31-10-13

NL:Luisteraars vinden Frits Spits betrouwbaarste nieuwspresentator

NL:Luisteraars vinden Frits Spits betrouwbaarste nieuwspresentator

.

Radioluisteraars vinden Frits Spits (foto hifi.nl) de betrouwbaarste nieuwspresentator op de radio. Dat blijkt uit een onderzoek van MarketResponse. "Van welke nieuwspresentator zou u een tweedehands auto kopen?" En op nummer 1 staat niemand minder dan Frits Spits.

.

frits.jpg


.

Eva Jinek neemt de tweede plaats in en Bert Kranenbarg staat op drie. "Ik vind het een compliment," reageerde Spits in de Roodshow op Radio 2. "Dat is ook wat je wilt als je met nieuws omgaat. Dat dat wat je zegt goed gecheckt is en dat het waar is."

.

Spits gaat stoppen op Radio 2 en krijgt een programma op Radio 1. Hij gaat daar het programma De Taal Staat maken. Gijs Staverman neemt zijn programma over op Radio 2.

.

 

.

RadioFreak

.

tijdsbalkje rood

08:59 Gepost door Pieter Van Banden in Vrije tijd | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Open VLD: geef privéradio aantal VRT-frequenties

Open VLD: geef privéradio aantal VRT-frequenties

.

Vlaams fractievoorzitter Bart Tommelein en zijn partijgenoot Sas van Rouveroij (Open Vld) willen dat in 2016 "een aantal belangrijke frequenties van de VRT aan de private markt worden toegekend". Zo reagerenover het omgooien van het roer bij de informatiezender Radio 1.

.

vrt radio logo's.jpg


.

In  hun blog schrijven de liberalen als Vlaamse oppositiepartij dat ze willen dat bij de volgende erkenningsronde een aantal FM-frequenties van de VRT-radio in september 2016 naar private radio's gaan. Onlangs nog op expliciete vraag van RadioVisie of hij het mediadossier blijft meevolgen zei Bart Tommelein "Als fractievoorzitter vanop een afstand, toch wel".

.

We doen een bloemlezing uit  een gemeenschappelijke webpagina Sas Van Rouveroij en Bart Tommelein.

.

"We pleiten ervoor dat bij de eerstvolgende frequentieverdeling een aantal belangrijke frequenties van de VRT aan de private markt zullen worden toegekend. De VRT zelf moet uiteraard de haar toegekende frequenties op een kwalitatief hoogstaande manier invullen". Haalt dit  de mediacommissie van volgende week dinsdag?

.

De eerstvolgende is gepland, na deze herfstvakantie, op dinsdag 5 november. De resultaten van de zogeheten radiolandschapsstudie vanKPMG Advisory worden dus verwacht op die mediacommissiezitting. Sommige commssieleden geven toe dat ze de agendering bij ons online vernamen. De volledige agenda van de vergadering is te bekijken (sedert gisteren 30 oktober) via de site van het parlement.

.

LUISTERCIJFER  1"NIET OK"

.

Tommelein meldt verder op zijn site : "Al een aantal maanden toonden de laatste CIM-cijfers aan dat het marktaandeel van Radio 1 drastisch was gedaald tot amper 6,4%".



Open VLD reageert omdat "de taken van Diane Waumans voortaan zijn voorbestemd voor Radio 2-man Filip Pletinckx. En last but not least blijkt dat de voltallige Radio 1-redactie een brief heeft geschreven aan CEO Sandra De Preter om duidelijkheid te vragen over de toekomst en de invulling van de zender".

.

MNM NOG IN VRAAG?

.

Bij Open VLD zijn ze er nog steeds stellig van overtuigd dat "het totale radiomarktaandeel van de publieke omroep met meer dan 60% vooroorlogs groot is"."Een zender als MNM kan perfect door de private markt worden georganiseerd. Bij Radio 1 ligt dat heel wat moeilijker, net omdat die zender prioritaire aandacht moet schenken aan de basisopdrachten van de VRT", zo vinden de blauwe mediawatchers.

