26-04-18

Het gaat niet zo goed met Europe 1 in Frankrijk!

Het gaat niet zo goed met Europe 1 in Frankrijk!

 

Het blijft onrustig bij de Franse radiozender Europe 1. Nog altijd kampt de nieuws- en talkzender met dalende luistercijfers. En daarom zouden er weer veranderingen op komst zijn met als grootste slachtoffers zenderbaas Frédéric Schlesinger en ochtendpresentator Patrick Cohen.

Frankrijk: Crisis bij Europe 1 duurt voort Al enige jaren gaat het niet goed bij Europe 1. Het 'verwaarlozen' van de sportactualiteit door het 'mislopen' van bepaalde belangrijke uitzendrechten en de té doelgerichte redactielijn met aandacht voor onder meer economische aangelegenheden waardoor de algemene actualiteit op de achtergrond belandt, heeft behoorlijk wat luisteraars weggejaagd.

Waar Europe 1 begin 2015 nog 7,5% marktaandeel scoorde, zijn er begin 2018 nog maar 5,3% van over. Inmiddels zijn rivalen RMC en France Inter Europe 1 al voorbij gegaan.

 

Shoppen bij de concurrent


Al enige tijd probeert eigenaar Arnaud Lagadère van gelijknamige mediagroep, het tij te keren. Maar ook de poging van een jaar geleden, waarbij Frédéric Schlesinger werd weggelokt bij het publieke Radio France om de kar te trekken bij Europe 1 en Patrick Cohen werd weggekaapt bij France Inter, lijken niet te werken.

Want waar Cohen met zijn ochtendprogramma bij France Inter het best beluisterd was, lukt het hem niet om dit huzarenstukje te herhalen bij Europe 1. Sterker nog: het afgelopen jaar is het aantal luisteraars in de ochtend opnieuw gedaald.

 

Opnieuw ingrijpen


Door de dalende luistercijfers draaide Europe 1 het afgelopen jaar 19 miljoen euro verlies. En dat is niet meer te compenseren met de 6 miljoen winst die zusterstations Virgin Radio en RFM draaien. Reden genoeg dus voor Lagadère om opnieuw in te grijpen bij de kwakkelende zender.

Geruchten gaan dat er druk gewerkt wordt aan een nieuw Europe 1 dat Grootste slachtoffers lijken hierbij Schlesinger en Cohen te worden. Waar Schlesinger vorig jaar nog riep dat hij drie jaar nodig heeft om Europe 1 vlot te trekken, lijkt hij al na ruim een jaar af geserveerd te worden. Inmiddels circuleert de naam Laurent Guimier als opvolger.

Guimier is momenteel directeur radio bij Radio France. In het verleden was hij al eens hoofdredacteur van Europe 1 en directeur digitale informatie bij Lagadère.

Voor het ochtendblok circuleert de namen Jean-Baptiste Boursier, presentator bij BFM TV, en Laurent Delahousse, momenteel presentator bij de tv-zender France 2. 12 Jaar geleden was Delahousse al presentator bij Europe 1.

 

Overige luistercijfers


Voor wie overigens geïnteresseerd is in de prestaties van de andere radiostations in Frankrijk: de nieuws- en talkzender RTL blijft volgens Mediametrie (januari-maart) hoog en droog aan kop met 13,1%, gevolgd door haar publieke rivaal France Inter met 11,1%. Populairste muziekzender blijft NRJ met 6,4%, gevolgd door Nostalgie en Skyrock.

 

radio nl.jpg

Martin Slijper 

 

Tijdsbalkje rood.gif

00:10 Gepost door Pieter Van Banden in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Radio2:Op 1 mei 'Tuindag in Bokrijk'

Radio2:Op 1 mei 'Tuindag in Bokrijk'

 

Op dinsdag 1 mei kan het hele gezin weer met volle teugen genieten van het buitenleven in Bokrijk.

Tuindag_2018_0.png

200 standhouders zorgen voor een opvallend kleurenpallet in Bokrijk. Zij bieden de keuze uit een uitgebreide waaier aan bloemen en planten. Deze unieke plantenmarkt is te bezoeken van 8u tot 18u. Hoe breng je rust in je tuin? Landelijke Gilden brengt inspiratie. Radio 2 vrolijkt de dag op met live-uitzendingen.

Ook dit jaar zijn de Landelijke Gilden van de partij en dit reeds voor het 5de jaar. Zij brengen een tof programma afgestemd op het thema ‘Tuin, oase van rust’. De kleinsten mogen knutselen, kennismaken met geurende of aaibare plantjes of allemaal samen aan de kinderyoga. 

Maar ook bezoekers zonder kinderen zijn van harte welkom om te ontdekken hoe je een tuin aangenaam kan inrichten, welke kruiden rustgevend werken en hoe ze smaken, welk effect aroma of geluid kan hebben.

logo Radio 2.jpg

Naar goede traditie is ook Radio 2 aanwezig. 

'De Madammen’ starten de dag van 10 tot 12 uur, ze zullen je oren verwarmen met live interviews van onder meer groencoach Angelo Dorny

de madammen 24-9-2014.jpg

Van 12 tot 13 uur neemt Radio 2 Limburg het over, gevolgd door Peter Verhulst en de 'De Topcollectie', tot 16 uur. 

Peter Verhulst-met De Topcollectie.jpg

Méér over de Radio2 tuindag via de website van Radio2 !

Pieter Van Banden & Paul De Wyngaert Radio 2 tuindag 2001 Hoegaarden.jpg

Retro foto 'Tuindag Radio 2' in Meise 2001.

Links Pieter Van Banden, rechts toenmalig netmanager Paul De Wyngaert

Tijdsbalkje rood.gif

00:10 Gepost door Pieter Van Banden in Vrije tijd | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De 10 geboden om veilig te surfen op het internet

De 10 geboden om veilig te surfen op het internet

 

Heel wat mensen, ook jonge, gebruiken het internet op een 'onveilige' manier. 10 tips helpen om het beter te doen!Vonden we bij 'De Inspecteur'.
 

internetveiligheid.jpg

 

Hoe veilig springt u om met het internet? Niet heel veilig, zo stelde het Eén-programma "Volt" vast in een reportage.Het internet is een geweldig en onmisbaar instrument, maar we moeten dringend leren hoe we er mee omgaan. "Zoals kinderen leren de straat over te steken, zo moet iedereen veilig leren surfen", zo stelt een van de experts in de reportage.

1. Code

Gebruik altijd een code om je smartphone te vergrendelen. Als je je telefoon verliest of hij wordt gestolen, dan kunnen anderen niet zomaar bellen op uw kosten of meegenieten van je vakantiefoto's. Let op ook wel code je kiest. 1234 of 4444 zijn geen goed idee.

2. Eigen toestel

Vertrouw niet zomaar een openbare computer. Gebruik bij voorkeur een eigen toestel zoals jouw smartphone of tablet. Toetsaanslagen zijn immers heel makkelijk te registreren.

3. Voorzichtig met openbare computers

Log je toch in op een openbare computer, surf dan niet naar sites met persoonlijke informatie zoals e-mailaccount, bankgegevens, enzovoort. Wis ook altijd je browsergeschiedenis, na elke sessie.

4. Gebruik 3G of 4G

Wees voorzichtig met het gebruik van gratis wifi. De kans bestaat dat iemand meeleest. Doe bijvoorbeeld geen bankverrichtingen op een gratis wifi-netwerk. Gebruik bij voorkeur 3G of 4G.

5. Privacy-instellingen

Kijk je privacy-instellingen op sociale media na en stel ze zo streng mogelijk in. Vermijd zo dat wildvreemden toegang hebben tot privé-informatie en foto's.

6. Bezint eer ge deelt

Deel niet op sociale media wat je niet met een volle zaal zou delen. Een foto of een uitspraak kunnen altijd een tweede leven gaan leiden, zonder dat je het weet en zonder dat je er controle over hebt.

7. Google jezelf

Het komt misschien wat raar over, maar google af en toe je eigen naam. Zo weet je wat er over jou circuleert op het internet.

8. Kies een ingewikkeld wachtwoord

Gebruik ingewikkelde wachtwoorden. Gebruik cijfers, kleine letters, hoofdletters en tekens. Maak geen paswoord op basis van makkelijk te achterhalen informatie, zoals namen van kinderen, huisdieren, geboortedata, roepnamen en dergelijke. Ook hier geldt: wees origineel.

9. Varieer je wachtwoorden

Gebruik nooit hetzelfde wachtwoord voor al je accounts. Kan je ze niet allemaal onthouden, doe dan beroep op een paswoordmanager. Er zijn verschillende goede gratis managers te vinden.

10. Bankgegevens? Niet doorgeven!

Geef nooit jouw bankkaartgegevens door via mail of aan de telefoon. Jouw bank zal deze informatie nooit op deze manier aanvragen. Twijfels? Bel altijd jouw kantoor op.

 

De Inspecteur van Radio2.jpg

 

Radio2 (De Inspecteur)

 

Tijdsbalkje rood.gif

00:02 Gepost door Pieter Van Banden in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Frankrijk: “Gratis radio moet in de grondwet”

Frankrijk: “Gratis radio moet in de grondwet”

Fransen zien radio als een universeel recht, leert onderzoek

SIRTI-Frankrijk.png

94 procent van de Fransen zien radio als een universeel recht en 88 procent is van mening dat het luisteren naar de radio volstrekt anoniem moet kunnen (blijven) gebeuren. Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van SIRTI, een belangengroep van 165 Franse onafhankelijke radio’s.

Volgens 93 procent van de Fransen moet radio gratis blijven en onafhankelijk van telefoonnetwerken en internet (89%). Bovendien meent 90 procent van de Fransen dat de overheid zich moet inspannen om in alle situaties de toegang tot de radio te waarborgen, vooral in de auto. 70 procent is zelfs overtuigd dat “gratis toegang tot radio-media in voertuigen” in de grondwet zou moeten worden vastgelegd.

83 procent van de Fransen luistert in de auto naar radio. Bij het openbaar vervoer is dat slechts 13 procent. Het luisteren naar de radio via de smartphone is intussen opgelopen naar 23 procent. Het gaat dan voornamelijk om mensen die zeggen dat ze hun gading niet (meer) vinden bij de radiostations die via de ether te ontvangen zijn.

68 procent van de Fransen verklaart wel dat ze via de smartphone naar FM of DAB+ zouden luisteren, indien dit technisch mogelijk wordt gemaakt. Ruim de helft van de Fransen blijkt niet te weten dat het (theoretisch) mogelijk is om via smartphone naar de radio te luisteren.

SIRTI wil hiermee wegen op het aanslepende debat over het activeren van de radiochips in smartphones. Veel van die toestelletjes hebben zo’n radiochip wel aan boord, maar ze kunnen met de huidige software niet worden geactiveerd. 77 procent is trouwens van mening dat de verkopers van smartphones verplicht zouden moeten aanduiden of de toestellen al dan niet toestaan om luisteren via FM of DAB+.

Volgens Alain Liberty, president van SIRTI, toont de studie aan dat de luisteraars verbonden zijn met de radio en dat ze willen dat dit model hen blijft ondersteunen bij hun nieuwe mediagebruik. De luisteraars willen ook hun anonimiteit en het pluralisme in de ether wettelijk beschermd zien.

radiovisie-logo-klein.png.jpg

 

 

Tijdsbalkje rood.gif

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Een onderzoek zonder luister

Een onderzoek zonder luister

Valse VRT-enquêteur in Turnhout

Deurbel.jpg

Onderzoek radiozenders

In de streek van Turnhout was eind vorige maand een man van deur tot deur aan ’t gaan met een laptop of tablet. Hij beweerde een enquêteur te zijn, in opdracht van de VRT. Sommigen hadden echter argwaan en verwittigden de politie. Dat bleek niet onterecht. 

De man vroeg immers om naar binnen te mogen gaan voor een onderzoek naar het luistergedrag naar radiozenders. Dat is zeker niet alledaags en sommige bewoners weigerden hem dan ook de toegang. Ze kregen gelijk bij de politie, die waarschuwde zelfs meteen via Facebook voor de actie van de enquêteur. 

Niet van VRT of bedrijf CIM

Volgens een woordvoerder van de politie was het weinig waarschijnlijk dat de publieke omroep op die manier gegevens zou verzamelen, en zeker niet op een zondagavond. De VRT (Radio 2 Antwerpen) bevestigde dat de openbare omroep zelf geen metingen doet, dit gebeurt door externe bedrijven, die zich dan ook niet als VRT-medewerker voorstellen. 

Navraag bij het bedrijf GFK, dat in opdracht van CIM zo’n onderzoeken zou kunnen doen bevestigde bovendien dat er zo geen enquête liep op dat ogenblik. De man die zich uitgaf als onderzoeker kwam dan waarschijnlijk naar iets anders ‘luisteren’. 

radiovisie-logo-klein.png.jpg

 

 

Tijdsbalkje rood.gif

 

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De pre-historie van de hitparade (3)

De pre-historie van de hitparade (3)

 

In de RadioVisie reeks ‘Dossiers’ voegen we opnieuw een uitgebreid essay toe. Op de laatste dag van 1999 maakte RadioVisie haar eigenzinnige keuze voor het ‘Radioprogramma van de Eeuw’ bekend. Het verzamelde redacteurengild liet het daar niet bij en koos ook nog voor onder meer het ‘belangrijkste programma-format van de eeuw’. Ze kwamen daarbij uit op een voor de hand liggend format: de hitparade.

Hitparade.png

Tegen die tijd was Billboard ook niet langer het enige blad met een hitparade. Ook andere tijdschriften zoals Down Beat Magazine, opgericht in 1935 en het Amerikaanse lijfblad van de ‘echte’ jazz-liefhebbers, hadden toen al populariteits-poll.

mortrip.jpg

In dit geval was die gebaseerd op de keuzes van de lezers en de muziekjournalisten. Ook toen al maakten journalisten en fans subtiele onderscheidingen tussen en binnen genres. In 1940 maakte Down Beat voor haar lijsten bijvoorbeeld een onderscheid tussen ‘Swing’ en ‘Sweet’. Bands die in hun uitvoeringen meer complexe ritmische patronen benadrukten en uitgebreide en geïmproviseerde solo’s inlasten, werden als ‘Swing’, of als ‘Hot’ omschreven. Bleven deze elementen achterwege dan werden de muziek en de bands ‘Sweet’ genoemd. Net als tegenwoordig bleken die indelingen niet waterdicht.

Zo plaatsten de lezers van Down Beat Glenn Miller in 1940 op een tweede plaats achter Benny Goodman in de Swing-lijst en op een tweede plaats achter Tommy Dorsey op de Sweet-lijst. Het plotselinge succes van Glenn Miller was overigens mede te danken aan het feit dat hij in die tijd voor het sigarettenmerk Chesterfield een radioprogramma verzorgde, de ‘Moonlight Serenade’, dat drie keer per week door CBS werd uitgezonden.

DownBeatWEB-390x413.jpg

Sigaretten bleken ook van belang voor de introductie van de hitparade op de radio. Nu was het echter een ander merk Lucky Strike, dat de hoofdrol vertolkte. In 1935 besloot de sigarettenfabrikant George Washington Hill, die van Lucky Strike een succesvol merk had gemaakt, voor de radio het programma ‘Your Hit Parade’ te sponsoren. Een wekelijkse uitzending die van 20 april 1935 tot 7 juni 1958 liep.

Het programma presenteerde de top hits van de week gezongen door artiesten die als medewerkers aan de show verbonden waren. Onder hen vinden we onder meer de namen van Doris Day en Dinah Shore, en niet te vergeten Frank Sinatra die in februari 1943 tot het team toetrad.

Vanwege de sigaretten stond het programma bekend als de Lucky Strike Hit Parade. De uitzending had ook een eigen band en orkest; het Lucky Strike Orchestra. En natuurlijk was er reclame om en rond de liedjes. Bekend werd onder meer de jingle: ‘L-S-M-F-T – Lucky Strike Means Fine Tobacco, so round so firm so fully packed, so free’n easy on the draw’.

 

 

Niet iedereen was overigens even blij met de opkomst van de hitparade op de radio. Vooral de grote muziekfirma’s die hun inkomsten te danken hadden aan de verkoop van platen en bladmuziek in gespecialiseerde winkels, zagen de ontwikkelingen niet goed zitten. Ze waren bevreesd dat het publiek aan de radio genoeg zou hebben en hun producten niet meer zouden kopen.

Met hun auteursrechten-organisatie de American Society of Composers, Authors and Publishers (ASCAP) ondernamen ze actie en ze verboden zelfs dat hun songs op de radio zouden worden gespeeld. Toen de rechter daar een stokje voor stak, dreigde de ASCAP haar prijzen voor de radiostations te verdubbelen.

De National Association of Broadcasters (NAB), de belangenorganisatie van de nationale radiostations, richtte in 1939 een eigen auteursrechten-organisatie op: Broadcast Music Incorporated (BMI). In 1940 riep de NAB een totale boycot uit van ASCAP-muziek. Alleen songs die geregistreerd waren bij de BMI, waren nog op de radio te horen. Het duurde even, maar uiteindelijk moest de ASCAP zich in 1941 gewonnen geven.

De strijd tussen BMI en ASCAP ging nog een aantal jaren door. Zelfs in 1960 werden deejays aangeklaagd en veroordeeld voor het aannemen van geld door BMI voor het draaien van hun platen. Dat was het zogeheten Payola-schandaal, maar daarmee raken we te ver verwijderd van ons onderwerp. Terug dus naar ‘Your Hit Parade’.

Jean-Luc Bostyn, Hans Knot en Ger Tillekens

° Lees ook: De pre-historie van de hitparade (deel 1)
° Lees ook: De pre-historie van de hitparade (deel 2) (audio)

radiovisie-logo-klein.png.jpg

 

 

Tijdsbalkje rood.gif

00:00 Gepost door Pieter Van Banden in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

25-04-18

JLB gaat (soms) naar zee

JLB gaat (soms) naar zee

Kunnen we allemaal dezelfde woorden gebruiken aub!

jlb-gaat-soms-naar-zee-1-1024x569.jpg

Hoeveel keer is Tim Bergling gestorven? Ik hoorde het al vrij snel op Radio 1. ’s Avonds en ’s nachts én ’s anderendaags zowat de hele dag door. Telkens opnieuw. Avicii was dood. Iemand die het nog niet wist? De man die  miljoenen fans begeesterde met ‘zijn’ muziek, mag zich vervroegd hierboven gaan verantwoorden. Ik was geen fan. Ik ben zelfs geen fan van zijn collega’s. Collega’s die het radiojournaal gebruikten om te laten horen dat ze Avicii zo goed gekend hebben dat ze ooit in z’n auto hebben mogen meerijden. Boeiend. Stel dat ik dit nooit had geweten!

Blijkbaar is Avicii ‘belangrijker’ geweest dan ik ooit had durven vermoeden, want niet enkel in Vlaanderen ging de man ieder uur dood. De zapdoos leverde het bewijs. Ik bekeek alle nieuwsuitzendingen van Groot-Brittannië en Frankrijk, al over Duitsland en Nederland, tot Spanje en Italië. Ik wilde graag weten wie nog allemaal in zijn auto had gezeten. En wie hem nog meer een rolmodel noemde. Ik zag Avicii bij de RAI, BBC, TF1, ZDF, NOS… Het mooie zaterdagse weer schreeuwde, riep, lonkte en eiste me naar buiten. Maar het was kiezen tussen hangen en wurgen. 

Op zondag zou het weer ook mooi worden, hadden alle Europese weermannen en vrouwen me intussen verteld. Bovendien was ik een journaalmarathon begonnen en daarmee kan men niet ophouden vooraleer men helemaal klaar is. Ik zag dus alle bulletins, in alle landen, meerdere keren. Waarna me iets totaal anders begon op te vallen. Overal, bij wijze van enige couleur locale, zag ik dat er dosissen straatwijsheid in reportages werd gestopt. Bijna altijd worden daarbij toevallige passanten in de drukste winkelstraten door een camerateam overvallen.

Twee decennia geleden zou Jan Modaal gillend op de vlucht zijn geslagen voor dat soort flagrante schending van de privacy. Of de journalist een ‘toek op zijn bakkes’ hebben verkocht. Nu doet de geïnterviewde z’n ding, pakt achteraf zijn smartphone, verwittigd vrienden en kennissen en beleeft z’n eigen ‘moment de gloire’. Interessant is het nooit voor de kijker, maar de tv-omroep doet ermee aan klantenbinding. Een andere reden kan ik niet bedenken. 

De Franse modale medemensen op het jeu de boules pleintje in Marseille, die om hun mening gevraagd werden, spraken begrijpbaar Frans. BBC had een reportageteam naar Liverpool, Bristol en London gestuurd om de wijsheid van de straat op te meten. Al ging het om drie verschillende regio’s, de heren, dames en youngsters hadden ieder hun accent, maar iedereen begreep iedereen. Hetzelfde zag ik gebeuren in Nederland, Duitsland, Spanje en Italië. Mensen praatten, mensen werden begrepen.

Overal kwamen gewone, minder gewone, aparte en belangrijke personen aan het woord die blijkbaar een taal spraken die door àl hun landgenoten werd verstaan, zonder dat er moest worden ondertiteld. Hoe anders is het in Vlaanderen. Wordt een Limburger gevraagd hoe hij dezer dagen denkt over de Antwerpse politiek, dan worden de ondertitels bovengehaald ten behoeve van de West-Vlamingen. Mogen deze laatsten van leer trekken tegen chassidische joden, dan komen de ondertitels alweer boven, want anders worden de kustbewoners niet begrepen in Antwerpen en Vlaams-Brabant en Limburg.

Gaan tv-reporters moedwillig op zoek naar onverstaanbare landgenoten? Worden enkel rare mensen opgevoerd? Nee dus. In Hasseltse cafés, Leuvense restaurants, Aalsterse supermarkten begrijp ook ik de autochtoon niet (meer), zelden tot nooit. Hoe jonger ze zijn, hoe erger het wordt. Vlaanderen is een mozaïek van talen en taaltjes. Wat op zich allesbehalve erg is. Ze zijn er en hebben hun charmes, alle veertigduizend die dialecten. Wel tenenkrullend is het feit dat er daarnaast blijkbaar geen eenheidstaal meer bestaat.

Engelsen praten Engels, Fransen doen het in het Frans, Duitsers maken zich verstaanbaar in het Duits. Te begrijpen van noord tot zuid, van oost tot west, en alles wat daar tussen ligt. Af en toe hoort u een accent, maar ze gebruiken wel allemaal dezelfde woorden op televisie en elders. Zonder ondertitels! Dat Vlaanderen Vlaams wil zijn, daar heb ik geen moeite mee. En dat we de Nederlanders, ook qua taal niet achterna moeten, daar ben ik voor. 

Maar als we in de toekomst van plan zijn om onze standaardtaal Vlaams te noemen, laten we er dan naar streven om allemaal dezelfde woorden te gebruiken. Dan kunnen die ondertitels in de journaals wegblijven en hoef ik bezoekende Surinaamse vrienden geen onzin te vertellen als ze me vragen of er in Vlaanderen zoveel dove mensen zijn omdat bijna alles ondertiteld moet worden.

En nu ga ik in stilte rouwen omdat Liesbeth Scheldeman ook al gestorven is. Een verstaanbare mens, zonder capsones of onzin. Maar toch een vrouw met kleur, heel veel kleur. Letterlijk!

Jean-Luc Bostyn

radiovisie-logo-klein.png.jpg

 

 

Tijdsbalkje rood.gif

00:10 Gepost door Pieter Van Banden in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Waalse regering verdeeld over toekomst radiolandschap

Waalse regering verdeeld over toekomst radiolandschap

CDH wil RTBF afslanken en vreest private monopolies

Wallonie-collage.jpg

Politiek Wallonië blijft enorm verdeeld over de toekomst van het radiolandschap, zo blijkt uit een uitgebreid artikel afgelopen weekend in Le Soir. Een derde poging van de socialistische mediaminister Jean-Claude Marcourt om het voorstel tot decreet over het frequentieplan en de komst van digitale radio via DAB+ door het Waalse parlement te loodsen, mislukte. Regeringspartner CDH, de Waalse tegenhanger van de CD&V, ligt opnieuw dwars.

De discussie gaat vooral over het artikel 7, waarin de mechanismes worden beschreven om het pluralisme en de diversiteit in het radiolandschap te garanderen. Zo wil de minister af van de diversiteitsregel op basis van ‘onafhankelijke en autonome media’. Volgens die regel zouden twintig radio’s in handen moeten zijn van twintig verschillende eigenaars. Hij wil die vervangen door een ‘pluralisme van diensten’, waar wel de formats moeten gegarandeerd worden, maar waarbij meerdere stations in handen kunnen zijn van dezelfde groepen.

Structureel pluralisme

De CDH vreest hierdoor een ‘té structureel pluralisme’, gedomineerd door drie mediagroepen – NRJ, RTBF en RTL – die dan verschillende stations met gevarieerde muziekformats en een gecentraliseerde publiciteitsdienst op de kaart kunnen zetten.

Daarnaast moeten complexe berekeningen op basis van de zendvermogens en het aantal aanwezige bewoners per zone mee zorgen voor een evenwichtige vertegenwoordiging van de spelers. De marktaandelen volgens de CIM-cijfers zouden van geen tel meer zijn. Vooral RTL stuurt aan op deze oplossing, omdat men in stilte hoopt op de nodige frequenties voor Mint, dat bij de vorige verdeelronde in Wallonië, tien jaar geleden, uit de boot viel.

Hoewel de CDH in december mee het ontwerp van het omstreden artikel 7 goedkeurde, hoopte de partij stiekem dat de Raad van State het artikel in strijd zou vinden met het Europees recht. Maar dat gebeurde niet. De Raad van State vraagt enkel dat de definitie van ‘pluralistisch aanbod’ wordt verduidelijkt.

Geen commerciële RTBF

Het CDH waakt tot slot ook nauwlettend over de besprekingen voor het nieuwe beheerscontract van de RTBF. Dat de Franstalige openbare omroep met haar vijf radiostations niet deelneemt aan de vernieuwingsprocedure, neemt men de directie aan de Reyerslaan niet kwalijk.

Waar het CDH wel voor pleit is om de frequenties van Vivacité en Classic 21 te herverdelen. De partij vindt beide RTBF-zenders te veel gelijken op (lees: afgekeken van) respectievelijk BelRTL en Nostalgie.

Op die manier ontstaat extra ruimte op de FM-band en kan de komst van meerdere onafhankelijke spelers worden gestimuleerd, in afwachting dat de komst van DAB+ voor meer diversiteit kan zorgen. Het mag niet verbazen dat ze bij de RTBF flink huiveren voor dergelijk scenario, want Vivacité en Classic 21 zijn de commercieel best renderende radioproducten binnen de Waalse openbare omroep.

Dit CDH-voorstel is duidelijk ‘zeer explosief’ en illustreert, dixit Le Soir, ‘dat het steeds moeilijker wordt om op de audiovisuele markt een evenwicht te handhaven tussen publieke en private omroepen’.

(FVM/RDS)

radiovisie-logo-klein.png.jpg

 

 

Tijdsbalkje rood.gif

00:10 Gepost door Pieter Van Banden in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

DAB+ ‘boomt een beetje’ in Vlaanderen

DAB+ ‘boomt een beetje’ in Vlaanderen

Meer steunzenders, bitrates worden opgetrokken

 

En hoe gaat het inmiddels met de ontvangst en de kwaliteit van digitale etherradio in Vlaanderen? Een legitieme vraag, nadat u en wij al maanden om de oren worden geslagen met deze ‘nieuwe, wonderlijke’ techniek. De vraag stellen is antwoorden zoeken. Bij deze. 

Digitalradio-DAB.jpg

We kunnen alvast niet ontkennen dat er in Vlaanderen en Brussel behoorlijk wat is gebeurd. Er is heel veel reclame gemaakt voor DAB+ en Norkring startte een resem steunzenders op. Bovendien werd de kwaliteit van de signalen opgewaardeerd. In bijna alle gevallen ging het van 64 naar 80 of 96 kbps. In het digitale wereldje geldt dit als uitstekend. Bij zoveel dadendrang kon de nationale omroep niet bij de pakken blijven zitten en dus is ook de VRT volop aan het testen geslagen met 96 kbps streams. 

We krijgen tegenwoordig ook nogal wat meldingen vanuit Nederland dat aldaar in delen van de provincies Zeeland, Limburg, Noord-Brabant en Zuid-Holland-Zuid de Vlaamse DAB+-stations behoorlijk te ontvangen zijn. Vaak wordt er ook gewezen op een ‘omgekeerde beweging’ in het land. Terwijl in Vlaanderen de bitrates toenemen, worden die bij de noorderburen vaak minder. Luisteraars moeten steeds vaker tevreden met slechts 48 kbps. Wat een minder goed geluid als gevolg heeft omdat het signaal teveel wordt gecomprimeerd.

radiovisie-logo-klein.png.jpg

 

 

Tijdsbalkje rood.gif

00:05 Gepost door Pieter Van Banden in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Retro:Norbert: herinneringen aan Sylvain Tack

Retro:Norbert: herinneringen aan Sylvain Tack

 

Norbert-0.png

 

Hij was begin jaren zeventig vooral bekend als zanger en van zijn optredens met de Hey Meisjes. Maar ook als presentator van het middagprogramma bij BRT2 Omroep West-Vlaanderen. Sylvain Tack bleek een grote fan van Norbert te zijn en kwam graag naar zijn shows. Al voor Radio Mi Amigo in de lucht was, kenden beide heren elkaar goed. Het was dan ook snel duidelijk dat de Bruggeling bij de zeezender een programma zou presenteren. Daarnaast was hij ook verantwoordelijk voor het allereerste Mi Amigo-strijdlied.

 

 

Begin zeventiger jaren kwamen de Hey Meisjes (het ballet dat mijn optredens opfleurde) mij backstage vrolijk wafeltjes presenteren. Ze hadden die cadeau gekregen van een ‘heer’ die een grote fan van onze show bleek te zijn. Het waren de eerste doosjes van de Suzy-wafels, de man heette… Sylvain Tack. Hij was een fan van mij, mag ik wel zeggen, en dat is hij altijd gebleven. Bij al zijn projecten in de showbizz ben ik betrokken geweest.

 

Norbert-1.png

 

In mijn radioprogramma bij de BRT (van Mi Amigo was nog geen sprake) was ik de eerste om zijn Start-plaatjes te draaien. Toen hij zich, om Paul Severs te lanceren, in de showbizz stortte, waren zijn eerste medewerkers Johan Degraeve en Eddy Govert, mensen die uit mijn showgroep kwamen. Toen hij mij met nieuwjaar een cheque stuurde als dank voor de promotie, stuurde ik die prompt terug met een dankwoord en de boodschap dat ik voor mijn werk door de nationale omroep voldoende werd betaald. Hij heeft me later verteld dat dit diepe indruk op hem maakte. En sindsdien genoot ik zijn vertrouwen want alle anderen hadden de poen zonder morren aanvaard…

Ook was ik betrokken bij het oprichtten van het muziekblad Joepie. Er worden in dit verband nogal wat sprookjes verteld. Maar het is hier niet de plaats en de tijd om er over uit te wijden. Voor de eerste nummers van Joepie deed ik onder andere de productie van de gratis 45-toeren plaatjes. In het blad stonden interviews met alle bekende Benelux-vedetten. Sylvain vroeg mij ook de eerste grote Paul Severs Show te regisseren. Onder mijn leiding werkte hij vlijtig mee als… bedienaar van een van de background dia-apparaten. Sylvain had er ook een hoop poen voor over om van Philips, het platenlabel waar ik toen een contract had, de toelating te krijgen om enkele singles voor zijn platenmerk op te nemen. Eentje ervan belandde zelfs in de Top 10. En zo kan ik nog uren doorgaan, maar laat mij een sprong in de tijd maken naar…

Toen ik ernstig ziek werd, moest ik voor een poos de showbizz vaarwel zeggen. Ik trok op herstelvakantie naar de Costa del Sol. Drie maanden later landde ik terug op Zaventem en Sylvain stond mij daar, tot mijn grote verbazing, op te wachten. Enthousiast, zoals hij dat kon zijn, vertelde hij mij over Radio Atlantis en de mogelijkheid dat hij het schip kon kopen en een eigen zender beginnen. Hij was met zijn plugplaten en Suzy wafels namelijk de grote sponsor van Atlantis en meende dat het hem beter uit zou komen om zelf met een zender te beginnen. Om hem tevreden te stellen ben ik toen even op bezoek geweest bij Atlantis. Eerlijk gezegd was ik allesbehalve onder de indruk. Voor iemand die de studio’s van de nationale omroep gewoon was, zag het er behoorlijk amateuristisch uit.

Toen hij mij echter meetroonde naar Den Haag en het Caroline House liet zien, veranderde ik van mening. Je mag wel zeggen dat het contact met Andy Archer, Graham Gill, Tony Allen en anderen mij over de streep heeft getrokken. En natuurlijk ook het feit dat Sylvain als garantie meteen met zo’n half jaar salaris over de brug kwam. De eerste maanden in Den Haag (zelfs toen het opstarten van de zender steeds werd uitgesteld vanwege de afgeknapte mast), hield Sylvain zich op de achtergrond en liet de leiding over aan de Caroline organisatie.

Begin december 1973 dreigde dit echter op een ramp uit te draaien, net op het ogenblik dat de eerste uitzending in zicht kwam. Sylvain verscheen in Den Haag, betaalde (eindelijk) iedereen en nam de feitelijke leiding in handen. Vanaf toen werd hij in één adem genoemd met Mi Amigo en neem van mij aan dat hij dat prettig vond. Ook al ontkende hij het in alle toonaarden. Over het eerste jaar is een boek te schrijven. Misschien doe ik nog wel eens iets in die richting want net over die tijd vindt men weinig op het internet. Tenslotte nog enkele anekdotes om mijn relatie met Sylvain te illustreren.

 

Norbert-2.png

 

Will van der Steen (foto: links) kwam op het spoor van enig gesjoemel en verwittigde Sylvain. Toen ik dit bevestigde, kwam hij in het holst van de nacht naar Breda en nam meteen vergaande beslissingen. Toen Will en Sylvain heibel kregen en Will het boos opstapte, overtuigde ik Sylvain ervan om toch nog eens met hem te praten. Op de vrijdagse bijeenkomst nodigde ik hen beiden uit. In de keuken werd een hartig woordje gewisseld en Will was weer… aan boord.

Toen Mi Amigo illegaal werd, nam ik het risico om in mijn eigen huis en in mijn zaak programma’s te laten opnemen. Maar het Spaanse avontuur zag ik niet zitten. Ik heb Sylvain toen eerlijk gezegd : “Ik ben niet bang risico’s te nemen maar ik ben géén avonturier”. Al liet hij het niet blijken, hij heeft het mij zeker kwalijk genomen. Vandaar dat hij een ‘grote’ naam als Stan Haag aansprak om mij te vervangen. In tegenstelling tot wat hij een tijdje voor zijn overlijden in een artikel zou schrijven, ben ik bij mijn bezoek aan Playa de Aro, met open armen ontvangen.

Nu ik echter weet dat hij financieel aan de grond zat en met dit artikel wat poen kon binnenhalen, als het maar sensationeel genoeg was, heb ik er begrip voor. Samen met onder andere Guido Van Lieferinge (van Joepie) en Paul Severs (foto: rechts) ben ik in zijn voordeel gaan getuigen bij de Franse justitie in verband met de drugsmokkel. Toch voelde Sylvain zich in de steek gelaten toen hij, eenmaal uit de gevangenis en terug in België, bij het opzetten van zijn gezondheidsproductenhandel, geen steun kreeg van vrienden, waaronder ikzelf, en wellicht nog andere relaties uit de zakenwereld. Maar dat laatste weet ik niet zeker.

 

SylvainTack-PaulSevers.png

 

Sylvain heeft zich hierna van de wereld afgezonderd. Telefonisch kwam je terecht bij een dame die instond voor de verkoop van de producten. Geen mogelijkheid om hem rechtstreeks aan de lijn te krijgen. Het contact begon altijd met een gesprek met die dame, waarop Sylvain zelf later terug belde. Hij is ten onder gegaan aan wat de Fransen zo mooi omschrijven als ‘la folie du grandeur’. Het is verkeerd dit te vertalen als grootheidswaanzin. Het is meer de meelevende vaststelling dat roem en bekendheid soms te zwaar om dragen zijn.

Vele zakenlui die zich waagden aan sponsoring van de sport-, show-, en andere mediawerelden, zijn er aan te onder gegaan of hebben harde klappen gekregen. Iedereen die men tegenwoordig als BV of BN omschrijft heeft er in minder of meerdere mate mee te maken gehad. Omgaan met ‘bekendheid’ is niet altijd eenvoudig en allen hebben wij wel eens de neiging gehad om naast onze schoenen te lopen.  

° Lees ook: De carachilio van Ton Schipper
° Lees ook: Geslaagde postume hulde aan Sylvain Tack

radiovisie-logo-klein.png.jpg

 

 

Tijdsbalkje rood.gif

 

00:03 Gepost door Pieter Van Banden in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende