwe opnames te laten maken. Pas begin 1964 ging ook de opnametechnicus overstag toen Reeves zijn tweede grootste hit scoorde met het nummer “I love you because”.

 

2.png

 

Hoes van “I love you because” uit 1964

 

 

In april 1964 toerde Jim Reeves doorheen Noorwegen, waar hij razend populair was. Vele televisieopnames die van Reeves bewaard zijn, komen van de Noorse tv-zender NRK.

 

Jim Reeves was een ervaren piloot en bezat zijn eigen privé-vliegtuigje, een eenmotorige Beachcraft Debonair, waarmee hij zich frequent verplaatste in de uitgestrekte U.S.A. Op 31 juli 1964 was Jim Reeves samen met zijn manager en vaste begeleidingspianist Dean Manuel met het vliegtuigje naar Batesville, Arkansas geweest om er een te koop staand landgoed te gaan bezichtigen. Op de terugweg naar Nashville komt het vliegtuigje ter hoogte van Brentwood, Tennessee terecht in een zware storm en stort neer, met fatale gevolgen voor beide inzittenden. Omwille van het moeilijk toegankelijke terrein, worden hun lichamen pas 2 dagen later teruggevonden.

 

Na zijn dood ontpopte zijn weduwe Mary White – Reeves zich tot een toegewijde maar kordate zakenvrouw. De honderden en honderden onuitgegeven soundtracks van Jim werden door haar zeer zorgvuldig beheerd. Zij liet RCA Victor een vast schema opstellen voor jaarlijkse nieuwe postume releases. Zo bijvoorbeeld werd in 1966 de single “Distant Drums” uitgebracht, een wereldhit van formaat.

 

Ter vergelijking: bij leven had Jim Reeves 35 singles en 23 albums uitgebracht die de Amerikaanse charts haalden. In de jaren na zijn dood kwamen 36 nieuwe singles en niet minder dan 38 albums in de hitlijsten. Overal in de hele wereld bleven de Jim Reeves fanclubs grote belangstelling genieten.

 

Een technisch hoogstandje in het pre-cd-tijdperk werd in 1982 gerealiseerd met de uitgave van een heel album duetten van Jim Reeves met Patsy Kline. Uit dat album kwamen twee single hits: “Have you aver been lonely” en “I fall to pieces”. Jim Reeves was dan reeds bijna 18 jaar overleden, Patsy Kline reeds 19 jaar (omgekomen in 1963, eveneens in een vliegtuigongeval). Beide artiesten hadden bij leven nooit samen in de opnamestudio gestaan, nooit samen live opgetreden maar wel jarenlang mekaars nummers uit de “Nashville Sound” gezongen. Via geduldig zoekwerk in de rijke soundtrackarchieven van beide artiesten en zorgvuldig remasteren van de 3-track stereo mastertapes wist men deze prachtige elpee te realiseren.

 

Even buiten het stadje Carthage, Texas, bevindt zich het Jim Reeves memorial waar de zanger begraven ligt in een keurig onderhouden parkgebied. Het is tot op vandaag een belangrijke toeristische trekpleister. De Texas Country Music Hall of Fame is eveneens in Carthage gevestigd en besteedt ruime aandacht aan Jim Reeves.

 

3.jpg

 

Het Jim Reeves Memorial in Carthage, Texas

 

 

Het Jim Reeves Museum in Nashville, Tennessee is het werk van zijn weduwe Mary White – Reeves, die in 1969 hertrouwde met een baptistenpredikant. Mary Reeves heeft jaarlijks tientallen groepen bezoekers persoonlijk gegidst in het museum. Ze stond bekend om haar liefdevolle toewijding. Mary Reeves werd ernstig ziek in 1996 en overleed in november 1999. Van haar zijn de legendarische woorden uit 1975: “Jim Reeves my husband is gone, Jim Reeves the artist lives on”.

 

                                                                                  Karel De Wilde

 

                                                                                  Zele, 31 juli 2014.

 

 

Bronnen:

 

Larry Jordan, Jim Reeves, his untold story. Page Turner Books, 2011.

Spencer Leigh, Obituary: Mary Reeves (art.), The Independent, 18 nov 1999.

Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Jim_Reeves (raadpl. 28.7.2014).

.

Zie en geniet ook:

http://youtu.be/TvlUrNRRE4E  (mooie tv-versie uit 1960 van “He’ll have to go”, met de telefooncel)


http://youtu.be/ucvcoWMFmW8   (Adios Amigo, live opname uit Oslo Noorwegen 1964)


http://youtu.be/y316NepV-FI   (I love you because, Oslo Noorwegen 1964, zeer goed bewaarde opname van de NRK).

.

tijdsbalkje rood 

00:05 Gepost door Pieter Van Banden in Muziek | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Chubby Checker en HP schikken

Chubby Checker en HP schikken

.

Muzieklegende Chubby Checker en Hewlett-Packard hebben een minnelijke schikking getroffen in een rechtszaak die de zanger had aangespannen tegen het computerbedrijf.

.

images.jpg

.

Checker, die wereldberoemd werd met The Twist in 1960, vond het niet kunnen dat HP de Chubby Checker-app aanbood, een progje om de lengte van je penis te berekenen aan de hand van je schoenmaat.

.

De 72-jarige zanger, wiens echte naam Ernest Evans is, was naar de rechter getrokken omdat de seksueel suggestieve aard van de Chubby Checker-app onherstelbare schade aan zijn carrière en nalatenschap had aangericht. Na de klacht van de zanger werd de app in 2012 door HP weggehaald uit het aanbod voor het Palm OS-platform.

.

Checker had gevraagd om een schadevergoeding van maar liefst vijfhonderd miljoen dollar (373 miljoen euro). De voorwaarden van de schikking zijn niet bekendgemaakt en HP blijft erbij dat het geen fout heeft gemaakt. Hoeveel de rock-and-roll-zanger nu krijgt om de zaak te laten vallen, is dus onduidelijk.

.

               

.

Bericht: Deredactie.be

.

Radio19

.

tijdsbalkje rood

 

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Apple blokkeert reclame concurrent

Apple blokkeert reclame concurrent

.

Apple heeft advertenties voor het Britse Bloom.fm in zijn iAd-netwerk geblokkeerd omdat men geen reclame wil voor diensten die met Apples iTunes concurreren. Bloom.fm maakte dat zelf bekend.

.

appla.jpg

.

Bloom.fm is een relatief kleine streanming radio-app en de startup adverteerde maandelijks voor tweeduizend pond via Apples iAd. Totdat de advertenties werden gestaakt, aanvankelijk zonder toelichting. Hun reclamebureau liet uiteindelijk weten dat Apple geen reclame wenstte voor concurrerende diensten, in dit geval iTunes Radio. Het was eerder grappig dan frustrerend, we zijn maar een kleine app en waren verbaasd dat ze ons hadden opgemerkt, zo vertelde marketingdirecteur Jon Clark aan The Guardian.

.

Temeer daar de app alleen in Engeland kan worden gebruikt en daar tot voor kort ongeveer een half miljoen gebruikers heeft. Ongeveer de helft daarvan gebruikt iOS, de rest de Android-app. Bloom.fm gaat geen klacht indienen bij de Britse reclamewaakhond. Clark: Het is de moeite niet waard.

.

.

Radio19 (TB)

.

tijdsbalkje rood

 

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

30-07-14

Radio2:Uw zomervakantie met Plage Préférée {2} (met foto's)

Radio2:Uw zomervakantie met Plage Préférée {2} (met foto's)

.

plage préferée 2.png

.

Kim Debrie laat je genieten van bruisende zomermuziek, verfrissende tips en verrassende zomerverhalen.

Laat je onderdompelen, en geniet mee via uw radio. 

Dit zijn (nog) deze zomer hun resterende Plages Préférées :

  • 30-31/7 & 1/8: Zeedijk thv Zouavenplein óf Vredestraat - Koksijde
  • 4-8/8: Strandplein - Mariakerke
  • 11-12/8: Canadezenplein - De Panne
  • 13-14-15/8: Zeedijk óf plein aan de Vuurtoren - Blankenberge
  • 18-19-20/8: Zeedijk thv beachclub Anemos - Knokke Heist
  • 21-22/8: Zeedijk óf plein aan de Vuurtoren - Blankenberge
  • 25-26/8: Provinciaal domein - Huizingen,
  • 27/8: Steenkaai - Vilvoorde,
  • 28-29/8: Blosodomein - Hofstade

 

Plage Préférée : elke weekdag, van 9u tot 12, live vanuit de strandmobiel van Radio2!

.

Vriend Jos Gurdebeke, inmiddels onze vliegende reporter (uit Blankenberge), bracht onlangs terug een bezoekje aan de strandmobiel, ditmaal in Lissewege.Hieronder vindt u een paar foto's van zijn bezoek aldaar, en blijkbaar was hij er nogal vroeg bij deze keer zo te zien...(voor groter formaat klik op de foto).

.

DSC_1483.jpg

DSC_1485.jpg

DSC_1486.jpg

DSC_1487.jpg

DSC_1489.jpg

DSC_1490.jpg

DSC_1492.jpg

DSC_1493.jpg

DSC_1494.jpg

Kim Debrie in het gezelschap van technieker Eric Savat (links) en een bezoekster(rechts).

DSC_1495.jpg

DSC_1496.jpg

DSC_1498.jpg

DSC_1499.jpg

DSC_1501.jpg

DSC_1502.jpg

DSC_1506.jpg

DSC_1507.jpg

DSC_1509.jpg

.

Lees ook: Radio2:Uw zomervakantie met Plage Préférée (met foto's vanuit Blankenberge) 11/7/2014

 

Deze zomer trekken Radio 2 en de Vlaamse overheid ook ten strijde tegen het zwerfvuil op onze stranden. Want: op het strand hoort alleen zand!

 

Plastic flesjes, blikjes, peuken… Er ligt veel zwerfvuil op onze stranden en onze dijken en dat geeft niet bepaald een proper beeld van onze geliefde Belgische kust. Daarom slaan Radio 2 en de Vlaamse overheid tijdens deze zomermaanden de handen in elkaar om onze stranden en dijken op te kuisen onder de slogan 'Op het strand hoort alleen zand'.

 

Vanaf vandaag-vrijdag 11 juli-nemen de partners elke week een ander stuk strand onder handen en nodigen ze alle kinderen uit om er te komen spelen.

 

Op het strand hoort alleen zand! En dus ruimen ze 1 keer per week alles op, zodat elk kind
zorgeloos zandkastelen kan bouwen.

 

Kom dus ook naar de kraaknette zone, vlakbij hun mobiele Radio 2 strandstudio, en laat zien wat je kan!

 

Elke kind krijgt een kleurrijk emmertje, en voor de meest gewaagde constructie is er nog een extraatje.

 

Waar nog?

  • 30-31/7 & 1/8: Zeedijk thv Zouavenplein óf Vredestraat - Koksijde
  • 4-8/8: Strandplein - Mariakerke
  • 11-12/8: Canadezenplein - De Panne
  • 13-14-15/8: Zeedijk óf plein aan de Vuurtoren - Blankenberge
  • 18-19-20/8: Zeedijk thv beachclub Anemos - Knokke Heist
  • 21-22/8: Zeedijk óf plein aan de Vuurtoren - Blankenberge
  • 25-26/8: Provinciaal domein - Huizingen,
  • 27/8: Steenkaai - Vilvoorde,
  • 28-29/8: Blosodomein - Hofstade

 

.

Radio2 (Foto's Jos Gurdebeke)

 .

Kim Debrie (in de studio) zoals u haar nog nooit zag!

.

.

tijdsbalkje rood 

00:05 Gepost door Pieter Van Banden in Muziek | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Het geluid van het internet

Het geluid van het internet

.

Je zou het geluid van het internet kunnen associëren met het gezoem van een oude modem of het geluid van de ventilator van je laptop. Maar het eigenlijke geluid dat het internet produceert is oorverdovend. Dat schrijft het Engelstalige tijdschrift Slate.

.

images.jpg

.

Volgens het magazine is het lawaai van het internet voornamelijk een groot probleem voor IT-ers die werken in datacenters. Deze mensen kunnen omwille van het hoge aantal decibels dat het internet produceert, zich niet goed concentreren op de werkvloer.

.

Op verschillende online fora doen IT-ers hun beklag. Eén van hen beschrijft op het forum van Quora het oorverdovend geluid van het internet: Denk aan het geluid van de ventilator van je computer. Vermenigvuldig dat twintig keer of meer. Denk aan hoe duizenden van die ventilatoren tegelijkertijd zouden klinken. 

.

Amerikaans componist Matt Parker heeft in een datacenter van de Universiteit van Birmingham het wereldwijde web opgenomen.  HIER luisteren. Vervolgens bewerkte hij het geluid en maakte er een remix van. Die kan je HIER horen. Met zijn opnames wil Parker mensen bewust maken van het fysieke aspect dat het internet op een oorverdovende wijze met zich meedraagt.

.

Je mobiele telefoon zit waarschijnlijk stil in je broekzak, maar ergens is er een reusachtige bijenkorf van harde schijven met ronddraaiende ventilatoren die onze online identiteiten beheren.

.

.

Bericht: Het Nieuwsblad

.

Radio19

.

tijdsbalkje rood 

 

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

NL:Online radio luisteren sterk in populariteit gestegen

NL:Online radio luisteren sterk in populariteit gestegen

.

Uit onderzoek van onafhankelijk onderzoeks- en consultingbureau MeMo2 blijkt dat één op de drie Nederlanders van 18 jaar en ouder weleens online naar de radio luistert. Dit betekent dat meer dan vier miljoen Nederlanders de nieuwste hits via het internet beluisteren, een aantal dat nog hoger ligt als ook het online luistergedrag van tieners wordt meegenomen.

.

images2.jpg

.

De afgelopen jaren is online radio luisteren sterk in populariteit gestegen. Luisterde negen jaar geleden één op de vijf Nederlanders online naar de radio (Bron: NLO/Gfk), vandaag de dag ligt dat percentage al op één op de drie. Het eenrichtingsverkeer dat het begrip “radio” de afgelopen decennia is geweest, is volgens MeMo2 steeds verder aan het veranderen.

.

De reguliere radiostations die traditioneel op de FM-frequentie uitzenden, weten hun publiek ook online te bereiken. Echter vinden niet alleen de gevestigde radiozenders hun weg online, ook kleinere niche stations die inspelen op, en zich aanpassen aan jouw specifieke muzieksmaak -zoals bijvoorbeeld MyRadio- zijn populair onder de online radioluisteraars. Daarnaast hebben ook programma’s zoals Spotify, Deezer en iTunes een ‘radio’ mogelijkheid met thema’s en persoonlijke voorkeur als drijfveren voor de digitale radio. Jij luistert niet alleen meer naar de radio, de radio luistert ook naar jou.

.

Uit het onderzoek van MeMo2 blijkt dat 13% van de totale radioluistertijd, online luisterend wordt besteed. Een percentage dat hoogstwaarschijnlijk verder zal stijgen als naast UPC en Ziggo ook KPN in april 2014 start met de uitrol van haar landelijke wifinetwerk, en altijd en overal gratis internet steeds dichterbij komt. Een ontwikkeling die gevolgen kan hebben voor een plek waar nog voornamelijk naar de FM-radio wordt geluisterd: de auto.

.

Het inpluggen van je smartphone in de auto wordt steeds populairder en zal het luisteren naar de traditionele autoradio verder verdringen. Het ziet ernaar uit dat online naar de radio luisteren het “offline” radioluisteren kannibaliseert. Waar tien jaar geleden één op de vier internetgebruikers internet gebruikte om naar de radio te luisteren of TV te kijken, is dat nu gestegen naar 60% en verdringt het de traditionele media (Bron: CBS).

.

Ondanks dat het duidelijk is dat er steeds meer via het internet naar de radio geluisterd wordt, was nog niet eerder inzichtelijk hoe groot dit percentage precies is, en wat exact het netto additionele bereik is ten opzichte van het tradiotionele FM-radiobereik. MeMo2 heeft deze cijfers nu inzichtelijk gemaakt.

.

87% van de Nederlanders luistert weleens naar de radio: ofwel via een meer traditionele manier met een radiotoestel en FM-frequenties, ofwel via een andere manier zoals via het internet. Zo is het FM-bereik met 75% nog altijd aanzienlijk. De reguliere FM-zenders worden echter ook online goed beluisterd: 36% van de Nederlanders luistert naar FM- of internet only zenders via het internet. Hiervan geeft zelfs 6% aan niet naar deze zenders op een traditionele manier te luisteren en dus additioneel bereik.

.

Onder jongeren tot 34 jaar zijn de verschillen nog groter: Het FM-bereik daalt naar 70% en het online radio luisteren stijgt naar 43%. Her valt een additioneel bereik van 11% te behalen onder de online radioluisteraars. Kijken we daarnaast ook nog naar programma’s met een radiofunctie zoals Spotify radio, stijgt het additionele bereik naar 15%.

.

Het onderzoek van MeMo2 toont tevens interessante inzichten over het profiel van de online radioluisteraar. Zo wordt er vaker in de drie grote steden online naar de radio geluisterd en is de online radioluisteraar over het algemeen jonger, hoger opgeleid en fulltime werkend of student. Een feit dat hoogstwaarschijnlijk voortvloeit uit gewoonte van menigeen die tijdens het werk of studie radio wil luisteren, deze op de laptop of desktop aanzet.

.

75% van de online luistertijd wordt namelijk via de laptop en/of desktop geconsumeerd, aanzienlijk meer dan op de mobiele telefoon (15%) of de tablet (10%). De populairste manier om online radio te luisteren, is via de website van het desbetreffende radiostation; vier op de vijf online radioluisteraars geven aan op deze manier te luisteren.

.

images3.jpg

.

[MeMo2 / Radio.NL]

.

tijdsbalkje rood 

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

29-07-14

Opmerkelijk: Renault bouwt enkel nog auto's zonder cd-speler

Opmerkelijk: Renault bouwt enkel nog auto's zonder cd-speler

.

Opmerkelijke wending bij de Franse autobouwer Renault: het merk gaat de cd-speler definitief uit nieuwe auto's bannen. Reden? De constructeur zet volledig in op mobiele muziekdragers, schrijft Het Nieuwsblad.

.

radio.jpg

.

In de meest recente modellen- de Clio en Captur- is het niet meer mogelijk om een cd-speler te laten installeren, zelfs niet als optie. "Het gebeurt meer en meer dat mensen hun muziek gewoon op zak hebben. Cd's meenemen wordt eerder de uitzondering."

.

Ook Peugeot ging vorig jaar al de mobiele kant op door in de 208 een cd-speler niet langer tot de standaarduitrusting te laten behoren, maar je kon er wel nog eentje als optie laten installeren. Renault gaat nu dus nog een stapje verder.

.

"Muziek beluisteren kan enkel nog door bijvoorbeeld met bluetooth van de iPhone naar de radio te streamen", aldus woordvoerder Karl Schuybroeck. "Of door een apparaat of stick aan te sluiten op het USB-poortje."

.

De Morgen

.

Alain Devos van het magazine Autowereld vindt het een radicale beslissing. ‘Ik dacht dat de optie om een cd-speler te laten installeren nog wel een poos zou bestaan. Ik denk eerlijk gezegd niet dat de markt direct zal volgen. Bij sommige merken zouden de klanten dat ook niet aanvaarden.’

.

Dat is bijvoorbeeld zo bij Mercedes. ‘Wij zien wel dat mensen onderweg vooral digitaal luisteren’, zegt Philip Polet. ‘Dat is ook mogelijk in onze auto’s. Maar veel klanten spelen nog cd’s.’ Ook Peugeot zweert de cd nog niet af, al wordt de speler zelden als optie gekozen.

.

Thuis houdt de cd stand. ‘95 procent van de albums worden als cd verkocht’, zegt Anne-Gaëlle Solé van de Belgian Entertainment Association.

.


De Standaard

.

tijdsbalkje rood

00:02 Gepost door Pieter Van Banden in Muziek | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

VK:Over DAB+ gesproken...

VK:Over DAB+ gesproken...

.

Ondanks dat het luisteren naar radio via digitale platformen gestaag groeit in het Verenigd Koninkrijk, zit er geen groei meer in de verkoop van DAB-ontvangers. Al jaren gaan er rond de 1,9 miljoen DAB-radio’s per jaar over de toonbank. Het aantal FM-ontvangers (zonder DAB) ligt nog altijd twee keer zo hoog.

.

 

DAB plus logo.gif

.

In het Verenigd Koninkrijk is Digital Audio Broadcasting (DAB) al sinds 1995 in de lucht. In eerste instantie zond alleen de BBC uit via digitale etherradio, maar sinds 1999 zijn ook commerciële radiostations via DAB te ontvangen.

.

Inmiddels heeft het Verenigd Koninkrijk het grootste DAB-netwerk ter wereld. Bijna 95% van de huishoudens kan het landelijke DAB-net van de BBC ontvangen. Het landelijke commerciële net van Digital One bereikt bijna 90% van de huishoudens en daarnaast kan ruim 71% van de huishoudens ook nog één of meerdere lokale DAB-netten ontvangen.

.

 

sangean-dab + radio.jpg

 

.

