25-11-14

IP : Hoe gebruiken jongvolwassenen radio?

IP : Hoe gebruiken jongvolwassenen radio?

.

Is radio een medium dat nog altijd brandend actueel is bij jongeren en jongvolwassenen? De zogeheten 'digital natives' en radio blijkt nog een goede combinatie. Dat blijkt uit een studie van de Brusselse reclameregie IP Radio, dat ondermeer TOPradio in portefeuille heeft voor de werving van nationale spots.

.

logo Topradio winter.jpg

.

Bijna 7 op de 10 jonge Belgen (12-34 jaar) luistert dagelijks naar de radio, zo blijkt uit de survey in Franstalig België.  De regie moet toegeven dat de komst van nieuwe manieren om te luisteren en de opmars van het internet als zendtechniek steeds meer gewicht in de schaal leggen. Dat is zeker het geval bij jongeren, die de voorkeur geven aan multifunctionele toestellen omdat die beter bij hun nomadische levensstijl passen.

.

FEITEN

.

  • De radio is een van de meest gebruikte media en houdt ons heel de dag door gezelschap.
  • De toegankelijkheid die nieuwe gebruiksplatformen bieden versterkt nog die begeleidende rol van de hedendaagse radio.
  • 20% van het luisteren gebeurt via andere kanalen dan het klassieke radiotoestel.
  • 69,8 procent jonge Belgen (12-34 jaar) luistert dagelijks naar de radio.
  • Jongeren geven de voorkeur aan multifunctionele toestellen omdat die beter bij hun nomadische levensstijl passen.
  • De radio neemt in het leven van jongeren een heel aparte plaats in omdat hij ontspant, informeert, diensten aanbiedt…

.

IP kijkt met de studie enigsinds naar haar eigen navel, men commercialiseert zenders als Club FM, Contact of Fun Radio. Maar ook adult-radio's Nostalgie en Bel RTL staan er onder contract. De directeurs van de grootste Waalse radiogroepen zijn zich maar al te goed bewust van die toename van de luistermogelijkheden. Ze doen er dan ook alles aan om de radio aantrekkelijker te maken op nieuwe dragers zoals de smartphone of de televisie.

.

VISUAL RADIO

.

radiocontactvision.jpg

.

"Als je te horen bent op een digitaal tv-toestel met een logo en een zwart scherm, dan is dat verre van aantrekkelijk. Dus moet je daar beelden, data, downloads, interactiviteit aan toevoegen’, zegt Eric Adelbrecht, Directeur radio / Directeur muzikale strategie bij RTL Belgium. Vanuit dat inzicht is de televisiezender Radio Contact Vision ontstaan. Een product dat het trouwens goed doet, want de zender telt ondertussen meer dan 100.000 kijkers per dag.

.

RadioVisie (TDN)

.

tijdsbalkje rood 

 

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Muziek | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.