21-03-09

Consumentenorganisaties tegen piraterijplan

Franse consumentenorganisaties tegen piraterijplan

                            interne downloaden 2

In Frankrijk verzetten twee consumentenorganisaties zich tegen Hadopi. Dat is het wetsvoorstel dat bepaalt dat mensen die illegaal downloaden hun internetverbinding verliezen. Enkele bepalingen in het voorstel zijn volgens de organisaties in strijd met de rechten van de consument.

Het gaat om UFC-Que Choisir en CLCV, die zich al vanaf het begin sterk afzetten tegen de maatregelen uit het wetsvoorstel. Ook nu omschrijven ze het voorstel als “een repressief en stigmatiserend project voor consumenten, terwijl er nieuwe middelen bestaan om artiesten te vergoeden”.

Het wetsvoorstel neemt ook het vermoeden van onschuld weg, vinden de organisaties. Dat komt doordat het IP-adressen automatisch linkt aan een downloader, die daarvoor wordt bestraft. Het is telkens aan de gebruiker om te bewijzen dat hij niets illegaals heeft gedaan.

Om haar mening over het geschonden vermoeden van onschuld kracht bij te zetten, zwaait UFC-Que Choisir met een deskundigenrapport. Dat toont aan hoe makkelijk het is om een draadloos netwerk te kraken en bijgevolg onder dat IP-adres te downloaden. Ook CLCV zet vraagtekens bij de onfeilbaarheid van het systeem en de juridische grond.

Beide organisaties ontkennen niet dat de muziekindustrie lijdt onder illegaal downloaden. UFC-Que Choisir wijst er wel op dat de industrie een deel van de schuld bij zichzelf te zoeken heeft. Zo waren platenlabels lange tijd niet in staat om zich aan te passen aan de opkomst van het internet.

                        interne downloaden

CLCV verwijt de Franse overheid ervan dat zij een publiek debat vermijdt door te kiezen voor een dringende afhandeling. De consumentenorganisatie vraagt de parlementsleden dan ook niet te stemmen over het voorstel.

ZDNet                                                  ZDNet-Logo

tijdsbalkje rood

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Vrije tijd | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.