Maar ondanks dat het Verenigd Koninkrijk het grootste DAB-netwerk ter wereld heeft, luistert verreweg het grootste deel van de inwoners nog via FM naar de radio. Het aandeel van digitale radio ligt volgens de laatste luistercijfers op 36,8%. Wel groeit dit aandeel gestaag, want een jaar geleden was dit nog 31,5%. Toch kan het nog wel even duren voor de magische grens van 50% bereikt wordt. Pas dan wil de Britse regering een datum voor de afschakeling van analoge radio vastleggen.

.

Afgelopen week publiceerde mediaregulator Ofcom zijn jaarlijkse “Digital Radio Report”, waarin digitale radio onder de loep wordt genomen. Hieruit blijkt dat DAB ronduit het meest favoriet is om naar digitale radio te luisteren. Maar liefst 64,9% van het luisteren naar radio via digitale radio gebeurt via DAB.

.

Wat opvallend is, is dat er al jaren geen groei zit in de verkoop van DAB-ontvangers. De afgelopen jaren gingen er ongeveer 1,9 miljoen DAB-radio’s per jaar over de toonbank. Het verkochte aantal analoge ontvangers (FM/AM) per jaar ligt met 3,7 miljoen nog altijd twee keer zo hoog. Wel daalt dit aantal, want een jaar geleden waren dit er nog een miljoen meer.

.

Vooral het aantal verkochte DAB-radio’s voor auto’s groeit flink. Steeds meer nieuwe auto’s worden standaard met een DAB-ontvanger geleverd. Inmiddels wordt ruim 38% van de nieuwe auto’s afgeleverd met een DAB-radio. Een stijging van 12,4%-punt ten opzichte van een jaar geleden. 

.

 

DAB + radio.jpg

 

.

Het aantal huishoudens met een DAB-radio is in Surrey, ten zuiden van Londen, het hoogst met 54,4%. Het marktaandeel van digitale radio bedraagt hier 43,2%. Salisbury in Wiltshire volgt op plaats twee. Hier heeft 53,5% van de huishoudens een DAB-ontvanger. In de hoofdstad Londen ligt dit percentage op 47,8%, terwijl digitale radio hier een marktaandeel van 43,8% heeft.

.

Het laagste aandeel heeft digitale radio in de Scottish Borders en Noord-Ierland. Dit is niet zo verwonderlijk, aangezien hier in verhouding ook weinig radiostations via DAB te ontvangen zijn. Verwacht wordt dat het aandeel van digitale radio in Noord-Ierland de komende jaren flink gaat toenemen nu de landelijke commerciële stations ook hier eindelijk via DAB te ontvangen zijn.

.

Toch zal radiowereld in het Verenigd Koninkrijk er nog een flinke kluif aan hebben om het gros van de analoge (FM) luisteraars naar digitale radio over te laten stappen. Van de mensen zonder DAB-radio zegt slechts 14% te overwegen of van plan te zijn om het komende jaar een DAB-radio te gaan kopen.

.

Opvallend is dat verreweg de meeste mensen digitale radio nog altijd associëren met een goede geluidskwaliteit en meer keuze op de radio. De afgelopen jaren is de geluidskwaliteit van radiostations via DAB juist flink achteruit gegaan. Omdat in het Verenigd Koninkrijk nog uitgezonden wordt in de verouderde MP2-standaard, schakelen steeds meer stations over naar mono.

.

Ook is de keuze in een aantal regio’s juist afgenomen door het uit de lucht halen van de regionale DAB-netten van MXR. Luisteraars voelen zich zelfs bedrogen omdat ze eerst zijn opgeroepen om een DAB-radio te kopen om naar hun favoriete station te kunnen luisteren en dit station daarna doodleuk stopt met uitzenden via DAB.

.

 

DAB+-Autoradio.jpg

 

.

Gelukkig zijn de uitzendingen van de BBC via DAB met gemiddeld 128 kbps voor muziekstations nog van een redelijk niveau. Het mag dan ook geen verrassing zijn dat de Beeb het populairst is bij luisteraars naar digitale radio. Ruim de helft van het digitale radio gebeurt naar de omroep, waarbij BBC Radio 1, 2, 4 en 5 Live goed zijn voor 37,8% van al het digitaal luisteren.

.

In Nederland staat digitale radio nog in de kinderschoenen. Begin september zijn de landelijke commerciële radiostations gestart met uitzenden via DAB, waarbij gekozen is voor het modernere DAB+. Hierdoor zijn de radiostations in goede kwaliteit en in stereo digitaal via de ether te ontvangen. De publieke omroep schakelt op termijn ook over van DAB naar DAB+.

.

Bericht:RadioNL

.

En in België?

.

De RTBF test in ieder geval al een tijdje met DAB+ in Wallonië.In een gedeelte van Vlaanderen kan deze uitzendingen ook ontvangen, tenminste voor wie een DAB+ radio in zijn bezit heeft natuurlijk.Wat Vlaanderen betreft...blijft het méér dan stil...

.

Lees ook: DAB+ radio stapje dichterbij via RTBF?(6/3/2011)

.

                 

 

.

tijdsbalkje rood

00:01 Gepost door Pieter Van Banden in Vrije tijd | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Lilly Allen boos op BBC Radio 1

Lilly Allen boos op BBC Radio 1

.

De Britse zangeres Lily Allen heeft flink uitgehaald naar de Britse popzender BBC Radio 1, nadat de bazen haar van de playlist geschrapt hebben. Een reden is niet bekend gemaakt. Eerder werd een videoclip van Allen al geweerd bij MTV.

.

.

De waarheid is dat niemand ook maar een idee heeft van wat ze aan het doen zijn, zegt Lily Allen over de programmamakers van BBC Radio 1 tegen PressPlay. Ze kunnen wel doen alsof ze een formule hebben die werkt en dat ze weten dat ze het spelletje beheersen, maar dat is niet zo. Niemand weet het.

.

Allen is boos omdat ze amper nog gedraaid wordt op het populaire station, dat gezien kan worden als de Britse variant van 3FM of Studio Brussel. Eerder was Robbie Williams verontwaardigd toen hij niet meer door BBC Radio 1 gedraaid werd, omdat hij te oud zou zijn voor de doelgroep.

.

Dit voorjaar verscheen het derde album van Lily Allen, getiteld Sheezus. De titel is een verwijzing naar Yeezus, een album van Kanye West. De plaat betekende de comeback voor de zangeres, die enkele jaren niks van zich liet horen om een gezin te stichten.

.

Bericht: NU.nl

.

Radio19 (TB)

.

tijdsbalkje rood 

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

28-07-14

NL:Radiobestedingen groeien in tweede kwartaal met 11,5%

NL:Radiobestedingen groeien in tweede kwartaal met 11,5%

.

De reclamebestedingen op radio zijn in het tweede kwartaal van 2014 met 11,5% gestegen in vergelijking met dezelfde periode in 2013. Hiermee komen de totale netto radiobestedingen op 65,7 miljoen euro. De non-spot bestedingen lieten een stijging van 15% zien en komen op een totaal van bijna 4 miljoen euro. Dit blijkt uit cijfers van het Radio Advies Bureau (RAB).  

naamloos.png

.

Een verklaring voor deze forse stijging komt onder andere door de toename van het aantal radio-adverteerders. In totaal waren er in het tweede kwartaal van dit jaar 990 adverteerders op de Nederlandse radiozenders. Bovendien lag het campagnebudget per adverteerder gemiddeld 4% hoger dan in het tweede kwartaal in 2013.

.

Het is het vierde kwartaal op rij dat de radiobestedingen een groei laten zien. In het tweede kwartaal - met het WK voetbal - besteedt de retailbranche wederom het meest op radio. Deze branche liet een groei zien van maar liefst 18,5% t.o.v. het tweede kwartaal 2013. De top drie branches is gelijk aan vorig jaar: met op nummer twee de transportbranche en op nummer drie financiële dienstverlening. Een opvallende stijger is de telecombranche; van een zevende plek vorig jaar, naar een vierde plaats dit jaar. Met name Vodafone en Telfort met verhalende radio commercials laten zich van hun goede kant horen.

.

Liedewij Hentenaar, directeur RAB: "De radiostations leveren onderscheidende unieke content via verschillende kanalen. Radio luisteren is een gedeelde ervaring met een ultieme menselijke connectie, daar worden luisteraars vrolijk van. Hierdoor komen de adverteerders in een positieve omgeving bij de luisteraars en dat werkt! Jack van Gelder is met zijn prachtige emotionele radiocommentaar op de wedstrijden van ons Oranje een schoolvoorbeeld van de kracht van live-radio. Dat was echt genieten!"

.

.

RadioFreak

.

tijdsbalkje rood 

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende