14-11-15

Hebben jongeren wat te zeggen (op de radio)?

Hebben jongeren wat te zeggen (op de radio)?

.

Onlangs werd in opdracht van de afdeling media van de Vlaamse Gemeenschap een onderzoek gevoerd naar de volledige Vlaamse radiosector en de uitdagingen voor de toekomst. Sven De Coninck (foto), directeur van het REC Radiocentrum, staat in een opiniestuk stil bij het recent gepubliceerde onderzoek naar ons radiolandschap.

.

SDeconinck.jpg

.

Het bewuste onderzoek heeft als grote pluspunten dat er voor het eerst een zo neutraal mogelijk beeld werd gevormd over de volledige Vlaamse radiosector en dat de grote relevantie van radio voor de Vlamingen eindelijk neutraal werd bewezen. Verder blijkt onder meer dat...

.

● Radio voor zowel jong als oud nog steeds een belangrijk onderdeel van het dagelijks leven is
● De Vlaming ook nu nog veelal via FM luistert, het bereik op FM blijft dus cruciaal voor het succes van een radiozender.
● Er is een fundamenteel verschil in aanpak en schaal bij de radiobedrijven enerzijds en de vrijwilligerszenders anderzijds.
● Er zijn veel meer Vlamingen die radio willen maken dan er momenteel al de kans krijgen dat te doen. En daar zijn erg veel jongeren bij…

.

Als directeur bij het REC Radiocentrum kom ik dagelijks in contact met jonge radiomakers. Ik vind het ook belangrijk om eens goed naar hen en hun gedrag te kijken. Jongeren blijken - alle onheilsberichten ten spijt - stevige radioconsumenten te zijn. Uiteraard luisteren ze steeds vaker via allerhande devices en apps, maar toch nog voornamelijk via de FM-band. Bij diezelfde jongeren zie ik steeds weer dat de goesting om zelf de studio in te kruipen blijft bestaan en zelfs toeneemt. Toch lijkt de radiosector net die jongeren uit het oog te verliezen, want de ruimte voor jongeren op en met radio slinkt.

.

Uit dit en ander onderzoek blijkt dat zij op hun honger blijven zitten onder de landelijke radiozenders. Na de succesvolle verbredingsoperatie van Studio Brussel tot een ruime  ontdekkingszender is er van de acht landelijke radiostations nog maar één merk dat zich duidelijk profileert als een jongerenmerk, met name MNM. Het lijkt dan ook logisch dat zowel grote mediabedrijven actief in de sector, de jongeren zelf als de adverteerders vragen naar een breder aanbod op de FM-band voor jongeren. Maar onze jongeren zijn meer dan radio-consumenten alleen…

.

CREATIVE UITLAATKLEP

.

Ook de ruimte in de FM-band voor jonge radiomakers wordt steeds kleiner. De kweekvijvers van weleer, de lokale radiozenders, vechten al jaren om het hoofd boven het water te houden en met de regelmaat van de klok is er opnieuw een lokale omroep verplicht om de frequentie van de hand te doen. Diezelfde lokale stations (en de netwerken van lokale frequenties) laten in de bevraging ook blijken dat zij nog weinig geneigd zijn om actief kansen te bieden aan jongeren. Bij verdere navraag geven zij mee nog weinig met jongeren te kunnen werken, omdat dat behoorlijk wat tijd in beslag neemt.

.

Tegelijk verklaren ze dat het engagement van de jongeren zelf korter lijkt te worden. Kortom, wie jong is en op zoek naar een creatieve uitlaatklep, kan steeds minder aankloppen bij de lokale radio’s. Is het dan allemaal kommer en kwel voor jongeren die radio willen maken? Niet noodzakelijk. Steeds vaker wordt er in de nachtelijke uren ook op nationale zenders radio gemaakt door jonge talenten. En natuurlijk zijn er een aantal medialabs en een veelheid aan internetzenders die jongeren wel kansen geven, maar uitzenden voor een ruim publiek (en dus op FM) zit er steeds minder in.

.

Nu de herschikking van het radiolandschap ter discussie staat en de frequenties binnenkort voor nog eens negen jaar verdeeld worden, moeten onze politici kiezen of de toekomst van radio er ook een voor onze jongeren is. Hopelijk probeert het beleid niet enkel de bestaande spelers van dienst te zijn, maar durft het keuzes te maken zodat alle Vlamingen hun gading kunnen vinden in ons verder kwalitatieve radio-aanbod. De Vlaamse jongeren worden in het huidige frequentieplan als consument én als maker ondergewaardeerd.

.

Ook hun stem verdient het om in veelvoud gehoord te worden. Uiteindelijk worden jonge luisteraars en radiomakers op een dag ook een welgestelde consument of een gewiekste redacteur.



Sven De Coninck

.

RadioVisie (JLSA)

.

tijdsbalkje rood

 

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.