28-07-15

Reclame op radio minder storend dan op tv

Reclame op radio minder storend dan op tv

.

Vlamingen blijken minder snel geneigd om tijdens reclameblokken van radiozender te veranderen in vergelijking met televisie. De helft (49 procent) ziet geen reden om in dat geval van radiozender te veranderen, 30 procent wel. Dat komt onder meer omdat radioreclame minder lang duurt. Dat blijkt uit onderzoek aan het Instituut voor Mediastudies (KU Leuven). De resultaten staan te lezen in het nieuwe boek "U luistert naar radio".

.

spot.jpg

.

Uit een bevraging van een 300-tal personen en een reeks diepte-interviews blijkt dat men gemiddeld licht negatief staat ten aanzien van radioreclame.

.

56 procent vindt dat er via de radio te veel reclame uitgezonden wordt en 42 procent vindt radioreclame ergerlijk. Negen procent ergert zich heel erg, 33 procent vindt dat niet en de rest neemt een neutrale houding aan. 28 procent vindt radioreclame informatief en 20 procent nuttig.

.

Opvallend is dat mensen reclame op hun favoriete zender niet erg storend vinden. Ondanks de zich wijzigende mediaomgeving in Vlaanderen heeft radioreclame volgens de onderzoekers nog potentieel mits het goed aangepakt wordt. "De informatiefunctie van radioreclame kan ervoor zorgen dat de luisteraar het gevoel krijgt er voordeel uit te halen en hij er zich minder aan stoort", zeggen de onderzoekers.

.

"Dat combineren met een humoristische boodschap zorgt eveneens voor een positieve attitude. Ook het spreiden van reclameboodschappen over de juiste doelgroepen is een goede strategie aangezien luisteraars zich minder storen aan reclameblokken op de eigen favoriete zender."

.

reklame.jpg

.

De Redactie

.

tijdsbalkje rood

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.