.

SasVANROUVEROIJ.jpg

bartTOMMELEIN.jpg

.

Open VLD had bij het opstellen  van de beheersovereenkomst voor gepleit om "de verschillende taken van de publieke omroep hiërarchisch te rangschikken, maar anderen wilden ons daar helaas niet in volgen".

.

Tommelein (foto onder) en zijn partijcollega Sas van Rouveroij (foto boven) zijn daarnaast ook niet te spreken over de frontale aanval van voormalig journalist en N-VA Kamerlid Siegfried Bracke op de hoofdredacteur van de VRT: "In een opiniestuk hebbeen we samen duidelijk te kennen gegeven dat we ons vanuit de politiek niet mogen mengen of moeien in het actieve management van de radiozender." Tommelein noemt de programmatie "onmiskenbaar een autonome opdracht van het management".

.

In zijn tussenkomst van 7 mei jl. haalde Bart Tommelein aan over de VRT “dat tv en zeker radio een te dominante speler is. Er moet gearbitreerd worden”, klonk het toen al in de marge van het debat rond digitale tv met externe deskundigen.

.

B-ATTEST? 

.

Eigenlijk is dit een taak van de Vlaamse Regulator voor de Media. In haar jaarverslag (*) over de werking van de VRT, elke zomer voorgelegd aan de Commissie Media, bleek dat enkele van de 'makkelijke' normen niet werden behaald. Zo waren er slechte punten wegens te weinig muziek in eigen moedertaal alsook voor de slabbakkende uitbouw van Digital Audio Broadcast (DAB) in Vlaanderen

Van eventuele sanctionering hierbij is nergens sprake. VRM suste zelfs ; "Dat wil niet zeggen dat de VRT een C-attest haalt". Laat ons ervan uitgaan dat VRT met al die middelen minstens een B-attest zou moeten behalen.

.

In de komende herfstmaanden zal in de commissie Media, op dinsdagnamiddag, nog stevig gediscussieerd worden.

.

VRM-verslag 2012 vind je HIER.

.

Foto's Helena De Ruyer

.

RadioVisie (TDN)

.

tijdsbalkje rood

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

RTBf werd even terug Radio Cité

RTBf werd even terug Radio Cité

.

radio cité.jpg

.

Afgelopen weekend waande de luisteraar van Classic 21 (RTBf) zich terug in medio jaren 80 van de vorige eeuw. Programmadirecteur Marc Ysaye draaide de klok netjes 30 jaar terug en de Cité-klanken stroomden terug de wereld in.

.

radio Cité (RTBF).jpg

.

Met muziek en jingles van Marc Moulin (Telex) van toen bracht men een ode aan weekendradio Cité, het hippe station dat van 1978 tot 1986 waarvoor presentatoren als Jean-Pierre Hautier en Rudy Léonet, destijds hun inspiratie opdeden bij de New-Yorkse radioscène.

.

radio cité 2.jpg

.

Chic, Lipps Inc,..bepaalden de playlist. Dat Cité een RTBf zender was mocht als dj toen niet gezegd worden. Marc Moulin werd onlangs nog bewierookt in Belpop op Canvas als jazzmuzikant. 

.

Equipe cité.jpg

.

Luister HIER naar radiofragmenten van Marc Moulin.

.

ingang rtbf.jpg

.

radio cité 2.jpg

.

Lees HIER wat meer van/over radio Cité (Franse taal!)

.

                

.

tijdsbalkje rood

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Muziek | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

40 jaar commerciële radio in het VK (slot)

40 jaar commerciële radio in het VK (slot)

.

De commerciële radiowereld in het Verenigd Koninkrijk viert deze week zijn veertigste verjaardag. Het werd een moeilijk begin, mede door de (eerste) onverschilligheid van de adverteerders en een overheid die slechts langzaam de strakke spelregels verruimde... Maar langzaam evolueerde de markt naar een situatie die nauwelijks nog raakpunten heeft met 1973.

.

40yearsILR.jpg

.

Meer ruimte voor commerciële radio

.

In de jaren ’90 steeg het aantal radiostations in het Verenigd Koninkrijk aanzienlijk. Dit kwam mede doordat er nieuwe gedeeltes van de FM-band werden opengesteld voor commerciële initiatieven. Mede doordat de BBC een aantal AM-frequenties inleverde, kwam er ook ruimte van landelijke commerciële radio waardoor Classic FM, Virgin Radio (nu Absolute Radio) en Talkradio (nu Talksport) van start gingen. Er gingen ook een groot aantal regionale zenders van start.

.

 

.

Veertig jaar later

.

De commerciële radiowereld van vandaag de dag is niet meer te vergelijken met die van 1973. De migratie naar digitale radio (DAB), de kredietcrisis, diverse consolidaties en versoepeling van de regels hebben ervoor gezorgd dat de echte lokale stations steeds zeldzamer worden.

.

Grote radiogroepen zetten steeds meer in op grote merken als Capital, Heart, Kiss, Smooth Radio en Magic,  de daarbij horende nationale programmeringen... en een minimum aan lokale content. Maar ondanks alle veranderingen scoren de commerciële stations nog altijd een marktaandeel van ruim 43%, waarmee ze nog duidelijk in een behoefte voorzien.

.

En dat zal ook de komende veertig jaar nog ongetwijfeld het geval zijn.

.

               

.

Bericht: Radio.nl

.

RadioVisie

.

tijdsbalkje rood

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Muziek | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

30-10-13

'Nieuwszenders' verliezen overal terrein

'Nieuwszenders' verliezen overal terrein

.

Er is de voorbije weken aardig wat commotie geweest over en rond de plannen die Radio 1 nieuw leven moeten inblazen. Iedereen had plots een mening. Hoofdredacteuren allerhande, politici uit alle hoeken, columnisten van divers niveau… Hoe goed of slecht gaat het nu eigenlijk met de nieuws- en informatiezender?

.

logo Radio1(logo).jpg

.

Een marktaandeel van 6,38% is uiteraard geen goed rapport… als dat cijfer in voorgaande metingen telkens hoger was. Een continu dalende trend is nooit goed. Radio 1 wordt omschreven als een nieuws- en informatiezender. Vergelijken we de meest recente cijfers met de collega's in Nederland en Franstalig België, dan moeten we toch één en ander nuanceren. Bij de noorderburen wordt een marktaandeel van 7,5% genoteerd in het laatste onderzoek. Ook hier merken we evenwel een continu daling. Drie metingen geleden nog 8,2%, daarna 7,9%.

.

La Première (RTBF) haalt in het zuiden des lands een marktaandeel van 6,85%. Eind 2012 liet diezelfde nieuwszender nog een marktaandeel van 8,2% optekenen. Ook daar worden dus luisteraars verloren. Uiteraard is VRT Radio 1 geen pure nieuwszender. Integendeel, het echte nieuwsaanbod, over een hele week genoteerd, is zelfs een heel stuk kleiner dan de muziekprogramma's. Twee pisten, één zender, het is een uitdaging die moeilijk tot een eenduidig profiel kan leiden. En net daar houden luisteraars van.

.

HOE 'JOOS' SCOORT

.

Daarom is het interessant om de marktaandelen van de diverse programma's van Radio 1 eens apart te bekijken. Het Laatste Nieuws deed het vooral bij de weekprogramma's in de weekendkrant van 26 oktober. Beginnen we met de uitzending van Ruth Joos, die zowat dagelijks in de pers opdook, de afgelopen periode. 'Joos', haalde in het voorjaar 162.000 luisteraars. Voorganger 'Mezzo', ook gepresenteerd door Ruth Joos, deed het in 2009 toch veel beter en trok gemiddeld meer dan 228.000 fans. In datzelfde jaar haalde 'De Ochtend' 472.000 luisteraars, nu nog 400.000.

.

'TOPPER' SPORZA?

.

'Hautekiet' lokt 188.000 zieltjes, terwijl voorganger 'Peeters & Pichal' in 2011 nog goed was voor een cijfer van 239.000. Het belangrijke informatieve blok 'Vandaag', gleed weg van 273.000 (in 2009) naar 227.000 luisteraars.

.

Beck Annelies.jpg

Annelies Beck (Vandaag)

.

Zelfs 'Nieuwe Feiten', het programma dat van 19:00 uur naar 12:00 wordt voruitgeschoven in 2014, moet het tegenwoordig met 65.000 luisteraars afleggen tegen voorganger 'Feyten of Fillet', dat 74.000 getrouwen had.  Gastprogramma's zijn goed voor 28.000 vaste luisteraars.

.

Het alom geprezen 'Sporza' moet het op zondag stellen met 230.000 luisteraars, waarvan ruim 97.000... in de auto zitten. De  eucharistieviering op zondag om 10:00 uur trekt nog steeds 83.225 gelovigen.

.

Conclusie: nieuw nethoofd Filip Pletinckx moet 'metéén mee" zijn. Met zijn team gaat hij een herfst met veel vergaderingen tegemoet. Voor de pers klinkt het dat "de dienst communicatie  deze operatie volgt". 't Is nog maar de vraag hoe en wanneer....

.

Foto : VRT (Musschoot)

.

Cijfers: Het Laatste Nieuws (26 oktober 2013)

.

RadioVisie (JLB)

.

tijdsbalkje rood

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Nederland: Kijk... luistercijfers

Nederland: Kijk... luistercijfers

.

Geen machtsvertoon meer van 538 in Nederland, de voorsprong op de achtervolgers is flink geslonken. Zelfs de publieke omroepen ontwaakten uit hun veel te lange zomerpauze. De meest recente luistercijfers gaan over de periode augustus.september 2013.

.

luisteren.png

.

Q-music boekte dankzij de fel gemediatiseerde ontknoping van Het Geluid een winst van 0,7%. Vele en doorgaans niet traditionele luisteraars volgden de ontwikkelingen dagelijks tot aan de bekendmaking van de winnaar. Bij Radio 2 loonden de programmawijzigingen. De komst van Simone Walraven en Jasper de Vries tijdens het weekend bleken een duidelijke meerwaarde.

.

Radio 538 op minder kracht

.
Het paradepaardje van de Talpa Mediagroep bleef marktleider maar de cijfers vertoonden opnieuw een dalende trend. Een rechtstreeks gevolg van het nauwelijks gewijzigde format. Achter de schermen wordt naar een oplossing zocht. Geruchten over een mogelijke koerswijziging, zonder de dancegerichte shows af te voeren, maar met meer nadruk op meer pop en rock, doen de ronde.

.

De anderen

.

De terugkeer van Radio 10 op FM legde geen windeieren en zorgde voor –opnieuw- een hoger aandeel. Nu al gemiddeld 840.000, op weekbasis. Het oudste actieve commerciële station van Nederland profiteert duidelijke van het falende playlistbeleid bij Veronica. De terugkeer van steeds dezelfde artiesten, de herhalingen van superlange hitlijsten en het ontbreken van actuele tracks, zijn nefast gebleken.

.

Sky Radio verkleinde de kloof met de koploper en onderstreepte de ambitie om tijdens de eindejaarsperiode te scoren.

.

01.   538 10.7 %   (11.1 %)  
02.   Sky Radio : 10.1 %   (9.9 %)  
03.   Radio 3FM: 10.0 %   (10.0 %)      
04.   Q-music: 8.9 %   (8.2 %)  
05.   Radio 2: 8.5 %   (8.0 %)  
06.   Radio 1: 7.5 %   (7.9 %)  
07.   Radio Veronica: 4.8 %   (5.3 %)  
08.   100% NL: 4.3 %   (4.4 %)  
09.   Radio 10: 3.3 %   (3.1 %) 
10.   Radio 5: 2.5 %   (2.7 %) 
11.   Slam!FM: 1.9 %   (2.0 %)  
12.   Radio 4: 1.6 %   (1.6 %)      
13.   Classic FM: 1.5 %   (1.4 %)  
14.   Arrow Classic Rock: 1.0 %   (0.9 %)  
15.   BNR Nieuwsradio: 0.8 %   (0.8 %)      
16.   Sublime FM: 0.5 %   (0.6 %)  
17.   Radio 6: 0.2 %   (0.3 %)  
--.   ORN Radio: 11.2 %   (11.4 %)  
--.   Overige zenders: 5.6 %   (5.7 %)  
--.   E Power Radio: 5.1 %   (4.6 %)

.

luisteren.jpg

.

RadioVisie (FVM)

.

tijdsbalkje rood

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Muziek | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

'Love brands' scoren goed op de radio (1)

'Love brands' scoren goed op de radio
.
Mee dankzij de gezamenlijke inspanningen van de vier Belgische radioregies die zich in The Radio Group hebben verenigd, kiest een groeiend aantal FMCG-merken voor radio om hun reclameboodschappen te verspreiden. Omdat het voor de Qgroup nog wel wat meer mag zijn, pakten ze eerder dit jaar, in de maand maart, uit met een heuse FMCG Academy.
.

R-reclame.png

.

Organisator Jo Snoeckx toonde zich na afloop erg tevreden: “Een goede opkomst – van zowel adverteerders, media planners als creatieven – en enthousiaste reacties: dit initiatief is dus zeker voor herhaling vatbaar. Intussen blijven de radioregies de markt ook nog via andere kanalen overtuigen van de vele troeven van radio en zetten we bij de diverse betrokken partijen het belang van een creatieve invulling en professionele aanpak van radiocampagnes in de verf.”

.

Qgroup wist voor de allereerste editie van de FMCG Academy een gevarieerd programma samen te stellen. Enkele succesvolle radiocampagnes werden beurtelings vanuit creatieve hoek en van adverteerderszijde belicht, waarna de radioregie de belangrijkste conclusies van haar eigen on AIR impactbarometer toelichtte. Rode draad doorheen de hele middag was de vaststelling dat radio voor love brands, waar de consument een emotionele band mee heeft, bergen kan verzetten. Vaak gaat het om Belgische merken, die consequent op lange termijn voor dit medium opteren.

.

Verbeelding aan de macht



Freelance radiocreatief Tom Garcia beet de spits af met een enthousiasmerend exposé over visuele radio. Hoe kan je een merk opbouwen als je het niet kan laten zien? Het grote voordeel van radio is dat je meer dan in welk medium ook je verbeelding kan laten spreken. Een adverteerder moet zijn creatieven bijgevolg liefst zoveel mogelijk hun ding laten doen. Een al te strakke briefing kan alleen maar beperkend werken.

.

Luc Van Wichelen, media manager Benelux van Mondelez International, toonde vervolgens aan hoe Chokotoff al sinds 2011 een positief effect ondervindt van de keuze voor radio. Na de eerste campagne ging de verkoop meteen in stijgende lijn. Radio bleek dus heel effectief om het wat ingesluimerde merk een nieuwe boost te geven.



Met name de jongvolwassenen – een doelgroep die het medium perfect weet te bespelen – hebben Chokotoff ontdekt en zijn fan geworden. In maart van dit jaar was er naar aanleiding van de lancering van de Chokotoff Red ook nog een erg geslaagde actie rond de Rode Duivels, waarbij een radiocampagne een goed geoliede tandem vormde met een wedstrijd op Facebook.

.

MEER INFO

.

Meer weten over de FMCG Academy? Contacteer Jo Snoeckx via 02-255 33 28 of jo.snoeckx@qgroup.be.

.

Uit Varia 148

.

knoppen.jpg

.

RadioVisie (JLSA)

.

tijdsbalkje rood

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

29-10-13

'Café Corsari' viert donderdag 60 jaar Vlaamse televisie met 60 TV's !

'Café Corsari' viert donderdag 60 jaar Vlaamse televisie met 60 TV's !

.

cafecorsari.jpg

.

Op donderdag 31 oktober bestaat de televisie precies 60 jaar in Vlaanderen en dat viert Eén met een extra lange aflevering van "Café Corsari". Onder meer Jan Van Rompaey, Luc Appermont, Rob Vanoudenhoven en Rani De Coninck schuiven mee aan tafel bij Tomas en Freek.

.

corsari.jpg

.

Nu donderdag bestaat de Vlaamse televisie op de dag af 60 jaar. "Café Corsari" ontvangt daarom televisie-iconen voor een gesprek over televisie maken vroeger en nu. Onder meer Jan Van Rompaey, Luc Appermont, Gerty Christoffels, Rob Vanoudenhoven en Rani De Coninck zijn van de partij. Ook het onafscheidelijke duo Kris en Yves trekt er speciaal voor de gelegenheid nog eens op uit.

.

"Café Corsari"-presentatoren Tomas De Soete en Freek Braeckman willen donderdag ook de gele briefkaart nieuw leven inblazen. Wie een gele briefkaart stuurt naar "Café Corsari", maakt kans op een televisietoestel.

.

Freek en Tomas geven zomaar 60 tv's weg ter ere van 60 jaar Vlaamse tv. En het eerste toestel, daar maak je nu al kans op met je gele briefkaart.Treuzel niet te lang...!

.

Café corsari 60 jaar TV.jpg

.

Hoe je verder nog kans maakt, verneem je donderdag via hun website, Facebook - en Twitterpagina en natuurlijk tijdens Café Corsari, om 21u25, op Eén!

 

.

NIR logo.jpgFlageygebouw.jpg

 .

 

.

Paula Semer over 60 jaar tv: "Het was in het begin zo kneuterig"

.

Op 31 oktober 1953 ging de toenmalige NIR voor het eerst in de ether. Paula Semer was er één van de eerste omroepsters. Ze is ook te horen en te zien op de tentoonstelling "Lang Leve de TV" in Gent, die de diamanten bruiloft van televisie viert en zaterdag de deuren opent.Luister.... (De ochtend, radio 1)

.

                  

.

De Redactie

 

tijdsbalkje rood

20:24 Gepost door Pieter Van Banden in Vrije tijd | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Wim Oosterlinck was te gast bij Radio MIG in Geraardsbergen…

Wim Oosterlinck was te gast bij Radio MIG in Geraardsbergen…

.

Wim Oosterlinck, bekend radiopresentator eerst bij StuBru en nu bij Q-Music, bezocht op donderdag 24 oktober de workshop Mediawijsheid in de studio van Radio MIG. Op dat moment was het 5de jaar BSO van het Technisch Instituut Sint-Jozef bij MIG een radioprogramma aan het maken.

.

Radio-MIG-Wim-Oosterlinck-foto-Persregio-Dender.jpg

Klik op de foto voor groter formaat (foto PersRegio Dender)

               .

Wim hielp hen daarbij en beantwoorde hun vragen, puttend uit zijn rijke ervaring. Hij kon de jongeren geboeid vertellen over hoe hij zelf radio beleeft en maakt. Voor het tweede jaar op rij, organiseren de bibliotheek van Geraardsbergen en MIG, met steun van de Provincie, workshops ‘Mediawijsheid’ voor alle 5de jaren secundair, in totaal zo’n 400 leerlingen.

.

De workshops beogen o.m. het bevorderen van de informatiegeletterdheid, d.w.z. leren hoe en waar je correcte informatie kunt opzoeken en wat de waarde van de diverse media is. Daarnaast willen ze jongeren ‘mediawijzer’ maken, d.w.z. hen bewuster en kritischer leren omgaan met de vele media waarmee en waarin ze leven. De bibliotheek en radio MIG voorzien in de praktische invulling van het vak mediawijsheid dat in het secundair onderwijs wordt gegeven. Daarbij krijgen jongeren inzage in het radiogebeuren, zowel op technisch als op redactioneel vlak.

.

De oefening in radio maken is de praktische kant van de workshops en is mogelijk dank zij de medewerking van het REC Radiocentrum uit Gent. Samen met het REC heeft MIG een zgn. ‘Medialab’ opgericht, waar jongeren op een laagdrempelige manier kennis maken met vooral het radiogebeuren, zowel op technisch als op redactioneel vlak. Techniek en montage zijn belangrijk, maar ook creativiteit, teamspirit en kritisch leren omgaan met nieuws. MIG hoopt op die manier lokaal radiotalent te ontdekken, en jongeren warm te maken voor het mediagebeuren in het algemeen en speciaal het radio maken.

.

PersregioDender.be

.

MIG is te beluisteren in de regio Geraardsbergen-Lierde-Galmaarden via FM 104.9 en online. Klik HIER.

.

logo radio mig.jpg


.

Lees ook: Radio MIG lanceert 2de editie Feel Good 30 (10/9/2013)

.

Radio MiG vzw

 

Nieuwstraat 56
9500 Geraardsbergen
tel. 054 41 61 75
e-mail: info@radiomig.be 
website: www.radiomig.be

.

MIGWim.jpg

Foto:RadioVisie

.

Wat vooraf ging....

.

Wim Oosterlinck deejay voor workshop Mediawijsheid…

.

MIGWim2.jpg

Foto RadioVisie


.

De bibliotheek van Geraardsbergen en Radio MIG (fm 104.9) organiseren voor het tweede jaar op rij workshops Mediawijsheid. Dit moet jongeren leren om bewuster en kritischer om te gaan met de vele media waarmee ze leven. Alle 5de jaars uit de Geraardsbergse scholen nemen hieraan deel, goed voor zo’n 400 scholieren. De praktische toepassing van de workshop is een oefening echt ‘radio maken’ in de studio van MIG. Niemand minder dan dj Wim Oosterlinck van Q-music zal voor dit project naar de studio van MIG komen op donderdag 24 oktober om 10.00 uur. De radio MIG studio’s zijn gevestigd aan de Nieuwstraat 56 te Geraardsbergen.

.

PersregioDender.be

.

Beeldverslag TVOost

.

 

.

Geraardsbergse studenten maken radio

.

Op 24 oktober j.l.organiseerde de bibliotheek Geraardsbergen voor het tweede jaar op rij workshops rond het thema ‘Mediawijsheid’. Alle 5de jaren secundair, in totaal zo’n 400 leerlingen, leerden wat er allemaal komt kijken bij radio maken. Q Music presentator Wim Oosterlinck, gaf hen daarbij deskundig advies.

.

 tijdsbalkje rood

00:05 Gepost door Pieter Van Banden in Muziek | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

CD&V stelt Radio 1 & huis van vertrouwen in vraag

CD&V stelt Radio 1 & huis van vertrouwen in vraag

.

CD&V-parlementariër Veli Yüksel vindt dat zich bij het VRT Radiohuis "structurele maatregelen"opdringen omdat "de malaise" bij Radio 1 diep zit. Opmerkelijk standpunt omdat Vlaams coalitiepartner CD&V ook kritisch blijft over de openbare omroep en er aandacht voor vraagt van voogdijminister Ingrid Lieten.

.

VRT WillyWijnants.jpg

.

Over de de perikelen bij Radio 1 las je alles in Radio 1: 'Wie is onze baas?' .De mediacommissie van het Vlaams parlement mag het vorige woensdag dan wel enkel over televisie gehad hebben, intussen is woensdag dit opiniestuk van  mediaspecialist  Veli Yüksel (foto) online verschenen en in De Standaard:

.

"Na tegenvallende luistercijfers van Radio 1 besliste de VRT om zowel de leiding als het zendschema van de zender aan te passen. Vooral het schrappen van het programma ‘Joos’ zorgde de voorbije dagen voor veel commotie, maar de malaise bij Radio 1 zit veel dieper zoals bleek uit de brief die de voltallige redactie van Radio 1 schreef aan CEO Sandra De Preter.

.

In die brief worden zowel het inhoudelijke als het organisatorische beleid op de korrel genomen. 'Wie bepaalt het beleid en de visie van de radiozender?', zo klinkt het. Prompt besliste de VRT-leiding nethoofd Diane Waumans te vervangen door Filip Pletinckx" (voorheen Radio 2-netcoördinator, nvdr).

.

INFO, VORMING, SPORT , CULTUUR

.

"Hoe de VRT haar zendschema invult en wie ze welke programma’s laat maken, behoort tot de autonomie van de openbare omroep. Maar er zijn ook vele politieke aspecten aan deze zaak.

.

In de beheersovereenkomst tussen de openbare omroep en de Vlaamse overheid staat immers bepaald dat Radio 1 moet steunen op vier pijlers: informatie, educatie, sport en cultuur. Vraag is hoe de zender deze vier pijlers kan samenbrengen tot een duidelijk profiel om haar openbare opdracht te vervullen.

.

Mijns inziens moet de zender ‘meerwaardezoekers’ aanspreken omdat Radio 1 zich zo beperkt tot haar core business. Daarbij moet ook gestreefd worden om zoveel mogelijk Vlamingen te bereiken die op zoek zijn naar informatie en duiding. Daarvoor is een duidelijke profilering van Radio 1 een eerste belangrijke stap.

.

NIKS NIEUWS ONDER DE ZON

.

VRTradionieuwsdienst1.jpg

.

Ook op het vlak van informatie moet er worden bijgestuurd. De VRT-nieuwsredactie (foto) is veruit de grootste van het land, maar komt vaak niet verder dan een herneming van wat er in de kranten staat of wat in een ander VRT-programma aan bod is gekomen. Er is zeer weinig eigen nieuwsgaring. Wie de andere media volgt, hoort bij VRT nauwelijks wat nieuws. In vergelijking met andere openbare radiozenders in onze buurlanden hinken we op dat vlak sterk achterop.

.

STRUCTUREEL

.

Verder maakt ook de organisatiestructuur van de VRT het voorwerp uit van politiek debat. De voorbije jaren is het aantal managers bij de openbare omroep gradueel teruggebracht van negentig tot zestig. Maar dat blijken er nog steeds te veel om de VRT op een vlotte en krachtdadige manier te leiden.

.

Er zijn zoveel netmanagers, productieverantwoordelijken en chefs dat het bij momenten een Mexicaans leger lijkt. Iedereen kijkt naar elkaar, maar niemand slaagt erin het heft in handen te nemen. Dat uit zich nu in het bijzonder bij Radio 1. Een verdere reorganisatie lijkt mij noodzakelijk zodat duidelijk is wie verantwoordelijk is voor welk programma en wie, met andere worden, de kwaliteit bewaakt.

.

AANPAK CRISIS

.

Om op korte termijn de crisis te bezweren, roept de VRT een werkgroep in het leven die het nieuwe nethoofd van Radio 1 Filip Pletinckx moet bijstaan. Die werkgroep wordt samengesteld uit mensen van de nieuwsdienst, de sportredactie en de cultuurredactie. Bedoeling is om de schotten tussen de verschillende entiteiten weg te halen en tot meer samenwerking te komen. De Raad van Bestuur zal de zaak op de voet volgen.

.

Om een zender in een neerwaartse spiraal nieuw leven in te blazen, moeten er echter structurele maatregelen worden genomen. Zoals hierboven geschetst, situeren die zich zowel op inhoudelijk als op organisatorisch vlak. De invulling van de decretale verplichtingen op het vlak van informatie en cultuur en de noodzakelijke aanpassing van de organisatiestructuur zijn alvast twee elementen die de nodige aandacht moeten krijgen, niet in het minst van de mediaminister."

.

In de zomer 2012 vroeg hij in de Mediacommissie welke acties de VRT ging ondernemen om het bereik van MNM en Radio 1 te verbeteren. Hij noemde hun cijfers toen "zorgwekkend”.

.

Foto's TDN

.

RadioVisie (TDN)

.

tijdsbalkje rood

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende